612 زندانی در یزد حافظ قرآن هستند
کد خبر: 4148397
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۷

612 زندانی در یزد حافظ قرآن هستند

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان یزد با اشاره به فعالیت چهار باب دارالقرآن در زندان‌های این استان گفت: هم اکنون 612 نفر از زندانیان استان، حافظ نیم جز تا کل قرآن کریم هستند.

رضا مقبلی، مدیرکل زندان‌های استان یزدبه گزارش ایکنا از یزد، رضا مقبلی، مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان یزد، امروز، 27 خردادماه در جمع خبرنگاران، رویکرد اصلی این نهاد را اصلاحی و تربیتی خواند و گفت: اقدامات زندان‌ها در سه حوزه قبل از ورود زندانی به زندان، در هنگام تحمل حبس و پس از آزادی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه 6 شورای حل اختلاف در زمینه قبل از ورود زندانی به زندان فعالیت دارند و تلاش می‌کنند از ورود افراد به زندان جلوگیری شود، گفت: در صورتی که فرد به زندان وارد شود، به محض ورود، اطلاعات وی ثبت و استعدادها شناسایی و توسط مددکاران اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

مقبلی با اشاره به اجرای برنامه «از بام تا شام» در زندان بیان کرد: برنامه‌هایی در قالب این طرح از صبحگاه تا شامگاه ویژه زندانیان اجرا می‌شود. در زمینه اقدامات پس از آزادی، زندانی از دو هفته نزدیک به آزادی تا سه ماه به صورت مستقیم و تا دو سال غیرمستقیم تحت حمایت قرار دارد. مهمترین اولویت زندانبانی، کاهش هدفمند جمعیت کیفری زندانیان است و در سال 1401، خروجی زندان‌های یزد نسبت به سال قبل 24 درصد کاهش داشته و شاهد کاهش جمعیت کیفری هستیم.

وی، 97/1 درصد زندانیان را آقا و 2/9 درصد را زن و 65 درصد را متأهل و 28 درصد را مجرد اعلام کرد و گفت: 84/7 درصد زندانیان ایرانی و 15/3 درصد غیرایرانی هستند.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان یزد با اشاره به انتقال زندانیان غیربومی نیز اظهار کرد: تاکنون 311 نفر از محکومان مالی سایر استان‌ها را منتقل کرده‌ایم. در زمینه انتقال اتباع بیگانه نیز در سال گذشته 101 نفر به افغانستان مسترد شدند و بزودی حدود 100 نفر از اتباع بیگانه در زندان‌های یزد به کشور افغانستان استرداد داده می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه 452 نفر از مددجویان تحت پوشش پابند الکترونیکی قرار گرفتند که این آمار در استان نسبت به آمار 316 نفر استان، افزایش داشته است بیان کرد: در زمینه فعالیت شعب شورای حل اختلاف، 1491 پرونده به این شعب ارجاع داده شد که 1483 پرونده مختومه و تنها 8 پرونده باقی ماند. همچنین در سال گذشته 13 نفر از محکومان به قصاص تحت «بخشش جانانه» از زندان آزاد شدند و با رضایت اولیای دم به صلح و سازش منجر شد.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان یزد با اشاره به اقدامات در حوزه فرهنگی بیان کرد: هم اکنون 28 روحانی در زندان به صورت تمام وقت با این نهاد همکاری دارند و مباحث اعتقادی و اخلاقی در زندان‌ها را آموزش می‌دهند. 612 نفر از زندانیان حافظ نیم جز تا کل هستند که آموزش‌های لازم را در مدرسه قرآنی زندان یزد فرا گرفتند.

مقبلی، صدور6487 گواهی‌نامه در مبحث مهارت‌های اساسی زندگی، وجود 29 باب نمازخانه، چهار باب دارالقرآن، 6 باب کتابخانه با بیش از 56 هزار جلد کتاب، کسب رتبه اول برنامه‌های فرهنگی و تربیتی را از دیگر اقدامات در حوزه فرهنگی برشمرد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 19 هزار و 838 اثر صنایع دستی از زندان تولید شده است بیان کرد: این آثار به مبلغ سه میلیارد و 328 میلیون تومان فروش رفت و به حساب خانواده زندانیان واریز شد.

مقبلی با اشاره به حمایت از خانواده زندانیان نیز گفت: هم اکنون 6 انجمن حمایت ویژه خانواده زندانیان فعالیت دارند که 832 خانواده تحت پوشش بوده و از حمایت‌ها برخوردار هستند. 511 نفر نیز تحت پوشش کمیته امداد هستند و برنامه‌های این نهاد بهره‌مند می‌شوند.

انتهای پیام
captcha