تلفیق اثرگذار تلاوت قرآن با عزاداری سیدالشهدا به همت «علمدار ظهور» + صوت
کد خبر: 4160766
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱
در گفت‌وگو با مسعود نیکدستی مطرح شد

تلفیق اثرگذار تلاوت قرآن با عزاداری سیدالشهدا به همت «علمدار ظهور» + صوت

مدیر مجموعه فرهنگی «علمدار ظهور» با اشاره به اجرای موفق طرح تلاوت قرآن از سوی جمعی از قاریان ممتاز کشوری و بین‌المللی در مسجد صاحب‌الزمان(عج) اصفهان گفت: در این مجموعه فرهنگی، قرآن در عزای حسینی امسال محور بود.

مسعود نیکدستیمجموعه فرهنگی «علمدار ظهور» در دهه اول محرم سال جاری و در مسجد صاحب‌الزمان(عج) شهر اصفهان همزمان با اقامه عزای سیدالشهداء حسین بن علی(ع) اقدام به برگزاری برنامه تلاوت قرآن با حضور قاریان ممتاز کشوری و بین‌المللی کرد که تأسی به عبارتی از حدیث شریف ثقلین را یعنی «لن یفترقا» به معنی «هرگز جدا نمی‌شوند» که پیوند عمیق و ناگسستنی قرآن و عترت است، نشان می‌دهد.

در این برنامه و در فراز پایانی مراسم عزاداری دهه اول محرم و پیش از اطعام عزاداران بر سر خوان نعیم سیدالشهداء(ع)، در زمانی حدود نیم‌ساعت، عزاداران شاهد تلاوت‌های ممتاز از قاریان برجسته کشوری و حتی بین‌المللی بودند که بازتاب رسانه‌ای خوبی داشت تا جایی که مخاطبان علاقه‌مند شاهد پخش مستقیم تلاوت‌ها از شبکه قرآن و معارف سیما بودند و به غیر از تحسین و تمجید بسیاری از خواص و مجامع قرآنی، الگوی مناسبی را به منظور تلفیق قرآن و عترت در جریان مراسم عزای سیدالشهداء(ع) پیش روی بانیان و متولیان محافل عزای حسینی قرار داد.

مسعود نیکدستی، مدیر مجموعه فرهنگی «علمدار ظهور» و مبدع این برنامه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: برای عزاداری سیدالشهداء(ع) حساسیت‌های اجتماعی وجود دارد و در حد توان سعی کردیم که از این ظرفیت مناسب فرهنگی و دینی استفاده کنیم و آن را به شکلی هدفمند پیش ببریم تا شاهد برگزاری محفل قرآنی هم‌تراز و در شأن انقلاب اسلامی باشیم.

این قاری بین‌المللی به تأکید مکرر رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت قرائت قرآن اشاره کرد که بارها به ویژه در آستانه ماه مبارک رمضان صورت گرفته است و گفت: ایده چنین مراسمی را از سال‌های قبل در ذهن داشتم و آن زمان که بنده به عنوان قاری در مجلس امام حسین(ع) حضور داشتم، زمان تلاوت قرآن در آغاز هر مراسم، استقبال و ازدحام مطلوب مخاطبان را شاهد بودم.

نیکدستی علاوه بر اهمیت قرائت قرآن، تأکید رهبر انقلاب بر تلاوت و استماع آن را نیز متذکر شد و گفت: معظم‌له در مقاطع گوناگونی در فرمایش خود به جلسات قرآنی که پیش از انقلاب در مسجد کرامت برگزار می‌کردند، اشاره داشتند و اینکه قرائت قرآن در تمامی اوقات جلسات قرآنی ایشان تداوم داشته و اینگونه نبوده است که محدود به ابتدای جلسه باشد.

کد

وی تصریح کرد: بر این اساس و برخلاف عُرف که قرائت قرآن را در آغاز برنامه می‌گنجانند که من این امر را بی‌احترامی به قرآن می‌دانم، چون در آن هیچ عمقی و تأملی وجود ندارد و معمولاً برای ترغیب عزاداران و نمازگزاران برای تجمع در مکان است، تلاوت قرآن را در فراز پایانی مجلس عزای حسینی قرار دادیم که در آن زمان اجتماع حداکثری عزاداران تا پیش از اطعام را شاهد بودیم.

تلاوت قرآن در عزای حسینی مصداق قرآن‌محور بودن قیام اباعبدالله(ع) است + صوت

نیکدستی با اشاره به اینکه با این تمهید، مجلس عزای سیدالشهدء(ع) و تلاوت کلام‌الله مجید در قالب یک برنامه تلفیقی اجرا شد گفت: قرآن در عزای حسینی خودش محور و تنها سخنی است که بدون کم و کاست از طرف خداوند بیان می‌شود، چراکه ممکن است در بیان مادحان یا حتی سخنرانان مذهبی که در این‌گونه برنامه‌ها نکاتی را ایراد می‌کنند، مباحث گاه از سندیتی متقن بهره‌مند نباشد. لذا این‌گونه پرداختن به قرآن در کنار ذکر اهل بیت(ع) به عنوان دو ثقل عظما بر اعتبار چنین جلسات و محافلی می‌افزاید.

وی با تشکر از عواملی که تشریک مساعی کردند تا این طرح  به عنوان یک ایده برای نخستین‌بار امسال و در دهه اول محرم اجرا شود، گفت: از همه دوستان و حتی پیشکسوتان قرآنی که دعوت این حقیر را برای حضور در این برنامه لبیک گفتند، کمال تشکر را دارم و از حضور خواص اصفهان و دوستان صدا و سیما که برای پوشش این برنامه با وجود آن که به دلیل ضیق وقت امکانات زیرساختی آن، چندان مهیا نبود، تشکر می‌کنم؛ به هر حال با توجه به شنیده‌ها گویا بازتاب این برنامه و استقبال مخاطبان از آن به سمع و نظر رهبری معظم انقلاب هم رسیده که مایه مباهات است.

کد

مدیر مجموعه فرهنگی «علمدار ظهور» اظهار کرد: در شب سوم یا چهارم ماه محرم و برگزاری این برنامه بود که باخبر شدیم علاوه بر کشور سوئد، کشور دانمارک هم به ساحت مقدس قرآن کریم هتاکی کرده است که از دوستان نظرسنجی کردیم تا به این اتفاق هم واکنش درخوری نشان دهیم. بدین ترتیب مخاطبان در قاب تلویزیون شاهد بودند که در بخشی از مراسم حضار با در دست داشتن مجلدات قرآن کریم که روی آن نوشته شده بود «جانم فدای قرآن» و «همه حامی قرآنیم» صحنه‌هایی باشکوه از انس و علاقه خود را به قرآن به منصه ظهور رساندند و انزجار خود را به هتاکی قرآن نشان دادند.

کد

نیکدستی در پاسخ به این پرسش که آیا مشابه چنین برنامه‌ای را ویژه اربعین حسینی نیز تدارک دیده‌اند، گفت: رایزنی‌هایی صورت گرفته است که در مسیر پیاده‌روی اربعین و در موکب‌هایی که در این مسیر استقرار دارد، شاهد برگزاری برنامه‌ای مشابه باشیم. البته به قطعیت نرسیده است. در اصفهان از آنجا که اغلب دوستان عزادار در آن ایام در مراسم پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند، برنامه‌ای تدارک دیده نشده است، اما امیدواریم این برنامه که برگزار و با اقبال عمومی مواجه شد، فراگیر شود.

یادآور می‌شود، اساتید و قاریان بین‌المللی همچون احمد ابوالقاسمی، سیدجواد حسینی، حمید شاکرنژاد، حمیدرضا احمدی‌وفا، حجت‌الاسلام حمید مقدسی، هادی اسفیدانی، حامد علیزاده، وحید نظریان و علیرضا مکاری در تلاوت‌های مجموعه فرهنگی علمدار ظهور، که در دهه اول محرم و در مسجد صاحب الزمان(عج) اصفهان برگزار شد، حضور داشتند.

امیرسجاد دبیریان

 
انتهای پیام
captcha