دینداران با غیرت دینی در برابر تهدیدهای علیه ادیان مقابله می‌کنند
کد خبر: 4194445
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۴
دبیر علمی دومین همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان:

دینداران با غیرت دینی در برابر تهدیدهای علیه ادیان مقابله می‌کنند

احد فرامرز قراملکی گفت: در جهان امروز هم در بُعد معرفتی و نگرش و هم در بُعد هنجارها، جریان‌های الحادی با پیوندی که با قدرت پیدا کرده‌اند، همه ادیان را تهدید می‌کنند؛ غیرت دینی، دینداران را به حفظ هویت دینی در برابر تهدیدهای علیه ادیان سوق می‌دهد.

احد فرامرز قراملکی دبیر علمی دومین همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیانبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، احد فرامرز قراملکی، دبیر علمی دومین همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان، در دومین همایش بین‌المللی «امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان» که امروز، 27 دی ماه، در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، در خصوص معمای گفت‌وگوی ادیان، اظهار کرد: گفت‌وگوی ادیان دو بخش است؛ درون دینی شامل گفت‌وگوی مذاهب یک دین و بین ادیانی شامل گفت‌وگوی انسان‌هایی است که نسبتی با دین دارند.

وی ادامه داد: فرض بر این است که این نسبت دینداری است. از طرفی، دینداری اغلب در هر 2 سطح دین و مذاهب درونی دین، هویت‌بخش دینداران است. هویت‌آوری تدین سبب غیرت دینی می‌شود و غیرت حصرگرایی را می‌پروراند و «غیرگریز» و در مواردی «غیرستیز» است.

دبیر علمی دومین همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان افزود: استفاده اهل قدرت از غیرت دینی، غیرگریزی را به جنگ و ستیز می‌کشاند. از طرف دیگر دینداران در عصر جهانی‌شدن با تکثر در دینداری و سبک‌های زندگی رقیب دین روبه‌رو می‌شوند. پا فشردن بر موضع حصرگرایی و به شرط لا بودن از دیگر ادیان به تبعید خود می‌انجامد. کاری که صرف نظر از خوب و بد بودن، در جهان امروز دشوار و نزدیک به محال است و سلامت فردی و جمعی خود تبعیدشدگان را تهدید می‌کند.

وی با بیان اینکه دینداران با تهدید دیگری هم روبه‌رو می‌شوند، اظهار کرد: در جهان امروز هم در بُعد معرفتی و نگرش و هم در بُعد هنجارها جریان‌های الحادی با پیوندی که با قدرت پیدا کرده‌اند، همه ادیان را تهدید می‌کنند. غیرت دینی، دینداران را به حفظ هویت دینی در برابر تهدیدهای علیه ادیان سوق می‌دهد. احساس هم سرنوشتی در ادیان و مذاهب غیرت دینی را در شرایط تهدید از شکل حصرگرایی درمی‌آورد.

فرامرز قراملکی تصریح کرد: رهاشدگی و به شرط لا بودن و همانندشدگی نمونه‌هایی از گزینه روان‌شناختی و گفت‌وگوی ادیان گزینه روش‌شناختی است. گفت‌وگوی ادیان با این خاستگاه، محافظه‌کارانه بر مشترکات ادیان تأکید می‌کند و ناهشیار حصرگرایی را در خود می‌پروراند.

وی ادامه داد: گفت‌وگوی ادیان زمانی می‌تواند به فهم تبدیل شود که هم‌سرنوشتی ادیان را به بالندگی هدایت کند که گفت‌وگوی همراه با صداقت در مفهوم روان‌شناختی باشد و این نیازمند گفت‌وگو در هر 2 امر مورد اختلاف و اشتراک بدون دستکاری مصلحت‌جویانه در نظام ارزشی و باوری طرف گفت‌وگو است.

دبیر علمی دومین همایش بین‌المللی امام‌رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان بیان کرد: هدف از برگزاری این همایش گفت‌وگو و همزیستی مسالمت‌آمیز میان مؤسسات دینی ایران و سایر کشورهای جهان، هم‌فکری ادیان و مذاهب در چالش‌های اجتماعی دوره معاصر، تأکید بر نقش خانواده است.

وی با بیان اینکه 34 کمیته عضو داخلی و 18 نفر عضو کمیته بین‌المللی دومین همایش امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان را تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: 140 مقاله‌نویسی و 30 مقاله عربی و انگلیسی در این همایش ارائه می‌شود. همچنین در این همایش از کشورهای مختلف امارات، عراق، سوریه، بلژیک،آلمان به ارائه مقاله نیز می‌پردازند.

انتهای پیام
captcha