نقش حافظان و قاریان قرآن در تبیین طوفان الاقصی/ پیشنهاداتی برای خروج از رخوت
کد خبر: 4177404
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
در نشست «لبیک جامعه قرآنی به ندای قدس» در ایکنا تأکید شد

نقش حافظان و قاریان قرآن در تبیین طوفان الاقصی/ پیشنهاداتی برای خروج از رخوت

نقش قاریان و حافظان قرآن کریم در تبیین دستاوردهای طوفان‌الاقصی و بررسی خطاهای قوم یهود و درس‌آموزی از آن با توجه به آیات، در نشست لبیک جامعه قرآنی به ندای قدس مورد بررسی قرار گرفت.

نقش قاریان و حافظان قرآن در تبیین طوفان الاقصی؛ پیشنهاداتی برای خروج از رخوت

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست لبیک جامعه قرآنی به ندای قدس با حضور جمعی از پیشکسوتان، استادان، قاریان، حافظان و فعالان قرآنی کشورمان به دو صورت حضوری و وبیناری برگزار ‌شد. این نشست که به دنبال وقایع اخیر غزه و عملیات طوفان‌الاقصی به میزبانی خبرگزاری ایکنا برپا شد، به بررسی نقش و رسالت جامعه قرآنی در این موضوع پرداخت. بخش اول این نشست روز گذشته با عنوان «لزوم تبیین جایگاه جامعه قرآنی در جریان‌سازی و مرجعیت جهانی» منتشر شد. 

در بخش دیگری از این نشست رحیم قربانی، رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ طی سخنانی گفت: بر اساس مبانی و مفاهیم قرآنی این جنایتکاران از همان نسل «وَأُشْرِبُوا فِی قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ» و از نسل «وَ يَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ حَقٍّ» هستند. کسانی که بر اساس آنچه نقل شده، در یک روز 70 پیامبر را می‌کشند، دیگر برای آنها کشتن زن و کودک و مظلومان غزه راحت‌ترین کار است.

نقش قاریان و حافظان قرآن در تبیین طوفان الاقصی؛ پیشنهاداتی برای خروج از رخوت

قربانی در ادامه به برخی نکاتی که در این نشست مورد تأکید قرار گرفت اشاره کرد و افزود: چقدر جامعه قرآنی توانسته است این نکات را در بین خود نشر دهد؟ الان شهرداری چقدر آیات در خصوص جنایات صهیونیست‌ها را در سطح شهر مورد استفاده قرار داده است؟ ای کاش کنار طراحی‌هایی که صورت می‌گیرد آیات کوتاه نیز نشر داده می‌شد تا مردم با ویژگی‌هایی که این قوم از آن زمان داشته‌اند و الان هم در آن مسیر حرکت می‌کنند، آشنا شوند.

نقش قاریان و حافظان در تبیین طوفان‌الاقصی

وی تصریح کرد: الان قاریان و اساتید بین‌المللی قرآن کجا هستند و این افراد چقدر در فضاهای شخصی و مجازی خود به این قضیه پرداخته‌اند؟ به نظر می‌رسد جامعه قرآنی یا هنوز به این خودباوری نرسیده است که در جریانات مختلف خود را صاحب‌نظر و مرجع بداند یا نمی‌تواند کاری انجام دهد. الان در این عرصه چهره‌ها و اشخاص قرآنیِ ما و آنهایی که در برنامه تلویزیونی محفل بودند، چقدر واکنش نشان دادند؟

رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ با اشاره به اینکه برخی از کشورهای دیگر که انتظار چندانی از آنها نمی‌رفت، با صلابت و پرشور پای کار آمده‌اند، گفت: جامعه قرآنی چه به شکل گروهی و اجتماعی و چه به شکل فردی می‌تواند حضور پررنگ‌تر و پرشورتری در این عرصه داشته باشد. 

وی با اشاره به اینکه در این وضعیت باید فعالان قرآنی کشورمان در فضای رسانه‌ای ظهور و بروز ویژه‌ای داشته باشند،‌ بیان کرد: برخی فکر می‌کنند چون کشور ما همیشه یار و یاور فلسطین بوده، دیگر لازم نیست یا نمی‌توان به صورت فردی وارد شد، در صورتی که هر کسی باید با امضای یک بیانیه، با یک تلاوت، با حضور در یک نشست و پویش مجازی و .... حضور خود را نشان دهد. باید وضعیت جامعه به گونه‌ای باشد که روزانه و لحظه‌ای پویش‌های تلاوت جمعی آیات قرآن را شاهد باشیم، دوستان ما در آموزش و پرورش در مدارس به صورت روزانه چنین پویش‌هایی را در مدارس راه‌اندازی کنند تا دانش‌آموزان در این جریان با مفهوم آیات مرتبط با این موضوع آشنا شوند.

قربانی اظهار کرد:‌ نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است اغلب نمود جامعه قرآنی در موضوع طوفان الاقصی و در سطح رسانه به شبکه قرآن و رادیو قرآن محدود شده است در حالی که سایر شبکه‌های رسانه ملی نیز می‌توانند با حضور اساتید نگاه قرآنی به این مسئله داشته باشند. 

3 نگاه به مسئله طوفان‌الاقصی

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این نشست که بیش از دو ساعت به طول انجامید ولی یاراحمدی، پیشکسوت قرآنی کشورمان به ارائه نکاتی در این زمینه پرداخت و گفت:‌ ما یک قوم یهود داریم که بخش عمده آن در کشور جعلی اسرائیل متمرکز شده است، در کشور ما هم شهروندان یهودی حضور دارند، اینها طیف‌های مختلفی هستند، برخی آدم‌های عادی هستند و برخی هم در سلسله مفهومی قوم یهود قرار گرفته‌اند و رفتارهایی که اشاره شد در آنها وجود دارد.

وی افزود:‌ اما صهیونیست یعنی آن بخش اصلی بنی‌اسرائیل که در قرآن زیاد از آن نام برده شده و صفاتی برای آنها تعریف شده است، در اسرائیل نیستند، سران و قدرت اصلی آنها متفکرانی هستند که در انگلیس، آمریکا و فرانسه هدایت پنهان و پشت صحنه را انجام می‌دهند. یعنی هر چه محور شر در عالم وجود دارد و هر نقشه و طرح در هر کجای دنیا پیاده می‌شود، از سوی آنها رقم می‌خورد. به این خاطر است که در روزهای اخیر شاهد حضور سران امریکا و انگلیس و ... در اسرائیل بودیم،‌ در واقع اسرائیل عرصه نظامی و پایگاه نظامی آنها در منطقه است. کشوری که آن را ساخته‌اند تا در ظاهر به آن وجهه کشور دهند، اما در اصل به عنوان سیاهی‌لشگر و بازوی اجرای سیاست‌های صهیونیست در خاورمیانه و جهان باشد.

نقش قاریان و حافظان قرآن در تبیین طوفان الاقصی؛ پیشنهاداتی برای خروج از رخوت

وی در ادامه نگاهی مبنایی به قوم یهود انداخت و افزود:‌ قرآن در مسائل بسیاری صفاتی برای این قوم ذکر کرده است که در طول تاریخ هم مصداق عینی پیدا کرده است، جا دارد از سوی اساتید قرآنی و عقلای این حوزه به این موضوع بیشتر پرداخته شود. صفاتی همچون عدم وفای به عهد، میثاق‌شکنی و پیمان‌شکنی، بهانه‌جویی، مظلوم‌نمایی، جنگ و خونریزی  و سفاکی، برتری‌جویی، پیامبرکُشی، آواره کردن مردم از خانه‌هایشان و ... از جمله این صفات است که در قرآن آمده است. 

این کارشناس امور قرآنی به دو فساد بزرگ که از سوی قرآن در مورد این قوم وعده داده شده است، اشاره و اظهار کرد: برخی مفسرین اعتقاد دارند حداقل یکی از این دو فساد مربوط به آخرالزمان است. بنابر این از محور مفهومی و مبنایی می‌شود روی این موضوع بحث کرد و جای آن در مباحث این روزها خالی است. گفته شده است که بر اساس سنت‌های الهی اسرائیل محکوم به نابودی و شکست است، این گزاره باید برجسته شود.

یاراحمدی تصریح کرد:‌ محور بعدی اینکه ما در نگاه کردن به هر پدیده می‌توانیم نگاهی جزئی‌نگرانه به آن پدیده داشته باشیم. مثلاً به صورت روزانه آمار دهیم که در فلان جا بمب انداخته شد، فلان مسجد ویران شد، چند نفر کشته شد و ...،‌ در نگاه جزئی‌نگرانه ممکن است، فضا احساسی ‌شود و بحث‌هایی از این دست به میان می‌آید که «آیا کشته شدن این تعداد زن و کودک و ... ارزش این مبارزه را دارد». 

وی افزود:‌ یک نگاه دیگر این است که کل صحنه میدان را ببینیم و مشاهده کنیم که در کل این میدان چه می‌گذرد،‌ در این نگاه جزء به جزء و پوشش اخبار لحظه‌ای مد نظر نیست، بلکه نگاه به کلیت میدان است. نگاه بالاتر از اینها نگاه راهبردی است. اگر ما از این سطح به آنچه در تاریخ غزه اتفاق افتاده است، نگاه کنیم و همین را به 30 سال گذشته و آینده متصل کنیم متوجه می‌شویم چه اتفاقی در سیر زمان افتاده است و خواهد افتاد، می‌فهمیم آیا مقاومت رو به جلو بوده است؟ و این واقعه عملیات طوفان الاقصی در این سیر زمانی چه جایگاهی دارد؟

این پیشکسوت قرآنی به شکست اطلاعاتی، راهبردی، میدانی و تاکتیکی صهیونیست در طوفان‌الاقصی اشاره کرد و با تأکید بر اینکه این شکست را نباید نادیده گرفت، گفت:‌ کشوری با این قدرت، با آن پشتوانه‌ای که دارد، با تمام امکاناتی که در اختیار دارد، از مقاومت شکست خورده است، این شکست هیمنه پوشالی اسرائیل را در هم شکست به گونه‌ای که امروز کشورهای کوچکِ عربی هم علیه آنها موضع می‌گیرند. موفقیت رسانه‌ای در رساندن صدای مظلومیت ملت فلسطین به دنیا هم در حال اتفاق افتادن است، دنیا قبلاً کمتر از آنچه در فلسطین می‌گذشت، اطلاع داشت اما الان دنیا می‌داند چه اتفاقی در حال وقوع است. 

یاراحمدی همچنین به همدلی و همدردی ملت‌های دنیا با فلسطین و نیز رهبران کشورهای اسلامی و وحدت شکل گرفته در این زمینه اشاره کرد و افزود: مردم کشورهای اسلامی و حضورشان در میدان باعث شده دولت‌ها مجبور به حمایت شوند، بنابر این می‌توان گفت فلسطین مانند گذشته تنها نیست. نمایش هویت و ساختار عنکبوتی صهیونیسم به خوبی متجلی می‌شود. فاصله زیاد ملت و دولت جعلی اسرائیل هم به خوبی دیده می‌شود.

رئیس اسبق مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد:‌ اگر این نگاه راهبری وجود داشته باشد و نگاه احساسی و نقطه‌ای را کنار بگذاریم، می‌بینیم که مقاومت سازمان یافته و قدرتمند شده است. حزب‌الله لبنان بخشی از مقاومت است، یمن بخشی از مقاومت است، یمنی که عربستان را بمباران کرده و توان اقتصادی و نظامی این کشور را با مشکل مواجه کرده است، به طوی که باعث شد این کشور به معنای واقعی کلمه نه تنها سیاست برخورد با یمن بلکه سیاست منطقه‌ای خود را تغییر دهد.

وی با تأکید بر اینکه مقاومت در درون خود وحدت پیدا کرده و در توسعه‌ سطحی به عمقی و کمی به کیفی ارتقای یافته است، اظهار کرد: خودباوری و شناختن دوست و دشمنِ واقعیِ مقاومت شکل گرفته است. سطح فهم و درک فلسطینیان هم ارتقایافته است، مردم فلسطین وسط بمباران در خرابه‌ها آرامش خود را از دست نمی‌دهند و غم و اندوه وقایع دردناک را در اینها نمی‌بینیم،‌ اما شهروند صهیونیست در خیابانی که آرام هست تنها با شنیدن صدای آژیر پا به فرار می‌گذارد. 

این کارشناس امور قرآنی با اشاره به اینکه جامعه قرآنی آمادگی حرکت صحیح، سریع و جهادی در مورد وقایع پیرامون خود را ندارد، گفت: خبرگزاری ایکنا که یک رسانه است و وظیفه او انعکاس عملکرد جامعه قرآنی است، اما همین رسانه می‌آید، پیشرو می‌شود تا حرکتی راه‌اندازی کند شاید آقایان حرکتی انجام دهند. الان ستادِ رفتارِ اجتماعی جامعه قرآنی کجا قرار دارد؟‌ کدام دستگاه متکفل این است که این ستاد را تشکیل دهد و بگوید پدیده‌ای به نام غزه دارد اتفاق می‌افتد و اوقاف، ارشاد، تبلیغات و ... باید این کارها را انجام دهند، قاریان، حافظان و سایر فعالان قرآنی هم به این فعالیت‌ها بپردازند. تک تک جامعه قرآنی آماده هستند. این دستگاه‌ها هستند که یا در صحنه نیستند یا این را وظیفه خود نمی‌دانند. در این شرایط باز هم چند نفر خودجوش جمع می‌شوند و مانند بخش قرآنی برنامه هفتم توسعه، جلسه‌ای می‌گذارند تا شاید جریانی ایجاد شود. 

یاراحمدی در پایان اظهار کرد: الان شبکه خبر درباره موضوع غزه بعضاً از کارشناسانی دعوت می‌کند، که تحلیل‌های سطحی در حوزه نظامی، منطقه‌ای، سیاسی و ... ارائه می‌دهد، جای تأسف دارد که جامعه قرآنی جایگاهی در این حوزه ندارد، در صورتی که باید اینجا برای تحلیل حضور داشته باشند.

نقش قاریان و حافظان قرآن در تبیین طوفان الاقصی؛ پیشنهاداتی برای خروج از رخوت

روشنگری برای نوجوانان و جوانان

بر اساس گزارش ایکنا، سیدعلی سرابی، قائم‌مقام رئیس نهادهای قرآنی وابسته به دفتر مقام معظم رهبری به صورت مجازی به بیان نکاتی پرداخت و گفت: نیازمند برپایی اینگونه جلسات در سطح وسیع‌تر در شبکه جلسات قرآنی و محافل قرآنی هستیم. نیاز داریم به اینکه گفتمان مقاومت مخصوصاً در سرزمین فلسطین را در جامعه تبدیل به یک گفتمان عمومی و یک حوزه گفت‌وگویی و اندیشه‌ورزی کنیم.

وی افزود: امروز می‌بینیم در جامعه و به خصوص نسل جوان ما با مسائل فلسطین و مسائلی که پیرامون غصب سرزمین مقدس فلسطین انجام می‌شود، خیلی مطلع نیستند، گاهی وقت‌ها با تعجب می‌پرسند که چرا جنبش حماس وگروهی از داخل فلسطین حمله‌ای انجام داده است که منجر به درنده‌خویی اسرائیل ‌شود؟ این حاکی از آن است که نتوانسته‌ایم نسل نوجوان و جوان که بدنه اثرگذار و فعال جامعه است در ارتباط با مسئله فلسطین به خوبی توجیه کنیم. 

سرابی به شبکه گسترده‌ای از اساتید فاخر و ارزشمند قرآنی که در جای جای کشور اشاره و تصریح کرد: این کرسی‌ها با محوریت جوانان و نوجوانان در جریان است و اساتید باید این گفتمان را توسعه دهند، باید مسائل فلسطین را با استناد به قرآن و تاریخ مقابله و چالش دائمی جهان اسلام با موضوع یهود و مخصوصا در یک سده اخیر صهیونیست که وجه درنده‌خویی و بسیار غیر منطقی از آیین یهود است، تبیین کنند.

قائم مقام رئیس نهادهای قرآنی وابسته به دفتر مقام معظم رهبری اظهار کرد: قطعاً برپایی چنین جلساتی باید با هدف تبیین دقیق مسائل و به صورت مستمر و نه مقطعی ادامه داشته باشد. ضمن تشکر از عزیزان در خبرگزاری قرآن درخواست دارم این جلسات به صورت مستمر تداوم داشته باشد و اساتید و کسانی که مطلع هستند و اطلاعات خوبی دارند در این جلسات حضور داشته باشند، لازم است جامعه قرآنی به عنوان یک جامعه ارزشی و یک گروه مرجع در سطح جامعه که مورد توجه آحاد مردم است به موقع حمایت خود را اعلام کنند. 

سرابی بیان کرد: اگر امروز بنا بر راهبردی که نظام اسلامی اتخاذ کرده حضور فیزیکی در منطقه نداریم، اما به صورت کمک مالی، حمایت‌های معنوی و حتی برگزاری محافل و جلسات دعا برای نصرت و پیروزی عزیزان‌مان در فلسطین می‌توانیم اقدام کنیم. جامعه قرآنی دارای تریبون است، انجام تلاوت‌هایی به مناسبت و ارائه توضیحاتی در کنار این تلاوت‌ها بر مبنای ارزش‌ها و معارف قرآنی در تبیین ضرورت مقاومت و مقابله با تهاجم صهیونیست‌ها می‌تواند در دستور کار قرار گیرد. 

وی در پایان اظهار کرد: دستگاه‌های فرهنگی متولی امور قرآنی باید جدی‌تر وارد شوند، برخی از کارها و فعالیت‌ها نیازمند ساختار اداری و تولید گزارش‌ها و مستندهایی است تا بتواند در تبیین ضرورت مقاومت کمک کند. اینها شاید از توان بخش مردمی خارج باشد.

2 پیشنهاد برای خروج از رخوت 

بر اساس گزارش ایکنا، محمدتقی میرزاجانی، معاون آموزش، پژوهش و ارتباطات شورای عالی قرآن نیز به بیان نکاتی پرداخت و گفت: ایکنا در این روزها تمرکز خوبی روی اتفاقات غزه با رویکرد قرآنی داشته و جهت تببین موضوع، مصاحبه‌ها و تحلیل‌های مناسبی را ارائه کرده است. در جلسه امروز، برخی اساتید، جریانات اخیر غزه و سفاکی عجیب صهیونیست‌ها را از منظر تاریخی مورد بحث قرار دادند که قابل استفاده بود. من ترجیح می‌دهم از زاویه دیگری به این موضوع بپردازم. 

نقش قاریان و حافظان قرآن در تبیین طوفان الاقصی؛ پیشنهاداتی برای خروج از رخوت

وی افزود: با توجه به اتصاف قرآنیان به قرآن کریم به عنوان سرچشمه فیض و نسخه جامع هدایت و سعادت بشریت، از اهالی قرآن توقع هست که در موضوعات مهم داخلی و بین‌المللی، اولاً دارای رأی و موضع باشند و دیگر این که مواضع ایشان مبتنی بر عقلانیت و منطق برگرفته از معارف والای قرآنی باشد.

معاون آموزش، پژوهش و ارتباطات شورای عالی قرآن تصریح کرد: بر این اساس، می‌بایست سطح بحث را در لایه‌های عام‌تر دنبال کنیم و از مصداقی مثل غزه که حتماً مهم است و جای بحث جدی دارد، فراتر رویم.

وی بیان کرد: جامعه قرآنی در مواجهه با اتفاقات مهم داخلی و بین‌المللی مثل غزه، مثل هتک حرمت قرآن‌، جسارت به ساحت رسول اکرم(ص) و امثال آن، باید موضع داشته و اقداماتی انجام دهد. برخی از این اقدامات می‌تواند شکلی و برخی هم محتوایی باشد.

میرزاجانی با اشاره به اینکه اعلام موضع در قالب صدور بیانیه یا تجمع قرآنیان، اگر حکیمانه و به موقع باشد بسیار مؤثر است، گفت: بعضی دوستان آن را تشریفاتی می‌دانند در صورتی که قطعاً تأثیر خاص خودش را دارد، ولی نکته این است که نباید به آن بسنده نمود و همه تکلیف را در آن خلاصه کرد.

معاون آموزش، پژوهش و ارتباطات شورای عالی قرآن افزود: هر یک از اعضای جامعه بزرگ قرآنی، دارای تخصص و هنری هستند که در چنین مواقعی، تمام توان تخصصی و مهارتی خود را با رویکرد قرآنی، خرج آن مسئله محوری کنند. یکی قاری خوبی است، یکی متن خوبی می‌نویسد، یکی سخنرانی خوبی انجام می‌دهد، یکی تحلیل و تفسیر خوبی از مسئله ارائه می‌کند. یکی پژوهشگر خوبی است و ...  

وی در ادامه یکی دیگر از وظایف اهالی قرآن را تبیین مسائل و پاسخگویی به شبهات و ابهامات با استناد به قرآن، به روش‌های مختلف و روزآمد برشمرد و افزود: خوب می‌دانیم که برای اثرگذاری هر فعالیتی که در این زمینه انجام می‌دهیم، اگر پیوست رسانه و فضای مجازی، ضمیمه نشود کارکرد آن محلی خواهد بود و دیگر مقیاس ملی و بین‌المللی نخواهد داشت.

وی تأکید کرد: در جمع‌بندی عرایضم، در یک کلام توقع از قرآنی‌ها این است که با استفاده از همه ظرفیت‌هایی که در اختیار دارند در میدان باشند، صحنه را عوض کنند و فضای عمومی جامعه را متوجه آن دغدغه خاص نمایند. متأسفانه جامعه قرآنی در انجام این وظیفه و کنشگری مورد انتظار، دچار یک سردرگمی و عدم انسجام و با خروجی ضعیف است. در این گونه جلساتی که در ایکنا برگزار می‌شود، لازم است روی این مسئله تمرکز کنیم.

میرزاجانی در پایان به ارائه دو پیشنهاد برای برون‌رفت از شرایط رخوت و انفعال جامعه قرآنی پرداخت و گفت: پیشنهاد اول این است که در بُعد داخلی، یک ساختاری با دو شأن تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر، با استفاده از همه ظرفیت‌های مردمی و دولتی تشکیل شود تا توان لازم برای برنامه‌ریزی و پشتیبانی از اقدامات بزرگ و مؤثر قرآنی در شرایطی مثل جریانات اخیر در غزه را داشته باشد. پیشنهاد دوم هم معطوف به حوزه بین‌الملل است. لازم است یک شبکه منسجم قرآنی را با مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی مؤثر در جهان اسلام سامان دهیم تا هر زمان لازم شد، این تشکل متحد قرآنی بین‌المللی به میدان بیاید و در سطح دنیا جریان‌سازی کند. البته تا وقتی که وضعیت داخل به سامان نرسد، پیشنهاد دوم محقق نخواهد شد.

نقش قاریان و حافظان قرآن در تبیین طوفان الاقصی؛ پیشنهاداتی برای خروج از رخوت

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این نشست مهدی قبادی، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت نیرو نیز به بیان نکاتی پرداخت و گفت: همانطور که ما بر اساس تصمیم مدبرانه نظام نمی‌توانیم حضور فیزیکی در میدان داشته باشیم، دستور و قرآن کریم تمسک به مفاهیم آیات قرآن است. بهترین نقش‌آفرینی جامعه قرآنی در این عرصه، برپایی جلسات تلاوت و استماع و دعاست که قطعاً اثرگذار خواهد بود. هم اثربخش و التیام‌بخش است و هم به مظلومان فلسطین صبر و آرامش تزریق می‌شود و دشمن را نیز بیشتر خواهد ترساند.

وی افزود: معتقد به ترویج محافل قرآنی هستم و در اینجا نقش رسانه‌ها بسیار مهم است. الان اولویت اول ما حضور در این عرصه است، عرصه‌ای که مسئله اول جهان اسلام و دنیاست. 

قبادی در ادامه به بحث هتک حرمت قرآن اشاره و اظهار کرد: در قضیه قرآن‌سوزی و با راهبرد قرآن‌دوستی 25 محفل انس با قرآن از سوی وزارت نیرو برگزار شد، همچنین پنج محفل قرآنی دیگر در شهرهای تهران، یاسوج، اردبیل، کرج و سمنان برنامه‌ریزی شده است که تعدادی برپا شده و چند محفل دیگر نیز به زودی برگزار می‌شود. 

تفاهم برای اجرای یک اقدام واحد

در ادامه نشست مهدی سیفی، رئیس شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران نیز به ارائه تحلیل خود از جریان این روزهای فلسطین پرداخت و گفت: وقتی در خبرها می‌شنویم یک شرکت و فروشگاه زنجیره‌ای در حوزه مواد غذایی تمام محصولات خود را با تصویر پرچم اسرائیل به فروش می‌رساند، متوجه می‌شویم حامیان استکبار وظیفه خود را شناخته و به آن به خوبی عمل می‌کنند، اما ما در ام‌آلقرای دنیای اسلام هنوز به اتفاق نظر و آن اقدام واحدی که باید علیه این جنایات مشهودی که در رسانه‌ها مشاهده می‌کنیم، نرسیده‌ایم.

وی افزود: در این روزها البته در دستگاه‌ها تصمیمات خوبی اتخاذ شده است، اما به نظرم این کافی نیست، همانطور که گفته شد، کار رسانه‌ای بسیار ضعیف است، دنیا در دست رسانه است و رسانه هم در دست دشمن است، حداقل کاری که می‌تواند خروجی همین جلسه باشد تولید یک فیلم کوتاه یا مستندی در مورد این مسئله باشد. 

سیفی با اشاره به اینکه سلبریتی‌هایی که در ایام فتنه سکوت کرده بودند الان به زبان آمده‌اند و این اقدام رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کنند، گفت: جای تاسف دارد که برخی سلبریتی‌های قرآنی هنوز اعلام موضع نکرده‌اند. ما در شورای عالی قرآن شهرداری تهران آمادگی داریم از هر اقدام و هر خروجی که در جلسات با این موضوع برگزار می‌شود حمایت کنیم و برای اعتلای امر قرآن و مهجوریت‌زدایی از قرآن و نابودی رژیم صهیونیستی اقدام عملی انجام دهیم. 

از ولی فقیه سبقت نگیریم

همچنین محمدعلی خواجه‌پیری، پیشکسوت قرآنی کشور و از اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز در سخنان کوتاهی با اشاره به خاطره‌ای از مرحوم ابوالفضل علامی، پیشکسوت فقید حوزه قرآن کریم گفت: ایشان هر زمان مقام معظم رهبری سخنرانی می‌کردند حتی اگر این سخنان با موضوع عمومی هم بود و هیچ ارتباطی با موضوعات قرآنی نداشت، تماس می‌گرفت تا تکلیف جامعه قرآنی در آن حوزه را بپرسد.

وی با اشاره به اینکه‌ الان فرمان دست ولی فقیه است و ما باید خود را با ایشان تطبیق دهیم، افزود: بسیاری الان در حال سبقت گرفتن از ولی فقیه هستند و به مسائلی مانند اینکه چرا حضور فیزیکی در غزه نداریم و ... سعی در سبقت‌گیری دارند. بهترین کار این است که ببینیم ایشان چه منویاتی دارند بعد به سراغ آن برویم. شاید نهادهایی همچون شورای عالی قرآن بتواند در تدوین این موارد کار کند. 

نقش قاریان و حافظان قرآن در تبیین طوفان الاقصی؛ پیشنهاداتی برای خروج از رخوت

گزارشی از عملکرد ایکنا با موضوع طوفان الاقصی

بر اساس گزارش ایکنا در بخش پایانی این نشست جلیل بیت‌مشعلی، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور نیز به ارائه گزارشی از اقدامات این رسانه در ایام اخیر و با موضوع طوفان الاقصی پرداخت و گفت: در خبرگزاری قرآن از روزهای اول شروع عملیات طوفان الاقصی، گوشه‌ای از کار را گرفته‌ایم، از ابتدا پرونده ویژه خبری تشکیل شد و تاکنون بیش از 700 خبر، گزارش، مصاحبه و نشست و تحلیل و مطالب مربوط به این عملیات منتشر شده است. 

مدیرعامل ایکنا افزود: در این گفت‌وگوها و نشست‌ها مبانی قرآنی بسیاری از مفرداتی که عزیزان فرمودند اعم از شهادت، شاخص‌های یهود در قرآن کریم، مبانی مربوط به جهاد و ... را با بزرگان حوزه و دانشگاه مطرح کردیم که در این پرونده وجود دارد.

بیت‌مشعلی تصریح کرد: همچنین از اساتید و قاریان محترم درخواست شد آیه پنجم سوره مبارکه اسراء را تلاوت کنند، این تلاوت‌ها در سایت ایکنا و در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. به موازات این با برخی فعالان قرآنی در جهان اسلام ارتباط گرفتیم و فیلم‌هایی از قاریان این کشورها از جمله یمن، عراق، لبنان و ... دریافت کردیم تا اینگونه حمایت خود را از فلسطین اعلام کنند.

این قاری قرآن بیان کرد: همچنین وبیناری با حضور چهره‌های جهان اسلام برگزار کردیم که در آن آقای عرفات عبدالله ابوزاید، سخنگوی انجمن دانشجویان عضو جهاد اسلامی را روی خط آوردیم. کار دیگر ما ارتباط با قاریان مطرح کشور مصر بود که همچنان پیگیر هستیم.

وی در پایان اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم به رسالت خودمان در حوزه خبر، حول موضوع مقاومت و فلسطین به خوبی عمل کنیم. از هرگونه پیشنهاد استقبال می‌کنیم و در این زمینه آماده میزبانی برای هر نوع فعالیت خبری هستیم.

گزارش از تیمور کاکایی

انتهای پیام
captcha