مدارس یزد به 381 نیروی تربیتی نیاز دارد
کد خبر: 4169684
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۹

مدارس یزد به 381 نیروی تربیتی نیاز دارد

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به فعالیت 926 مربی و معاون پرورشی و 220 مشاور در مدارس استان گفت: یزد به 381 نیروی تربیتی و 530 مشاور نیاز دارد.

نشست خبری معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان یزدبه گزارش ایکنا از یزد، حسن عبداللهیان، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد، امروز، 27 شهریورماه در جمع خبرنگاران گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های حوزه پرورشی اقامه نماز اول وقت در مدارس است بنابراین طرح «نور چشم» برگرفته از حدیث نبوی(ص) «جعَلَ اللهُ جَلَّ ثَنائه قُرَّةَ عَینی فِی الصَّلاةِ: خداوند نور چشم مرا در نماز قرار داده است» در مدارس برنامه‌ریزی و اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به زیباسازی بیش از یک هزار نمازخانه مدارس اضافه کرد: مدارس آماده برگزاری نماز اول وقت در سال تحصیلی جدید هستند. همچنین در سال تحصیلی گذشته 602 امام جماعت روحانی در مدارس نماز اول وقت را اقامه کردند. در زمینه زنگ نماز در ساعت درسی نیز تأکید بر این است، ساعت پایانی مدارس نباشد.

عبداللهیان ادامه داد: بیش از هشت هزار متر فرش سجاد‌ه‌ای برای مدارس تهیه شده و نمازخانه‌ها مفروش شد و با پیگیری‌هایی که انجام شده، امیدواریم این روند تداوم داشته باشد.2261 مترمربع وضوخانه‌ها و سرویس بهداشتی بهسازی و آماده بهره‌بردای برای سال تحصیلی است.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به برگزاری اجلاس نماز در آبان ماه اظهار کرد: پیش اجلاسیه‌هایی با هدف بررسی مسائل و مشکلات این حوزه در همه مناطق خواهیم داشت. همچنین برنامه‌ای ویژه 25 هزار دانش آموزی که به سن تکلیف می‌رسند، اجرایی خواهد شد. استان یزد بواسطه اهمیت به برگزاری نماز جماعت و اهتمام و جدیت در این امر در اجلاسیه سراسری نماز که در شیراز برگزار شد، یکی از پنج استان برتر در حوزه نماز معرفی شد و پنج نفر از افراد شاخص این حوزه از استان یزد تجلیل شدند.

عبداللهیان، به شرکت نزدیک به 9 هزار دانش‌آموز در اعتکاف ایام البیض ماه رجب و رمضان المبارک اشاره کرد و گفت: برنامه دوشنبه‌های نمازی به ابتکار استان یزد طراحی و با حضور مسئولان آموزش و پرورش، ستاد اقامه و یکی از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی برگزار و در جریان مشکلات در این حوزه قرار می‌گرفتند، و البته این برنامه بیشتر در مناطق حاشیه‌ای و کمتر برخوردار مدنظر بوده است.

وی با اشاره به اهمیت شناخت و معرفت دانش‌آموزان به نماز گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، طرحی در این زمینه در تعدادی از مدارس منتخب، اجرایی می‌شود که با حضور اساتید برجسته در این حوزه، رقم خواهد خورد و معارف نماز در کلاس‌های درس را خواهیم داشت تا ان‌شاءالله موضوع نماز در بین دانش‌آموزان نهادینه شود.

عبداللهیان برگزاری دوره توانمندسازی ائمه جماعات، مربیان و مبلغان طرح امین را از دیگر اقدامات برشمرد و با اشاره به برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز گفت: سال گذشته 95 هزار دانش آموز در این مسابقات شرکت کردند که بعد از طی مراحل مختلف، 56 دانش آموز به فینال راه یافتند و 20 دانش آموز توانستند رتبه‌های برتر را کسب کنند. استان یزد در مجموع رشته‌های آوایی و پژوهشی رتبه ششم را به خود اختصاص داد. همچنین 1200 نفر از همکاران فرهنگی در مسابقات قرآن شرکت کردند.

وی، برگزاری محافل انس با قرآن در مدارس، مسابقات درس‌هایی از قرآن، یازدهمین سوگواره «احلی من العسل» بزرگداشت حضرت قاسم را از دیگر اقدامات در این حوزه برشمرد و به فعالیت 20 مرکز دارالقرآن در سطح استان اشاره کرد و در ادامه بیان کرد: طرح «مصباح‌الهدی» یا «امام‌شناسی» از دیگر طرح‌هایی است که در حوزه قرآن، عترت و نماز پیگیری می‌شود و هر ساله با محوریت یکی از امامان معصوم(ع) ر سطح مدارس برگزار و سیره و سبک زندگی آنان برای دانش‌آموزان تبیین می‌شود. این طرح در سال گذشته با محوریت امام صادق(ع) و عنوان «پیشوای اندیشه» با همکاری ابرکوه برگزار و امسال در میبد با محوریت امام موسی کاظم(ع) برگزار خواهد شد.

عبداللهیان با اشاره به اجرای برنامه‌هایی در حوزه انتظار و مهدویت بیان کرد: امسال با توجه به همزمانی بازگشایی مدارس و ایام ربیع‌الاول، مدارس رنگ و بوی مهدویت خواهد داشت. علاوه بر اجرای برنامه‌هایی در این زمینه، مسابقه کتابخوانی «عطر انتظار» با هدف تشویق دانش آموزان به کتاب و کتابخوانی برگزار می‌شود که سال گذشته 8500 دانش آموز و 3500 همکار فرهنگی در این مسابقه شرکت کردند و امسال با شکوه و همراهی بیشتری اجرا می‌شود.

عبداللهیان با اشاره به برگزاری دهمین جشنواره «بیعت در غربت» گفت: سال گذشته 4500 دانش آموز در این جشنواره شرکت کردند. همچنین یزد عنوان دبیرخانه کشوری پایگاه انتظار و مهدویت از سال 98 را دارد و امیدواریم با اجرای برنامه‌های مختلف این عنوان تداوم داشته باشد.

وی برگزاری دوره توانمندسازی رابطان مهدویت، اجرای صبحگاه انتظار و مهدویت دوشنبه‌های هر هفته در مدارس را از دیگر اقدامات در این حوزه برشمرد و با اشاره به شکل‌گیری کمیته همکاری آموزش و پرورش و حوزه علمیه گفت: سال گذشته 500 روحانی در قالب طرح امین در مدارس حضور داشتند و امسال نیز این طرح با همین تعداد تداوم دارد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به مسابقات کتابخوانی «دانایی و توانایی» در مدارس گفت: این مسابقات با مشارکت هفت هزار نفر در مرحله مدرسه‌ای برگزار و از این تعداد سه هزار دانش‌آموز در مرحله شهرستانی و منطقه‌ای شرکت کردند و در نهایت 700 دانش آموز به مرحله استانی راه یافتند.

وی با اشاره به نواختن زنگ ایثار و مقاومت در مدارس به مناسبت هفته دفاع مقدس گفت: به این مناسبت حضور راویان دفاع مقدس در مدارس استان را خواهیم داشت که بیش از سه هزار نفر راوی مشخص شده و در مدارس حضور می‌یابند و به روایتگری دفاع مقدس می‌پردازند. در همین راستا فرهنگیان فعال در حوزه دفاع مقدس و خانواده معظم شهدا نیز تجلیل می‌شوند.

عبداللهیان با اشاره به برگزاری جشنواره «پرسش مهر» در استان همزمان با سراسر کشور به شرکت 740 دانش آموز در این جشنواره اشاره کرد و گفت: برگزاری دوره توانمندسازی و تربیت معلم سرود و تئاتر برای 100 نفر از مربیان تربیتی در سال جاری از دیگر برنامه‌هایی است که در استان پیگیری می‌شود و برای امسال در دستور کار داریم. دبیرخانه کشوری جشنواره سرود دانش آموزی به یزد واگذار شده و استان یزد میزبان گروه‌های سرود دانش آموزی از سراسر کشور خواهد بود.

وی میزبانی 22 کانون فرهنگی و تربیتی و اردوگاه‌ها آموزش و پرورش از دانش آموزان در طرح اوقات فراغت، برگزاری راهپیمایی 13 آبان و اجرای سرود با حضور 1357 دانش آموز، نواختن زنگ استکبار ستیزی، اجرای برنامه‌های متعدد در حوزه عفاف و حجاب، برنامه‌ریزی برای اعزام 7500 دانش آموزان پایه دهم و یازدهم به اردوی راهیان نور، برنامه‌ریزی برای حضور 30 هزار دانش آموز در اردوی راهیان پیشرفت، آماده‌سازی دو اردوگاه استانی و چهار اردوگاه منطقه‌ای با هدف شاداب‌سازی و نشاط دانش آموزان، برنامه‌ریزی برای اردوهای یزدگردی و کویرنوردی، اجرای برنامه «سینما دانش آموز» در تمامی کانون‌ها و اکران فیلم را از دیگر اقدامات برشمرد.

عبداللهیان با اشاره به نبود کانون فرهنگی و تربیتی ویژه دانش آموزان با نیازهای ویژه در استان بیان کرد: دومین کانون در سطح کشور در یزد افتتاح خواهد شد و برای آموزش رشته‌های مختلف ویژه دانش آموزان معلول برنامه‌ریزی می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد، برگزاری جشنواره «امید فردا» در 105 رشته هنری با مشارکت 180 هزار دانش آموز، حضور هیئت‌ها و مؤسسات فرهنگی و هنری و گروه‌های جهادی برای کمک به حوزه پرورشی و اجرای طرح اداره یک روز مدرسه ایران با عنوان «ایما» با محوریت استان یزد، اجرای برنامه «هر مدرسه یک شهید» را از دیگر اقدامات برشمرد و گفت: همچنین ویژه برنامه ابتکاری «شادواره» در یزد طراحی شد که دانش آموزان همزمان با سالروز تولد شهیدی که مدرسه به آن مزین شده، مراسمی با حضور خانواده شهید برگزار و یاد شهدا گرامی داشته شد.

عبداللهیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هم اکنون 362 نفر به عنوان مربی و 564 نفر به عنوان معاون در مدارس مشغول به فعالیت هستند، بنابراین 381 نفر کمبود نیروی تربیتی در استان احساس می‌شود. همچنین 220 مشاور در مدارس فعالیت دارند که در این حوزه نیز 530 نفر کمبود مشاور در مدارس وجود دارد.

انتهای پیام
captcha