لزوم شناسایی ظرفیت‌های قرآنی برای اقدامات قرارگاهی
کد خبر: 4178572
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۴

لزوم شناسایی ظرفیت‌های قرآنی برای اقدامات قرارگاهی

یکی از اهداف طرح جامع قرآنی «رسالات الله»، جهانی‌سازی و اجتماعی‌سازی پیام‌های قرآنی خداوند در چهار مؤلفه اصلی فطرت، عقلانیت، اخوت و ولایت است. هدف دیگر، معرفی قرآن کریم به عنوان گفتمانی اعتدالی، سلم‌‌خواه، صلح‌‌طلب و تمدن‌ساز است.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، صبح دیروز، ششم آبان ماه اولین نشست «شورای اندیشه‌ورزی قرارگاه تبیین و ترویج معارف قرآن کریم در عرصه بین‌الملل» با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمصطفی حسینی نیشابوری، مدیرکل مرکز بین‌المللی تبلیغ در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

در ابتدا دبیر نشست  مهدی رضازاده جودی  بیان کرد: اداره کل بین‌المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در راستای سیاست‌های ابلاغی دفتر مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) و نیز با عنایت به تأکیدات ریاست عالی سازمان، حجت‌الاسلام و المسلمین ایمانی‌پور مبنی بر فعال‌سازی قرارگاه تبیین و ترویج معارف قرآن کریم در عرصه بین‌الملل در چارچوب اولویت‌های برنامه‌ای و نیل به اهداف عملیاتی، طرح جامع قرآنی «رسالات الله» را در چهار فاز و پنج برنامه بین‌المللی در دستور کار دارد.

وی افزود: چشم‌انداز کلان طرح، توسعه و تقویت دیپلماسی قرآنی، الگوسازی در جهت انتشار مضامین قرآنی در حوزه‌های مختلف در عرصه بین‌الملل، معرفی و صدور دستاوردهای قرآنی به خارج از کشور و شبکه‌سازی نخبگان قرآنی بین‌المللی است.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از اهداف طرح جامع قرآنی «رسالات الله»، جهانی‌سازی و اجتماعی‌سازی پیام‌های قرآنی خداوند در چهار مؤلفه اصلی فطرت، عقلانیت، اخوت و ولایت است. هدف دیگر، معرفی قرآن کریم به عنوان گفتمانی اعتدالی، سلم‌ خواه، صلح‌ طلب و تمدن‌ساز است.

سپس حجت الاسلام حسینی نیشابوری، مدیرکل بین‌المللی تبلیغ، ضمن تشکر از حضور میهمانان به حوادث اخیر صورت گرفته در غزه اشاره کرد و گفت: روایت ما از این حوادث روایت نصرت و فتح است و فعالیت‌های دشمن در کمرنگ کردن طوفان الاقصی از طریق جنگ ترکیبی راه به جایی نخواهد برد.

وی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه قرآن و قرآن‌پژوهی گفت: در این سال‌ها اقدامات خوبی در خصوص قرآن انجام شده است و باید قدردان آنها بود و ضمناً نسبت به شناسایی نقاط ضعف و برطرف کردن آنها اقدام نمود.

حسینی نیشابوری بیان کرد: سازمان فرهنگ و ارتباط اسلامی در ماموریت اصلی خودش تأکید بر تشکیل قرارگاه تبیین و ترویج معارف قرآنی را داشته است و برای تحقق این موضوع باید از ظرفیت‌های حاکمیتی و مردمی بهره برد.

وی همچنین به ظرفیت‌های مختلف فعالیت‌های قرآنی در خارج از کشور اشاره کرد و ظرفیت طبع و نشر در این حوزه را بسیار مهم دانست و گفت: در این موضوع ما از طریق بنیاد رستو اقدامات خود را شروع کرده‌ایم و توانسته‌ایم کارهای مشترکی را میان این بنیاد و نهادهای داخلی تعریف کنیم.

نیشابوری در خصوص ظرفیت قاریان قرآن و حضور در مسابقات بین‌المللی بیان کرد: نقش حضور این قاریان در مسابقات می‌تواند بسیار موثر و برطرف کننده تهمت‌های ناروا علیه ما باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: از دیگر زمینه‌های مؤثر، ظرفیت کارهای مشترک پژوهشی قرآنی، خوشنویسی و تذهیب قرآنی، ظرفیت‌های تفسیری، نرم‌افزارهای قرآنی و رسانه‌های ارتباط جمعی قرآنی می‌باشد و هر یک از دستگاه‌های عضو شورای اندیشه‌ورزی می‌توانند در جهت همگرایی با مرکز بین‌المللی تبلیغ نسبت به معرفی ظرفیت‌های خود اقدام کنند.

حجت الاسلام حسینی نیشابوری در پایان یادآور شد، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این زمینه نقش تسهیل‌گری را در ارتباط و هم‌افزایی نهادهای قرآنی داخل و خارج ایفا کرده و از پرداختن به تصدی‌گری خودداری می‌کند.

در ادامه لاله افتخاری، دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان، محمدرضا آرام مدیر کل واحدهای بین‌المللی و برون مرزی دانشگاه آزاد اسلامی، حجت الاسلام شیروانی معاون پژوهشی بنیاد بین‌المللی اسراء، حجت الاسلام محمودخانی نماینده سازمان دارالقرآن کریم، خان بابا، مشاور امور بانوان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد زرنگار عضو هیئت علمی دانشکده صدا و سیما، محمود واعظی رئیس محترم دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران و دلیلی به بیان نظرات خود و ارائه ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها، راهکارها و چالش‌های موجود در خصوص تبیین و ترویج معارف قرآن کریم در عرصه بین‌الملل پرداختند.

انتهای پیام
captcha