مقابله با اسلام ناب و ایران‌هراسی؛ انگیزه دخالت در امور مراکز اسلامی انگلیس
کد خبر: 4150579
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۷
مسعود شجره در گفت‌وگو با ایکنا تأکید کرد:

مقابله با اسلام ناب و ایران‌هراسی؛ انگیزه دخالت در امور مراکز اسلامی انگلیس

مسعود شجره، رئیس انجمن حقوق بشر اسلامی در لندن تأکید کرد: اقدام کمیسیون خیریه انگلیس در تعیین مدیر غیرمسلمان برای مرکز اسلامی لندن با هدف مبارزه با اسلام ناب محمدی(ص) و ایران‌هراسی صورت گرفته است.

در پی برگزاری مراسم ترحیم برای شهادت ناجوانمردانه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، فرمانده فقید نیروی قدس سپاه در سال ۱۳۹۸ در مرکز اسلامی انگلیس، کمیسیون خیریه این کشور، مرکز اسلامی را به چالش کشیده  است. این کمیسیون آذرماه سال گذشته از بازشدن پرونده تحقیقاتی درباره عملکرد مرکز اسلامی خبر و اتهاماتی را به مدیریت آن نسبت داد.

اورلاندو فریزر، رئیس کمیسیون خیریه انگلیس در بیانیه‌ای که ۲۰ اردیبهشت امسال منتشر شد اعلام کرد که این نهاد یک مدیر غیرمسلمان را برای مرکز اسلامی انگلیس تعیین کرده است. به ادعای وی این اقدام برای حفاظت از جایگاه خیریه نزد افکار عمومی صورت گرفته و مدیر موقت تلاش خواهد کرد تا کیفیت مدیریت این سازمان را ارتقاء دهد.

اسناد نشان می‌دهد که «اما مودی» ششم ژوئن (۱۶ خرداد) رسماً به عنوان یکی از مدیران مرکز اسلامی انگلیس معرفی شده است. او به‌تازگی در سخنانی ادعا کرده که از سال‌ها تجربه مشاوره در امور خیریه از جمله تعدادی از سازمان‌های اسلامی برخوردار است.

 در پی تصمیم کمیسیون دولتی خیریه انگلیس در تحمیل یک مدیر غیرمسلمان برای مرکز اسلامی و دخالت در امور مسلمانان، گروه‌های فعال اسلامی در انگلیس دست به اعتراض زدند. گروه موسوم به دوستان مرکز اسلامی انگلیس در یک نامه اعتراضی به کمیسیون خیریه این کشور، تأکید کرد که آزادی مذهبی و منافع دینی آن‌ها بواسطه وضعیت تحمیل شده برای این مکان عبادی مورد تهدید قرار گرفته است. معترضان معتقدند دولت انگلیس خانم اما مودی را که به گفته آنها  درک درستی از وضعیت جامعه مسلمانان و شناختی از عقاید دینی آنها ندارد به مدیریت این مکان عبادی تحمیل کرده است.

مسعود شجره، رئیس انجمن حقوق بشر اسلامی در لندن که از جمله سازمان‌های معترض به این اقدام غیرقانونی است در گفت‌وگو با ایکنا به تشریح ابعاد این موضوع پرداخت.

مقابله با اسلام ناب، با ابزار کمیسیون خیریه

شجره درباره انگیزه‌های این اقدام کمیسیون خیریه انگلیس گفت: مدت زیادی است که در اروپا تفکراتی شکل گرفته که تعداد مسلمانان به خاطر ازدواج و فرزندآوری و یا به خاطر اینکه گرایش به اسلام زیاد شده، افزایش پیدا کرده و عده‌ای از این نظر احساس خطر می‌کنند. در این باره کتاب‌های زیادی نوشته شده و اتاق‌های فکر زیادی شکل گرفته است.

وی افزود: در زمان نخست‌وزیری تونی بلر، بحثی به عنوان مسلمانان خوب و مسلمانان بد شکل گرفت. از نظر آنها اسلام خوب، اسلامی است که با طاغوت کاری نداشته باشد و فقط اشخاص نماز و روزه انجام می‌دهند اما از نظر اقتصادی و سیاسی و اخلاقی  با غرب در یک راستا باشند. اسلام بد از نظر آنها اسلامی است که طاغوت را به چالش می‌کشد؛ اسلام عدالت‌خواه که مسئولیت قبول کرده تا جامعه را از نظر اخلاقی، سیاسی و اقتصادی بهتر کند و این همان اسلام ناب محمدی(ص) است.

شجره ادامه داد: آنها راه‌های مختلفی را امتحان کردند چون دیدند اسلام را از بیرون نمی‌توانند کنترل کنند تصمیم گرفتند به راه‌های دیگری متوسل شوند. در همان زمان با اسماء جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل گفت‌وگویی داشتیم و ما او را قانع کردیم که یک دولت سکولار نمی‌تواند تصمیم‌گیر باشد که چه نوع اسلامی باید پیاده شود و چه نوع اسلامی نباید پیاده شود و او در گزارش خود این را وارد کرد.

مقابله با اسلام ناب و ایران‌هراسی، انگیزه دخالت در امور مراکز اسلامی انگلیس // اماده

به گفته این فعال حقوق بشری آنها با طرح مسائلی همچون جلوگیری از افراطی‌گرایی، مسائل حقوقی، عوض کردن قوانین سعی کردند این برنامه را پیاده کنند. آخرین ابزار آنها این بود که از انجمن خیریه انگلیس (The Charity Commission) استفاده کنند چون روی همه مساجد نظارت دارد. آنها اعلام کرده‌اند مساجد حق یک سری از کارها را ندارند. آزادی بیان هست اما فقط در بیرون از مساجد. آنها فشار می‌آورند که این تفکرات خود را در مساجد نشان ندهد. مثلاً می‌گویند درباره کشمیر، فلسطین، یمن، سوریه اصلاً نباید صحبت بکنید اما درباره مسائلی که خودشان به آن اعتقاد دارند مشکلی نیست. این مسئله‌ای است که ما را دچار مشکل کرده است. مساجد تحت فشار زیادی هستند که آنچه از نظر قانونی آزاد است در مساجد ممنوع شود.

ایران‌هراسی، انگیزه دولت انگلیس

وی افزود: مهندسی اسلام آمریکایی و تشیع انگلیسی یکی از علل اصلی این برنامه است. ایران‌هراسی دیگر انگیزه آنهاست. برای ایران‌هراسی باید از ابزارهای خاصی استفاده کنند و این یکی از این ابزارهاست. این ابزاری است که با آن آزادی مسلمانان را بگیرند و از آن برای مسائل دیگر هم استفاده می‌کنند.

شجره تأکید کرد: این درباره یک مرکز و یک ساختمان نیست؛ بیشتر مساجد و انجمن‌های اسلامی تحت فشار هستند که توسط این سازمان خیریه کنترل شوند. کنترل این مراکز، کنترل اشخاص و انجمن‌های اسلامی است که امری فراقانونی است.

 ادعای دروغین آزادی ادیان

مسعود شجره ادامه داد: آزادی بیان در بیرون وجود دارد ولی می‌گویند در مساجد نباید درباره برخی مسائل صحبت شود اما می‌دانیم اسلام را نمی‌توان از سیاست، اقتصاد و اخلاق جدا کرد. آنها در عین حال می‌گویند آزادی بیان و آزادی ادیان هست اما از نظر حقوقی قوانین را در مجلس طوری عوض کردند که قدرت‌هایی به آنها بدهد تا بتوانند در امور مساجد دخالت‌های رسمی بکنند و در پشت طرح‌های خود پنهان شوند. اکنون تعیین خانم اما مودی که مسیحی زاده است برای مدیریت مساجد از نظر دینی قابل قبول نیست. در قرآن و احادیث ما مشخص است که چه کسی می‌تواند مدیریت مساجد را در دست بگیرد. چنین فردی اول از همه باید ایمان داشته باشد و زکات بدهد و تنها از خداوند بترسد. بنابر این گذاشتن کسی که هیچ اعتقادی به دین اسلام ندارد از طرف دولت، نشان می‌دهد که اینها به اصول دین اسلام اهمیتی نمی‌دهند.

مقابله با اسلام ناب و ایران‌هراسی، انگیزه دخالت در امور مراکز اسلامی انگلیس // اماده

شجره افزود: شما می‌توانید در بیرون آزادی بیان داشته باشید اما در مسجد نمی‌توانید همان کارها را انجام دهید. در ایران نوشیدن شراب و مشروبات الکلی غیرقانونی است اما به خاطر احترام به ادیان، مسیحیان می‌توانند به خاطر اعتقاداتی که دارند در کلیساهای خود شراب بنوشند. اما در انگلیس کارهایی که در بیرون آزاد است در داخل مساجد نمی‌توانیم انجام دهیم. چون محدودیت‌هایی فراقانونی گذاشته‌اند در عین حال می‌گویند ما آزادی بیان و آزادی ادیان داریم.

لزوم پیگیری حقوقی مسئله

شجره درباره راه‌های مقابله با این طرح گفت: ما باید مسلمانان را آگاه کنیم که چه اتفاقی می‌افتد. برای حفظ اسلام ناب باید مبارزه کنیم. باید کمپین‌هایی در محافل بین‌المللی مثل سازمان ملل و اتحادیه اروپا به راه بیندازیم. باید از نظر حقوقی این مسئله را دنبال و نباید فشارهای کمیسیون خیریه را قبول کنیم. باید سرمایه‌گذاری کنیم که مسلمانان این پرونده را به دادگاه‌های عالی ببرند و ان شاءالله پیروز شوند.

مقابله با اسلام ناب و ایران‌هراسی، انگیزه دخالت در امور مراکز اسلامی انگلیس // اماده

وی ادامه داد: در حقیقت این یک پدیده جدید نیست طاغوت همیشه سعی کرده اسلام ناب را کنترل کند. چه در زمان معاویه و یزید و چه در حال حاضر. آنها می‌گفتند در قدرت ما دخالت نکنید. اسلامی که بر اساس آن مسلمانان فقط پنج بار در روز نماز بخوانند و یک ماه روزه بگیرند برای آنها تهدید نیست. اگر تا همان حد بماند و اگر نخواهند اسلام را از نظر سیاسی پیاده کنند برای آنها مسئله‌ای نیست. آنها از اسلامی می‌ترسند که به همه ابعاد می‌پردازد و می‌خواهد جلوی طاغوت را بگیرد.

وی افزود: امکان فعالیت‌های حقوقی درباره این مسئله وجود دارد ولی کسانی که باید وارد این پیگیری‌های حقوقی شود هیئت امنای مراکز و مساجد و کسانی که از مساجد استفاده می‌کنند هستند. این دو گروه می‌توانند چالش‌های حقوقی انجام دهند و باید حقوقدانان به آنها کمک کنند و انجمن حقوق بشر اسلامی با داشتن کادرهای حقوقی می‌تواند به آنها کمک کند.

 گفت‌وگو از محسن حدادی       

انتهای پیام
captcha