گنجینه‌ معارف کنگره اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای کاربردی‌سازی شود + فیلم
کد خبر: 4181797
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۱
حجت‌الاسلام محمدحسنی:

گنجینه‌ معارف کنگره اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای کاربردی‌سازی شود + فیلم

رئیس دومین اجلاسیه کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای گفت: گنجینه این کنگره باید فراوری شود به طوری که به گنجینه معارف قرآن، تبدیل ‌شود. بنابراین کنگره نباید در این فاز متوقف شود بلکه در فاز دوم باید با کاربردی سازی یافته‌های علمی کنگره در قالب‌های مختلف، آن را به عموم مردم جامعه بچشاند و همه را با آن آشنا کند.

حجت‌الاسلام عباس محمدحسنی، رئیس سازمان عقیدتی - سیاسی ارتش

حجت‌الاسلام عباس محمدحسنی، رئیس سازمان عقیدتی - سیاسی ارتش و رئیس دومین اجلاسیه کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه آشنایی با معارف دین، مقدمه دینی شدن است، گفت: اگر فردی دین را نشناسد و لو اینکه دلش هم بخواهد، نمی‌تواند آدم متدینی شود. برای اینکه انسان بتواند دین را بشناسد، راه‌های مختلفی است که یکی از راه‌های آن خواندن کتاب، استماع سخنرانی و حضور در کارگاه‌های آموزشی و راه دیگر آن ارتباط‌‌گیری با همایش‌ها، جلسات، کنگره‌ها و نشست‌های عمومی است.

وی با تأکید بر اینکه هدف کنگره‌ها و نشست‌های عمومی فرهنگ‌سازی است، بیان کرد: این کنگره‌ها می‌تواند راه تفکر عمیق را به انسان نشان دهد. کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای نیز در این راستا برگزار شده تا فرهنگ‌سازی کند و افراد بدانند اگر با قرآن مرتبط باشند، چه آورده‌های آسمانی برایشان خواهد داشت.

محمدحسنی اضافه کرد: قرآن، اقیانوس بیکرانه است. اینطور نیست هر فرد که وارد متن قرآن شود بتواند به هر آنچه در این کتاب است، دست پیدا کند. حتماً باید از راه بلدها، قرآن‌شناس‌ها و کارشناسان و صاحب‌نظران عمیق قرآنی استفاده کرد. قرآن‌شناس مطرح جهانی کم نداریم اما شخصیت‌هایی که قرآن‌شناسی‌شان جامع و کامل باشد و ثانیاً نظریه‌پرداز باشند، کم هستند؛ مثلا افرادی چون علامه طباطبایی و آیت‌الله جوادی آملی و... .


بیشتر بخوانید:


رئیس دومین اجلاسیه کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای با تأکید بر اینکه از جمله شخصیت‌های جهانی که اشراف عمیقی نسبت به معارف قرآنی دارند، مقام معظم رهبری هستند، گفت: اما دانشگاه‌ها و جوانان ما این موضوع را نمی‌دانند و باید برای آنها این امر تبیین شود. رسالت کنگره این است که به ما بگوید در میان نادر شخصیت‌های جهانی، مقام معظم رهبری دارای نظر هستند.

وی با ابراز گلایه از اینکه در این زمینه کار نشده و مردم عادی و حتی نخبگان اطلاعاتشان در این موضوع اندک است، بیان کرد: این وظیفه نخبگان حوزه و دانشگاه است تا سرمایه جهانی امت اسلامی را به جوامع هدف معرفی کنند. خوشبختانه گام نخست، به منظور دریافت گنجینه و بانکی از مقالات و پژوهش‌ها در این زمینه در حال برداشتن است، اما نباید در اینجا متوقف شد.

محمدحسنی با تأکید بر اینکه گنجینه این کنگره باید فراوری شود، اضافه کرد: همه این مقالات در این کنگره جمع‌بندی شده و به گنجینه معارف قرآن تبدیل می‌شود. اگر کوه طلا داشته باشیم به تنهایی موضوعیت ندارد مگر هنگامی که کاربردی و فراوری شود و تبدیل به دستبند و انگشتر شود.

رئیس دومین اجلاسیه کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای تصریح کرد: آنچه که در این کنگره انجام می‌شود در مرحله گنجینه‌آفرینی است، در مرحله بعد باید فراوری شود تا قابل استفاده برای همه اقشار شود. اگر این امر انجام نشود یعنی کنگره ناقص است. پس لازم است گام بعدی برای کاربردی‌سازی این یافته‌ها برداشته شود.

یادآور می‌شود، دومین کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای(مدظله العالی) با حضور نخبگان و اندیشمندان داخلی و بین‌المللی این حوزه با همکاری جامعةالمصطفی(ص) العالمیه قم، ۲۴ آبان‌ماه به میزبانی سازمان عقیدتی - سیاسی ارتش در مرکز همایش‌های کوثر برگزار شد.

انتهای پیام
captcha