اداره کشور با رویکرد جهادی گفتمان دولت سیزدهم است
کد خبر: 4182705
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۳:۳۸
معاون اجرایی رئیس‌جمهور:

اداره کشور با رویکرد جهادی گفتمان دولت سیزدهم است

منصوری با بیان اینکه رویکرد جهادی و اتکا به ظرفیت داخلی و چشم ندوختن به کدخدا، آورده مهم دولت سیزدهم است، گفت: علت بسیاری از تحولات در این دولت، تغییر اساسی رویکرد و گفتمان است. تحول در حوزه نظری اداره کشور با رویکرد جهادی اولین تغییر در این دولت است.

حسن منصوری، معاون اجرایی رئیس جمهوربه گزارش ایکنا از قم، محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور در آیین اختتامیه نمایشگاه روایت پیشرفت که شامگاه ۲۷ آبان‌ماه در باغ موزه دفاع مقدس قم برگزار شد، اظهار کرد: دستاورد‌های دولت در قالب عدد و رقم قابل بیان نیست؛ در حوزه‌های اجرایی  و عمرانی عملکرد قابل دفاعی داریم و تغییر ریل دولت محسوس است و در واقع حاصل تلاش‌های دولت در دو سال پیش رو بیشتر نمایان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای ارزیابی عملکرد دولت سیزدهم باید توجه کنیم در آغاز کار دولت شرایطی که تحویل گرفتیم چگونه بود و الان در چه نقطه‌ای هستیم، ادامه داد: در این صورت تحقق دولت مردمی و ارزش دستاوردها را به‌صورت عینی درک خواهیم کرد.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور افزود: دولت سیزدهم سال ۱۴۰۰ در حالی فعالیت و خدمت خود را آغاز کرد که کشور با نرخ تورم ۶۰ درصدی و کسر بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی که ام‌المصائب و مخاطره‌آفرین است، مواجه بود. هنگامی‌ که دولت را تحویل گرفتیم تنخواه و ارز کشور در چند ماه اول هزینه شده بود و مدیریت توأم با رخوت بود و 22 هزار مگابایت کسری برق داشتیم.

منصوری با اشاره به اینکه همچنین هنگام تحویل گرفتن دولت، ذخایر کالاهای اساسی در برخی از استان‌ها به کمتر از دو هفته رسیده بود و این از نظر امنیت غذایی اتفاق خطرناکی بود، تصریح کرد: ‌دولت سیزدهم در شرایطی کشور را تحویل گرفت که موضوع روز پرداخت حقوق بود. علت بسیاری از تحولات در دولت سیزدهم، تغییر اساسی رویکرد و گفتمان دولت است و اهمیت این موضوعات کمتر از مسائل اقتصادی نیست؛ تحول در حوزه نظری اداره کشور با رویکرد جهادی اولین تغییر در این دولت است.

دولت به کدخدا چشم ندارد

معاون اجرایی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه دولت شبانه‌روز وقف مردم است و مردم بدانند اگر در جایی گره‌ای باز نشد به‌دلیل کندی دولت نبوده بلکه تمام همت و تلاش خود را به‌کار بستیم اما نتوانستیم، اضافه کرد: رویکرد جهادی و اتکا به ظرفیت داخلی و چشم ندوختن به کدخدا آورده مهم دولت سیزدهم است. باید چشم‌مان به جوانان و ظرفیت داخلی باشد و بدانیم که مجموعه داخلی مسائل را به بهترین شکل حل می‌کنند؛ مدیریت میدانی دولت رویکرد مهمی است و مردم نیز پاسخ این مدیریت را می‌دهند و از خادم ملت استقبال می‌کنند، چون دولت در صحنه حاضر است.

وی با اشاره به اینکه دولت شانه زیر بار مسائل داده و مسئولیت پذیرفته و اگر کاستی وجود دارد ما مسئولیم و تمام تلاش خویش را به‌کار می‌بندیم، گفت: عمل به وعده‌ها، برنامه محوری و مبارزه با فساد و جمع کردن بساط حاکمیت دوگانه از جمله دستاوردهای دیگر دولت سیزدهم است؛ سابق بر این گاهی دیده می‌شد برخی دولتمردان گذشته خلاف راهبرد‌های رهبری حرکت می‌کردند در حالی که دولت سیزدهم خودش را نوکر ولایت می‌داند.

منصوری ادامه داد: متانت سیاسی دولت و پرهیز از حاشیه از دیگر ویژگی‌های دولت سیزدهم است؛ مشی‌ دولت این است که در آرامش کار کند، چراکه متانت سیاسی حلقه مفقوده دولت‌های قبلی بود؛ ما به دنبال تحقق دولت اسلامی هستیم تا این مهم مقدمه تمدن نوین اسلامی باشد.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون در شاخص اقتصادی وضعیت مطلوبی شاهد هستیم که تورم یکی از این موضوعات است، اما در حوزه تورم کماکان شرمنده مردم هستیم، چون چندین سال در کشور نرخ تورم بالای ۴۰ درصد بوده هنوز برای مردم این تغییرات در برخی موارد محسوس نیست، اضافه کرد: هم‌اکنون نرخ نقدینگی کنترل شده و به ۶ درصد رسیده، مسئله رشد از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی است که در این چند ساله نزدیک به صفر بود و این یعنی در کشور اتفاق خاصی رخ نمی‌داد، اما در این دولت شاخص رشد به بیش از 4 درصد افزایش پیدا کرد و در شش ماهه نخست سال جاری به ۶ درصد رسید.

نهضت اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام با قوت ادامه دارد

منصوری با اشاره به اینکه نهضت اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام با قوت در استان‌ها در حال انجام است، چراکه پروژ‌های ناتمام در چشمان مردم ما را به ناکارآمدی متهم می‌کند، تصریح کرد: در این دولت در حوزه انرژی هفت هزار مگاوات به توان تولید برق کشور اضافه شد؛ در حوزه سلامت شاهد تحولات جدی هستیم، ۱۰ درصد تخت‌های بیمارستانی کشور در این دولت به‌بهره‌برداری رسید. توان تولید خودرو کشور در دولت سیزدهم دو برابر شد و از تولید ۷۰۰ هزار دستگاه به یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه رسید که این روند رو به رشد برای پاسخ به نیاز مردم همچنان ادامه دارد.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در این دولت فعال شدن واحد‌ها و مجموعه‌های صنعتی نیمه‌کاره انجام شد و شش هزار واحد صنعتی راکد و نیمه فعال وارد چرخه تولید شد، گفت: با تلاش صورت گرفته برای رفع مشکل بیکاری امروز در برخی از استان‌ها نه تنها اشتغال مسئله اول نیست بلکه الان پیدا کردن کارگر برای واحدهای تولیدی به یک موضوع تبدیل شده است و تلاش برای حل مشکل اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به جد دنبال می‌شود.

منصوری ادامه داد: طرح انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی در این دولت اجرایی شد، مشکل آبرسانی به سه‌ هزار و ۵۰۰ روستا کشور برطرف شد، در حوزه نفت نرخ رشد به ۱۹ درصد رسید و روزانه بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت به‌فروش می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه یکی پس از دیگری طرح‌های بزرگ کشور در حال بهره‌برداری هستند، افزود: چند طرح مهم پالایشگاهی و پتروشیمی و سکوی نفتی در آینده نزدیک در خوزستان به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه مطالبات قانونی برزمین مانده در دولت سیزدهم دنبال شد، تصریح کرد: ۵۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه‌بندی معلمان تخصیص یافت، تعرفه‌گذاری نظام خدمات پرستاری در این دولت اجرا شد، بسیاری از اقشار محروم تحت پوشش خدمات درمانی قرار گرفتند و کارهای اساسی در حوزه حمایت از اقشار محروم صورت گرفت.

وی ادامه داد: در حوزه کشاورزی بیش از ۱۰ میلیون تُن گندم خریداری و برای آن ۱۵۰ همت پرداخت شد تا به سمت خودکفایی برویم؛ ‌ ۳۰ درصد واردات کالاهای اساسی کاهش پیدا کرد و موضوع امنیت غذایی با جدیت دنبال شد.

معاون رئیس‌جمهور همچنان در پایان با اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه، گفت: آرزو می‌کنیم به‌زودی شاهد محو کامل رژیم صهیونیستی که دست به چنین جنایت‌هایی می‌زند، باشیم.

انتهای پیام
captcha