عامل پاره کردن قرآن در هلند محاکمه می‌شود
کد خبر: 4152734
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۷

عامل پاره کردن قرآن در هلند محاکمه می‌شود

ادوین واخنسولد، شهروند هلندی که در ژانویه گذشته، یک نسخه از قرآن کریم را در برابر پارلمان این کشور پاره کرده بود، به دادگاه فراخوانده شد.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره مباشر، واخنسولد، 54 ساله رئیس شاخه هلندی گروه اسلام‌ستیز پگیدا در آلمان است، وی پس در آن زمان قرآن کریم را به کتاب «نبرد من» هیتلر تشبیه کرده بود.

در ماه آوریل، دادستان از آغاز تحقیقات جنایی علیه یک شهروند هلندی مقیم آلمان در رابطه با این حادثه که خشم جهان اسلام را برانگیخت، خبر داد.

دادستانی امروز در توییتی نوشت: «مقام قضایی تصمیم به احضار مظنون گرفته است» و افزودند: «انتظار می‌رود وی در تاریخ 10 اوت در دادگاه حاضر شود».

دادستان‌ها خاطرنشان کردند که پاره کردن یک نسخه از قرآن در هلند که قوانین آن انتقاد از ادیان را تحمل می‌کند، جرم کیفری نیست.

اما سخنان واخنسفلد را می‌توان «توهین به گروهی از افراد» در نظر گرفت و این امر طبق قانون مجازات هلند مجازات دارد. قانون هلند تصریح می‌کند: توهین علنی به گروهی از افراد به دلیل مذهب یا اعتقادشان جرم است. در این قانون مجازات یک سال حبس یا جریمه 9000 یورویی برای این جرم منظور شده است.

ترکیه پس از این حادثه سفیر هلند را احضار کرد و کنسولگری هلند در استانبول با تهدید مواجه شد. چندی بعد صدها نفر در شهر لاهه با برگزاری راهپیمایی مسالمت‌آمیزی، نفرت پراکنی علیه مسلمانان را محکوم کردند.

توهین علیه مقدسات مسلمانان به ویژه قرآن کریم در سال‌های اخیر در بسیاری از کشورهای اروپایی شدت گرفته است. احزاب راست افراطی با نسبت دادن مشکلات اقتصادی و اجتماعی درجوامع اروپایی به حضور مهاجران مسلمان در سال‌های اخیر توانسته‌اند تا اندازه زیادی محبوبیت یافته و قدرت گرفته‌اند. ناظران با یادآوری قدرت گرفتن احزاب راست‌گرا در آلمان و ایتالیا در دهه سی میلادی که منجر به بروز فاجعه جنگ جهانی دوم شد، هشدار داده‌اند درصورتی‌که اقدامی برای توقف موج فزاینده اسلام هراسی در اروپا صورت نگیرد، پیامدهای اقدامات این احزاب راست‌گرا متوجه تمام بخش‌های جامعه خواهد شد.

 

انتهای پیام
captcha