زمان برپایی دومین مجمع عمومی اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی اعلام شد + صوت
کد خبر: 4171297
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۱

زمان برپایی دومین مجمع عمومی اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی اعلام شد + صوت

رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت از برگزاری دومین مجمع عمومی اتحادیه در اواخر مهرماه و احتمالاً در قم خبر داد.

مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت

مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه دومین مجمع عمومی جمعه، 28 مهرماه برگزار خواهد شد، اظهار کرد: طی جلسه اخیر هیئت مدیره، زمان قطعی برگزاری مجمع تعیین شد.

وی با تأکید بر اینکه کارهای اجرایی مربوط به برگزاری مجمع و انتخابات را هیئت مدیره دنبال می‌کند، ادامه داد: مسئولیت برگزاری انتخابات و مجمع، مستقیماً در حوزه اختیارات هیئت مدیره قرار گرفته است که سه‌شنبه هر هفته جلسات هیئت مدیره تشکیل می‌شود. طی آن مباحث مربوط به مجمع و انتخابات را پیگیری می‌کنیم تا بتوانیم در زمان تعیین شده به نحو احسن مجمع را برگزار کنیم.


بیشتر بخوانید: 


طلایی با اشاره به اینکه هماهنگی‌های لازم با هیئت رسیدگی و سایر دستگاه‌های ناظر در دستور کار است، افزود: امید است به جهت رعایت استانداردها و نظارتی که باید از طریق نهادهای ناظر انجام شود، این امر به قوت پیش برود.

هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی ناظر انتخابات اتحادیه

وی در پاسخ به این سؤال که نهاد ناظر بر انتخابات اتحادیه کشوری کیست؟ ادامه داد: هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی، مستقیماً ناظر این امر است و لیکن از سازمان دارالقرآن هم برای روز مجمع دعوت می‌شود.

طلایی درباره اینکه آیا با توجه به اعتراضاتی که بوده است، بر تعداد کاندیداهای هیئت مدیره و بازرسی افزوده خواهد شد یا انتخابات با فهرستی که اعلام شده بود، برگزار خواهد شد؟ گفت: این موضوع کماکان به نوعی مسکوت است تا در جلسات بعدی هیئت مدیره دراین باره تصمیم‌گیری شود. در نظر داریم تأمل کنیم تا مقامات مسئول و به طور مشخص رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در پی انعکاس اخبار، گزارشات و موضوعات پیش آمده در مجمع نخست و طی فرایند انتخابات، چگونه نقش‌آفرینی خواهند کرد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی با اشاره به اینکه تا جایی که مطلع هستم ارتباطاتی نیز بین این عزیزان در دستگاه‌های مختلف بوده است، اضافه کرد: انتظار ما این است که به این موضوع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شخصا ورود پیدا کنند تا به حل این موضوع کمک کنند.

نمی‌توان با نهادهای مردمی برخورد آمرانه داشت

وی ادامه داد: توجه داشته باشیم که با سازمان‌ها و نهادهای مردمی نمی‌توانیم رسمی و به نوعی برخورد‌های آمرانه داشته باشیم. در کشور چندین مؤسسه و خانه‌ قرآنی وجود دارد که از سوی سازمان تبلیغات اسلامی یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای شماره ثبت هستند و مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند. اگر صِرف صدور مجوز بود، دیگر حرفی برای گفتن باقی نمی‌ماند، اما اگر نه، در پی صدور مجوز، مأموریت‌هایی را برای این مؤسسات ثبت شده، قائل هستید و تکالیفی را برای این مؤسسات در نظر دارید، پس هنگامی که این مؤسسات و تشکل‌های قرآنی مردم‌نهاد به هر دلیلی ولو اشتباه با مشکل مواجه شده‌اند، حل این مشکل با کیست؟

وی تصریح کرد: می‌توان دو رویکرد نسبت به باز کردن این گره و مشکل داشت؛ یک رویکرد این است که مؤسسات را به حال خود رها کنید، راه دیگر «پدری کردن» است به این معنا که مؤسسات را صدا و آنها را راهنمایی کنیم و ارشاد کنیم و تذکر دهیم تا نهایتاً تصمیم مثمرثمر گرفته شود و کار پیش رود.

طلایی با تأکید بر اینکه معتقدم نگاه دوم و پدری کردن برای مؤسسات قرآنی حائز اهمیت است، اظهار کرد: انتظارم نیز از ابتدا و پس از به وجود آمدن چالش در هیئت مدیره اتحادیه کشوری همین موضوع بود تا با ورود شورای توسعه فرهنگ قرآنی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی، این موضوع خیلی زودتر حل شود.

مؤسسات بازوان دستگاه‌های اجرایی در حوزه قرآن هستند

رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری ضمن اشاره به اینکه بعضا شاهد هستیم که به مؤسسه و مؤسساتی آنچنان بها داده می‌شود که در جلسات متعدد و نهادهای مختلف عضو هستند و به آنها بها داده می‌شود که این موجب مسرت و خوشحالی است، اضافه کرد: اگر «مؤسسه محوری» موضوعیت دارد، چندین هزار مؤسسه را به حال خود رها نکنید.

طلایی با تأکید بر اینکه مؤسسات بازوان دستگاه‌های اجرایی در حوزه قرآن هستند، گفت: اینها فرصت‌هایی است که می‌تواند در مردمی‌سازی دولت و دستگاه‌ها کمک کند و مأموریت‌ها را با حداقل هزینه‌ها و حداکثر بهره‌وری انجام دهد. این انتظاری بود که از دستگاه‌های متولی امور قرآنی داشتم و امیدوارم که با انعکاس خوب این مطلب موضوع حل شود.

وی ادامه داد: من نهایتاً وظیفه قانونی هیئت رئیسه را پیگر هستم تا به نحو احسن انجام دهم و کماکان نیز تا پایان این جریان نیز با قوت پای کار خواهم بود.

کد

طلایی درباره چالشی که هیئت مدیره با آن دست و پنجه نرم می‌کند، افزود: مراد از چالش‌ها همان نقدها و اعتراضات کاندیداهایی بود که تأیید صلاحیت نشدند و تفسیرهای متعددی که از قانون برداشت می‌شود. به طوری که در جایی اینگونه برداشت می‌شود که صِرف داشتن پروانه برای فعالیت کفایت می‌کند و در جایی دیگر به پروانه معتبر فعالیت اشاره می‌کند. پس دو نگاه و تفسیر است که آیا مراد از پروانه معتبر، اصالت پروانه فعالیت است که مورد تأیید واقع می‌شود یا نه تاریخ آن؟

وی ضمن اشاره به مثالی چون منقضی شدن تاریخ پایان گواهینامه رانندگی افراد و نحوه برخورد قانون هنگام بروز تصادف با راکب و راننده خاطی به عنوان فرد فاقد گواهینامه یا فردی که تاریخ گواهینامه او سپری شده است، بیان کرد: درباره چالشی که در هیئت مدیره پیش آمده است نیز این دو تعبیر و تفسیر وجود دارد و صراحتی نیز در این باره دیده نشده‌ است.

طلایی تصریح کرد: تعدادی از مؤسسات تاریخ اعتبار فعالیتشان گذشته بوده و اقدامی نیز برای تمدید مجوز فعالیت به دلایلی چون کرونا یا طولانی بودن فرایند صدور مجوز یا تمدید مجوز انجام نداده‌اند، حال مؤسسه‌ای کوتاهی کرده در این زمینه اما به این موضوع توجه داشته باشید که این مؤسسه در استان محور فعالیت‌های قرآنی است و مورد قبول دستگاه‌ها است، به طوری که برای اجرای طرح‌ها به مؤسسه اعتبار پرداخت کرده‌اند.

طلایی با اشاره به اینکه چگونه به مؤسسه‌ای که تاریخ پروانه او منقضی شده است، اعتبار پرداخت شده است و مؤسسه نیز طرح‌های موفق و مأموریتی نیز انجام داده است! افزود: حال چگونه است که این مؤسسه را از خدمت کردن به سایر مؤسسات و همکاران خود محروم می‌کنید. معتقدم این موضوع قابل تأمل است و می‌توان با تدبیر ساده و مدیریتی مناسب این موضوع را حل کرد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری در پایان درباره مکان برگزاری مجمع دوم اظهار کرد: احتمالاً دومین مجمع عمومی در استان قم برگزار شود، اما کماکان به دنبال مکان مناسب و درخور شأن برای دومین مجمع هستیم.

سمیرا انصاری

انتهای پیام
captcha