بررسی صعود و سقوط استان‌ها در میزان استقبال از رویداد قرآنی سازمان اوقاف
کد خبر: 4150160
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۴
تحلیل آماری چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن

بررسی صعود و سقوط استان‌ها در میزان استقبال از رویداد قرآنی سازمان اوقاف

جزئیات آماری چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه نشان می‌دهد، استان لرستان که تا دو سال قبل کمترین میزان مشارکت در مسابقات سراسری قرآن را دارا بود، حالا در زمره 10 استان برتر از حیث میزان ثبت‌نام قرار گرفته و در مقابل استان آذربایجان غربی که زمانی مشارکت خوبی داشت، نامش در میان شش استان با کمترین میزان مشارکت است.

تحلیلی بر آمار چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن

به گزارش ایکنا، ثبت‌نام برای حضور در چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم روز 31 خردادماه به پایان رسید و در پایان این زمان تعداد کل ثبت‌نامی‌ها این رویداد به 58584 نفر رسید تا به زعم برگزارکنندگان، شاهد بیشترین استقبال از این مسابقات طی سال‌های اخیر باشیم.

زمان ثبت‌نام برای حضور در چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن از ۱۶ اردیبهشت‌ماه 1402و از طریق سامانه quraniran.ir آغاز شد و در نوبت اول به مدت یک ماه ادامه داشت، در ادامه مسئولان برگزاری این رویداد قرآنی مهلت یک هفته‌ای(۲۲ خردادماه) در بخش آوایی و دو هفته‌ای در بخش معارفی(۳۱ خردادماه) را برای ثبت‌نام مخاطبان در نظر گرفتند. در ادامه نگاهی تحلیلی به جزئیات آماری این دوره از مسابقات خواهیم داشت؛

بر اساس آمار اعلام شده از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در این دوره از مسابقات، سهم بانوان 37275 نفر و آقایان نیز 21309 نفر بوده که نشان‌دهنده استقبال یک و نیم برابری بانوان نسبت به آقایان است.

اگر نگاهی جزئی‌تر به آمار ارائه شده داشته باشیم، رشته ترجمه سوره یس و الرحمن در بخش معارفی با ثبت‌نام 21878 نفر با بیشترین استقبال از سوی مخاطبان همراه بوده است. مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از این رشته که عمومی‌ترین رشته مسابقات تخصصی قرآن است برای جذب بیشتر مخاطبان استفاده کرده و اعلام کرده‌ بودند حضور در این رویداد با حداقل‌ترین سواد ممکن امکانپذیر خواهد بود.

دومین رشته‌ای که با بیشترین اقبال از سوی مخاطبان مسابقات مواجه بوده رشته قرائت ترتیل است. در این رشته در مجموع 6442 نفر ثبت‌نام کرده‌اند. سومین رشته با بیشترین مخاطب هم رشته معارف قرآن کریم است که 5401 نفر در آن شرکت کرده‌اند.

در دو رشته حفظ کل و قرائت قرآن کریم که جذاب‌ترین رشته‌های مسابقات هستند و مخاطبان بیشتری پیگیر نتایج آن هستند هم به ترتیب 1877 و 2951 نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

استان‌هایی بدون گروه همخوانی قرآن در مسابقات اوقاف

تنها رشته‌ای که در برخی استان‌ها هیچ متقاضی‌ای نداشته است رشته مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی قرآن کریم است که در هفت استان گلستان، کردستان، زنجان، سمنان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و ایلام هیچ گروهی برای حضور در مسابقات ثبت‌نام نکرده‌ است. 

به گزارش ایکنا، فارغ از جزئیات مربوط به رشته‌ها، نگاهی به این آمار به تفکیک استان‌ها و ... نکات جالبی را پیش رو قرار می‌دهد.

مسابقات قرآن اوقاف

بر اساس آمار اعلام شده استان خراسان رضوی با ثبت‌نام از 5839 نفر رتبه اول را در بین استان‌ها از حیث میزان ثبت‌نام داشته است. استان‌های اصفهان و فارس با 4142 و 3809 نفر ثبت‌نام رتبه‌های دوم و سوم جدول را در اختیار دارند و در ادامه استان‌های کرمانشاه(3314 نفر) و گلستان(2815) قرار گرفته است. نکته جالب توجه در این بخش حضور نداشتن تهران در بین پنج استان برتر است.

استان تهران با ثبت‌نام 2797 نفر ششمین استان از حیث میزان مشارکت شهروندان در مسابقات است و در ادامه استان‌های مازندران(2676)، خراسان جنوبی(2533)، لرستان(2349) و قم(2307) قرار دارد.

بر اساس این آمار شش استان همدان، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان غربی، چهارمحال و بختیاری، ایلام و سیستان و بلوچستان نیز با کمترین میزان استقبال شهروندان برای حضور در مسابقات سراسری قرآن مواجه بوده‌اند. این استان‌ها هر کدام کمتر از هزار نفر ثبت‌نام‌کننده در رشته‌های مختلف داشته‌اند. 

بررسی صعود و سقوط 2 استان

نکته جالب آمار در بین استان‌های برتر مربوط به لرستان است، این استان دو سال قبل و در چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با ثبت‌نام از 230 نفر کمترین میزان مشارکت را در بین تمام استان‌های کشور داشت. این رقم در دوره گذشته به 1600 نفر و در این دوره بالغ بر دو هزار نفر شده است تا با رشدی خوب از حیث میزان استقبال، به جمع 10 استان برتر برسد. همچنین حضور استان‌هایی همچون کرمانشاه، گلستان و خراسان جنوبی در بین استان‌های با بالاترین تعداد ثبت‌نام قابل توجه است. 

از طرف دیگر حضور آذربایجان غربی در بین استان‌های باکمترین میزان ثبت‌نام هم از جمله نکات قابل توجه این آمار است، این استان که محل بالیدن قاریان و حافظان شناخته شده زیادی بوده و میزبانی از مسابقات سراسری قرآن در سال‌های اخیر را در کارنامه دارد، در سال‌های گذشته به سطحی از فعالیت قرآنی رسیده بود که خود را داعیه‌دار قطب جدید قرآنی در کنار دو قطب دیگر می‌دید(تهران و خراسان رضوی)، با گذشت چند سال از آن دوران اما وضعیت به گونه‌ای رقم خورده است که باید نام این استان را در بین استان‌های با کمترین میزان مشارکت در مسابقات سراسری قرآن جستجو کنیم.

مسابقات قرآن

از دیگر نکات جالب، آمار ارائه شده از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه باید به وضعیت استان‌های سیستان و بلوچستان و ایلام اشاره کرد، دو استانی که طی سال‌های اخیر همواره کمترین میزان مشارکت را در مسابقات سراسری قرآن داشته‌اند و هیچ حرکتی هم برای برطرف کردن این عدم اقبال صورت نمی‌گیرد. 

نگاهی به آمار مسابقات از حیث جنسیت مخاطبان جالب توجه خواهد بود. بر اساس آمار اعلام شده، در اغلب استان‌ها میزان مشارکت بانوان بالاتر از آقایان است، در مجموع کل شرکت‌کنندگان شاهد حضور یک و نیم برابری بانوان نسبت به آقایان در مسابقات قرآن هستیم، در این بخش بیشترین نسبتِ حضور بانوان به آقایان متعلق به استان فارس است. در این استان نسبت حضور بانوان به آقایان سه به یک است، یعنی بانوان حضوری سه برابری نسبت به آقایان در مسابقات قرآن داشته‌اند.

همانگونه که گفته شد در اغلب استان‌های کشور میزان مشارکت بانوان بیشتر از آقایان بوده است، در دو استان گلستان و مازندران اما با وضعیت متفاوتی روبرو هستیم و حضور آقایان بیشتر از بانوان است. در استان گلستان مشارکت آقایان (2066) حدود سه برابر بانوان (749) است، اما در استان مازندران مشارکت آقایان 34 نفر بیشتر از بانوان بوده است.

سازمان اوقاف

مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش آوایی شامل رشته‌های حفظ پنج جزء قرآن کریم، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۲۰ جزء، حفظ کل، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، دعاخوانی و اذان، در بخش نغماتی یا گروهی و رشته مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم و بخش معارفی عمومی در رشته‌های ترجمه سوره‌های یاسین و الرحمن و معارفی تخصصی شامل رشته‌های معارف قرآن کریم، معارف نهج‌البلاغه و معارف صحیفه سجادیه است.

این مسابقات که تخصصی‌ترین و بالاترین مسابقات قرآن در کشور است هر ساله به همت سازمان اوقاف و امور خیریه و از مرحله شهرستانی شروع شده و به مرحله بین‌المللی(مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران) ختم می‌شود.

گزارش آماری وضعیت ثبت‌نام در چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha