معادباوری مبنای تصمیم‌گیری‌ها باشد
کد خبر: 4143657
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰
آیت‌الله دژکام:

معادباوری مبنای تصمیم‌گیری‌ها باشد

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه یکی از پایه‌های تصمیم‌گیری مسئولان و هرکسی که در نظام اسلامی کار می‌کند باید مسئله معاد باشد، گفت: در انقلاب اسلامی باید معادباوری مبنای تصمیم‌گیری باشد.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 5 خردادماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی گفت: یکی از معارف بنیادین انقلاب اسلامی مسئله معادباوری است و اینکه قبول داشته باشیم روز قیامتی است.

وی با بیان اینکه وقتی می‌گوییم یکی از اصول اسلام معاد است این یک بحث کاملا پذیرفته شده است، افزود: وقتی می‌گوییم یکی از اصول انقلاب اسلامی معادباوری است، این مطلب جدیدی در عرصه اقدام و عمل انقلابی، سیاسی و اجتماعی ایجاد می‌کند و همه هدف ما همین است.

آیت‌الله دژکام تأکید کرد: یکی از پایه‌های تصمیم‌گیری یک مدیر، تصمیم‌گیر، فعال اجتماعی، مسئول رسانه‌ای، امام جمعه، استاندار و هرکسی که در نظام اسلامی کار می‌کند باید مسئله معاد باشد که این کاری که انجام می‌دهم فردا و در روز قیامت باید در پیشگاه خداوند پاسخگو باشم.

امام جمعه شیراز با تأکید بر اینکه در انقلاب اسلامی باید معادباوری مبنای تصمیم‌گیری باشد، به آیات سوره فجر اشاره کرد و افزود: خداوند در این سوره تأکید می‌کند کسانی که ظعیان، نافرمانی و گناه کردند، آن‌ها را دچار یک عذاب کرده است اما این تمام شدن نیست و اول کار است و از این دنیا رد می‌شویم ولی کار و آثار آن همراهمان است. خدا در کمین است اما خدا در کجا در کمین است؟ روایت داریم در جلد هشتم کتاب کافی از امام باقر(ع) که فرمود جدم خاتم انبیا فرمود که جبرئیل پیش من آمد و گفت یا رسول‌الله در رابطه با روز قیامت یک گزارش می‌دهم که چه می‌شود. یک گوشه از این گزارش است؛ فرمود خدا روز قیامت تمام خلایق را یک‌جا جمع می‌کند.

وی بیان کرد: ما به بهانه انقلابی بودن به افراد زیادی بد گفتیم و روز قیامت آن‌ها هم ایستاده‌اند و اگر ما خلاف کرده باشیم آبروریزی است. مدیران، مسئولان و جوانانی که فردا رئیس و وزیر می‌شوید، بدانند که روز قیامت اینگونه است. در دادگاه خدای متعال همه خلایق ایستاده‌اند. جبرئیل به پیامبر(ص) فرمود که آتش جهنم زوزه می‌کشد و نعره میزند و فریاد «هَلْ مِنْ مَزِيدٍ» بلند است. می‌خواهم هر کافر و ظالم و گناهکاری را بیشتر بکوبم و صدای نعره جهنم به گوش می‌رسد. این مضمون آیات قرآن است. «وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوانُ»، میفهمد و حیات دارد. در ادامه جبرئیل فرمود اگر خدای متعال مقرر نکرده بود که مردم و خلایق در روز محشر بتوانند تحمل کنند همین صدای نعره جهنم کافی بود که همه، خوب و بد از ترس این صحنه تمام شوند.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه برخی گمان می‌کنند این‌ها بازی است و همین‌طور که در این دنیا لابی کردند آخرت هم لابی می‌کنند، در صورتی که اینگونه نیست و حساب و کتاب سخت است، گفت: بعد می‌فرماید «ثُمَّ يَخْرُجُ مِنْهَا عُنُقٌ»، ملائک می‌خواهند جهنم را کنترل کنند اما جبرئیل گفت زبانه جهنم اطراف همه جمعیت محشر دور می‌زند و همه در حلقه آتش قرار دارند و صحنه اینگونه است و صدای مردم بلند می‌شود و این سخن جبرئیل است. صدای همه بلند می‌شود که «رَبِّ نَفْسِي نَفْسِي»، که خدایا به دادم برس. جبرئیل گفت حتی بقیه پیامبران هم می‌گویند خدایا به دادم برس و تنها کسی که در قیامت چیز دیگری می‌گوید یا رسول الله شما هستید که پیامبر رو به خدا می‌گوید «رَبِّ أُمَّتِي أُمَّتِي»، خدایا به داد امتم برس. در ادامه جبرئیل فرمود در این حال و هوا صراط را می‌گذارند روی جهنم و رد می شوند و آن طرفش بهشت است.مردم باید همه از این صراط با همه سختی‌هایش رد شوند.

وی با تصریح اینکه صراط 3 گردنه دارد که این سه گردنه را جبرئیل معرفی کرده است، افزود: در گردنه اول که به سختی خلائق عبور می‌کنند؛ فرمود «اَلْأَمَانَةُ وَ اَلرَّحْمَةُ» گردنه اول امانت است. این مسئله را باید همگان دقت کنند زیرا هر کدام از ما ولو کمترین مسئولیت اجتماعی داشته باشیم، نسبت به این مسئله درگیر هستیم. شغل‌ها، پول‌ها، امکانات شهری و اجتماعی و دولتی و غیر دولتی امانت است. گردنه اول صراط می‌گویند امانت‌دار خوبی بوده‌ای یا خیر؟ خائن در امانت از این گردنه رد نمی‌شود. خیانتکار زشتی است و ظاهراً خود را امین نشان دهیم اما بعد خیانت در امانت کنیم، خیانت در امانت آدم را گرفتار می‌کند.

مسئولیت امانت است

امام جمعه شیراز با یادآوری سخنان امام راحل که فرمودند نظام اسلامی امانت است، گفت: آیا این دولت دست مسئولان امانت نیست؟ آیا این نظام که با خون شهدا آبیاری شده است، دست ما امانت نیست؟ این‌ها جواب ندارد؟ خائن از گردنه اولی رد نمی شود و هر چه می‌خواهد ظاهر خود را درست کند؛ در همین گردنه اول می‌گویند «وَ اَلرَّحْمَةُ»، نسبت به کسی ظلم کردی یا نه؟ رحم در دلت بود یا خیر؟ چرا وقتی فیلم شهید الداغی را می‌بینیم همه ناراحت می‌شویم؟ برای اینکه طرف مقابل نامرد است و اگر مرد بود و رحم و انسانیت داشت این کار را نمی‌کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: ما انقلاب کردیم بر پایه این عقیده که ریز و درشت کارها غیر از اینکه در این دنیا به حساب کشانده می‌شود، در روز قیامت هم باید جواب بدهیم پس حواسمان به آن روز باشد که اگر ظلمی به کسی کرده رد نمی‌شود.

وی گردنه دوم را نماز عنوان کرد و گفت: نسبت به نماز کم توجهی نکنیم‌. نماز پایه این است که سلامت اجتماعی تامین شود و حل مشکلات اجتماعی با نماز است. کسی که نماز را ضایع کرده است رد نمی‌شود و گردنه سوم «عَلَيْهَا رَبُّ اَلْعَالَمِينَ»، انسان با خدا مواجهه می‌شود و قاضی روز قیامت خداست. این گردنه سوم همین است که در سوره فجر آمده است که «إنَّ رَبَّک لَبِالْمِرْصَادِ».

آیت‌الله دژکام ادامه داد: باور امام راحل روزی که انقلاب کرد و باور شهدا و ایثارگران و جانبازان و همچنین رهبر عظیم‌الشأن این موارد بوده است. باور آن‌هایی که امروز با همه سختی‌ها، دشواری‌ها و گرانی‌ها پای انقلاب ایستادند این است وگرنه ایستادگی آن‌ها معنا ندارد. امام زمان(عج) سرباز بیخیال نمی‌خواهد، قیامت و معاد است و باورمان باشد و هر کاری می‌کنیم فکر کنیم باید جواب دهیم.

وی در خطبه دوم نماز جمعه شیراز ضمن توصیه مجدد به رعایت تقوای الهی گفت: روز چهارشنبه هفته آینده که ۱۱ ذی‌القعده، سالروز میلاد حضرت امام رضا(ع) است و روز شادی و جشن همه شیعیان به برکت وجود سرتاسر برکت امام رضا(ع) است. کسی که در ایران افتخار داریم به برکت قدوم مبارکش، وجب به وجب از خوزستان تا شمال شرقی قدم گذاشته است. خدا لطف کرده است که آقای ما در این کشور قدم زده و در گوشه گوشه این مسیر در تاریخ نکاتی از حضور حضرت و اینکه نماز خوانده است؛ می‌دانست که شما عاشق‌ها می‌آیید و دنیا همیشه یک شکل نمی‌ماند.

آیت‌الله دژکام با یادآوری اینکه در فارس هم قدمگاه حضرت در اقلید است، افزود: وجود امام رضا(ع)، امام معصوم یک برکت دیگری نصیب ایران کرد و آن اینکه سلسله مبارکه طالبیین؛ اولاد امیرالمؤمنین آمدند و گوشه گوشه این کشور را روشن کردند که افتخاری بزرگی از این افتخارات نصیب مردم فارس و شیراز شده است و با وجود حداقل ۳ یا به روایت دیگری ۴ برادر از برادران امام رضا (ع) که قدم روی چشم ما گذاشتند و آمدند اینجا که شیراز را به جایی رساندند که حرم سوم اهل بیت در ایران اسلامی باشد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه روز ۶ ذی‌القعده در تقویم جمهوری اسلامی به نام بزرگداشت احمدبن ‌موسی(ع) نامگذاری شده اس، گفت: امروز یک حرکت زیبای پرمعنایی جمع قابل توجهی از دانشجویان کردند که به صورت دسته جمعی برای ادای احترام و برگزاری یک دوره بصیرتی و معرفت‌افزایی در کنار این مضجع شریف آمده‌اند که از این ابتکار خوب تشکر می‌کنیم.

وی در ادامه سخنان خود بار دیگر از رشادت و مردانگی نیروی دریایی ارتش که مسیر ۳۶۰ درجه دور کره زمین را پیمودند و در هر جا که ایستادند نماد اقتدار و عظمت ایران بودند، قدردانی کرد و گفت: این افرادی هستند که امنیت جمهوری اسلامی را حفظ و ایجاد می‌کنند. نمایندگی و ماموریت ارتش در بحث امنیت فراتر از مرزهای ایران است یعنی امنیت ایران و ایرانی را باید در دریاهای آزاد حفظ کند و دارد این کار را انجام می‌دهد. مال‌التجاره ایران امروز اگر از هر بندری حرکت می‌کند تا برسد به آمریکای جنوبی که رفت با حمایت نیروی دریایی ارتش با امنیت به مقصد می‌رسد.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه توانمندی که دریاداران ارتش از خود نمایش گذاشتند یک بعد امنیت ایران بود که همه دنیا متوجه شدند، گفت: در هیچ جای کره زمین نیست که فردی یا جنسی از ایرانی‌ها بخواهد در آب‌های آزاد حرکت کند و بگویند مزاحمشان شوید؛ ارتش و نیروی دریایی ارتش جلوی آن مزاحم را می‌گیرد. این افتخار زیادی برای ما در این مسیری است که می‌خواهیم تمدن نوین اسلامی را برای خودمان ایجاد کنیم. در تمدن نوین اسلامی نباید برای امنیت کالای تجاری مسلمانان محتاج یا گدای فلان کشور اروپایی یا آمریکایی باشیم و این به حمدلله شد اما عرصه‌های دیگری از امنیت هست که باید آن‌ها را هم رشد دهیم و به این افق برسد.

ضرورت وجود امنیت اخلاقی

امام جمعه شیراز با اشاره به ابعاد دیگر امنیت افزود: غیر از امنیتی که نیروهای نظامی ایجاد می‌کنند باید امنیت اخلاقی هم در جامعه باشد. برای امنیت اخلاقی باید مسیر طولانی را بپیماییم، بعضا عزیزان تا اتفاقی پیش می‌آید ناراحت می‌شوند و خوب است که غیرت کنیم و ناراحت شویم ولی فقط ناراحت شدن کافی نیست.همین دوستان عزیز و سربلند که نگران مسائل امنیت اخلاقی جامعه هستند باید برای آن فکر کنند. ما یک روز ناوچه پیکان را در جلوی چشم خودمان غرق کردند اما امروز ناو ما در تنگه ماژلان می‌رود و کسی جرات نمی‌کند به آن نگاه چپ‌ کند. همین مسیر در امنیت اخلاقی باید طی شود، اینکه خون شهید الداغی ریخته شد یعنی هنوز یک گوشه کار امنیت هنوز رشد نکرده است وگرنه باید طوری باشد که در هر قسمتی از کشور ما و در آینده در همه پهنه امت اسلامی که یک زن با همه زیورآلات حرکت می‌کند از چین تا مکه کسی جرات نمی‌کند نگاه چپ به آن بیندازد و این عرصه برای امنیت هنوز خیلی کار دارد. باید اینگونه تحلیل کنیم.

وی با بیان اینکه وقتی صحنه خیابان و این شهادت‌ها و مشکلات را می‌بینیم، معلوم است چیزهایی کم داریم و باید به فکرش باشم، گفت: مواردی که کم داریم در یک رتبه ممکن است قانون باشد؛ در جلسه‌ای که یکی دو هفته پیش برگزار شد نمایندگان مقام معظم رهبری با وزیر کشور مفصل صحبت شد که آیا خلأ قانونی داریم یا نداریم؟ گفت‌وگوهای مفصلی شد اما ظاهرا جمع‌بندی قوه قضائیه و دولت این بوده که خلأ قانونی هم داریم برای همین یک لایحه تنظیم شد و دستگاه قضا تقدیم دولت شد و دولت آن را برای مجلس ارسال کرد و این یعنی یک حرکت خوب انجام شده است. افرادی که دقت نظر دارند و این نشانه رشد است مطالعه کردند و از بخشی از لایحه خشنود نیستند و عیب ندارد ولی روال کار را در نظام اسلامی کسی بهم نزند، اظهار نظر، انتقاد و مطالبه خوب است اما روال کار قانونگذاری مشخص است.

وی تأکید کرد: رهبر معظم فرمودند بعد از ۳ سال هنوز این مجلس انقلابی است و مجلس انقلابی کار انقلابی خود را انجام می‌دهد و نمایندگان عزیز بدانند که مردم روی این مسئله حساس هستند و توقعشان این است که درباره عفاف و حجاب قانونی بیرون آید که تأمین کننده توقعات دینی حزب‌اللهی‌ها باشد و ان‌شاءالله این کار را انجام می‌دهند ولی در نظام جمهوری اسلامی مرحله دیگر هم برای اطمینان از اسلامیت کار داریم و آن شورای نگهبان است که ۶ فقیه مسئول هستند وقتی قانون در مجلس نمایندگان رای دادند، بررسی می‌کنند؛ جمع‌بندی هر چه بود همه قبول می‌کنیم نه اینکه برخی‌ها شلوغ کنند که طور دیگری تصویب شود؛ این رسم‌حکومتداری نیست. نظر بدهید و انتقاد کنید اما ۶ فقیه نهایتاً می‌گوید اهداف اسلامی تامین می‌شود یا نمی‌شود؟ وقتی گفتند می‌شود دیگر نباید چیزی گفت. قانون بد بهتر از بی‌قانونی است و ان شاالله این قانون خوبی می‌شود و کسی برداشت نکند ولی اگر خلا قانونی است باید در مسیر صحیح با کمک مجلس و شورای نگهبان پر شود.

مقابل بی‌قانونی و فساد باید ایستاد

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه در مرحله بعد باید کار کنیم چه در امنیت اخلاقی و امنیت اقتصادی که باز هم مبارزه با فساد را باید انجام دهیم، به تبیین نکاتی به مسئولان در این حوزه پرداخت و گفت: چارچوب اقدام شما نباید دوباره به چالش کشانده شود. اولین شرطش این است که رفتار خود این عزیزان کاملا قانونی باشد؛ جلوی بی‌قانونی را با بی‌قانونی نمی‌شود گرفت چون هرج و مرج می‌شود و مقابل بی‌قانونی و فساد را باید قانونمند گرفت.

امام جمعه شیراز افزود: نکته دیگر این است که سوای قانونمندی باید اثرگذار باشد؛ برخی اوقات مدیری اقدام می‌کند اما اقدامی که گزینش می‌کند باید اثرگذار باشد و این سلیقه می‌خواهد وگرنه خود این عزیزان به چالش کشیده می‌شوند، چون جایگاه این دستگاه‌ها که می‌خواهند قانون را عملیاتی کنند اگر مورد سؤال زیادی قرار بگیرد بیینید چه به سرمان در می‌آید؟ باید جایگاه آن‌ها را تثبیت کنیم. سلیقه در اعمال رویه‌ها داشته باشند که خودشان و جامعه را دچار چالش نکنند.

وی همچنین گفت:  نکته سوم این است که درباره کاری‌که هنوز انجام نشده است، سر و صدا نکنند. این را رئیس جمهور هم‌ گفته است که خیلی از کارها اقدامی است نه اعلامی؛ هنوز چیزی نشده است کار را می‌زنند و این‌ها باعث می‌شود که نتیجه تضعیف شود. رهبری فرمودند این دقت داشته باشید و جوری اقدام کنید که اقدام قبل از اعلام باشد چون گاهی این فاصله برای مردم رنج و ناراحتی ایجاد می‌کند

آیت‌الله دژکام تصریح کرد: نکته دیگر این است که کار اخلاقی انجام دهیم؛ رهبر معظم فرموده است که ممکن است برخی خودشان خطاکار باشند و باید با آن برخورد شود ولی خانواده‌هایشان چه تقصیری کردند؟ این یعنی روز قیامت را در نظر می‌گیرند. نکته دیگری که فرمودند این است که در جرم البته ریز و درشت نمی‌شناسد ولی به دانه درشت‌ها اولویت دهیم. رهبر معظم می‌گویند در برخورد با فساد دانه درشت‌ها را متمرکز شویم که اگر با دانه درشت‌ها برخورد جدی شود بقیه هم حساب می‌برند.

وی ادامه داد: این نکاتی است که همه باید با هم همفکری کنیم نه اینکه حرف‌های رهبری را چوب کنیم و هر کس به نفعش است یکی را به دست بگیرد. ان‌شاءالله هر چه مقام معظم رهبری فرموده را ملاک قرار دهیم و همه ما با هم کشور را به خوبی خواهیم ساخت و در امنیت اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی هم مانند امنیتی که برای مرزها کار کردند، شویم.

انتهای پیام
captcha