ورود نسل جدید قاریان و حافظان قرآن به مسابقات سراسری
کد خبر: 4189753
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۱

ورود نسل جدید قاریان و حافظان قرآن به مسابقات سراسری

نفر اول رشته حفظ کل چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش بانوان، نماینده نسل جدید علاقه‌مندان به قرآن است که طی دو، سه سال اخیر فرصت حضور در بالاترین سطح مسابقات ایران را به دست آورده‌اند. این بانوی دهه هشتادی اعتقاد دارد، بانوان حافظ قرآن توانسته‌اند، سطح فنی خود را به آقایان برسانند.

ورود نسل جدید قاریان و حافظان قرآن به مسابقات سراسری؛ تفاوت سطح بانوان و آقایاناز دو یا سه سال قبل بود که رفته رفته شاهد ورود دهه هشتادی‌ها و نسل جدیدی از هنرمندان قرآنی به مسابقات سراسری قرآن کریم بودیم، نسلی که تا قبل از آن و به دلیل اینکه هنوز به سن 18سالگی نرسیده بودند، تنها در مسابقات دانش‌آموزی به ارائه توانمندی‌های قرآنی خود می‌پرداختند.

متولدین این دهه که به استفاده بیش از حد از فضای مجازی شهره‌اند در میان خود نسلی از قاریان و حافظان قرآن کریم را دارند که نیامده پرچم‌دار بالاترین رویداد رقابتی در حوزه قرآن شده‌اند و رتبه‌های برتر اصلی‌ترین مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران را به نام خود سند زده‌اند و تا دو دهه دیگر به یکه‌تازی خود در این مسابقات ادامه خواهند داد.

فاطمه دلیری، از نمایندگان این نسل است که در عرصه مسابقات قرآن و در دومین سال حضور خود در این رویداد بالاترین رتبه را کسب کرده و به دنبال فتح افق‌های دیگر است. او متولد 1383 و ساکن قم است و در حال گذراندن تحصیلات حوزوی است. او در ایامی که خود را برای حضور در مسابقات سراسری قرآن و مرور محفوظات آماده می‌کرد، دغدغه فرزند یک‌ساله‌اش را نیز داشت. در زمان کسب جایزه همراه با فرزندش به روی سن رفت تا صحنه‌ای ماندگار در تاریخ مسابقات را رقم بزند. کسی چه می‌داند، شاید بیست سال بعد این صحنه باز هم تکرار شود و این بار دخترک خردسال باشد که در جایگاه، مدال افتخار را دریافت می‌کند. 

به بهانه دریافت رتبه اول مسابقات سراسری قرآن در رشته حفظ کل قرآن در بخش بانوان گفت‌وگویی با فاطمه دلیری انجام داده‌‌ایم، گفت‌وگویی که گاهی زیرصدای آن، گریه‌های کودکی یک‌ساله است. 

ایکنا – خانم دلیری، ابتدا یک معرفی کوتاهی از خودتان داشته باشیم تا مخاطبان ما بیشتر با شما آشنا شوند.

فاطمه دلیری هستم. در حال حاضر هم در حوزه علمیه تحصیل می‌کنم، حافظ قرآن و نهج‌البلاغه هستم.

ایکنا – جرقه‌ای که باعث شد، شما به سمت قرآن بیایید و حافظ قرآن شوید چه چیزی بود؟

تشویق پدر و مادرم بود که باعث شد وارد این حوزه شوم، دستشان را می‌بوسم و همواره محتاج دعای خیرشان هستم.

ایکنا – همسر شما هم فعالیت قرآنی دارد؟

بله؛ آقای علی قوی‌فارمد، حافظ کل قرآن و طلبه هستند. در راه قرآن و تحصیلات دیگر بسیار همراه بنده بودند و از همراهی و کمک‌های خالصانه‌شان صمیمانه سپاسگزارم. 

ایکنا – حالا که طعم شیرین کسب رتبه برتر در بالاترین سطح مسابقات را چشیده‌اید، توصیه‌ای به ایشان برای حضور در مسابقات دارید؟

بله قطعاً.

ایکنا - شاید سؤال بسیاری این باشد که زندگی مشترک یک زوج که هر دو حافظ کل قرآن هستند چه تفاوت‌هایی با زندگی سایرین داشته باشد؟

حفظ قرآن مقدمه فهم و عمل به قرآن است. اگر زوج حافظ قرآن از این مقدمه به خوبی برای عمل به قرآن بهره گیرند بسیار جلو هستند، اما اگر تلاش برای عمل به آن در همه جنبه‌های زندگی نداشته باشند، تفاوتی در زندگی و تربیت فرزندان نخواهد داشت.

ایکنا – تاکنون در چه مسابقاتی شرکت کرده‌اید و حاصل حضور در این مسابقات چه رتبه‌هایی بوده است؟ 

از همان زمان حفظ، به شرکت در مسابقات علاقه داشتم. مهم‌ترین رتبه همین رتبه اول مسابقات سراسری قرآن کریم در چهل و ششمین دوره در رشته حفظ کل قرآن است. دیگر رتبه‌ها هم رتبه اول حفظ کل در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) در سال ۱۴۰۲، رتبه اول حفظ ۲۰ جزء دانش‌آموزی، رتبه اول حفظ کل و رتبه دوم رشته ترتیل در مسابقات سپاه و کسب رتبه در مسابقات نیروهای مسلح و بسیج و مدهامتان بوده است.

ایکنا – تا الان در چند دوره مسابقات اوقاف حضور یافته‌اید؟

یک بار، سال گذشته در سن ۱۸ سالگی.

ایکنا – مسابقات امسال را چگونه دیدید؟

الحمدلله مسابقات امسال در رشته حفظ کل سطح بالایی داشت. اختلاف نمرات گاهی در حد صدم بود به طوری که ممکن بود اگر کسی در یک مرحله از مسابقات، تنها یک کلمه را اشتباه بخواند از رده‌ نفرات برتر خارج شود.

ایکنا – میزبانی استان خراسان شمالی و شهر بجنورد را چگونه دیدید؟

الحمدلله خوب بود. افراد و مسئولان، همچنین مسئولانی که اهل بجنورد بودند، مخلصانه برای برگزاری با کیفیت مسابقات تلاش کردند. مکان اسکان و برگزاری هم بسیار مناسب بود.

ایکنا – فرزندتان را در حین مسابقات چگونه مدیریت کردید؟ این اضطراب را نداشتید که الان من اجرا می‌کنم فرزندم در چه حالی است؟

فرزندم را به همسفرم استاد کرمی‌پارسا (رتبه دوم قرائت تحقیق) سپردم. سعی کردم لحظه‌ای که اجرا دارم، نگران فرزندم نباشم.

نمی‌توان گفت تلاش یک فرد از چه زمانی و چه مقدار بوده است، اجمالاً می‌توان گفت همه تلاش‌هایی را که از زمان حفظ و پس از آن، تثبیت و مرورها و مباحثات و پرسش‌هایی که انجام شده و شرکت در کارگاه‌های تجوید و صوت و لحن و شرکت در مسابقات مختلف و ...  همه مؤثر است، مثلاً سال قبل که در مسابقات شرکت کردم، مقدار زیادی از وقت خودم را به قرآن اختصاص دادم و به لطف خدا از جهت حُسن حفظ پیشرفت داشتم و در طول سال هم مرور داشتم، برای این دوره از مسابقات هم حدوداً دو سه ماه مانده به رقابت‌ها به صورت جدی مرورها را شروع کردم و روزی دو الی شش ساعت مرور می‌کردم. 

ایکنا – زمان زیادی به نظر می‌رسد، مدیریت این زمان مشکلی برای دیگر نقش‌های شما در زندگی از جمله نقش مادری ایجاد نکرد؟

مدتی مانده به مسابقات، مقداری از فعالیت‌های درسی و فعالیت‌های مربوط به حفظ نهج‌البلاغه و ... را کنار گذاشتم. با برنامه‌ریزی جمع اینها امکان‌پذیر است. برنامه‌ریزی موضوع زیاد سخت و عجیب نیست.

اولویت اولم زندگی و قرآن و نهج‌البلاغه و درس بعد از آن قرار دارد. در زمان مسابقات اما، اولویت قرآن می‌شود و اگر مسابقه نباشد، بیشتر نهج‌البلاغه اولویت دارد.

برخی اوقات فرد باید از یک سری چیزها بگذرد تا چیزهای دیگری را به دست بیاورد، یعنی اگر انسان همان ساعتی بخوابد که همه می‌خوابند یا همان ساعتی که همه بیدار می‌شوند، بیدار شود و همان ساعتی که همه تلویزیون نگاه می‌کنند، تلویزیون نگاه کند، و ...، به اهداف خود نخواهد رسید. اما اگر هدف تعیین کند و برای رسیدن به آن برنامه داشته باشد، باید مقداری، زندگی خود را منظم کند.

مثلاً من همان ابتدای ازدواج گفتم دوست ندارم تلویزیون داشته باشیم، چون حس می‌کنم وقت ما تلف می‌شود، اتفاقاً من و همسرم اهل فیلم دیدن هستیم، اما این کار را در زمانی که خودمان می‌خواهیم انجام می‌دهیم و فیلم‌هایی که دوست داریم، می‌بینیم. 

زندگی‌ام منعطف است و خیلی خط‌کشی شده نیست، از خدا خواسته‌ام کمکم کند تا فعالیت‌هایی که علاقه دارم، ادامه دهم. گرچه اگر لازم باشد، فعالیت‌هایم را کنار می‌گذارم، چون اینها همه و همه فرع است و اصل برایم خانه‌داری است‌.

ورود نسل جدید قاریان و حافظان قرآن به مسابقات سراسری؛ تفاوت سطح بانوان و آقایان

ایکنا – به بحث مسابقات سراسری بازگردیم و این بار به بحث داوری بپردازیم، در مورد داوری بفرمایید که داوری‌ها به چه صورت بود؟ برخی از شرکت‌کنندگان اعتقاد دارند، سطح فنی داوران خانم با آقا متفاوت است. 

حقیقتاً من هم چنین اعتقادی دارم، البته می‌توان گفت تفاوت دیدگاه است و نوع داوری خانم‌ها با آقایون فرق می‌کند.

ایکنا – در این دوره شاهد اعتراضی از سوی شرکت‌کننده‌ها بودید؟

فکر می‌کنم در رشته حفظ اعتراض خاصی را مشاهده نکردیم، گرچه در قرائت این مسئله وجود دارد بیشتر هم به خاطر آئین‌نامه است. مسئله‌ای که هست افراد در رشته قرائت باید بر آئین‌نامه مسلط باشند و برای اجرا تلاوت خود را با آن تطبیق دهند.

ایکنا – الان بحثی که وجود دارد، این است که سطح تلاوت بانوان و آقایان هم در حفظ و هم در قرائت بسیار متفاوت از هم است و فاصله زیادی با هم دارند، ارزیابی شما در این مورد چیست؟

در رشته حفظ قرآن، تفاوت سطح چندانی میان آقایان و خانم‌ها چه در حُسن حفظ و چه در حُسن قرائت، وجود ندارد.

نکته‌ای که درباره حفاظ در سطح کشوری وجود دارد این است که همگی حداقل در ایام مسابقات زمان زیادی را به قرآن اختصاص می‌دهند و این باعث می‌شود در زمینه‌های مختلف لحن و تجوید پیشرفت کنند، یعنی اکثر حفاظی که به مرحله کشوری اوقاف راه پیدا می‌کنند، مرتّل هستند.

ایکنا – افق شما بعد از مسابقات و کسب رتبه برتر این رویداد چیست؟

خیلی دوست دارم اگر خداوند توفیق دهد خواندن تفسیر را شروع کنم و در نهج‌البلاغه مسلط شوم.

ایکنا – معمولاً حفاظی که در این رشته به رتبه برتر می‌رسند، سال بعد در رشته ترتیل به مسابقات بازمی‌گردند، شما هم چنین برنامه‌ای برای خودتان تعریف کرده‌اید؟

بله اگر شرایط باشد، علاقه دارم در ترتیل هم شرکت کنم.

ایکنا – هر آیه‌ای از قرآن زیبایی خود را دارد، اما دوست دارم بدانم یک حافظ قرآن با کدام یک از آیات ارتباط حسی قوی‌تر دارد؟

آیات زیادی هست که الان در نظر دارم، اما یک آیه به صورت خاص خیر. حس می‌کنم اگر کسی قرآن را در قلب خود داشته باشد و تلاش کند عامل به آن باشد به آرامش می‌رسد و گویی قرآن در جای‌جای زندگی، با او صحبت می‌کند.

ایکنا – در پایان اگر نکته خاصی مانده است، بگویید.

به همه عزیزان خصوصاً دختران و مادران سرزمینم توصیه می‌کنم کتاب «دختران و همسری، و شغل ناب مادری» جلد۱۲ از سری کتاب‌های «منِ دیگرِ ما» را بخوانند و آن را به دیگران نیز معرفی کنند.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۱۰/۰۴ - ۱۶:۴۸
0
0
عالی بود
مهین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۱۰/۰۴ - ۲۳:۳۶
0
0
سلام تبریک میگم همیشه موفق باشید، حرم حضرت معصومه س مشرف شدید دعاگوی مان باشید
captcha