ثبت جهانی زیورآلات سنتی یزد پیگیری می‌شود
کد خبر: 4146362
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۹

ثبت جهانی زیورآلات سنتی یزد پیگیری می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد با اشاره به اصالت طرح و نقش در زیورآلات سنتی یزد گفت: پروژه ثبت جهانی این رشته در حال پیگیری است و امیدواریم هرچه زودتر این مهم به سرانجام برسد.

احمد آخوندی، مدیرکل میراث فرهنگی یزدبه گزارش ایکنا از یزد، احمد آخوندی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد، امروز، 17 خردادماه در جمع خبرنگاران گفت: حوزه صنایع دستی در چهار بخش فعالیت دارد که بازاریابی و تجاری‌سازی از آن جمله است و لذا در این زمینه 40 بازارچه صنایع دستی در نوروز امسال برپا شد و در قالب نمایشگاه صنایع دستی 305 نفر با 250 غرفه محصولات خود را در معرض دید عموم قرار دادند که امسال نیز این نمایشگاه از 5 الی 9 تیرماه برپا خواهد شد.

وی برگزاری نخستین نمایشگاه صنایع دستی و هدایا دارای بسته‌بندی ویژه، اعزام فعالان عرصه صنایع دستی به نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی، صدور 14 پروانه فروشگاهی در سال 1401 و ... را از دیگر اقدامات در این حوزه برشمرد.

آخوندی، آموزش و ترویج را از دیگر قسمت‌های حوزه صنایع دستی برشمرد و ادامه داد: 3353 گواهی آموزشی در رشته‌های مختلف در 288 دوره کوتاه مدت صادر شده است و در این قالب 673 نفر از فعالان حوزه صنایع دستی از آموزش‌های لازم بهره‌مند شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد با اشاره به ثبت ملی دو رشته هزاره دوزی ابرکوه و دولو هشتی بهاباد گفت: پروژه ثبت جهانی زیورآلات سنتی برای ثبت جهانی در حال پیگیری است و امیدواریم این مهم به سرانجام برسد. همچنین تلاش می‌شود رشته چلنگری احیا و آموزش‌های لازم ارائه شود تا منسوخ و مغفول نماند.

وی با اشاره به حمایت از تولید اظهار کرد: اکنون 3350 هنرمند در صنایع دستی فعال هستند و در یک سال گذشته  ۶۰۷ مجوز صنایع دستی صادر و یا تمدید شده، ۲۱۸ کارت شناسایی صنایع دستی نیز صادر و ۵۶ مجوز برای تولید کارگاهی صادر شده است .

آخوندی در زمینه پرداخت تسهیلات نیز گفت: 327 نفر از صنعت‌گران صنایع دستی در قالب تبصره 18 معرفی شدند که ۱۶۳ طرح به مبلغ ۲۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان با اشتغالزایی ۱۸۴ نفر مشمول دریافت تسهیلات شدند در حالی که سهمیه استان ۱۴ میلیارد تومان بود اما با پیگیری انجام شده در نهایت این مبلغ به ۲۴ میلیارد تومان رسید و پرداخت شد .

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد بیان کرد: در زمینه تسهیلات مشاغل خانگی نیز در 6 ماهه ابتدای سال گذشته، بیش از ۱۵۸ نفر معرفی شدند که در نهایت تعداد ۵۱ نفر، سه میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند.

آخوندی بر ساماندهی و ایجاد تشکلی پویا و منسجم بین حوزه‌ها تأکید کرد و گفت: برخی اجناس  و صنایع دستی در قدیم در منازل تولید می‌شده اما اکنون باید نیاز جامعه را در نظر داشت و لذا نیازمند توسعه محصول و فضای مناسب است. البته در این زمینه دنبال این هستیم تا کارگاه‌ها و شهرک‌های صنایع دستی ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: در همین راستا در طرحی در سطح کشور مصوب شد شرکت شهرک‌های صنعتی موظف است بخشی از فضای شهرک‌ها با اعلام وزارت میراث فرهنگی به این امر اختصاص دهد در این زمینه در استان یزد نیز پیگیری و در هماهنگی که در میبد صورت گرفت 9 کارگاه تولید سرامیک و سفال ایجاد و ان شاءالله توسعه این بخش را شاهد باشیم.

انتهای پیام
captcha