تعلیم اخلاق و تفکر در نظام آموزشی مورد غفلت قرار گرفته است
کد خبر: 4212420
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۹

تعلیم اخلاق و تفکر در نظام آموزشی مورد غفلت قرار گرفته است

امام جمعه شاهدیه با اشاره به جایگاه معلم گفت: متأسفانه نظام آموزشی کشور و فرهنگیان ما نسبت به دو حوزه «تعلیم اخلاق و آداب معاشرت» و «درست فکر کردن» کمتر توجه داشته‌اند.

محمود دهقان نیری، امام جمعه شاهدیهبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام و المسلمین محمود دهقان‌نیری، امام جمعه شاهدیه، امروز، هفتم اردیبهشت‌ماه در خطبه‌های این هفته نماز جمعه با اشاره به در پیش بودن روز کارگر در هفته جاری گفت: کارگر و کارفرما دو رکن اساسی در گردش چرخ تولید و اقتصاد کشور هستند. بنابراین هرکدام شرح وظایفی دارند.
 
وی با اشاره به اینکه تمام وظایف یک کارگر به سه اصل خلاصه می‌شود، اضافه کرد: اول اینکه وجدان کاری داشته باشد. وقتی وجدان کاری باشد از فکر و وقت و توانش خوب استفاده کرده و خوب کار می‌کند. حضرت علی(ع) فرمود: «شرافت و بزرگى نزد خداوند سبحان به نيكويى كردارهاست، نه به نيكويى گفتارها». در بیان دیگر فرمود: «بركت عمر در خوب انجام دادنِ كارهاست.» 
 
دهقان‌نیری ادامه داد: دوم درست و اساسی کارکردن، ثمره این کار تحویل محصول و تولید خوب به مردم است. پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود: «خداوند دوست دارد هرگاه يكى از شما كارى انجام مى دهد، آن را درست و استوار انجام دهد.» سوم اینکه با علم و آگاهی کار را انجام دهد. رسول خدا به عبدالله بن مسعود فرمود: «اى پسر مسعود. هر گاه عملى انجام دادى، از روى آگاهى و خردمندى انجامش ده».
 
امام جمعه شاهدیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سالروز شهادت علامه شهید مرتضی مطهری که روز شهادت این معلم بزرگ را به نام روز معلم نامیدند، گفت: پیامبر اسلام(ص) در این زمینه فرمود: «روز قيامت، مردى را مى‌آورند با حسناتى چون ابرهاى انبوه، يا كوه‌هاى سر به فلک كشيده. او مى‌گويد: پروردگارا اينها برای من است در حالی که من این کارها را انجام نداده‌ام، از كجا آمده‌اند؟ خداوند می‌فرماید: این، دانش توست كه به مردم آموختی و پس از تو، به آن عمل كردند.»
 
وی بیان کرد: این تعلیم که وظیفه یک معلم است و پاداش آن این اندازه عظیم است، در سه محور تعلیم کتاب و درس، تعلیم اخلاق و آداب معاشرت با دیگران و تعلیم درست فکر کردن و اندیشه ورزی باید مورد توجه قرار گیرد. متأسفانه نظام آموزشی کشور و فرهنگیان ما نسبت به دو حوزه تعلیم اخلاق و آداب معاشرت و درست فکر کردن کمتر توجه داشتند.
انتهای پیام
captcha