مشاور امور اسلامی در آلمان؛ نماد همزیستی ادیان
کد خبر: 4162342
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵

مشاور امور اسلامی در آلمان؛ نماد همزیستی ادیان

حسین حمدان، اولین مشاور امور اسلامی آلمان سعی دارد درگیری بین جوامع مساجد و شهرداری‌ها را حل کند و به سؤالات و شبهات مقامات محلی در مورد جوامع مسلمان آلمان پاسخ دهد.

به گزارش ایکنا به نقل از دویچه‌وله، این خبرگزاری آلمانی در گزارشی به معرفی اولین مشاور امور اسلامی آلمان پرداخت و نوشت: اینجا در آلمان، حدود 2800 مسجد در آلمان وجود دارد. اغلب، آنها خود را در مرکز بحث‌ها یا اختلافات می‌بینند، به ویژه زمانی که عبادتگاه‌های اسلامی (مسجد) با ویژگی‌های متمایز خود مانند مناره بلند، به عنوان بخشی از منظره شهر ظاهر می‌شوند.

اگرچه استانداردهای مشابه کلیساها یا کنیسه‌ها معمولاً در مورد مساجد اعمال می‌شود، اما خیلی از این استانداردها به مقررات محلی هر شهرداری بستگی دارد.

این نوع موقعیت‌ها جایی است که حسین حمدان Hussein Hamdan) 44) ساله می‌تواند وارد عمل شود. او که دکترای مطالعات اسلامی و دینی دارد، اولین مشاور امور اسلامی آلمان شده که در این مقام به حل و فصل مناقشات بین جوامع مسلمان و مقامات دولتی محلی کمک می‌کند. حمدان در هشت سال گذشته به عنوان مشاور امور اسلامی در ایالت بادن-وورتمبرگ در جنوب غربی آلمان کار کرده است.

او دقیقاً به یاد می آورد که اولین مأموریتش چگونه پیش رفت؛ دوم ژوئن 2015 بود و یک اداره منطقه‌ای از من خواست که یک انجمن متعلق به مسلمانان صوفی را ارزیابی کنم. صوفیان پیرو اسلام عرفانی هستند که به دلیل داشتن موسیقی و رقص معنوی معروف هستند. تعداد انگشت شماری از این جوامع در آلمان وجود دارد. وی توانست برخی از ابهامات میان سیاستمداران محلی در مورد این گروه از مسلمانان را کاهش دهد.

اولین مسلمان در کلیسای کاتولیک

حمدان در کلیسای کاتولیک استخدام شده، جایی که از سال 2012 به عنوان اولین مسلمان در آکادمی اسقف روتنبورگ-اشتوتگارت مشغول به کار بوده است. حدود 11 میلیون نفر در ایالت بادن ـ وورتمبرگ زندگی می کنند که در میان آنها حدود 800 هزار مسلمان وجود دارد. اولین مساجد این ایالت در دهه 1990 ساخته شده‌اند.

حمدان در ابتدا مسئول پروژه‌ای به نام جوانان مسلمان به عنوان شریک (Young Muslims as Partners) بود. به لطف حمایت بنیاد رابرت بوش (Robert Bosch Foundation) بنیادی که وابسته به شرکت فناوری و مهندسی بوش (Bosch) است، او به عنوان مشاور مقامات و تصمیم‌گیرندگان محلی در دسترس است.

او اغلب با سؤالات روزمره سروکار دارد. سؤالاتی مانند اینکه آیا مناره خیلی بلند است؟ و اینکه چگونه مقامات محلی می‌توانند به بهترین وجه، گروه های اسلامی در جوامع خود را درک کنند؟ چگونه یک شهرداری می‌تواند جوانان مسلمان را به بهترین نحو در جامعه ادغام کند؟ از سوی دیگر، جامعه مرتبط به مسجد چگونه می‌تواند ادغام جوانان خود را  در جامعه محلی ارتقا دهد؟

اغلب اوقات، هیچ پاسخی برای این سؤالات وجود ندارد. ارتفاع مناره باید براساس ضوابط ساختمانی مربوط به محدوده شهری مورد نظر باشد. در مناطقی که مؤمنان مسلمان ده‌ها سال در آن زندگی کرده‌اند، ممکن است مبادلات بین جوامع آنها و دولت‌های محلی بیشتر از مناطق دیگر باشد.

حمدان همچنین به هیئت امنای مساجد توضیح می‌دهد که حکومت محلی در آلمان چگونه کار می‌کند. با چه کسی می‌توانند برای کمک تماس بگیرند؟ حمدان می‌گوید که پیش نیاز گفت‌وگوی موفق این است که این هیئت‌ها سخنگویان مورد اعتماد را معرفی کنند.

تقریباً 50 مقام محلی در سراسر بادن-وورتمبرگ از خدمات مشاوره او استفاده کرده‌اند. حمدان می‌گوید: گاهی اوقات (مشاوره) فقط یک مکالمه است که یک یا دو ساعت طول می‌کشد، در موارد دیگر ممکن است این کار به اندازه دو یا سه قرار ملاقات طول بکشد. در موارد معدودی، او نیاز دارد که مشاوره طرفین را از طریق فرآیند طولانی‌تری طی کند. مشاور امور اسلامی تأکید کرد: بحث به معنی ارائه راه حل‌های آماده نیست، بلکه توصیه‌هایی برای اقدام است.

وظایف و مسئولیت‌های اولین مشاور امور اسلامی آلمان چیست؟

حمدان نظرات متفاوت در مورد ساختن مساجد در آلمان درک می‌کند. در حالی که برخی آن را بخشی از یک فرآیند «اسلامی‌سازی» می‌دانند، برخی دیگر، مساجدی را که اغلب به عنوان جایگزینی برای تأسیسات در حیاط خلوت یا پارک‌های صنعتی ساخته می‌شوند و در معرض دید عموم قرار می‌گیرند، به عنوان نشانه‌ای از جامعه بازتر و جهانی‌تر می‌دانند.

یکی از مواردی که حمدان در مورد آن توصیه کرد مربوط به یک شهر 8 هزار نفری بود که شورای محلی آن در نهایت ساخت یک مناره را رد کرد. حمدان گفت که حداقل این امکان وجود دارد که هر دو طرف به گفت‌وگو با یکدیگر ادامه دهند.

پرداختن به پرسش‌های انتقادی درباره گروه‌های اسلامی

او همچنین مقامات محلی را در مورد گروه‌های اسلامی که توسط مقامات حفاظت از قانون اساسی آلمان تحت نظر هستند و متهم به ارتباط با جنبش‌های افراطی هستند، مطلع می‌کند.

علاوه بر این، او نسبت به مرتبط دانستن مساجد با اتحادیه ترکی اسلامی برای امور مذهبی (DITIB) که نفوذ سیاسی آن در آلمان در گذشته مورد انتقاد قرار گرفته است، هشدار داد.

حمدان به دویچه وله گفت: ما همیشه باید به تک تک اجتماعات مسجد نگاه کنیم. زیرا جوامع می‌توانند از شهری به شهر دیگر بسیار متفاوت باشند.

مساجدی که بخشی از DITIB، بزرگ‌ترین سازمان حمایتی مساجد در آلمان هستند، مورد انتقاد قرار گرفته‌اند، زیرا آنها تابع و ظاهراً تحت کنترل مقامات مذهبی ترکیه هستند.

حمدان تأکید می‌کند: بخشی از گفت‌وگوی صادقانه این است که به سؤالات انتقادی بپردازیم. او توصیه می‌کند که نمایندگان مقامات محلی و مساجد دور هم جمع شوند تا بیشتر به تبادل نظر بپردازند؛ این نیاز به صرف یک وعده غذایی یا نوشیدن قهوه با هم دارد، همچنین نیاز به تبادل نظر در مورد نحوه رسیدگی به سؤالات مهم دارد که بر زندگی مشترک ما در مناطق محلی تأثیرگذار است.

وظایف و مسئولیت‌های اولین مشاور امور اسلامی آلمان چیست؟

حمدان برای گنجاندن مسلمانان، به ویژه جوانان مسلمان، در پروژه‌های دولت محلی ارزش زیادی قائل است.

تلاش‌های او توسط مایکل بلوم (Michael Blume)، کمیسر یهودی ستیزی در دولت ایالتی بادن-وورتمبرگ، ستایش شده است. بلوم به دویچه وله گفت: حسین حمدان ثابت می‌کند که همزیستی مذاهب واقعاً در سطح مردم انجام می‌شود. کشورهایی که نمی‌خواهند درگیری‌هایی مانند آنچه در فرانسه دیده می‌شود تجربه کنند، از همین حالا باید روی گفت‌وگوهای محلی و مشاوره در مورد اسلام سرمایه‌گذاری کنند.

ترجمه: محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha