واقع‌نگری از ویژگی‌های لایحه بودجه 1403 کل کشور است
کد خبر: 4185941
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۲
رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس:

واقع‌نگری از ویژگی‌های لایحه بودجه 1403 کل کشور است

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان اینکه تمام تلاش دولت بر این بوده که لایحه بودجه 1403 کل کشور مطابق قانون، قابل سنجش و قابل اجرا باشد، گفت: در این لایحه تلاش شده واقعیت دیده شود و واقع‌نگری از ویژگی‌های این بودجه است.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان، که صبح امروز، سه‌شنبه 14 آذر، برای تقدیم لایحه بودجه 1403 کل کشور در صحن علنی مجلس حاضر شده بود، در تشریح ویژگی‌های این لایحه گفت: خداوند متعال را شاکرم که عنایت کرد یکسال را برای اجرای قانون بودجه 1402 به سرانجام برسانیم تا این بودجه به رشد اقتصادی و مهار تورم بینجامد. دشمنان تصور می‌کردند با توطئه و فتنه می‌‎توانند ملت ایران را از پای درآورند اما ملت ایران اینها را ناکام گذاشت و گام دیگری در جهت رشد و توسعه اقتصادی و نزدیک شدن به قله بردارد.

 
وی افزود: ظلم به مردم مقتدر فلسطین موجب تأسف همه دنیا شده و شهادت بیش از 6 هزار کودک و به خاک و خون کشیدن زنان مجاهد و مقاوم را باید یادآوری کنیم و به آنها درود بفرستیم. در غزه به معنای واقعی کلمه کودک‌کشی و نسل‌کشی در جریان است و این باعث تأسف است و تأسف‌بارتر این است که مدافعان حقوق بشر سکوت کرده‌اند و اینها چگونه می‌‎خواهند به خداوند پاسخ دهند و تأسف‌بارتر این است که نهادهای حقوق بشری کارکرد خود را در برابر نظام سلطه و قدرت آمریکا از دست داده‌اند و اینها همه موجب تأسف است.
 

شاهد نابودی رژیم صهیونیستی خواهیم بود 

 
رئیس‌جمهور با بیان اینکه ملت‌ها امروز به پا خاسته‌اند و حقوق بشر و اجرای عدالت و نظم نوین در جهان را فریاد می‌زنند، گفت: باور داریم شهادت زنان و کودکان فلسطینی به حکومت جعلی رژیم صهیونیستی پایان خواهد داد و ما نابودی این رژیم جعلی را شاهد خواهیم بود.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به روز مجلس و سالگرد شهادت شهید مدرس اظهار کرد: شهید مدرس فردی خداباور و مردم‌باور بود و فردی است که به دنبال اجرای عدالت بود و الگویی برای همه ما مسئولان و نمایندگان یک الگوست.
 

قابل سنجش و قابل اجرا بودن لایحه بودجه 1403

 
وی درباره لایحه بودجه 1403 افزود: تمام تلاش من و همکارانم این بوده که لایحه بودجه 1403 مطابق قانون، قابل سنجش و قابل اجرا باشد. بنای دولت آن است که قوانین در ذیل برنامه ششم و هفتم اجرایی شوند و لذا در بودجه 1403 تلاش شده واقعیت دیده شود و واقع‌نگری از ویژگی‌های این بودجه است و همه منابع و هم مصارف به خوبی دیده شده است.
 
رئیس قوه مجریه با ابراز امیدواری نسبت به تأیید برنامه هفتم توسعه از سوی شورای نگهبان اجرای بدون مشکل آن، گفت: 35 درصد برنامه‌های قبلی بیشتر اجرایی نشده‌اند و امیدواریم که برنامه هفتم که نمایندگان و دولت برای تدوین و تصویب آن زحمت کشیده‌اند کاملاً اجرایی شود.
 

تلاش دولت بر تراز کردن تمامی ناترازی‌ها در بودجه

 
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه لایحه بودجه 1403 مبتنی بر برنامه هفتم است، اظهار کرد: تلاش شده تمامی ناترازی‌ها که موجب رنج همگان است با یک حرکت جهادی نه معنوی تراز شوند. همچنین تلاش شده در جهت مهار تورم گام برداشته شود؛ مهار تورم عللی دارد که خلق پول، کسری بودجه، برداشت از بانک مرکزی و دیگر موارد ازجمله آنهاست. در ابتدای دولت با یک کسری بودجه شدید مواجه بودیم و ما تلاش کردیم با کسب درآمد نه با خلق پول کسری بودجه را جبران کنیم.
 
وی ادامه داد: در اولین سال دولت سیزدهم با یک رشد اقتصادی چهار درصدی مواجه بودیم که سابقه نداشت و همچنین تلاش شد کسری بودجه نداشته باشیم و میان مصارف و منابع فاصله‌ای وجود نداشته باشد و این تلاش‌ها نتیجه داده است. رشد نقدینگی همه را نگران کرده بود ولی دولت موفق شده آن را مهار کند و به 26 درصد برساند. همچنین مسئله بعدی ناترازی بانک‌ها و مالی کشور است و امیدواریم با قانون بانک مرکزی این مشکل هم حل شود و از سوی دیگر برنامه دولت و بانک مرکزی این بوده که وضعیت بانک‌های ناتراز را تعیین‌تکلیف کند و مردم نگران نباشند و تلاش دولت برای انضباط بانکی است و سپرده‌‎گذاران و سهام‌داران نگران نباشند و اگر تورم کنترل شد و انضباط مالی برقرار شد آن وقت شاهد بهتر شدن شرایط خواهیم بود. اگر انضباط مالی و توجه به هزینه‌ها و درآمدها انجام شود قطعاً شاهد کاهش تورم خواهیم بود.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در ادامه با تأکید دوباره بر رشد اقتصادی کشور در دولت سیزدهم اظهار کرد: یک زمانی شاهد رشد اقتصادی ۰٫۴ و ۰٫۷ و یا یک درصد بودیم و با توجه به این آمارها عملاً رشد اقتصادی اتفاق نیفتاده بود و انتظارات را برآورده نکرده بود اما در سال اول دولت سیزدهم شاهد رشد اقتصادی ۴.۴ درصد بودیم.
 

مهار تورم از مسیر رفع ناترازی‌های بانکی 

 
وی با ضروری دانستن مهار تورم از طریق رفع ناترازی‌های بانکی گفت: ناترازی بانک‌ها موجب تورم شده و تا زمانی که اصلاح نشود نمی‌توان گفت تورم مهار شده است. به جرئت می‌توان گفت با کنترل عوامل تورم‌زا کاهش تورم اتفاق می‌افتد.
 
رئیس جمهور کشورمان درباره تورم نقطه به نقطه افزود: هم‌اکنون تورم ماهانه ۲/۲ درصد و تورم سالانه و تورم نقطه به نقطه روند کاهشی را در پیش گرفته است. همچنین اگر به انضباط مالی و توجه به درآمدها و هزینه‌ها تقویت شود و مستمر باشد کاهش تورم ادامه پیدا می‌کند و آنچه که مورد امر رهبری معظم انقلاب و خواست مردم عزیزمان است، محقق می‌شود.
 

هدایت سرمایه‌ها به سمت تولید؛ هدف دولت

 
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه تمام تلاش دولت این است که سرمایه‌ها را به سمت تولید هدایت کند، گفت: با تلاش‌های دولت و مسئولان بیش از ۶ هزار واحد صنعتی تعطیل و نیمه‌تعطیل وارد گردانه تولید شده‌اند و از سوی دیگر دولت تلاش بسیار زیادی برای تحقق اقتصاد مقاومتی دارد  و مطابق اقتصاد مقاومتی، تولید مسئله اول است. به هر حال تولید، شعار سال بوده و محور کار در دولت و مجلس  و لذا همه باید تلاش کنیم تا این شعار محقق شود و تولیدکننده با مشکل مواجه نباشد و در این راستا موانع رفع تولید، اقتصاد مقاومتی، اصل ۴۴ و قوانینی از این دست اجرایی شوند، البته هر چند اصل ۴۴ یک قانون درستی است که تصویب شده اما در اجرا مشکلاتی داشتیم.
 
وی در ادامه سخنان خود به ضعف‌های خصوصی‌سازی اشاره و تأکید کرد: در خصوصی‌سازی شاهد بودیم سرمایه‌گذار و کارآفرین پس از اینکه واحدهای تولیدی را تحویل می‌گرفتند به کل رها می‌شدند، درصورتی‌که اصل قضیه توانمندسازی سرمایه‌گذار و کارآفرین است  و نباید پس از واگذاری، سرمایه‌گذار و کارآفرین به کل رها شوند و واگذاری تازه اول کار دولت است و پایان کار نیست. شیوه کاری دولت قبلاً این بوده که تصدی‌‎گر باشد ولی اکنون این شیوه تغییر کرده و توانمندسازی را مدنظر قرار داده است.
 
به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، تصویب قانون اصل ۴۴ در سال ۸۴ کار درستی بود و بنای دولت آن است که آن قانون، درست اجرا شود.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به مولدسازی اشاره و تأکید کرد: در 6 برنامه توسعه بر مولدسازی‌ها تأکید شده و در بودجه‌های سنواتی هم مورد تأکید قرار گرفته است. دولت‌های قبلی مکلف شده بودند آن را اجرا کنند اما هیچ دولتی، درآمدی از این جهات نداشته است. آئین‌نامه مولدسازی که به روش اجرای صحیح و دقیق قانون اشاره دارد در این دولت با شجاعت خاص در حال اجرایی شدن و فعال ‌شدن و نیز در استان‌ها و در مرکز کشور در حال اجرا است.
 
رئیس قوه مجریه با بیان اینکه مبارزه با فقر مطلق و فاصله طبقاتی در دولت به صورت جدی دنبال می‌شود، گفت: فعال شدن کارگاه‌های عمرانی در شهرستان‌ها با هدف رفع فقر و محرومیت اولویت دولت است. مثلاً در بعضی از شهرها که برای بار اول وارد شدیم چهار کارگاه در زمینه حل مشکل آب یا فاضلاب فعال بود اما وقتی برای بار دوم به همان شهر مراجعه کردیم 4 کارگاه به ۱۵۴ کارگاه تبدیل شده بود و این روند در بخش‌های دیگر در حال انجام است و وزیر نیرو که برای رای اعتماد خدمت نمایندگان مجلس رسیدند گفتند تلاش خواهند کرد ناترازی برق را برطرف و تاکنون هشت هزار مگاوات آن تأمین شده است. به‌طور کلی دولت گام‌هایی را در رفع محرومیت‌ها و کاهش فاصله طبقاتی برداشته چه در تصویب قوانین و چه در اجرا و ما همیشه در میدان هستیم و این تلاش‌ها قطعاً به به کاهش فاصله طبقاتی خواهد انجامید.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه پیشرفت کشور، نه یک اتفاق، بلکه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است، همگان را به تلاش برای پیشرفت کشور توصیه کرد و گفت: ظرفیت‌های لازم برای پیشرفت از سوی خداوند متعال به ما عطا شده و باید ظرفیت‌ها از بالقوه به بالفعل برسند و مردم از آن‌ها بهره‌مند شوند.

 

پرهیر از حاشیه و پرداختن به متن؛ انتظار مردم از دولت و مجلس 

 
وی ادامه داد: همه ما متفق‌القول هستیم که پیشرفت، رفاه مردم و گره‌گشایی از مشکلات آن‌ها اتفاق بیفتد. انتظار مردم از ما این است که به متن بپردازیم و از حاشیه‌ها پرهیز کنیم.
 
رئیس‌جمهور با اشاره به کاهش آمار بیکاری در کشور اظهار کرد: امروز نرخ بیکاری، ۷.۹ درصد است که نشان از کاهش آمار بیکاری است و در این راستا ۸۵۰ هزار شغل در ۶ ماهه اخیر ایجاد شده و البته ناگفته نماند رفع مشکل بیکاری افراد تحصیل‌کرده یکی دیگر از اولویت‌های دولت است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی درباره افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در دولت سیزدهم گفت: همانطور که رهبر انقلاب فرمودند شرکت‌های دانش‌بنیان به لحاظ کیفی و کمی باید افزایش پیدا کنند و باید بگویم در این دولت تعداد این شرکت‌ها از پنج هزار شرکت به ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان فعال افزایش یافته و همچنین صادرات محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان به دو میلیارد دلار رسیده است. امروز مشتری محصولات شرکت‌های داخلی ما در دنیا بسیار زیاد شده و رغبت خوبی به این محصولات وجود دارد.
 
به گفته رئیس دولت سیزدهم، سهم جمهوری اسلامی در تجارت منطقه افزایش یافته است.
 
وی افزود: شبانه‌روز در بخش مسکن و شهرسازی و توسعه کریدورها و مسیرهای جاده‌ای شمال به جنوب و شرق و غرب تلاش می‌شود و گام‌های بلندی برداشته شده است.
 
رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به دیگر ویژگی‌های لایحه بودجه 1403 گفت: در این بودجه علاوه بر نگاه واقعی و انطباق با برنامه هفتم تلاش کرده‌ایم که گام‌هایی در جهت رفع ناترازی‌ها برداشته شود؛ لذا ناترازی بانک‌ها و انرژی و سایر حوزه‌ها، در حال برطرف شدن است. از سوی دیگر اصلاح ساختار بودجه و انضباط مالی در دستور کار دولت بوده و هست و در جهت انضباط مالی تشکیل حساب واحد خزانه صورت گرفته که عملیاتی و اجرایی شد و اتفاق خوبی بود که رخ داد و همچنین در راستای رشد اقتصادی ۸ درصد که در سیاست ابلاغی مطرح شده، برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی درباره شرایط مالیاتی در بودجه 1403 و پایه مالیاتی اظهار کرد: هیچ پایه مالیاتی جدیدی در بودجه ۱۴۰۳ نه وجود دارد و نه خواهد داشت بلکه آنچه در این بودجه مورد توجه قرار دارد جلوگیری از فرار مالیاتی است و اینکه حقوق حقه دولت و مردم تحقق یابد.
 

لزوم متناسب‌سازی حقوق شاغلان و بازنشستگان

 
رئیس جمهور متناسب‌سازی حقوق شاغلان و بازنشستگان را یک امر لازم و ضروری دانست و گفت که همواره این موضوع در دستور کار دولت قرار داشته و دارد و در بودجه ۱۴۰۳ نیز مورد تاکید قرار گرفته است.
 
وی کاهش وابستگی درآمدهای دولت به نفت را اتفاقی مبارک توصیف کرد و در این رابطه افزود: مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ۹ واحد درصد کاهش وابستگی وجود دارد که نباید به این بسنده شود لازم است تلاش‌های بیشتری در جهت کاهش وابستگی به نفت انجام شوند.
 
رئیس قوه مجریه با بیان اینکه کسری تراز عملیاتی در بودجه مورد توجه قرار گرفته و اصلاحاتی در این‌باره انجام شده است، گفت: همچنین تلاش شده در بودجه ۱۴۰۳ احکام دائمی آورده نشود و تلاش شده تا آنچه شأن بودجه‌ای دارد، در بودجه سال آینده گنجانده شود.
 
وی جایگاه نظارتی نمایندگان مجلس را جایگاهی مهم عنوان و خطاب به نمایندگان تصریح کرد: مدنظر داشته باشیم که پیگیری‌های نمایندگان به منظور اجرای دقیق و صریح قانون امری مهم و ضروری است اما پیگیری‌ها نباید به شجاعت مدیران ضربه وارد کند؛ چراکه شرط موفقیت یک مدیر آن است که با شجاعت و جسارت، قانون را اجرایی و موانع را برطرف کند. اگر قدرت نظارت و اجرا با هم به درستی و به موقع اجرایی شوند قطعاً رفاه اجتماعی، افزایش سرمایه اجتماعی و رضایتمندی مردم را به دنبال خواهد داشت. نباید اجازه توقف و تزلزل امور را داد، باید با جدیت و قاطعیت کارها را دنبال کرد تا عقب‌ماندگی‌ها جبران شوند.
 
رئیس‌جمهور به توانمندی‌های کشور اشاره کرد و گفت: امام راحل و شهید بزرگوار حاج‌قاسم سلیمانی به ما مقوله «ما می‌توانیم» را آموختند و ظرفیت‌های کشور، نیروی انسانی کارآمد می‌توانند بسیاری از این گره‌ها را باز کنند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین درباره دیدارش با رئیس جمهور کوبا یادآور شد: در دیداری که با رئیس جمهور کوبا داشتم، رئیس‌جمهور این کشور به من گفت در شگفتم چگونه کشوری با این همه تهدید و تحریم، این میزان پیشرفت را به دست آورده است.
 
وی به دستوری که به وزیر امور خارجه ابلاغ کرده اشاره و تأکید کرد: به آقای امیرعبداللهیان تاکید کردم هر رئیس جمهور، نخست وزیر و میهمانان خارجی که به جمهوری اسلامی ایران سفر می‌کنند برنامه شود تا از پارک‌های علم و فناوری بازدید به عمل آورند تا مشخص شود که کشور در این شرایط چه جایگاهی دارد و علی‌رغم تنگناهایی که دشمن برای ما ایجاد کرده چه پیشرفت‌هایی در عرصه‌های مختلف رخ داده است.
 
رئیس‌جمهور با اشاره به تعریف مقام معظم رهبری از دولت سیزدهم گفت: بنده از محبت رهبر معظم انقلاب اسلامی بابت حمایت‌ها و هدایت‌هایشان از دولت و نهادها تشکر می‌کنم؛ ایشان روز گذشته در دیدار با رئیس جمهور کوبا فرمودند که دولت سیزدهم، دولت کار و فعالیت است و امیدوارم این قراردادها و اسناد بین دو کشور اجرایی شوند. این برای دولت افتخار است که رهبر انقلاب، صفت کار و فعالیت را به ما دادند و تلاش دولت این است که دغدغه‌های مردم برطرف شود.
انتهای پیام
captcha