تایلند؛ میزبان همایش نقش سادات علوی در توسعه صلح آسیای جنوب شرقی
کد خبر: 4177998
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸

تایلند؛ میزبان همایش نقش سادات علوی در توسعه صلح آسیای جنوب شرقی

حجت الاسلام والمسلمین ایمانی پور در همایش «نقش سادات علوی در توسعه صلح و زیست مسالمت آمیز در آسیای جنوب شرقی» در بانکوک به سخنرانی پرداخت .

تایلند؛ میزبان همایش نقش سادات علوی در توسعه صلح آسیای جنوب شرقیبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین ایمانی پور در همایش «نقش سادات علوی در توسعه صلح و زیست مسالمت آمیز در آسیای جنوب شرقی» گفت: با توجه به موضوع همایش، ابتدا لازم است به سهم تاریخی سادات در گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی در منطقه اشاره شود. در تحقیقات تاریخی مربوط به ورود اسلام در منطقه، همواره از نقش سادات که از نوادگان اهل بیت پیامبر (ص) هستند، سخن گفته شده است. از این رو تاریخ ورود و گسترش اسلام در آسیای جنوب شرقی با سهم و نقش سادات پیوند و ارتباط تنگاتنگی داشته و از فرضیه‌های متعددی که در خصوص نضج و گسترش اسلام در این منطقه مطرح است فرضیه مربوط به سهم سادات حضرمی که از نوادگان امام جعفر صادق (ع) بودند طرفداران بسیاری دارد.

وی ادامه داد: هرچند قرن اول هجری را باید آغاز مهاجرت سادات به منطقه آسیای جنوب شرقی از دروازه‌های ایران، هند و چین نامید، ولی عمده مهاجرت سادات به منطقه طی قرون 9 الی 12 میلادی اتفاق افتاد. این مهاجرت موجب شد تا سادات در اواسط قرن چهاردهم میلادی با نفوذ در دربارهای سلاطین، به شکل‌گیری دولت‌های اسلامی و تمدن سازی در این منطقه کمک کنند. یکی از مسیرهای اصلی مهاجرت سادات، هند و ایران بوده است..

 شیوه‌ها‌ی تبلیغی سادات و گرایشات عرفانی آنان

حجت الاسلام و المسلمین ایمانی پور اظهار کرد: نکته مهم بعدی که مایلم توجه اندیشمندان گرامی را به آن جلب کنم شیوه‌های تبلیغی سادات و گرایش‌های عرفانی آنها است. تاریخ نشان می‌دهد که سادات با استفاده از ظرفیت‌ها و ویژگی‌های فرهنگی مردم منطقه آسیای جنوب شرقی و با رویکردی فرهنگی و قابل پذیرش برای ساکنان منطقه و استفاده از جاذبه‌ها و قابلیت‌های موجود در عرفان و اخلاق  اسلامی  به معرفی اسلام پرداختند و توانستند این منطقه را به یکی از کانون‌های مهم فرهنگی و تمدنی اسلام تبدیل سازند.

حجت الاسلام و المسلمین ایمانی‌پور با بیان اینکه که هشت تن از نه نفر از اولیا و مبلغان اولیه اسلام در اندونزی از سادات بودند، گفت: این سادات که جزو اولین داعیان و مبلغان اسلام در این منطقه به‌شمار می‌رفتند با شیوه‌های صلح آمیز و انسانی و با رفتارهای اخلاقی برگرفته از اسلام به معرفی و تبیین و ترویج ارزش‌های دینی  پرداختند. آنها با پیروی از اخلاق و سیره نبوی (ص) و همچنین منش عارفانه خود توانستند، جامعه بومی این منطقه را ضمن آشنایی با ارزش‌های متعالی اسلام در مسیر ساخت امت وسط و نمونه و همچنین پی ریزی تمدن اسلامی هدایت کنند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تصریح کرد: سادات بر اساس آموزه‌های قرآن کریم و سنت پیامبر (ص) همواره در منطبق کردن پیام تبلیغ بر لسان قوم با ملاحظه شرایط و ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی مخاطبان منطقه و همچنین توجه به تنوع فرهنگی و دینی آنان تأکید داشته‌اند، از این رو ضمن احترام به تنوع دینی و قومی حاکم بر این منطقه، جامعه مسلمان را از  ترویج کینه توزی و نفرت و منازعات قومی مذهبی برحذر می‌داشتند.

وی در ادامه گفت: امروزه میانه‌روی و عشق به اهل‌بیت(ع) دو ویژگی و رکن برجسته اسلام در این منطقه به‌شمار می‌رود. این ویژگی‌ها تحت تأثیر نگاه عرفانی و معنوی سادات که برگرفته از معارف نبوی(ص) و علوی (ع) همراه با اعتدال گرایی، معنویت گرایی، درک درست از دین بر محور اخلاق بود شکل گرفته و توانست قلب و جان مشتاقان بسیاری از مردم این منطقه را به خود جذب کند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تصریح کرد: سادات پیشگامان اصلاح اجتماعی نیز بشمار می‌آمدند و سهم و نقش مهمی در فرهنگ سازی و تمدن سازی در مناطق مختلف از جمله در آسیای جنوب شرقی برعهده داشتند. عصر با شکوه فرهنگ و تمدن اسلامی مالایی محصول نقش سازنده و پررنگ سادات در تولید منابع فاخر ادبی و عرفانی و توسعه نظام حکمرانی بر اساس آموزه­‌های دینی و همچنین توسعه فرهنگی و اقتصادی ساکنان این منطقه است.

تایلند؛ میزبان همایش نقش سادات علوی در توسعه صلح آسیای جنوب شرقی

ضرورت‌های بهره‌مندی از ظرفیت سادات و تجربه‌های تاریخی گذشته 

اکنون پس از گذشت قرن‌ها از این حضور مبارک و فعال سادات، شایسته است تجربه‌های تاریخی بازخوانی شود و چگونگی بهره‌مندی از این ظرفیت معنوی و گسترده مورد بررسی قرار گیرد.  سادات به دلیل پیوستگی‌های نسبی با اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و همچنین جایگاه و نفوذ آنان در جامعه اسلامی و گستره جغرافیایی حضورشان در بسیاری از نقاط جهان، یکی از ظرفیت‌ها و فرصت های حائز اهمیت و تاثیرگذار فرهنگی دینی برای برقراری یک پیوند مستحکم میان ساکنان این مناطق به‌شمار می‌روند.

ظرفیت‌های شبکه جهانی سادات 

رئیس دستگاه دیپلماسی فرهنگی کشور بیان کرد :شبکه جهانی سادات که از مؤلفه‌های پایدار در شکل دهی وحدت امت اسلامی محسوب می‌شود، می‌تواند علاوه بر تحکیم پیوستگی و ارتباطات سادات با جوامع مختلف مسلمان، فضای مناسبات دینی و مذهبی مسلمانان و غیر مسلمانان را نیز تلطیف کرده و امت اسلامی را از ظرفیت پایدار و تأثیرگذاری به‌ویژه در مناسبات داخلی و خارجی خود در عرصه‌های مختلف فرهنگی و اقتصادی  بهره‌مند سازد.

وی با اظهار این که سلسله جلیله سادات از دیرباز از طریق شبکه نقابت دارای ارتباطات پیوسته جهانی و گسترده‌ترین و قدیمی‌ترین شبکه تعاملی بین‌المللی بوده، گفت : امروزه نیز در اکثر نقاط جهان بویژه کشورهای اسلامی، این نظام شبکه‌ای مربوط به شجره‌های سادات فعال است. لذا این شبکه جهانی که به دلیل نسبت آنان به پیامبر(ص) و اهل بیت گرامی ایشان (ع) از جایگاه ویژه‌ای در نزد مسلمانان برخوردار هستند می‌توانند همچون گذشته، هم در تبیین و گسترش ارزش‌های اصیل و معنوی و اعتدالگرای اسلام عزیز و هم در دستیابی جوامع اسلامی به توسعه اجتماعی و اقتصادی یاری رسانند. سادات همانگونه که از عناصر اصلی و مهم در معرفی و گسترش اسلام بویژه در آسیای جنوب شرقی، شبه قاره و شمال آفریقا محسوب می‌شوند، امروزه نیز فرصت و ظرفیت مؤثری در افق گشایی تمدن نوین اسلامی در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به‌شمار می‌آیند.

ظرفیت‌ها و جایگاه سادات در ایران اسلامی

 حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی ایمانی پور اظهار کرد: اینجانب که امروز از ایران اسلامی میهمان شما شده‌ام، فرصت نیکویی است که قدری درباره جایگاه سادات در ایران نیز سخن بگویم. پس از ورود اسلام به ایران، ایران اسلامی به پناهگاهی امن جهت حضور و زندگی سادات مهاجر تبدیل شد. علاوه بر حضور حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در خراسان، هزاران تن از امام زادگان نیز به ایران مهاجرت کرده و قبور آنان مرکزی برای ابراز ارادت محبین به اهل البیت علیهم السلام در جای جای ایران به‌شمار می‌رود. امروز جمعیت قابل توجهی از ایرانیان از سلسله جلیله سادات به‌شمار می‌روند که از جهت تاریخی و نسب، حلقه وصل میان ایرانیان مسلمان با سایر مسلمانان بویژه در عراق، یمن، شامات و حجاز هستند. همانگونه که سادات عریضی در ایران پیوند مستحکمی را بین ایران و هند و آسیای جنوب شرقی فراهم آورده‌اند.

پیشنهاد رئیس دیپلماسی فرهنگی کشور 

رئیس دستگاه دیپلماسی فرهنگی کشور در پایان عنوان کرد :مایلم به عنوان مسئول نهاد دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، پیشنهادات ذیل را مطرح نمایم:

نخست آنکه آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای هر گونه مشارکت و حمایت در توسعه ارتباطات و پیوندهای فرهنگی با سادات در نقاط مختلف جهان را اعلام می‌کنم. ما علاقمند به ایفاء سهم خود به عنوان حلقه وصل در تحکیم مناسبات سادات ایران با سایر مناطق بویژه سادات آسیای جنوب شرقی هستیم؛ در این راستا و به منظور تداوم و توسعه ارتباطات بین‌المللی سادات، پیشنهاد تاسیس« مجمع جهانی همکاری های فرهنگی سادات» را تقدیم می دارم.  دبیرخانه دائمی این مجمع می‌تواند نسبت به برنامه ریزی و هماهنگی برگزاری همایش‌های سالانه در کشورهای مختلف و نیز پیگیری مصوبات، توافقات و برنامه‌های آن اقدام کند؛ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی آمادگی دارد مسئولیت این دبیرخانه و فعالسازی مجمع جهانی سادات را برعهده گیرد.

 وی در در خصوص فعالیت‌های پژوهشی در این موضوع گفت: انجام پژوهش‌ها و مطالعات تاریخی برای فهم درست‌تر جایگاه سادات در جهان و بررسی ظرفیت‌ها و فرصت‌های همکاری میان آنها، پی‌ریزی گفت‌وگوهای مستمر فرهنگی، فعالسازی شبکه نقابت و نسب‌شناسی سادات، شناسایی و توسعه روش‌های تبلیغی آنان در احیای مجدد ارزش‌های اصیل اسلام، ایجاد درک درست از عرفان و اسلام اعتدالی و صلح آمیز، توسعه برنامه‌های مشترک آموزشی و فرهنگی، برنامه‌ریزی و توسعه همکاری در زمینه گردشگری بویژه گردشگری مذهبی و زیارت قبور اولیاء الله و اهل بیت پیامبر علیهم السلام می‌تواند بخشی از فعالیت های مجمع جهانی سادات به‌شمار آید.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنین پیشنهاد کرد: با جلب مشارکت و همراهی برخی نهادهای سادات بویژه سادات یمنی که خاستگاه اصلی بسیاری از سادات در آسیای جنوب شرقی و شبه قاره به‌شمار می‌آیند، اجلاس جهانی سادات سال آینده در نجف یا تهران برگزار شود. این اجلاس می‌تواند با هدف ساماندهی ارتباطات جهانی سادات، تسهیل تعاملات فرهنگی سادات در عرصه‌های بین‌المللی، فراهم سازی ظرفیت ها و ساختارهای پایدار جهت ارتباطات فرهنگی و اقتصادی میان سادات و تقویت پیوستگی‌های فکری فرهنگی سادات برگزار شود. 

وی در پایان با اشاره با جنایات اخیر صورت گرفته در غزه گفت: این نشست بین­‌المللی  در زمانی برگزار می‌­شود که کودکان، زنان، سالمندان و به طور کلی برادران و خواهران مسلمان ما در فلسطین اشغالی مورد هجوم ددمنشانه و غیرانسانی رژیم اشغالگر قدس قرار گرفته­‌اند و از ضروری­‌ترین نیازهای زندگی چون آب و غذا و دارو محروم هستند. ما ضمن محکوم کردن این اقدامات غیر انسانی از جامعه جهانی می­‌خواهیم که به این تجاوز تاریخی پایان داده و حقوق مسلم فلسطینیان از هر دینی به خود آنان سپرده شود.

تایلند؛ میزبان همایش نقش سادات علوی در توسعه صلح آسیای جنوب شرقی

تایلند؛ میزبان همایش نقش سادات علوی در توسعه صلح آسیای جنوب شرقی

انتهای پیام
captcha