اعلام برنامه‌های ماه رمضان و نوروز در امامزادگان یزد
کد خبر: 4206357
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸

اعلام برنامه‌های ماه رمضان و نوروز در امامزادگان یزد

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد با اشاره به تقارن ماه رمضان و ایام نوروز، برنامه‌های این ایام در قالب طرح ضیافت الهی و آرامش بهاری در امامزادگان و بقاع متبرکه را اعلام کرد.

رضا صادقی، مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزدبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام رضا صادقی، مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد، 28 اسفندماه در جمع خبرنگاران با اشاره به تقارن ایام نوروز و ماه رمضان گفت: برنامه‌های متعددی به این مناسبت برنامه‌ریزی و در حال برگزاری و تعدادی هم به مرور در این ایام برگزار می‌شود.

صادقی با اشاره به برگزاری طرح ضیافت الهی و آرامش بهاری در امامزادگان یزد بیان کرد: در قالب این طرح‌ها ویژه برنامه‌هایی اجرا می‌شود که می‌توان به مراسم تحویل سال نو در جوار امامزادگان استان، غبارروبی گلزار شهدا در کنار بقاع متبرکه و امامزادگان، ویژه برنامه‌های لیالی قدر، عید فطر و ... اشاره کرد.

وی ادامه داد: در طرح ضیافت الهی خیمه‌های معرفت در بقاع و امامزادگان سطح یک و دو برپا می‌شود که مبلغان بومی و اعزامی از قم در زمینه مسائل شرعی، مشاوره، خانواده  و... پاسخگوی زائران خواهند بود.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد، اجرای اولین قرار دوازدهم در سال جدید، توزیع نان صلواتی، برپایی بازارچه‌های شمیم خدمت در جوار امامزادگان شاخص را از دیگر اقدامات برشمرد و گفت: زائرسراهای بقاع متبرکه و امامزادگان نیز برای اسکان مهمانان نوروزی آماده شده است. همچنین تدابیر لازم برای اسکان موقت در شرایط اضطراری در امامزادگان و بقاع متبرکه‌ای که فضای لازم را دارند، اندیشیده شده است.

صادقی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر ادای حقوق وقف از سوی متولیان گفت: متأسفانه در مسجد جامع یزد و تکیه امیرچقماق که هر دو موقوفه هستند، حق وقف ادا نشده و چون این دو موقوفه متولی خاص دارد و متولیان همکاری نکردند لذا امکان هزینه وجود ندارد و ما هم معترض هستیم و به محاکم قضایی هم اعلام کرده‌ایم تا خلع متولیان انجام شود و موقوفات مسجد جامع و امیرچقماق در اختیار اوقاف قرار گیرد.

وی افزود: در این صورت بهتر می‌توانیم برای اداره این اماکن تصمیم‌گیری کرده و درآمد مسجد نیز برای طرح‌هایی از جمله عفاف و حجاب و برنامه‌های فرهنگی هزینه شود و در حال حاضر هیچ‌گونه بودجه‌ای برای این موارد نداریم و اداره اوقاف نمی‌تواند هزینه کند.

مدیرکل اوقاف وامور خیریه استان یزد گفت: در سفر اخیر رئیس اوقاف و امور خیریه کشور به یزد و با درخواست استاندار مبلغی مصوب و در اختیار موقوفه مسجد جامع یزد جهت برنامه‌های فرهنگی قرار گرفت ولی از دستگاه قضایی درخواست داریم تا با تعیین تکلیف متولیان این موقوفه باعث شود حق و حقوق وقف گرفته شود .

صادقی، بزرگترین موقوفه استان را مربوط به مرحوم ابوالقاسم رشتی دانست و افزود: در قالب این موقوفه اقدامات خوبی صورت گرفته که می‌توان به توزیع بیش از 6 هزار بسته فرهنگی و افطاری در مراسم اعتکاف دانش آموزی اشاره کرد، بنابراین اگر حقوق وقف داده شود امکان برنامه‌های زیادی وجود دارد اما متأسفانه برخی از ارگان‌ها و اشخاص حقیقی در این موقوفه مستقر هستند و حق وقف را پرداخت نمی‌کنند و از یک‌طرف مردم و مسئولان از ما انتظار دارند اما از طرف دیگر تصرف غیر قانونی و غیر شرعی عده‌ای بر روی زمین‌های این موقوفه باعث شده حق و حقوق وقف پرداخت نشود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۸۰ پرونده شاخص حقوقی در دادگاه داریم بیان کرد: ۴۰۰ پرونده نیز در محاکم قضایی در جریان است و متأسفانه دستگاه‌های دولتی هم به اوقاف بدهی دارند و پرداخت نمی‌کنند.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد راه اندازی مجتمع بزرگ نمایشگاهی نساجی در شاهدیه را از دیگر اقدامات برشمرد و گفت: 46 هزار رقبه در استان وجود دارد که در سال 1402، 3300 رقبه دارای سند شد، بنابراین تاکنون برای 40 درصد موقوفات استان سند اخذ شده و 60 درصد موقوفات فاقد سند هستند.

وی اخذ سند موقوفه‌ای در مهریز با 86 هکتار مساحت و موقوفه‌ای در اردکان با مساحت 90 هکتار را از مهمترین اقدامی دانست که در ایام پایانی سال 1402 رقم خورد.

انتهای پیام
captcha