غرب با هتاکی‌ به مقدسات در پی مهندسی جریان تنفر از اسلام است
کد خبر: 4050642
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳
رئیس انجمن اسلامی حقوق بشر در لندن:

غرب با هتاکی‌ به مقدسات در پی مهندسی جریان تنفر از اسلام است

رئیس انجمن اسلامی حقوق بشر در لندن با اشاره به هتک حرمت قرآن در سوئد گفت: برای یافتن علت این اهانت‌ها باید به جریانی که در حال مهندسی یک محیط تنفر در غرب اروپاست بنگریم. این سازماندهی از احتیاج غرب به یک دشمن نشئت می‌گیرد تا علت مشکلات را به مسلمانان نسبت دهند.

راسموس پالودان، رهبر حزب راست افراطی و ضدمهاجرت Stram Kurs دانمارک پنجشنبه گذشته با همراهی پلیس به یک فضای عمومی باز در جنوب لینکوپینگ سوئد رفت و کتاب مقدس مسلمانان را به‌‌روی زمین گذاشت و با بی‌توجهی به اعتراض افراد، آن را سوزاند.

این اتفاق موجی از اعتراضات به هتک حرمت اسلام و قرآن کریم را در سوئد و دیگر کشورها و سازمان‌های اسلامی به راه انداخت. 

مسعود شجره، رئیس انجمن اسلامی حقوق بشر در انگلیس، در گفت‌وگو با ایکنا گفت: بی‌احترامی‌هایی که به دین اسلام در سوئد در حال جریان است، موضوع جدیدی نیست و برای یافتن علت آن باید به جریانی که در حال مهندسی یک محیط تنفر در غرب اروپاست بنگریم.

نیاز غرب به دشمن‌تراشی

وی افزود: این سازماندهی و مهندسی از احتیاج غرب به یک دشمن نشئت می‌گیرد تا علت مشکلات را به مسلمانان نسبت دهند لذا یک محیط تنفر علیه مسلمانان در غرب به وجود آورده‌اند. روزی نیست که موضوع و مشکلی را به مسلمانان نسبت ندهند.

وی تأکید کرد: صحبت از آزادی بیان در غرب سخن پوچی است زیرا اگر همین رفتارها در مورد یهودیان انجام و به عقاید آنها بی‌احترامی شود خواهیم دید که آنها هرگز قبول نمی‌کنند و سر و صدا و جنجال عجیبی در رسانه‌ها به وجود می‌آید.

شجره ادامه داد: ما مسلمانان هم به آزادی بیان اعتقاد داریم و باور نداریم که دین را باید به زور به افراد تحمیل کنیم و هر کسی باید خودش عقاید خود را انتخاب کند اما آنچه که در غرب در مورد وجود آزادی بیان ادعا می‌شود، پوچ و توخالی است.

این فعال حقوق بشری در ادامه افزود: تنفرسازی و بی‌احترامی، موضوع متفاوتی است. بنابر این باید متوجه باشیم که این کار دلایل زیادی دارد. از جمله این که غربی‌ها به این نوع تبلیغات نیاز دارند و همچنین ترسی از اسلام در غرب وجود دارد و آنها می‌خواهند اسلامی را جایگزین کنند که اسلام اروپایی باشد و این به نوعی مسیحی‌سازی اسلام است. آنها همچنین قصد دارند که اعتماد به‌ نفس مسلمانان را از بین ببرند. امیدواریم که مسلمانان با اعتماد به قدرت خودشان بتوانند جلوی این تنفرسازی‌ها را بگیرند.

لزوم اقدام جهانی علیه نفرت‌پراکنی

شجره درباره وظیفه مسلمانان و سازمان‌های بین‌المللی در برابر این هتاکی‌ها گفت:  اول از همه اینکه نباید بگذاریم تبعیض و فضای تنفر علیه مسلمانان رواج پیدا کند. اگر به تاریخ جنگ جهانی دوم یا جنگ بوسنی و مسئله اسلام‌ستیزی در میانمار نگاه کنیم، خواهیم دید که تنفرسازی همیشه به خشونت و جنگ کشیده شده و مردم به از بین بردن یکدیگر می‌پردازند. باید الان جلوی این تنفرسازی را بگیریم والا در آینده کار دشواری خواهد بود.

هتاکی‌ به مقدسات اسلامی از سر نیاز غرب به دشمن‌تراشی است

شجره ادامه داد: در حال حاضر ایجاد محیط تنفر دارد به نقطه اوج می‌رسد. متأسفانه سازمان‌های اسلامی هیچ کار مؤثری نتوانستند انجام دهند. سازمان‌های بین‌المللی باید این مسئله را دنبال کنند به این دلیل که اثر منفی آن تنها محدود به مسلمانان نمی‌شود و تمام اجتماع هزینه این تنفرسازی را خواهد داد.

وی افزود: وقتی این تنفرسازی به اوج می‌رسد تبدیل به یک فرهنگ عمومی می‌شود و فرهنگ عمومی به وسیله سیاستمداران و رسانه‌ها تقویت می‌شود در نتیجه اجتماع کلاً به آن سو می‌رود.

شجره ادامه داد: تحقیقاتی که در مورد بوسنی انجام شد نشان داد که افرادی که با هم همسایه بودند و سال‌ها با هم زندگی کرده بودند، بر اثر ایجاد فضای تنفر به کشتن همسایگان مسلمان خود روی آوردند و این یک جریان عمومی شد؛ بنابراین ایجاد فضای تنفر محدود به افراد خاصی نخواهد شد و  تمام اجتماع از آن متضرر خواهد بود. 

گفت‌وگو از محسن حدادی

انتهای پیام
captcha