10 نکته قرآنی در زیست رهبر معظم انقلاب
کد خبر: 4189055
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳
آیت‌الله مهدوی تبیین کرد؛

10 نکته قرآنی در زیست رهبر معظم انقلاب

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اگر می‌خواهیم هدایت بیابیم، باید قرآن را قائد و امام خود قرار دهیم، گفت: قائد ما کسی است که قرآن قائد اوست و اکنون کسی سکان‌ نظام جمهوری اسلامی را به دست گرفته که وجود و روحیه‌اش، قرآنی‌ است.

آیت‌الله سیدابوالحسن مهدوی عضو مجلس خبرگان رهبریبه گزارش ایکنا از اصفهان، آیت‌الله سیدابوالحسن مهدوی، عضو مجلس خبرگان رهبری در سومین اجلاس کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری که امروز، 29 آذرماه در مجتمع شیخ بهایی اصفهان در حال برگزاری است، موضوع این اجلاس را بسیار با ارزش و حائز اهمیت خواند و اظهار کرد: سبک زندگی مقام معظم رهبری مبتنی بر قرآن است و اگر بخواهیم به این موضوع بپردازیم، لازم است ابتدا به خود قرآن توجه داشته باشیم، چنانکه خداوند در آیه 57 سوره یونس می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَشِفَاءٌ لِمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ؛ اى مردم به يقين براى شما از جانب پروردگارتان اندرزى و درمانى براى آنچه در سينه‏‌هاست و رهنمود و رحمتى براى گروندگان به خدا آمده است.» هر چقدر بتوانیم روحیه قرآنی خود را تقویت کنیم، قطعاً به کمال و هدف خلقت‌مان و لقای الهی که هدف نهایی‌ست، نزدیک‌تر می‌شویم. توصیه امیرالمؤمنین(ع) در نامه 47 نهج‌البلاغه که می‌فرماید: «خدا را خدا را درباره قرآن، مبادا ديگران در عمل كردن به دستوراتش از شما پيشى گيرند» نیز به همین دلیل است.

وی افزود: ایشان خود امام است، ولی به ما توصیه می‌کند که قرآن را امام و مقتدای خود قرار دهیم. البته تفاوتی هم بین این دو نیست، وقتی پیامبر(ص) می‌فرماید: «عليٌّ مَع القرآنِ و القرآنُ مَع عليٍّ»، امام ما چه امیرالمؤمنین(ع) باشد و چه قرآن، از نظر مصداق تفاوتی نمی‌کند، گرچه از نظر مفهومی این دو متفاوتند. اگر به شأن نزول قرآن نیز توجه کنیم، می‌بینیم که قرآن با اهل بیت(ع) عجین شده است. اهل بیت(ع) 7 اسم دارند، ولی در 14 نور تشخص وجودی پیدا کرده‌اند و از آنها به «سَبْعاً مِنَ الْمَثانِي» تعبیر شده است که البته تفاسیر دیگری هم دارد. آیه 49 سوره عنکبوت نیز می‌فرماید: «بَلْ هُوَ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ فِي صُدُورِ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ...؛ بلكه قرآن آياتى روشن در سينه‏‌هاى كسانى است كه علم الهى يافته‏‌اند.»

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: ما فکر می‌کنیم قرآن همان نسخه‌ای‌ است که آن را می‌خوانیم، ولی طبق فرموده امام باقر(ع)، قرآن خودش را این‌گونه معرفی نکرده، بلکه در سینه‌های اهل بیت(ع) محفوظ است. گاهی در فضای مجازی مسخره می‌کنند که خداوند اعلام کرده حافظ و نگهبان قرآن است، ولی ما توانستیم قرآنی با حذف و اضافه چاپ کنیم و هیچ مشکلی هم پیش نیامد. آنها خبر ندارند که خداوند قرآن را در سینه‌های اهل بیت(ع) حفظ می‌کند و قابل کم و زیاد شدن نیست، گرچه قرآن ظاهری همان است که در صدر اسلام نازل شد و هیچ‌ کس نتوانسته درباره آیات، کلمات و حروف آن دست به حذف و اضافه بزند.

وی با تأکید بر اینکه قرآن با سیره اهل بیت(ع) عجین شده است، گفت: قرآن دربردارنده قوانین کلی برای هدایت و کمال انسان است که تجلی آن، 14 معصوم(ع) هستند و متقابلاً اگر بخواهیم 14 معصوم(ع) را توصیف کنیم، کامل‌ترین تعریف، قرآن است. قرآن ما را به سمت اهل بیت(ع) هدایت می‌کند، چنانکه آیه 9 سوره اسراء می‌فرماید: «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ...؛ قطعاً اين قرآن به آيينى كه خود پايدارتر است، راه مى‌‏نمايد.» سراغ اهل بیت(ع) هم که می‌رویم، ما را به قرآن ارجاع می‌دهند. آیه 7 سوره بینه از بهترین فرد روی کره زمین تعریف می‌کند که حجت الهی است. اگر می‌خواهیم هدایت بیابیم، باید قرآن را قائد و امام خود قرار دهیم. در این اجلاس می‌خواهیم بگوییم قائد ما کسی است که قرآن قائد اوست. رسول خدا(ص) می‌فرماید: «بر شما باد قرآن، آن را پيشوا و راهبر خود كنيد.» این جمله درسی برای ماست تا بدانیم اکنون کسی سکان‌دار نظام جمهوری اسلامی است که وجود و روحیه‌اش، قرآنی‌ست و از این نظر لازم می‌دانم از دست‌اندرکاران این همایش و مهمانانی که از راه دور و نزدیک آمده‌اند، تشکر کنم.

آیت‌الله مهدوی تأکید کرد: هرچه انس با قرآن بیشتر باشد، انسان بهتر می‌تواند خود را تربیت کند، چون ارتباط با قرآن درواقع ارتباط با شریک قرآن یعنی حجت الهی است، چون قرآن در سینه اهل بیت(ع) قرار دارد، با تمام معارف و شأن نزول آن؛ بنابراین هرچه عشق به اهل بیت(ع) داریم، باید به شریک آنها یعنی قرآن کریم نیز داشته باشیم.

10 نکته قرآنی در زیست رهبر معظم انقلاب

وی بحث خود را با بیان 10 نکته برگرفته از قرآن و تطبیق آنها با زندگی مقام معظم رهبری ادامه داد و گفت: نکته اول، روحیه قرآنی رهبر معظم انقلاب است. ایشان در دوره‌های متعدد به کشف حقایق قرآن اقدام کردند، مانند مواردی که قرآن را به ترتیب یا موضوعی یا سوره‌ای تفسیر می‌کردند. همچنین باید به توصیه‌های کلی و راهبردی مقام معظم رهبری اشاره کرد که آنچه برای ملت ایران و جهان اسلام لازم بوده، بیان کرده‌اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: نکته دوم اینکه در دوره رهبری ایشان مسائل متعددی اتفاق افتاد. در جلسه‌ای که با جمعی از مسئولان خدمت ایشان بودیم، فرمودند من ذره‌ای به موقعیت رهبری خود علاقه ندارم، برخی از شما من را می‌شناسید و روحیه‌ام را می‌دانید، ولی اکنون که این موقعیت به عهده من گذاشته شده است، هیچ‌گونه کوتاهی در انجام وظیفه نمی‌کنم و با قوت امور را پیش می‌برم. سپس آیه 12 سوره مریم را تلاوت کردند که می‌فرماید: «يَا يَحْيَى خُذِ الْكِتَابَ بِقُوَّةٍ...؛ اى يحيى كتاب خدا را به جد و جهد بگير.»

وی ادامه داد: معمولاً رؤسای ممالک دو حالت دارند و حالت سوم نظیر ندارد. حالت اول که شامل اکثریت آنها می‌شود، این است که وقتی در موقعیت مسئولیت قرار می‌گیرند، به آن علاقه هم پیدا می‌کنند. این حالت متعارف است. دسته دوم که بسیار کم هستند، کسانی‌اند که علاقه به مسئولیتی ندارند و به همین دلیل وقتی در آن موقعیت قرار می‌گیرند، دائم ترک وظیفه و کوتاهی می‌کنند. مردم دنیا باید بدانند که وقتی این خصوصیت در کسی جمع می‌شود، از او انسانی استثنایی می‌سازد، اینکه اعلام کند به موقعیت خود علاقه‌ای ندارم، ولی به لحاظ انجام وظیفه با کمال قوت کارها را انجام می‌دهم، کوتاهی نمی‌کنم و به آیه قرآن نیز تمسک کند. این نکته ما را به یاد جدشان، امیرالمؤمنین(ع) می‌اندازد که ارزش حکومت را از لنگه کفشی پاره کمتر می‌دانست، مگر برای احقاق حق، مقابله با ظالم و دفاع از مظلوم. جمع بین این دو فقط درباره رهبران آسمانی صدق می‌کند و در میان مراجع تقلید نیز مکرر اتفاق افتاده است.

آیت‌الله مهدوی نکته سوم را روحیه مبتنی بر اطمینان به لطف پروردگار در مقام معظم رهبری خواند و گفت: این موضوع در سخنرانی‌های متعدد و مواضع ایشان و نیز بیانیه گام دوم انقلاب قابل ملاحظه است. آیه 62 سوره شعرا از زبان موسی(ع) می‌فرماید: «قَالَ كَلَّا إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ؛ گفت چنين نيست، زيرا پروردگارم با من است و به زودى مرا راهنمايى خواهد كرد.» این آیه نکته زیبایی دارد، منتها مقام معظم رهبری وقتی این آیه را تلاوت کردند، به این نکته اشاره نکردند، چون بسیار ابا دارند از اینکه مصداق آن خودشان باشند. در بیانیه گام دوم نیز رهبر معظم انقلاب 7 توصیه در پایان بیانیه خطاب به ملت ایران مطرح کرده‌اند، ولی هیچ کدام از آنها دفاع از ولایت فقیه به‌مثابه رکن اساسی انقلاب نیست. امید است که ملت ایران در دفاع از ولایت فقیه سربلند باشد و بتواند وظیفه خود را در این زمینه به خوبی انجام دهد.

آثار قوت ایمان

وی بیان کرد: نکته چهارم، قوت ایمان است که گفتنی نیست، بلکه یافتنی است، چون درون شخص قرار دارد، ولی آثار آن را می‌توان مشاهده کرد. کسی که ایمان قوی دارد، اثرش نترسیدن از غیر، تبلیغ بدون ملاحظه دیگران، شجاعت، تسلیم در برابر پروردگار، توکل، خشنودی از تقدیرات الهی و صبر است. اینکه خیلی‌ها به روحیه امام(ره) حسرت می‌خوردند که هیچ نمی‌ترسید و روحیه‌شان در جنگ تحمیلی نیز همین‌طور بود، از آثار قوت ایمان است. این روحیه در مقام معظم رهبری نیز وجود دارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری افزود: نکته پنجم، دشمن‌شناسی رهبر معظم انقلاب است که در بیانیه گام دوم نیز به آن اشاره می‌کنند. آیات فراوانی نیز در زمینه مرزبندی با دشمن وجود دارد، از جمله آیه 144 سوره نساء که می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ...؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد، به جاى مؤمنان كافران را به دوستى خود نگيريد.»

وی در خصوص نکته ششم به بهره‌مندی مقام معظم رهبری از الهامات الهی اشاره کرد و گفت: اگر بخواهم به مصادیق این موضوع اشاره کنم، بحث به درازا می‌کشد، ولی در فتنه‌های گوناگون دوران رهبری ایشان که لحظات حساس تصمیم‌گیری پیش می‌آمد و موضع ایران باید مشخص می‌شد، رهبر معظم انقلاب دقیق‌ترین مواضع را که به مصلحت جامعه اسلامی بود، اتخاذ می‌کردند و این از یک انسان معمولی برنمی‌آید. این را نه ما، بلکه سازمان اطلاعات و امنیت آمریکا می‌گوید. این سازمان کمیته‌ای برای بررسی سخنان، مواضع و عملکرد ایشان تشکیل داده است و خیال می‌کند یک نفر باید دوره‌های خاص جاسوسی و سیاست‌گذاری بگذراند تا به این توانایی دست پیدا کند، ولی خبر ندارد که این‌ها الهامات الهی است و در مبانی دینی ما آمده، چنانکه آیه 29 سوره انفال می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقَانًا...؛ ای اهل ایمان، اگر خداترس و پرهیزکار شوید، خدا به شما فرقان بخشد (یعنی دیده بصیرت دهد تا به نور باطن حق را از باطل فرق گذارید.)» نمی‌خواهم مقایسه کنم، ولی انسان معمولی نمی‌تواند این‌طور سخنرانی و جمله‌بندی کند و قطعاً این از الهامات الهی است. زمانی در خدمت ایشان بودیم و فرمودند وقتی نگران رحلت امام بودم، ایشان گفتند دست عنایت الهی را بر سر انقلاب می‌بینم و نگران نباشید. سپس گفتند گاهی که کار سخت می‌شود و راه چاره‌ای وجود ندارد، من هم دست عنایت الهی را می‌بینم که راه را باز می‌کند.

زهد و ساده‌زیستی

آیت‌الله مهدوی اضافه کرد: نکته هفتم، عبادت مقام معظم رهبری است که ماجراهای فراوانی در این خصوص نقل شده است. ایشان توسلات فراوانی دارند. در خصوص نکته هشتم نیز می‌توان به زهد رهبر معظم انقلاب اشاره کرد که به شدت مشهود است و هر کس چند روزی با ایشان در ارتباط باشد، کاملاً آن را ملاحظه می‌کند. در جلسه‌ای خصوصی نیز فرمودند من فقر یک طلبه را درک کرده‌ام و به نمونه آن هم اشاره کردند. درباره انقطاع از دنیا و زهد، آیه 23 سوره حدید می‌فرماید: «لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ...؛ تا بر آنچه از دست‏ شما رفته، اندوهگين نشويد و به سبب آنچه به شما داده است،‏ شادمانى نكنيد.» زمانی که گوشت گران شد، رهبر معظم انقلاب به مسئولان دفترشان دستور دادند که برای غذای مراجعان کمتر گوشت تهیه شود و حتی در یک مورد که گوشت بیشتری تهیه شده بود، آنها را توبیخ کردند. خودشان به شدت ملاحظه می‌کنند، حتی در حد مصرف یک میوه؛ چنانکه پزشک برای معالجه ایشان توصیه به مصرف سیب کرده بود، ولی ایشان تا مدتی از این کار خودداری می‌کردند و بعد هم گفتند که از نوع غیرمرغوب و با قیمت پایین تهیه شود.

وی نکته نهم را مقایسه نکردن حکومت الهی با حکومت طاغوت خواند و اظهار کرد: این مقایسه بین ما رایج است. زمانی خدمت رهبر معظم انقلاب بودم و طلبه‌ای نیز در حضور ایشان تعریف می‌کرد که در یکی از خیابان‌های تهران این گناه اتفاق افتاده است و از زبانش پرید که زمان طاغوت هم چنین گناهی اتفاق نیفتاده بود. این جمله را که گفت، رهبر معظم انقلاب ناراحت شدند و گفتند اولاً هیچ کس حق دفاع از گناه را ندارد و همه تا جایی که امکان دارد، باید جلوی آن را بگیرند، اینکه شما مقایسه کردی و گفتی آن زمان چنین اتفاقی نیفتاده بود، معلوم است که داری ترجیح می‌دهی، در صورتی که حکومت طاغوت مبغوض الهی است، خداوند به آن رضایت ندارد و من این مقایسه را نمی‌پذیرم. آیه 60 سوره نساء می‌فرماید: «أَ لَمْ تَرَ إِلَي الَّذينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِما أُنْزِلَ إِلَيْکَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ يُريدُونَ أَنْ يَتَحاکَمُوا إِلَي الطَّاغُوتِ...؛ آيا نديده‌اى كسانى را كه مى‌پندارند به آنچه به سوى تو نازل شده و به‌ آنچه پيش از تو نازل گرديده، ايمان آورده‌اند، با اين همه‌ مى‌خواهند داورى ميان خود را به سوى طاغوت ببرند.»

عضو مجلس خبرگان رهبری نکته پایانی را رهبری و مدیریت ایشان بیان کرد و گفت: در مجلس خبرگان، کمیسیونی وجود دارد که تمام سخنرانی‌ها، مواضع، عزل و نصب‌ها و نوشته‌های مقام معظم رهبری را بررسی می‌کند و اگر ایرادی به ذهن اعضای آن برسد، خدمت ایشان می‌روند و مطرح می‌کنند. رهبر معظم انقلاب نیز معمولاً جواب و توضیح می‌دهند. یک بار، سخنگوی کمیسیون در صحن علنی مجلس خبرگان اعلام کرد در کل دنیا شخصیتی به جامعیت رهبر معظم انقلاب برای رهبری وجود ندارد.

محبوبه فرهنگ

انتهای پیام
captcha