ضرورت عدم اتخاذ تصمیمات ملتهب‌کننده بازار
کد خبر: 4196339
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹
فولادگر تأکید کرد:

ضرورت عدم اتخاذ تصمیمات ملتهب‌کننده بازار

کارشناس اقتصادی گفت: در آستانه انتخابات که منتهی به پایان سال است از اتخاذ تصمیمات ملتهب‌کننده بازار و تشدیدکننده مشکلات معیشتی مردم به جد پرهیز شود.

حمیدرضا فولادگر

حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم در گفت‌وگو با ایکنا، درباره نقش تصمیمات اقتصادی بر تحقق مشارکت حداکثری گفت: مشارکت حداکثری یکی از چهار راهبردی محسوب می‌شود که رهبر معظم انقلاب اسلامی بر آن تأکید کرده‌اند. مشارکت حداکثری زمانی اتفاق می‌افتد که دولت و مجلس و حتی قوه قضائیه در حوزه اقتصادی دست به تصمیمات صحیح و درست بزنند.

وی در این باره افزود: چند اقدام مهم می‌تواند، مشارکت بالای مردم را در انتخابات رقم بزند؛ اول اینکه باید در آستانه انتخابات که منتهی به پایان سال هم هست از اتخاذ تصمیمات ملتهب‌کننده بازار و تشدیدکننده مشکلاتی معیشتی مردم به جد پرهیز شود. حل مشکلات معیشتی قطعاً در یک یا دو ماه امکان‌پذیر نیست، ولی می‌توان از بدتر شدن شرایط جلوگیری و ثبات بازار را حفظ کرد.

این کارشناس اقتصادی دومین اقدامی که باید به منظور تحقق مشارکت حداکثری اتفاق بیفتد مربوط به مبارزه با مفاسد اقتصادی دانست و تأکید کرد: نقش نظارتی مجلس و دولت به اضافه مشارکت قوه قضائیه در این رابطه می‌تواند اعتماد مردم را جلب کند. مردم باید به این باور برسند که میان قوای سه‌گانه عزم قوی برای مبارزه با فساد وجود دارد.

ضرورت مقابله با شایعات

فولادگر ادامه داد: عامل سوم که ارتباط مستقیم با مشارکت حداکثری دارد، مربوط به تصمیمات حمایت‌گونه دولت است؛ به عبارتی دولت هیچگاه نباید چتر حمایتی خود را از سر محرومان بردارد و از سوی دیگر باید با شایعاتی مبنی بر حذف یارانه‌ها و افزایش قیمت سوخت هم مقابله کند. اغلب این شایعات از سوی معاندان و مخالفان نظام در فضای مجازی منتشر می‌شوند.

وی پنجمین عامل را مربوط به اقناع‌سازی افکار عمومی دانست و در این رابطه گفت: همه ما قبول داریم که دولت با محدودیت منابع روبه‌روست ولی متأسفانه برخی به جای اینکه افکار عمومی را نسبت به شرایط موجود قانع کنند، گاهاً با بیان برخی موضوعات که اغلب با هدف جلب توجه است، فضای عمومی جامعه را متشنج می‌کنند. با مردم سخن گفتن، شرایط را شرح دادن و صداقت در عمل، رفتار و سخن اعتماد مردم را جلب می‌کند. نباید اجازه موج‌سواری به دشمن را داد و به باور من رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در این عرصه دارند.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: ششمین عامل مهم و اثرگذار مربوط به حمایت از کسب و کارهاست که چرخ اقتصاد را می‌چرخانند و موجب پویایی و سیال بودن اقتصاد می‌شوند. ثبات قیمت‎‌ها، ثبات مواد خام و افزایش قدرت خرید مردم به تقویت کسب و کارها منجر می‌شوند و از سوی دیگر وقتی مردم احساس کنند، بازار و تولید به حرکت درآمده قطعاً خشنود شده و موجب رضایت آنها را می‌شود.

فولادگر با بیان اینکه مردم نگران هستند و باید به نگرانی آنها پاسخ داده شود، اظهار کرد: برای مردم همیشه این پرسش مطرح بوده و هست که چه خواهد شد؟ گرانی‌ها تا کجا ادامه دارند؟ آیا اصلاً شرایط بهتر می‎شود؟ باید به این پرسش‌ها و نگرانی‌ها پاسخ مطلوب داده شود و مد نظر داشته باشیم، اگر نسبت به این سؤالات بی‌تفاوت باشیم امید مردم ناامید خواهد شد. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند همه مسئولان وظیفه دارند، امید را در جامعه افزایش دهند و لذا نخبگان، مسئولان و هر که توانمند است، باید در راستای امیدآفرینی گام بردارد.

ارتباط رقابت سالم با مشارکت حداکثری

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو علاوه بر عوامل اقتصادی که مورد اشاره قرار گرفت، رقابت سالم را امری مهم و ضروری برای افزایش مشارکت دانست و در این باره گفت: میان مشارکت و رقابت ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. رقابت سالم به دور از سیاهنمایی و تخریب انگیزه مردم برای مشارکت را افزایش می‌دهد. تخریب و سیاهنمایی به فضای دوقطبی دامن می‌زند و بی‌اعتمادی عمومی را به دنبال دارد.

نماینده مجلس دهم این نکته را هم مورد تأکید قرار داد که احزاب و ائتلاف‌ها باید بر روی برنامه تمرکز داشته باشند و همچنین بر روی افرادی اجماع کنند که کارآمد، شایسته و دارای برنامه هستند.

فولادگر در پایان گفت: همه باید برای افزایش مشارکت مردم تلاش کنیم. دشمن انتخابات کم‌جان و بی‌روح را طلب می‌کند تا به نظام اسلامی آسیب وارد کند ولی نباید اجازه تحقق این خواسته شوم و پلید دشمن را داد. نخبگان دانشگاهی، احزاب، ائتلاف‌ها و قوای سه‌گانه موظف به جلب رضایت و اعتماد مردم هستند تا ان‌شاءالله انتخابات پرشور و باطل‌السحر دشمن را شاهد باشیم.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha