یک گام تا جاودانگی در تاریخ مسابقات؛ سه‌گانه‌ای با طعم قرآن + صوت
کد خبر: 4190782
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹

یک گام تا جاودانگی در تاریخ مسابقات؛ سه‌گانه‌ای با طعم قرآن + صوت

غزاله سهیلی‌زاده، حافظ کل قرآن، مرتل و از قاریان شناخته شده کشورمان است که با حضور در رشته ترتیل مسابقات سراسری قرآن اتفاق بی‌نظیری را به نام خود ثبت کرده است. او به فاصله دو سال متوالی در دو رشته متفاوت از مسابقات سراسری شرکت داشت و‌ رتبه نخست این دو رشته که بالاترین سطح رقابت قرآنی در کشور به شمار می‌رود، دریافت کرد و یک گام تا دریافت سه‌گانه رشته‌های قرآنی فاصله دارد.

یک گام تا جاودانگی در تاریخ مسابقات قرآن؛ سه‌گانه‌ای با طعم قرآنورزشی‌ها و به ویژه آنهایی که ورزش فوتبال را دنبال می‌کنند، با اصطلاحی به نام «سه‌گانه» بیشتر آشنا هستند؛ اگر یک گروه در طول فصل موفق به دریافت سه عنوان قهرمانی شود، این عنوان به آن گروه تعلق خواهد گرفت. البته این موضوع اتفاقی نادر است و اینگونه نیست هر گروهی حتی آنهایی که سال‌ها در اوج هستند به راحتی بتوانند به این افتخار دست یابند، شاید یک گروه در طول فعالیت حرفه‌ای خود حتی یک بار هم موفق به دریافت سه‌گانه نشود، اما اگر موفق شود، هواداران تا سال‌های سال به آن خواهند بالید و برای رقبا کُری‌ خواهند خواند. سه‌گانه‌های دیگری هم وجود دارد که خارج از حوصله این گزارش است.

غزاله سهیلی‌زاده، حافظ کل قرآن، مرتل و از قاریان شناخته شده کشورمان است که با حضور در رشته ترتیل مسابقات سراسری قرآن کریم اتفاق بی‌نظیری را به نام خود ثبت کرده است. او به فاصله دو سال متوالی در دو رشته متفاوت از مسابقات سراسری قرآن کریم شرکت کرده و‌ رتبه نخست این دو رشته از مسابقات که بالاترین سطح رقابت قرآنی در کشور به شمار می‌رود، کسب کرده است. یک دوگانه بی‌نظیر که کسب آن از عهده هر کسی ساخته نیست و برای همین تا سال‌های سال کام صاحب این افتخار را شیرین خواهد کرد.

سهیلی‌زاده اگر علاقه برای کسب رتبه داشته باشد و سال آینده نیز در مسابقات سراسری قرآن کریم و این بار در رشته حفظ کل شرکت کند با کسب رتبه در آن رشته، سه‌گانه‌ای تاریخی را رقم خواهد زد؛ سه‌گانه‌ای که برای همیشه نام او را در تاریخ مسابقات ماندگار خواهد کرد. 

او اگرچه در حفظ کل قرآن کریم تخصص خوبی دارد، اما به خوبی می‌داند رقابت در حفظ کل بسیار سخت‌تر از آن است که از الان رتبه یکِ آن را برای خود تصور کند، احتمالاً برای همین است که هنوز تصمیم قطعی خود برای رقابت با حفاظ کل قرآن کریم را نگرفته است. به بهانه این اتفاق و کسب رتبه نخست رشته قرائت ترتیل در چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن(آذر 1402 بجنورد) و در آستانه روز گرامیداشت مقام زن گفت‌وگویی با این قاری و مرتل برتر کشورمان داشته‌ایم. 

غزاله سهیلی‌زاده

ایکنا – خانم سهیلی‌زاده قبل از طرح هر سوالی، درباره مسابقاتی که اخیراً حضور داشته‌ و موفق به دریافت رتبه شده‌اید، صحبت کنید. 

قبل از دریافت رتبه نخست چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن در رشته قرائت ترتیل، سال گذشته موفق به دریافت رتبه اول رشته قرائت تحقیق در چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن (به میزبانی اهواز، 1402) شدم. علاوه بر این دو رتبه تا کنون در مسابقات متعددی نیز شرکت کرده و رتبه‌های زیادی را از سطح استان تا کشور به دست آورده‌ام. از جمله این رتبه‌ها باید به رتبه اول مسابقات ملی قرآن دانشجویان، رتبه اول مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی (ع) و ... اشاره کنم. 

در بخش بین‌المللی نیز موفق به دریافت رتبه اول جشنواره بین‌المللی اقراء و رتبه اول مسابقات بین‌المللی دانشجویان ایران و عراق شده‌ام. سال آینده نیز نماینده کشورمان در رشته قرائت ترتیل مسابقات بین‌المللی قرآن ایران خواهم بود.

کد

ایکنا – افرادی که در قرائت تحقیق یا حفظ کل قرآن رتبه دریافت می‌کنند، معمولاً سال‌های بعد در رشته دیگر و اغلب ترتیل حضور می‌یابند و با چند سال تأخیر رتبه برتر را در رشته جدید تکرار می‌کنند. دلیل شما برای حضور در رشته ترتیل، علاقه شخصی بود یا بحث بین‌المللی شدن؟ چرا که هنوز مسابقات بین‌المللی ایران در بخش بانوان، فاقد رشته قرائت تحقیق است.

قاعدتاً کسی که قاری خوبی باشد و بتواند در سطح کشور رتبه بیاورد می‌تواند مرتل خوبی هم باشد، به تشخیص اساتید و تمایل خودم به این نتیجه رسیدم که می‌توانم امسال در رشته ترتیل هم صاحب رتبه شوم و لذا شرکت کردم. اما یکی از انگیزه‌های مهمی که باعث شد در رشته ترتیل شرکت کنم، اضافه شدن این رشته به مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در بخش بانوان است، متأسفانه این اتفاق در بخش قرائت تحقیق رخ نداده و همین امر منجر به گلایه‌هایی از سمت بانوان شده است.

ایکنا – حضور در مسابقات بین‌المللی و دریافت رتبه در این سطح برای آقایان همراه با افق‌های جدیدی خواهد بود. به نظر نمی‌رسد در بخش بانوان شاهد چنین اتفاقی باشیم، با این وجود بانوان برای حضور در مسابقات بین‌المللی انگیزه‌های فراوانی دارند؛‌ بین‌المللی شدن برای بانوان می‌تواند چه مزایایی به همراه داشته باشد؟

بر اساس تجربه‌هایی که در گذشته به دست آورده‌ام، این نکات را می‌گویم. متأسفانه بعد از اینکه شما به جایگاهی می‌رسید و رتبه‌ای کسب می‌کنید و حتی عنوان نخبه قرآنی به شما داده می‌شود، اما بعد از آن عملاً هیچ کاری انجام نمی‌شود و از سمت هیچ نهادی حمایت نمی‌شویم.

یکی از موارد تبعیض بین بانوان و آقایان، بحث اعزام به حج است؛ هر ساله آقایان در قالب یک کاروان به حج اعزام می‌شوند که متشکل از قاریان و حافظان و اعضای گروه‌های تواشیح است، اما برای بانوان این اتفاق نمی‌افتد. حتی اگر یک بانوی قاری یا حافظ اعزام شود، باعث زنده شدن انگیزه‌های بیشتر در بین بانوان خواهد شد.

شما به حافظان و قاریان اشاره کردید، با توجه به اینکه هر دو فضای حفظ و قرائت را تجربه کرده‌ام، به حافظان بها داده می‌شود و امتیازاتی برای آنها در نظر گرفته می‌شود، اما به بانوان قاری چنین مزایایی تعلق نمی‌گیرد. اگر بخواهیم در نهاد یا سازمانی جذب شویم، اولاً این اتفاق نمی‌افتد در حالی که با کسب رتبه اول تا پنجم مسابقات اوقاف به عنوان نخبه شناخته می‌شویم و باید به طور سیستمی جذب شویم، اما این اتفاق نمی‌افتد، نه تنها این اتفاق رخ نمی‌دهد، بلکه در مراحل مصاحبه هم امتیازی برای امثال ما در نظر گرفته نمی‌شود. اینکه برای حفاظ چنین امتیازاتی در نظر گرفته شود اما برای قاری قرآن که او نیز چندین سال تلاش کرده تا به این جایگاه برسد، دیده نمی‌شود، ناراحت‌کننده است.

ایکنا – به اینکه حافظ کل قرآن نیز هستید اشاره کردید. برنامه‌ای برای حضور در این رشته دارید تا به قول ورزشی‌ها سه‌گانه مسابقات را به دست بیاورید؟

فعلاً به دنبال حضور در فضای مسابقات نیستم. در حال حاضر تمایلی برای حضور مجدد در یک رقابت را ندارم. درصددم در بخش‌های دیگری بتوانم فعالیت خود را ادامه دهم.

ایکنا – همسر شما، آقای امین رحیمی هم از فعالان قرآنی کشورمان هستند. پیش از این در گفت‌وگویی که خبرنگار ایکنا با شما داشت به طور مفصل به مباحث مختلف اشاره کرده‌اید، در مورد همراهی ایشان با شما و نقش ایشان در دریافت این موفقیت‌ها بپرسم.

بله، ایشان هم حافظ قرآن هستند و نقش پررنگی در حضور دو سال اخیر من در مسابقات اوقاف داشتند، خیلی به من کمک کردند، تا بتوانم با آرامش کامل در مسابقات حضور پیدا کنم و مطمئناً نقش زیادی در این موفقیت داشته‌اند از همینجا لازم می‌دانم یک بار دیگر از ایشان تشکر کنم. 

ایکنا – الان مشغول چه کاری هستید؟

حدود چند ماهی است مدیر بخش بانوان دارالقرآن امامزاده عقیل(ع) در اسلامشهر شده‌ام. در کنار این مشغول تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد رشته روانشناسی تربیتی هستم.

ایکنا – با توجه به اینکه سابقه حضور در ادوار مختلف مسابقات سراسری قرآن را دارید، ابتدا بفرمایید که چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن را چگونه دیدید و آیا این رویداد توانست انتظارات را برآورده کند یا می‌توانست بهتر از این برگزار شود؟

معمولاً این سوال که پرسیده می‌شود یک جواب کلیشه‌ای هم به آن داده می‌شود که مسابقات سطح خوبی داشته است. اما از نظر من چند سالی است که کیفیت سطح متسابقان افت کرده است و این هم ناشی از مواردی که خدمت شما عرض کردم می‌شود. بی‌انگیزگی بانوا‌ن باعث می‌شود به سمت تمرین حرفه‌ای نروند و به فکر ارتقای سطح توانمندی خودشان نباشند

البته اتفاقات خوبی هم افتاده است، اما در کل و به ویژه مسابقات امسال من را به عنوان یک شرکت‌کننده راضی نکرد، انتظار داشتم شرکت‌کننده‌ها با قدرت و قوت و آمادگی بیشتری ظاهر شوند که اینگونه نبود. امیدواریم با تدابیری که اندیشیده می‌شود در سال‌های بعد این اتفاق بیفتد.

ایکنا – این بی‌انگیزگی را ناشی از چه چیزی می‌دانید، آیا همه آن به دلیل همان بی‌توجهی است یا عوامل دیگری هم هست؟

اینکه بانوان هیچ عرصه‌ای برای بروز و ظهور خود ندارند، برای بی‌انگیزه شدن کفایت می‌کند. تلاوت قرآن یک هنر معنوی است و طبیعتاً هر هنرمندی که محدود شود و به او فضای برای ارائه هنر داده نشود، بی‌انگیزه شده و به مرور تمرین را کنار گذاشته و خود را کنار می‌کشد، اینها همه باعث دلسردی یک قاری در این سطح می‌شود.

ایکنا – از دو سه سال قبل شاهد اجرای طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه بودیم. شما در این طرح شرکت کردید یا قصد شرکت دارید؟

بله قصد شرکت داشتم و حتی همراه با همسرم در دوره‌های مجازی آن هم شرکت و در آزمون‌ها هم نمره خوبی کسب کردم، اما به دلیل اینکه برای حضور در این طرح باید یک حداقل شرایط سنی لازم را داشت، نتوانستم به صورت رسمی شرکت کنم، اما حتماً جزء برنامه‌های آتی من هست.

ایکنا – در خلال صحبت‌های خودتان به این موضوع اشاره کردید در نسبت با آقایان مزایای کمی به بانوان اختصاص داده می‌شود؛ این سوال را با بسیاری از اساتید این حوزه طرح کرده‌ام، این پاسخ را داده‌اند که شاید چون سطح فنی بانوان پایین‌تر از آقایان است، پس امتیازات کمتری نسبت به آقایان به آنها داده می‌شود. تحلیل شما در مورد این موضوع چیست؟

یک حقیقت را باید پذیرفت و آن هم این است که معمولاً نفرات برتر مسابقات در بخش آقایان حدود 10 نمره با بانوان اختلاف دارند و از سطح بالاتری برخوردار هستند. یکی از دلایل این اختلاف سطح این است که آقایان فضای بیشتری برای اجرای تلاوت دارند و چند دهه است که در این عرصه فعالند. یکی از آسیب‌های جدی نبود جلسات سنتی برای بانوان است، بانوان در قالب کلاس فعالیت‌هایی دارند، اما اینکه یک جلسه عمومی داشته باشند، هیچ وقت این اتفاق نیفتاده است یا محدود بوده است.

در پاسخ به آن سوال شما که گفتید چون سطح بانوان پایین‌تر است، پس امتیازات کمتری می‌گیرند، با این مخالف هستم، چرا که اگر امتیازات مساوی مانند یکسان‌سازی جوایز که در یکی دو سال اخیر اتفاق افتاد در دو بخش قرار داده شود، باعث ایجاد انگیزه می‌شود. همین یکسان‌سازی جوایز باعث شد شرکت‌کننده‌ها بیشتر از مسابقات استقبال کنند. 

ایکنا – استقبال بانوان در عرصه فعالیت‌های قرآنی بسیار پررنگ است و هر رویداد قرآنی که اجرا می‌شود درصد بسیار بالایی از مخاطبان آن رویداد بانوان هستند، اما این درصد بالا هیچگاه جایی در جلسات سیاستگذاری و تصمیم‌سازی قرآنی پیدا نکرده است. به نظر شما علت چیست؟

قطعاً بانوان، توانمندیِ حضور در شوراها و جلسات تصمیم‌سازی را دارند و در هر حوزه‌ای وارد شوند می‌توانند اتفاقات بسیار خوبی را رقم بزنند، چرا که تربیت نسل، دست بانوان است. قطعاً در پشت این اتفاق، سیاستی هست که علت آن را نمی‌دانم. یکی از دلایل هم می‌تواند مطالبه‌گر نبودن بانوان باشد، متأسفانه خیلی از دوستان و اطرافیان من در بین فعالان قرآنی روحیه مطالبه‌گری ندارند و هیچ چیزی را جدی نمی‌خواهند و جدی طلب نمی‌کنند. شاید این باعث شود کم دیده شوند و به آنها کم بها داده شود.

ایکنا – در پایان اگر نکته خاصی باقی مانده است، بگویید.

یک بار دیگر اشاره کنم که مسئولان و مدیران امور قرآنی، فعالیت بانوان را جدی‌تر ببینند، این بها دادن باعث رقم خوردن اتفاقات خوبی در زمینه امور قرآنی خواهد شد. 

کد
انتهای پیام
captcha