سوگ‌نشینی قاریان جلوه‌ای از ارادت به شهدای قاری دشت کربلا + فیلم
کد خبر: 4159294
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۰
گزارش ایکنا از عزاداری حسینی در منزل برادران موسوی‌بلده

سوگ‌نشینی قاریان جلوه‌ای از ارادت به شهدای قاری دشت کربلا + فیلم

جمعی از قاریان و فعالان قرآنی با گردهمایی در منزل برادران موسوی‌بلده، از پیشکسوتان قرآنی، در شب سوم شهادت سیدالشهداء(ع) و قاریان شهید دشت کربلا، به سوگ نشستند.

سوگ‌نشینی قاریان قرآنبه گزارش خبرنگار ایکنا، سوگ‌نشینی قاریان به یاد قاریان شهید دشت نینوا، شب گذشته یکشنبه 8 مرداد و همزمان با سومین شب شهادت سیدالشهداء(ع) و یاران باوفای آن حضرت، در منزل برادران موسوی‌بلده از پیشکسوتان قرآنی برگزار شد.

پیش از آغاز این مراسم، سیدمحسن موسوی‌بلده در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: اعتقاد راسخ به این مسئله دارم که وجود مقدس حضرت سیدالشهدا(ع) و اتفاقی که برای ایشان افتاد یعنی همین جانفشانی و سازش‌ناپذیری در مقابل ظلم، باعث پایداری قرآن شد.


بیشتر ببینید؛

گزارش تصویری سوگ‌نشینی قاریان در شب سوم شهادت امام حسین(ع)

حافظان و قاریان قیام حسینی | بریر بن خضیر که بود؟


وی ادامه داد: تمامی مراحل حرکت  امام حسین(ع) از آغاز تا پایان و حتی بعد از آن و عوارض ناشی از آن بر مبنای معارف و تعالیم قرآنی بود و اگر این قیام نبود نه‌تنها قرآن بلکه کلاً اسلام و نه‌ تنها اسلام بلکه خداپرستی در زمین از بین می‌رفت. این اتفاقی که توسط اموی‌ها در حال وقوع بود، زمان و زمین را به آن احوال و زمان نوح(ع) برمی‌گرداندند و نه‌تنها نام خدا از  بین می‌رفت که حتی از پوسته دین هم اثری نبود. سیستم اموی اصل دین و خداپرستی و نام خدا را هدف گرفته بود.

تورات و انجیل هم به برکت قرآن باقی ماندند

وی افزود: خیلی قبل‌تر یهود و نصارا از محتوا خالی شده بودند و سرنوشت تاریکی داشتند، این قرآن بود که آنها را زنده کرد.

این پیشکسوت قرآنی تأکید کرد: حالا اگر قرآن و دین و خداپرستی از بین می‌رفت، آنها هم طبیعتاً از بین می‌رفتند و به  دوران بی‌خدایی در کره زمین برمی‌گشتیم و اگر حسین(ع) نبود بشریت نابود بود؛ به همین دلیل است که حتی شهادت سیدالشهدا(ع) با شهادت بقیه حتی بقیه ائمه(ع) و مادرشان حضرت زهرا(س) متفاوت است. ما قاریان قرآن بیش از دیگران  شایسته آن هستیم و موظفیم که به عمق قیام حضرت سیدالشهدا(ع) واقف شده و آن را پاس بداریم.

سوگ‌نشینی قاریان با قدمتی نزدیک به دو دهه

وی خاطرنشان کرد: خداوند توفیق داد تا در این منزل از حدود دو دهه پیش با تأکید و سفارش‌های پدر مرحوممان با عنوان مجلس ویژه قاریان، به سوگواری قاریان شهید دشت نینوا بنشینیم که الحمدلله قاریان در آن گرد هم آمده، قرآن می‌خوانند، ذکر مصیبت و مداحی دارند، اشعار حماسی می‌خوانند و در اصل این مراسم سنبلی است تا به اثبات برساند برخلاف دیدگاه عموم، قاریان، بیشتر از اقشار دیگر قیام امام حسین(ع) را درک می‌کنند.

کد

به گزارش ایکنا، این مراسم پس از اقامه نماز جماعت آغاز شد و اجرای آن که پیشکسوتان قرآنی از جمله محمدرضا صلحجو، جهانبخش فرجی، سیدعباس میرداماد، محمد ثابتی، محسن امیری، احمد مرادی، بهروز یاریگل و قاسم مالکی به همراه قاریان و حافظان جوان قرآن همچون احسان بیات، هادی ایزدپناهی، سعید پرویزی، مجتبی پرویزی، ابوالفضل امیری، عباس گودرزی، حمید شیخ‌زاده و... در آن حضور داشتند، منصور آقامحمدی برعهده داشت.  

قرائت قرآن افتتاحیه این مراسم را مرتضی یادگاری برعهده داشت و آیات 21 تا 27 سوره مبارکه «احزاب» را تلاوت کرد.

در ادامه این مراسم محمدحسین ملکی، کودک هشت‌ساله حافظ کل قرآن و از شاگردان سیدمحسن موسوی‌بلده به قرائت آیاتی چند از قرآن مجید پرداخت و سپس پاسخگوی پرسش‌های اساتید قرآنی حاضر در مراسم شد. او با ذکر نام سوره به قرائت آیات مربوطه می‌پرداخت که این امر تحسین حضار را به دنبال داشت.

اساتید فقید عمر خود را در پرورش نسل‌های قرآنی صرف کردند

آقامحمدی، مجری مراسم، بروز استعدادهایی همچون محمدحسین ملکی را به برکت خون شهدا و تلاش مجدانه اساتید قرآنی همچون مرحوم علی اربابی، مرحوم محمد غفاری، مرحوم ابوالفضل علامی، مرحوم سیدمهدی فاطمیان و مرحوم محمدتقی مروت دانست که عمری را در پرورش نسل‌های قرآنی کوشیدند.

وی ادامه داد: اینک شاگردان هر یک از این اساتید، خود مربی و مدرس صدها بلکه هزارها نوجوان و جوان مشتاق کلام وحی همچون محمدحسین ملکی هستند.

نیازمند انس دائمی قرآن و عترت هستیم

بخش دیگر این مراسم سخنرانی اصغر اسکندری، پژوهشگر قرآنی و تاریخ اسلام بود که در سخنانی با زنده نگاه داشتن یاد و خاطره اساتید فقید قرآنی، بر اهمیت موضوع تلفیق قرآن و عترت تأکید کرد و گفت: این امر چیز غریبی است که در جامعه ما متأسفانه مهجور مانده است.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی نه قاری با مداح و نه مداح با قاری آشنایی و قرابت چندانی ندارند و آنچه که موجب شد من امشب دعوت استاد موسوی‌بلده را برای حضور در این مراسم بپذیرم، تنها تذکر این نکته است که باید میان قرآن و عترت و در مورد واقعه عاشورا و قیام اباعبدالله‌الحسین(ع) میان قرآن و مسئله مقتل و مقتل‌خوانی تلفیقی ایجاد شود.

اسکندری که خود از قاریان قرآن است افزود: اکنون مدت 12 سال است که تلاوت حرفه‌ای قرآن ندارم، چرا که اعتقاد دارم صرف تلاوت قرآن در شرایطی که اغلب مستمعان ایرانی درکی از زبان و واژگان عربی ندارند، چندان موضوعیت نداشته و خواسته یا ناخواسته ما به این واسطه از تدبر در قرآن گذر می‌کنیم؛ این حقیر بیشتر وقت خود را صرف مقتل‌خوانی در محافل و مجالس کرده‌ام.

وی با اشاره به بخشی از آیه 33 سوره مبارکه «اسراء» که می‌فرماید: «...فَلَا يُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ...» به ارتباط این آیه با واقعه عاشورا اشاره کرد و گفت: تازه اینجاست که قرآن جلوه پیدا کرده و ارتباط خود را با مخاطب برقرار می‌سازد و لذا نیازی نیست در هر نوبت چند صفحه به شکلی نامفهوم برای مخاطب قرآن بخوانیم و غور و تدبر در یک آیه نیز برای انس با قرآن و قرابت مخاطب با کلام وحی کفایت می‌کند.

اسکندری با تأکید بر این نکته که هر کجا اقدام به مقتل‌خوانی می‌کند آن را با عبارات مرتبط قرآنی نیز درمی‌آمیزد، گفت: من به این واسطه میان واژگان و مفاهیم قرآنی با وقایع مهمی چون واقعه عاشورا ارتباط معنایی و ماهیتی برقرار می‌کنم.

این گزارش حاکی است، اصغر اسکندری در پایان سخنان خود برای حضار مقتل‌خوانی کرد و سخنان خود را با تلاوت سوره مبارکه «کوثر» خاتمه داد.

در بخش دیگری از این مراسم به ترتیب احسان بیات، قاری ممتاز آیات 100 تا 112 سوره مبارکه صافات، ابوالفضل امیری آیات 106 تا 111 سوره مبارکه بقره و سعید پرویزی آیات 31 تا 40 سوره مبارکه اسراء را تلاوت کردند.

در پایان این مراسم سیدعباس میردامادی و محسنی‌نیا به ذکر مصیبت در عزای اباعبدالله(ع) و مداحی در رثای شهدای کربلا پرداختند.

امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha