برطرف كردن مشكلات مؤسسات خوزستان نيازمند همكاری متوليان قرآن استان است
کد خبر: 946657
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۸
بررسي مشكلات موسسات قرآني/7 حميد چنانی

برطرف كردن مشكلات مؤسسات خوزستان نيازمند همكاری متوليان قرآن استان است

در حال حاضر مشكل اساسي موسسات قرآني خوزستان، ساختار و سازماندهی آنهاست؛ اين گونه مشكلات ادامه دارند كه برطرف كردن آنها نيازمند همكاری متوليان قرآن استان است.


گروه فعاليت‌های قرآنی: در حال حاضر مشكل اساسي موسسات قرآني خوزستان، ساختار و سازماندهی آنهاست؛ اين گونه مشكلات ادامه دارند كه برطرف كردن آنها نيازمند همكاری متوليان قرآن استان است.


حميد چنانی، بازرس مؤسسات قرآنی استان خوزستان از سوی اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه خوزستان، با بيان اينكه درصد بسياری از مؤسسات و مراكز قرآنی در استان مكان ملكی ندارند، اظهار كرد: بودجه تخصيص يافته به آنها نيز جهت پرداخت هزينه‌های رهن و اجاره كافی نيست.


وي در خصوص اختصاص اعتبار به موسسات قرآنی استان گفت: روال اين گونه است كه پس از هر بازرسی كه از مؤسسات قرآنی صورت می‌گيرد، اعتباری به حساب آنها واريز شود اما در مسير مراحل اداری اين امر به تعويق می‌افتد و اين بازرسی نوعی رفع تكليف است.


وی ادامه داد: با نگرشی كلی به وضعيت فعاليت قرآنی خوزستان درمی‌يابيم كه نيروهای قرآنی استان، مظلوم واقع شده‌اند.


چنانی، وضعيت مالی مؤسسات قرآنی استان را نابسامان توصيف كرد و گفت: مواجهه مؤسسات قرآنی با مشكلات مالی و تأمين نشدن دستمزد معلمان نتيجه‌ای جز افت كيفيت آموزشی را در بر نخواهد داشت.


بازرس مؤسسات قرآنی خوزستان، بيان كرد: در حال حاضر اعتبارات تخصيص يافته به مؤسسات قرآنی ناكافی است اما در اين ميان امتيازات ديگری ويژه موسسات قرآنی وجود دارد؛ به طور مثال در صورت تملك زمين از سوي موسسات، مبلغ 40 ميليون تومان از سوی اداره كل ارشاد خوزستان به آنها اختصاص می‌يابد، اما مراحل اداری آن بسيار طولانی است.


وی با بيان اينكه بحران مالی مؤسسات قرآنی خوزستان فراتر از حد تصور است، تصريح كرد: بودجه مؤسسات قرآنی در حد تأمين وسايل دفتری نيز نمی‌باشد. در برخی از استان‌ها كه دارای مركزيت فرهنگی هستند كمك‌های مردمی، سنتی طبيعی است. اما در خوزستان كه دارای بافتی عشايری است، فرهنگ هزينه كردن برای امور قرآنی در ميان مردم جايگاهی پيدا نكرده است.


چنانی اضافه كرد: خوزستان در عزاداری‌های ماه محرم مقام اول در كشور را دارا می‌باشد و مبلغی بالغ بر بيش از 20 ميليارد تومان هزينه برگزاری مراسم‌های عزاداری محرم و صفر شده است. اما چنين هزينه‌اي در استان خوزستان برای قرآن نمی‌شود.


بازرس اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان بيان كرد: در آيين‌‌نامه بازرسی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان، نظارت بر مواردی همچون شيوه تدريس،‌ تعداد كلاس‌ها، سطح قرآن‌آموزان و... مورد تأكيد قرار گرفته است. هدف از امر بازرسی، پيشرفت مؤسسات قرآنی است. همچنين انعكاس مشكلات نيز با هدف ارائه راه‌حل‌های كاربردی صورت می‌گيرد.


وی با بيان اينكه مشكلات مؤسسات و مراكز قرآنی ريشه‌دار هستند، عنوان كرد: ساختار و سازماندهی اين مؤسسات مشكل اساسی حال حاضر است و اين گونه مشكلات ادامه دارند و برطرف كردن آنها نيز زمان‌بر است.


چنانی ادامه داد: اگر تعامل مؤسسات قرآنی با نهادها و دستگاه‌های دولتی ديگر به وجود آيد بسياری از معضلات آنها برطرف خواهد شد. به طور مثال مؤسسات قرآنی شهرستان آبادان می‌توانند از شركت نفت و همچنين در ماهشهر نيز از پتروشيمی درخواست حمايت‌های مالی داشته باشند. اما هنوز اين تفكر به رشد لازم و كافی نرسيده است. مؤسسات قرآنی می‌توانند با اخذ مجوز از اداره تحت نظارت آن با ادارات و نهادهای دولتی ديگر ارتباط برقرار كنند اما مسئولان اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان اين مجوز را صادر نمی‌كنند.


بازرس مؤسسات قرآنی خوزستان با بی‌انگيزه عنوان كردن مربيان قرآنی، بيان كرد: مربيان در مؤسسات قرآنی استان بی‌انگيزه‌اند و اين موضوع در ارتباط مستقيم با دريافت دستمزد آنها است. برخی از آنها دستمزد كمی دريافت می‌كنند و برخی هيچ گونه دستمزدی ندارند.


وی بيان كرد: در حال حاضر وظيفه تربيت نيروهای متخصص قرآنی و مربيان بر عهده اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان است. بايد پذيرفت كه فرهنگ و ارشاد اسلامي يك وزارتخانه است اما سازمان تبليغات يك سازمان است كه اين امر در بحث اختصاص اعتبار تاثيرگذار بوده است.


چنانی عنوان كرد: پيش از استقرار دولت نهم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز به صورت كنونی متولی فعاليت قرآن كشور نبود و امور قرآنی يكی از زيرشاخه‌ها محسوب می‌شد. اين در حالي است كه 74 مؤسسه قرآنی در خوزستان از سوی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان تأسيس شده است. لازم به ذكر است كه مؤسسات قرآنی به شكل كنونی پيش از آن اصلاً مطرح نبوده است.


بازرس موسسات قرآني خوزستان، با اشاره به اينكه اداره آموزش و پرورش استان تنها نماينده مقام‌آور مسابقات قرآنی خوزستان در سطح كشوري است، تصريح كرد: اين مهم به دليل برخورداری اداره آموزش و پرورش از نظام‌مندی، انسجام و اتحاد در امر تربيت قرآن‌آموزان ممتاز بوده است.


چنانی تصريح كرد: افت متسابقان خوزستانی در ميادين كشوری به دليل نبود شخصيت‌های متخصص در اين زمينه است. فعاليت اساتيد قرآني استان پراكنده است. با توجه به اينكه جامعه قرآنی استان يك دست نيست، از اتحاد لازم كه به نتيجه مطلوبي برسند، برخوردار نيستند.


وي با اذعان بر اينكه نظارت بر فعاليت‌هاي قرآني ‌اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان، اداره كل اوقاف و امور خيريه استان و تبليغات اسلامي خوزستان، يك دست نيست، تصريح كرد: رتبه آوري يك خوزستاني در مسابقات صرفاّ نتيجه تلاش شخصی فرد بوده است. اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان، اداره كل اوقاف و امور خيريه استان و اداره كل تبليغات اسلامي خوزستان، وظيفه مهم اتحاد جامعه قرآنی را بر عهده دارند.

captcha