دغدغه جهادگران در راستای اجرای عدالت باشد
کد خبر: 4144986
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶

دغدغه جهادگران در راستای اجرای عدالت باشد

یکی از فرماندهان گردان‌های فاتح خرمشهر با تأکید بر اهمیت توجه به تلاش جهادگران گفت: دغدغه و تلاش‌های جهادگران جهاددانشگاهی در جهت رفع بی‌عدالتی و رسیدگی به مستضعفان باشد.

سردار کریم شایق، یادگار دوران دفاع مقدسبه گزارش ایکنا از فارس، سردار کریم شایق، دارنده مدال فتح خرمشهر و یکی از فرماندهان گردان‌های فاتح خرمشهر امروز، ۱۰ خرداد در مراسم گرامیداشت جشن سالروز میلاد امام رضا(ع) در جمع جهادگران جهاددانشگاهی فارس ضمن تبریک دهه کرامت، گفت: دغدغه و تلاش‌های جهادگران جهاددانشگاهی در جهت رفع بی‌عدالتی و رسیدگی به مستضعفان باشد.

وی با تأکید بر اهمیت توجه به تلاش‌های جهادگران به سبقه تاریخی و نقش خرمشهر در کشور اشاره کرد و افزود: در سال ۱۲۰۰ هجری شمسی روستایی به نام خرمشهر در جنوب غربی ایران به وجود آمد که به دلیل داشتن موقعیت خاص به سرعت توسعه پیدا کرد و از نظر نظامی و کنترل بر غرب آسیا خیلی حائز اهمیت است.

شایق تصریح کرد: ۵۷ سال بعد از تأسیس این روستا، حاکم بغداد از نبود پادشاه ایران که به هرات برای دریافت مالیات رفته بود سوءاستفاده کرده و به خرمشهر حمله می‌کند و در نهایت در ازای قطع محاصره هرات خرمشهر آزاد می‌شود.

این پژوهشگر تاریخ دفاع مقدس با اشاره به اینکه چندین سال بعد انگلیسی‌ها به خرمشهر حمله می‌کنند، اظهار کرد: انعقاد معاده پاریس که منجر به جدایی هرات از ایران شد به دلیل اشغال خرمشهر توسط انگلیسی‌های خبیث بود و تصرف بعدی حین جنگ جهانی دوم رخ می‌دهد که متفقین ایران را اشغال کردند.

شایق افزود: در جنگ جهانی ایران اعلام بی‌طرفی کرده بود، اما متفقین به بهانه حضور آلمانی‌ها در ایران، انگلیس‌ها جنوب و مرکز و شوروی شمال کشور را اشغال می‌کنند و تنها سه سرباز ایرانی شجاعانه به مدت ۴۸ ساعت جلوی لشکر شوروی ایستادگی می‌کنند تا از پل جلفا در شمال ایران عبور نکنند.

وی با بیان اینکه ایران قبل از انقلاب اسلامی در طول تاریخ توسط دولت‌های مختلف اشغال و یا کنترل شده است، گفت: همیشه به وسیله دولت‌های استعمار گر دولت ایران کنترل می‌شد و حتی نخست وزیر بدون تأیید آن‌ها هیچ مشروعیتی نداشت.

شایق پیروزی انقلاب اسلامی ایران را مورد توجه قرار داد و گفت: در بحبوحه انقلاب، منافقان از فرصت سوءاستفاده کرده و علاوه بر ترور شخصیت‌های نظام و مردم، کودتا و حتی عملیات‌های مسلحانه قصد براندازی انقلاب را داشتند که به شکست منجر شد.

تشویق صدام توسط آمریکا برای حمله به ایران

این یادگار دفاع مقدس با اشاره به تشویق صدام توسط آمریکا برای حمله به ایران، اظهار کرد: حمله رژیم بعث عراق با بمب‌باران اکثر فرودگاه‌ها و مراکز اصلی ایران آغاز شد. اکثر جوان‌ها و دانشجویی که خارج از کشور رفتند، به کشور آمدند و در دفاع مقدس و سازندگی کشور سهیم شدند.

وی با بیان اینکه جنگ همراه خودش تاریکی‌ها و نا امیدی وارد کشور می‌کرد، گفت: در آن شرایط سخت برخی‌ها با احتکار مواد غذایی و کالا‌های اساسی زندگی مردم را سخت کرده بودند و از شرایط جنگ سواستفاده می‌کردند.

بنابه گفته شایق، ندای ابراهیمی خمینی بت‌شکن حصار‌ها را شکست و به مردمی که در اوج ناامیدی به‌سر می‌بردند، امید بخشید. اینجا بود که دانشگاه‌هایی که تا دیروز ندای تجزیه‌طلبی از سوی منافقین شنیده می‌شد به سنگر مبارزه با دشمن بعثی تبدیل شد.

این رزمنده دفاع مقدس با بیان اینکه در دانشگاه شیراز، هر دانشجو و یا استادی مشغول جهاد علمی و ساخت وسایل کاربردی بود، تأکید کرد: نقش مردم در دفاع مقدس بی‌بدیل است و وقتی که ارتش عراق به خرمشهر حمله کرد، ۳۴ روز خرمشهر توسط مردم و نیرو‌های نظامی حفظ شد.

وی ادامه داد: با اشغال خرمشهر رژیم بعث جشن گرفت و نوشته بود آمده‌ایم که بمانیم. بعثی‌ها اقداماتی نظیر راه‌اندازی صرافی برای تبدیل ریال به دینار، خط حمل و نقل بین بصره و خرمشهر و ... راه انداخته بودند تا استان ۱۹ خود را اعلام کنند.

شایق با بیان اینکه نام عملیات بسیار سخت آزادسازی خرمشهر، الی بیت‌المقدس نام‌گذاری شده بود، به نوآوری رزمندگان اسلام اشاره کرد و گفت: دشمن مطمئن بود که ایرانی‌ها نمی‌توانند از کارون عبور کند، خرمشهر توسط بعثی‌ها را با ۴۰ هزار نیروی تا دندان مسلح به دژ مستحکم تبدیل کرده بودند.

تقدیم ۶۵۰۰ شهید و ۲۴ هزار مجروح در آزادسازی خرمشهر 

شایق با اشاره به اینکه تنها ۶۵۰۰ شهید و ۲۴ هزار مجروح در آزادسازی خرمشهر تقدیم ملت شد، اظهار کرد: اول نوآوری نخبگان جنگی ایرانی کشاندن عملیات به سمت شمال اهواز در فکه و در ادامه عملیات فتح المبین بود که باعث انحراف ذهن دشمن از کارون شد و تمرکز آن‌ها از شمال خرمشهر خیلی دور‌تر رفت.

وی تصریح کرد: رزمندگان اسلام در فکه که اکثر از استان فارس بودند، جان نثاری کردند تا دشمن را زمین‌گیر کنند و در نهایت سریعا خود را به خرمشهر رساندند. عبور از کارون دومین نوآوری عملیات خرمشهر بود که مهندسان ایرانی پلی زدند و در این عملیات یک شب برای اولین بار ۵ پل برای عبور ۵ لشکر از کارون انجام شد.

این یادگار هشت سال دفاع مقدس با بیان اینکه پس از عبور از کارون مستقیم به سمت بصره رفتیم، گفت: تمرکز دشمن از روی خرمشهر به سمت بصره رفت و سه لشکر دشمن عقب‌نشینی کرد. فرماندهان و طراحان دفاع مقدس همچون شهید حسن باقری نقش اصلی را در پیروزی‌ها به ویژه عملیات خرمشهر داشتند.

شایق بستن عقبه دشمن توسط رزمندگان اسلام را رمز پیروزی در عملیات خرمشهر دانست، گفت: ۴۰ هزار بعثی عراق سه روز بیشتر نتوانستند دوام بیاورند و خرمشهر با دستان خدا آزاد شد.

وی با طرح این پرسش که چرا بعد از آزادسازی خرمشهر، جنگ را ادامه دادیم، گفت: پس از بازپس‌گیری خرمشهر بین ایران و عراق آتش بس برقرار شد و دشمن در حال تجهیز زمین توسط کانال‌ها و موانع مصنوعی بود. هنوز نقاطی از خاک کشور در اشغال عراق بود که عملیات برای آزادسازی آن‌ها به صرفه نبود.

این یادگار هشت سال دفاع مقدس با بیان اینکه بیش از ۳۰ شهر و ۳۰۰ روستا زیر آتش دشمن بعثی بود، اظهار کرد: برداشتن آتش موشکی دشمن بر روی اسکله‌های خور موسی و ماهشهر و شهر‌های دیگر یکی دیگر از دلایل ادامه دادن جنگ بعد از آزادسازی خرمشهر بود.

انتهای پیام
captcha