چند پیشنهاد برای افزایش امنیت مرزها؛ از دیوار هوشمند تا بازارچه‌های مرزی
کد خبر: 4188938
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۷
بروجردی مطرح کرد:

چند پیشنهاد برای افزایش امنیت مرزها؛ از دیوار هوشمند تا بازارچه‌های مرزی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم، احداث دیوارهای هوشمند، تقویت بازارچه‌های مرزی و تعمیق پیوندهای اقتصای با همسایگان را برای افزایش امنیت مرزها لازم و ضروری دانست.

علاءالدین بروجردی

علاءالدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به حادثه تروریستی راسک و راهکارهای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی اظهار کرد: بدون‌ تردید امنیت در کشور یا هر نقطه جهان حرف اول را می‌زند، بدون آن در تمام زمینه‌ها دچار مشکلات جدی خواهیم شد؛ بنابراین باید یک رفتار هوشمندانه و دقیق اتخاذ شود. در طول دهه‌های بعد از انقلاب زحمات بسیار برای تأمین امنیت انجام شده از جمله احداث دیوار حائل میان ایران و افغانستان ولی با توجه به فرهنگ حاکم در آن سوی مرز نباید این دیوار با یک فاصله‌ای از نقطه صفر مرزی احداث می‌شد.

وی در این رابطه افزود: باید هزینه لازم را برای احداث یک  دیوار مطمئن و هوشمند انجام دهیم همانند کاری که ترکیه برای مقابله با گروه تروریستی پ.ک.ک انجام داده است؛ لذا ارزش دارد جایگاه دیواری که با فاصله از نقطه صفر مرزی احداث شده تغییر یابد و به نقطه صفر مرزی منتقل شود.

هدایتگران حادثه تروریستی راسک

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: دشمن هیچ‌گاه دست‌بردار نیست و تحرکاتش علیه ما را متوقف نخواهد کرد. حمله تروریستی اخیر راسک که منجر به شهادت 11 نفر از افسران مرزبان فراجا شد باید حمله مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی دانست؛ این حمله تروریستی به خاطر ضربات و سیلی محکمی است که آنها از جبهه مقاومت به‌ویژه در غزه متحمل شده‌اند. اینها به ناحق صورت‌حساب ضرباتی را که متحمل شده‌اند به نام جمهوری اسلامی ایران ثبت می‌کنند و به همین دلیل با حمایت از مزدوران خود مأموران مرزبان ما را به شهادت رساندند.

بروجردی تأکید کرد: ضرورت دارد برای پیشگیری و مقابله با این‌گونه تهدیدات اشراف اطلاعاتی خودمان را تقویت کنیم و از سوی دیگر عکس‌العمل سریع و به موقع را که می‌تواند به بازدارندگی منجر شود، مد نظر قرار داد. لازم است یک دیوار هوشمند در کل مرزهایمان احداث شود چون امکان حملات این چنینی وجود دارد که با احداث دیوار هوشمند به نوعی قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی افزایش خواهد یافت.

وی افزود: برای تأمین امنیت بیشتر این دیوارها و افزایش ضریب اطمینان باید از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کرد ازجمله اینکه از طریق پهپادها می‌توان تحرکات تروریست‌ها را تحت رصد قرار داد.

انجام اقدامات بازدارنده

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم با بیان اینکه اقدامات بازدارنده باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که دشمن به فکر انجام عملیات‌های بعدی نیفتد و اگر هم قرار است عملیات جدیدی را انجام دهد آن را در نطفه خفه کنیم، گفت: در کنار احداث دیوار هوشمند و استفاده از پهپادها باید از ظرفیت توافقات امنیتی میان ایران، پاکستان و افغانستان بهره گرفت تا این دو کشور هم سهم‌شان را در تأمین امنیت مرزها ایفا کنند.

بروجردی ادامه داد: پاکستانی‌ها همیشه گفته‌اند از توانمندی و حیطه قدرتشان خارج است، اما به هر حال بهتر است در توافق‌نامه‌های امنیتی قید شود که ما حق ورود به داخل مرزهای پاکستان را داشته باشیم و بتوانیم تروریست‌ها را تعقیب و به سرعت سرکوب کنیم.

وی توسعه اقتصاد مرزی را یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در تأمین امنیت مرزها عنوان و تأکید کرد: در توسعه اقتصاد مرزی باید به‌گونه‌ای سرمایه‌گذاری‌ها انجام شوند که دشمن دیگر نتواند از درون مرزنشینان یارگیری و از مشکلات اقتصادی آنها سوءاستفاده کند.

این کارشناس سیاسی تقویت پیوندهای اقتصادی با کشورهای همسایه را امری مهم و ضروری دانست و گفت: باید تلاش شود فضای همکاری‌های ایران با کشورهای همسایه به سمت تعاملات اقتصادی پایدار هدایت شوند و قطعاً این شیوه در امنیت ملی کشور تأثیرگذار است. البته در دولت آقای رئیسی تقویت روابط با همسایگان تحسین‌برانگیز است ولی باید این روابط بیش از این مستحکم شوند.

بروجردی تأکید کرد: فراهم آوردن بسترهای لازم برای تردد مرزنشینان به دو طرف مرزها و تقویت بازارچه‌های مرزی و به حداکثر رساندن حجم خرید از مرزها ضمن منافع اقتصادی در طولانی‌مدت به امنیت مرزها کمک می‌کند. مثلاً به جای اینکه از استرالیا و نیوزیلند گندم و غذای مورد نیاز دام‌ها را وارد کنیم به راحتی می‌توان اینها را از کشورهای همسایه ازجمله پاکستان و افغانستان وارد کرد و با این کار هم از صرف هزینه‌های گزاف جلوگیری می‌‍شود و هم اینکه به تقویت روابط اقتصادی منجر خواهد شد. مجموع این اقدامات از تکرار چنین حوادث دردناک و ناراحت‌کننده جلوگیری خواهد کرد.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha