مسابقات بین‌المللی قرآن ایران به گفتمان غالب میان مردم تبدیل شده است
کد خبر: 4192852
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۰
حمید مجیدی‌مهر بیان کرد:

مسابقات بین‌المللی قرآن ایران به گفتمان غالب میان مردم تبدیل شده است

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه مسابقات بین‌المللی قرآن کریم رویداد بزرگی است که افتخار نظام جمهوری اسلامی به شمار می‌آید، گفت: این مسابقات اکنون به گفتمان غالب در میان مردم تبدیل شده و از نظر کیفی در مسیر خوبی قرار گرفته است.

مسابقات قرآن به گفتمان غالب میان مردم تبدیل شده است

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، نشست ستاد برگزاری چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ، امروز 18 دی‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و جمعی از مدیران این سازمان برگزار شد.

در بخشی از این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین عادل در سخنانی با اشاره به تجربه خوب برگزاری مسابقات سراسری قرآن در بجنورد، گفت:‌ با بررسی در آیات قرآن درمی‌یابیم که در این کتاب مبین، ۹۰ آیه درباره خود قرآن است که به تبیین پرداخته و مخالفان را به مبارزه طلبیده است. بخش زیادی از این موارد در مورد تدبر در آیات است و اینکه باید به آن‌ها عمل شود.

افتخاری قرآنی که متعلق به ایران است

وی اظهار کرد: این رویداد شایسته و قابل تحسین برای دومین سال است که به صورت جدی به موضوع تدبر می‌پردازد و به نوعی تکمیل‌کننده مسابقات قرآن است. در واقع اگر حفظ و قرائت قرآن مطرح است انس و آشنایی با معارف الهی هدف اصلی به شمار می‌آید و این اتفاق، افتخاری برای نظام جمهوری اسلامی به شمار می‌آید. 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: خداوند در قرآن کریم این کتاب را معجزه جاوید معرفی کرده است، قرآن معجزه‌ای است که بعد از ۱۴۰۰ سال هیچ فناوری نتوانسته با اعجاز آن برابری کند.

فنی‌ترین و رسانه‌ای ترین مسابقات قرآن

بر اساس این گزارش در ادامه این نشست، حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز به بیان سخنانی پرداخت و گفت: در زمینه برگزاری مسابقات قرآن ادعای با سابقه‌ترین برگزارکننده مسابقات را نداریم اما در این زمینه جزء فنی‌ترین و رسانه‌ای‌ترین برگزارکنندگان مسابقات قرآن هستیم. در حال حاضر کشور مالزی با برگزاری ۶۲ دوره برگزاری مسابقات در این زمینه پیشتاز است. 

وی با بیان اینکه برگزاری مسابقات قرآن در ایران در ایام کرونا نیز تعطیل نشد، عنوان کرد: در دوره‌های اخیر بیش از ۴۰ شبکه بین‌المللی مسابقات قرآن را همراهی کردند و امسال با ۶۰ شبکه بین‌المللی کار را در حوزه رسانه‌ای پیش خواهیم برد. در حوزه داخلی نیز همکاری رسانه‌ها در دوره‌های گذشته خوب بوده است. 

مجیدی مهر افزود: مسابقات بین‌المللی قرآن کریم رویداد بزرگی است که افتخار نظام جمهوری اسلامی است. این مسابقات تاکنون فراز و فرودهای زیادی داشته، خوشبختانه با درایت ریاست محترم سازمان اوقاف تبدیل به گفتمان غالب شده و از نظر کیفی در مسیر خوبی قرار گرفته است.

آغاز بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن

وی با بیان اینکه احکامی که صادر می‌شود به منظور همدلی و ریل‌گذاری صحیح در راستای برگزاری هرچه بهتر مسابقات قرآن است، گفت: مسابقات معارفی که دومین دوره خود را طی می‌کند از فردا 19 دی ماه آغاز می‌شود و تا شنبه 23 دی ماه ادامه دارد. 

بر اساس این گزارش در ادامه این نشست، عباس لهراسبی، مدیرکل روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز به بیان نکاتی پرداخت و گفت: ما ایرانی‌ها اساساً جامعه‌ای بانشاط و سرزنده هستیم و شاهد آن جشن‌های زیادی است که در فرهنگ ما وجود دارد. قرآن فضل خداوند به بشر برای آموختن راه و رسم شاد زیستن است. در همین راستا پیشنهاد می‌کنم مسابقات قرآن را در فضایی شادتر برگزار کنیم. هرچه فضای مسابقات بانشاط‌تر برگزار شود، از استقبال بیشتری برخوردار خواهد بود. 

تزریق نشاط به مسابقات

وی با تأکید بر مردمی برگزار شدن مسابقات قرآن، اظهار کرد: مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اتفاق مبارکی است. خرسندیم که در برگزاری آن سهمی داریم. به‌کارگیری خلاقیت بیشتر و بهره‌مندی از حضور افراد حرفه‌ای را در زمینه اطلاع‌رسانی و بازتاب اخبار در دستور کار خود داریم. 

محمدحسین محمدزاده، مدیر سابق شبکه قرآن و معارف سیما نیز در این نشست به بیان نکاتی پرداخت و با اشاره به اینکه پیامبر(ص) توصیه کرده‌اند به قرآن زینت دهید، گفت: این موضوع یعنی به قرآن که منبع زینت است، ارزش افزوده ببخشیم. یکی از مأموریت‌ها در زمینه تمدن‌سازی دینی، بحث تلاوت قرآن است. برخی عنوان می‌کنند که تلاوت قرآن باید همراه با معنی باشد که البته در این صورت در اوج کمال است، اما خود تلاوت قرآن موضوعیت دارد. 

وی اظهار کرد: فضای تبیینی مسابقات قرآن ضرورت دارد. مهم‌ترین دلیل این ضرورت، نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی است که اگر بررسی کنید، ایشان در زمان مسابقات قرآن خطاب به مسئولان و متسابقان به ترغیب و تشویق آن‌ها پرداختند و وظیفه ماست که به عنوان سرباز ولایت در این عرصه ایفای نقش داشته باشیم. 

محمدزاده تصریح کرد: مباحث رسانه‌ای در زمینه مسابقات قرآن مهم است. یکی از مقاصد کفار، ایجاد اختلال در رساندن پیام قرآن است. در آیه ۲۶ سوره مبارکه فصلت نیز به این موضوع اشاره شده است. تلاوت و حفظ قرآن از مؤلفه‌های تمدن‌سازی است و ارتباط مستقیم با جامعه‌پردازی و خودسازی و نظام‌سازی دارد.

بر اساس این گزارش، در پایان این مراسم، احکام اعضای ستاد چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اعطا شد. 

انتهای پیام
captcha