ضرورت محاکمه رژیم صهیونیستی در دادگاه‌های بین‌المللی
کد خبر: 4193183
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
در پنجمین نشست اضطراری کمیته فلسطین(PUIC) تأکید شد

ضرورت محاکمه رژیم صهیونیستی در دادگاه‌های بین‌المللی

رؤسای پارلمان‌های کشورهای اسلامی در پنجمین «نشست اضطراری کمیته دائمی فلسطین اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی» تصریح کردند: ما در کنار مردم فلسطین ایستاده و از آن‌ها دفاع می‌کنیم؛ باید اقدامات لازم برای محاکمه رژیم صهیونیستی در دادگاه‌های بین‌المللی انجام شود.

به گزارش ایکنا، ابراهیم بوغالی، رییس مجلس الجزایر  امروز چهارشنبه در پنجمین نشست اضطراری کمیته دائمی فلسطین اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (PUIC) که به میزبانی مجلس شورای اسلامی برگزار شده است، اظهار کرد: از همه آزادی‌خواهان و سیاستمداران جهان می‌خواهیم که اقدامات لازم را برای محاکمه رژیم صهیونیستی در دادگاه‌های بین‌المللی انجام دهند.

ابراهیم بوغالی گفت: رژیم صهیونیستی جنایات خود را علیه مردم بی‌دفاع ادامه می‌دهد و موافقتنامه‌ها را نقض کرده و جنایات بی‌شماری مرتکب شده است لذا باید اقدامات لازم برای محاکمه رژیم صهیونیستی در دادگاه‌های بین‌المللی انجام شود.

رئیس مجلس سوریه: از فلسطین دفاع می‌کنیم

حموده صباغ، رئیس مجلس سوریه نیز با حضور در پنجمین نشست اضطراری کمیته دائمی فلسطین اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی(PUIC) با اشاره به عملیات تروریستی در کرمان گفت: از طرف مجلس ملی سوریه با مردم ایران همدردی کرده و تسلیت خودم را خدمت خانواده‌های شهدا اعلام می‌دارم و از خداوند درخواست شفای عاجل برای زخمی‌ها دارم.

رئیس مجلس سوریه همچنین گفت: آرمان فلسطین در وجدان ملت ما است؛ ما در کنار مردم فلسطین ایستاده و از آن‌ها دفاع می‌کنیم.

نایب‌رئیس مجلس فلسطین: کوچ اجباری را نمی‌پذیریم

فهمی الزعاریر، نایب رئیس مجلس ملی فلسطین با تأکید بر اینکه باید کشورهای اسلامی از ملت فلسطین حمایت کنند، گفت: روابط دو جانبه برخی کشورها با رژیم صهیونیستی و عادی‌سازی روابط مجوزی برای ادامه کشتار مردم فلسطین است.

ضرورت محاکمه رژیم صهیونیستی در دادگاه‌های بین‌المللی

وی همچنین گفت: نزدیک به ۹۶ روز از تجاوز به حق مردم فلسطین و حمله به غزه می‌گذرد. در این مدت چند تن مواد منفجره روی مردم ریخته شده و همچنان تجاوز اسراییلی‌ها در کرانه باختری ‌و قدس ادامه دارد.

وی ادامه داد: این جنایات باعث مفقودالاثری بیش از ۸ هزار نفر، ویران شدن ۶۵ هزار خانه، نابودی بسیاری از واحدهای مسکونی و زخمی‌های زیاد و قطع شدن دست و پاهای مردم شده است. مساجد، کلیساها و زیرساخت‌ها نابود شدند و تقریباً یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از غزه مجبور به کوچ شدند.

نایب‌رییس مجلس ملی فلسطین با بیان اینکه هتک حرمت مسجد الاقصی ادامه دارد، گفت: کمک‌رسانی به مردم غزه و جلوگیری از کوچاندن مردم غزه، مورد اجماع مردم مسلمان است؛ اولویت اصلی این است که برای توقف نسل‌کشی و جنایت اسراییل اقدام شود؛ مردم فلسطین دچار گرسنگی و قحطی هستند و باید از آنان حمایت شود.

وی تاکید کرد: ملت ما از سرزمین فلسطین خارج نمی‌شود و کوچ اجباری را رد می‌کنیم؛ کشورهای اسلامی باید از ملت فلسطین حمایت کنند. با وجود کشتارها و همه جنایات اسراییل، ملت فلسطین پایدار است و ما تسلیم نمی‌شویم و پرچم سفید را بالا نمی‌بریم؛ ما مبارزه خود را ادامه می‌دهیم و در برابر دشمن متجاوز، ایستادگی می‌کنیم.


نایب‌رئیس مجلس عراق: فلسطین باید دولت خود را به پایتختی قدس شریف تأسیس کند

محسن المندلاوی، نایب‌رئیس مجلس عراق در پنجمین نشست اضطراری کمیته دائمی فلسطین اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی(PUIC) طی سخنانی ضمن محکومیت حادثه کرمان که موجب شهادت عده‌ای از غیرنظامیان شد و عرض تسلیت به خانواده‌های داغدار این حادثه گفت: از پذیرایی و استقبال گرم جمهوری اسلامی ایران و برگزاری این نشست قدردانی می‌کنم. جلسه امروز نشان دهنده اراده ملت‌های اسلامی در دفاع از مردم فلسطین و محکومیت رژیم متجاوز صهیونیستی است.

ضرورت محاکمه رژیم صهیونیستی در دادگاه‌های بین‌المللی

نایب رئیس مجلس عراق با اشاره به نقض حقوق بشر از سوی رژیم صهیونیستی تصریح کرد: ما به عنوان اعضای پارلمان‌ها باید در راستای ارزش‌های اخلاقی خود مواضع قاطعی در برابر گردنکشی‌های فلسطین داشته باشیم و اجازه ندهیم این جنایت‌ها دوباره تکرار شود.

وی افزود: از تمام همکاران خود در پارلمان‌های کشورهای اسلامی دعوت می‌کنم که از طریق دولت‌های خود و از مسیر سازمان ملل به رژیم صهیونیستی در راستای توقف جنگ به منظور ایجاد صلح و ثبات در منطقه فشار بیاورند.

نایب‌رئیس مجلس عراق با اشاره به نقض حقوق بشر از سوی رژیم صهیونیستی بر ضرورت تلاش در راستای متوقف کردن جنگ تأکید کرد و گفت: باید کمک‌های انسان‌دوستانه قبل از اینکه دیر شود وارد غزه شود.

محسن المندلاوی با بیان اینکه باید در راستای برقراری آتش بس و گشایش مرزها به منظور ارسال کمک‌های انسانی و تبادل اسرا تلاش شود تصریح کرد: ما باید از فداکاری‌ها و استواری مردم فلسطین قدردانی کنیم.

وی با بیان اینکه راه حل رفع این مشکل و برقراری حقوق مردم فلسطین این است که فلسطین بتواند دولت خود را به پایتختی قدس شریف تأسیس کند ادامه داد: از مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در راستای کمک به فلسطین تقدیر و تشکر می‌کنم.

دبیرکل اتحادیه مجالس اسلامی: چشم ملت‌های مسلمان دنیا به اجلاس تهران است

قریشی‌ نیاس، دبیرکل اتحادیه اتحادیه مجالس کشورهای عضو‌ سازمان همکاری اسلامی نیز در پنجمین نشست اضطراری کمیته دائمی فلسطین این اتحادیه با اشاره به ابتکار به موقع مجلس شورای اسلامی در برگزاری این اجلاس، گفت: در ابتدا از رئیس مجلس شورای اسلامی برای برگزاری این اجلاس در زمانی که آهنگ تجاوز رژیم صهیونیستی پس از سه ماه افزایش یافته اشت، تشکر می‌کنم.

قریشی نیاس افزود: این تجاوزات یک جنگ تمام‌عیار و کشتار و دستگیری روزانه علیه ملت فلسطین، ساکنان اصلی سرزمین‌های اشغالی است.

نیاس تصریح کرد: آرمان فلسطین در شرایط سختی قرار دارد و هدف از تجاوز کنونی آواره کردن ملت فلسطین و کوچ اجباری آن‌ها است. در قبال شرایط دردناک امروز باید وظیفه خود را انجام دهیم چرا که خدا و پیامبر فرمودند «مؤمنان برادرند و کمک به ساکنان غزه یک وظیفه دینی و اخلاقی است.»

قریشی نیاس در پایان خاطرنشان کرد: ملت‌های مسلمان و غیر مسلمان در سراسر جهان منتظر تصمیمات سرنوشت‌ساز فراوانی بوده که قرار است در این اجلاس گرفته شود.

ضرورت محاکمه رژیم صهیونیستی در دادگاه‌های بین‌المللی

تأکید نایب‌رییس مجلس بورکینافاسو بر صلح پایدار در فلسطین

داودا دیالو، نایب‌رییس مجلس بورکینافاسو هم امروز در پنجمین «نشست اضطراری کمیته دایمی فلسطین اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی(PUIC)» اظهار کرد: این جلسه به دلیل افزایش حملات اسراییل در نوار غزه برگزار شده است.

نایب‌رییس مجلس بورکینافاسو با تأکید بر اینکه باید هر چه زودتر در فلسطین صلح پایدار برقرار شود تصریح کرد: ما باید از آرمان فلسطین حمایت و از سوی دیگر باید سازمان‌های بین‌المللی را مجاب کنیم که به سمت پایان‌یافتن جنایت اسراییل در فلسطین حرکت کنند.

ضرورت محاکمه رژیم صهیونیستی در دادگاه‌های بین‌المللی

نماینده مجلس لبنان: جرم‌انگاری جنایات اسرائیل در دادگاه‌های بین‌المللی با تمام ابزارهای ممکن

قاسم هاشم، نماینده مجلس لبنان هم در نشست اضطراری کمیته فلسطین اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی ضمن عرض تسلیت به مناسبت حادثه تروریستی در کرمان، گفت: ما اینجا نشستیم و تعدادی در فلسطین و لبنان جان‌شان را از دست می‌دهند. اخیراً یکی از رهبران حماس و یکی از رهبران ما ترور شدند و در دمشق نیز شاهد ترور یکی از فرماندهان ایرانی بودیم. باید در کارمان جدی باشیم و به عنوان پارلمان‌ها در چارچوب قواعد معینی حرکت کنیم، ما می‌توانیم در کشورهای خود قوانینی در این زمینه تصویب کنیم؛ آنچه که مورد نیاز است این است که ما باید موضع‌گیری کنیم.

این نماینده مجلس لبنان با بیان اینکه در کشورهای خود می‌توانیم با اراده برای فلسطین هزینه کنیم تاکید کرد: تهران و جمهوری اسلامی ایران همیشه پشتیبان مردم فلسطین بوده و هزینه‌های بسیاری را نیز تحمل کرده است. در زمان تاسیس رژیم صهیونیستی مواضع متفاوت بود اما امروز هنگامی که می‌بینیم اگر خدای نکرده غزه را از دست دهیم، همه باید هزینه بدهیم. ان‌شاءالله بتوانیم نقش و تأثیری داشته باشیم و اگر می‌توانیم، کاری بکنیم.

هاشم اظهار کرد: در آینده و در جنوب لبنان ممکن است با تهدیدات زیادی مواجه باشیم تا دست از حمایت از مردم فلسطین برداریم و رسانه‌های ما ساکت شوند؛ ممکن است با خون و اسلحه با ما مواجه شوند اما این موارد نمی‌تواند اراده مردم ما را تضعیف کند و کشور ما را در دفاع از خود به عقب برگرداند.

وی با بیان اینکه دلیل تمام تنش‌هایی که در منطقه مشاهده می‌کنیم حمله اسرائیل به فلسطین است، اظهار کرد: باید به عنوان پارلمان‌ها به دولت‌های خود برای فشار به آمریکا فشار آوریم تا جنگ به پایان برسد و آتش بس برقرار شود.

این نماینده مجلس لبنان گفت: سرنوشت غزه را مردم فلسطین و سرنوشت جنوب لبنان را مردم و دولت لبنان باید تعیین کنند و نه اسرائیل و نه هیچ کشور دیگری نمی‌تواند برای ما تعیین سرنوشت کند. در این میان باید از تمام ابزارها برای جرم‌انگاری جنایاتی که اسرائیل در قبال مردم فلسطین مرتکب شده در دادگاه‌های بین‌المللی استفاده شود.


نایب رئیس مجلس ساحل عاج: جامعه جهانی به دنبال تحقق آرمان فلسطین باشد

کوناته سایدیکی، نایب رئیس مجلس ساحل عاج نیز امروز چهارشنبه، 20 دی ماه در پنجمین نشست اضطراری کمیته دائمی فلسطین اتحادیه مجالس کشورهای عضو همکاری اسلامی، گفت: امروز جامعه ما با چندین حادثه عزادار شده که مهم‌ترین آن‌ها زلزله در مراکش، سیل در پاکستان، جنگ اسرائیل علیه حماس و حادثه تروریستی کرمان است.

وی اضافه کرد: در خصوص جنگ اسرائیل علیه حماس ما در کنار ملت بی‌دفاع فلسطین هستیم و اعلام می‌داریم که مسئله فلسطین عدالت، عزت و حقوق انسانیت است در حالی که فلسطینیان چندین دهه رنج‌های فراوانی را تحمل می‌کنند و جان‌های بسیاری در این راه از دست رفته پس وظیفه ما است که فلسطینیان را مورد حمایت قرار داده و براساس حقوق بین‌الملل عمل کنیم.

ضرورت محاکمه رژیم صهیونیستی در دادگاه‌های بین‌المللی

نایب رئیس مجلس ساحل عاج بیان کرد: باید از تمام ظرفیت‌های بین‌المجالس استفاده کنیم تا بتوانیم صلحی پایدار را در منطقه ایجاد کنیم. آرمان فلسطین باید مورد توجه ملت‌های اسلامی قرار گیرد و جزء وظایف انسانی ما است که به دنبال حل مسئله فلسطین برویم، باید به دنبال تحقق عدالت و صلحی پایدار باشیم تا بتوانیم آن را برای مردم غزه به ارمغان بیاوریم.

نایب رئیس مجلس ساحل عاج یادآور شد: ساحل عاج در تاریخ 12 تا 15 اسفند 1402 میزبان کشورهای عضو اتحادیه بین‌المجالس خواهد بود که از شما دعوت می‌کنم که در ساحل عاج حضور پیدا کرده و در این اجلاس شرکت کنید.

پنجمین نشست اضطراری کمیته دائمی فلسطین اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (PUIC) و نخستین نشست کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی (APA) با شعار «همکاری پارلمان‌ها برای فلسطین» امروز چهارشنبه، ۲۰ دی ماه در هتل آزادی برگزار شده و در دو نوبت صبح و عصر به میزبانی تهران ادامه دارد.

نمایندگان مجالس ۲۶ کشور اسلامی و آسیایی از کشورهای فلسطین، لبنان، بحرین، ترکیه، آذربایجان، ساحل عاج، الجزایر، عمان، چین، موریتانی، اندونزی، عراق، سوریه، عربستان، تاجیکستان، کویت، سنگال، مالی، مالزی، بورکینافاسو، تونس، قطر، مغرب، امارات، پاکستان و چاد در سطح رئیس و نایب رئیس پارلمانی مهمان مجلس شورای اسلامی در این اجلاس هستند.

انتهای پیام
captcha