حل مشکلات بخش کشاورزی با هدف تحقق شعار سال
کد خبر: 4142936
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸
نوری در گفت‌وگو با ایکنا تأکید کرد:

حل مشکلات بخش کشاورزی با هدف تحقق شعار سال

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: اگر از بخش کشاورزی انتظار داریم به رشد تولید و مهار تورم کمک کند پیش از هرچیز مشکلات این بخش حل و فصل شود تا خودش به بخشی از مشکل تولید تبدیل نشود.

غلامرضا نوری

غلامرضا نوری، نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس و عضو کمیسیون کشاورزی در گفت‌وگو با ایکنا، به نقش و جایگاه صنعت کشاورزی در تحقق رشد تولید و مهار تورم اشاره کرد و در این رابطه گفت: بخش کشاورزی جزء بخش‌هایی است که با سرعت نمی‌تواند در مسیر تحقق شعار سال گام بردارد و اگر می‌خواهیم به رشد تولید و مهار تورم کمک کند ابتدا نیازمند تغییر و تحولاتی در سیستم کشاورزی کشور هستیم.

وی ادامه داد: معمولاً شرایط بخش کشاورزی به گونه‌ای است که به تدریج رشد می‌کند. رشد بخش کشاورزی زمان‌بر است و با وجود اینکه مزیتی برای اقتصاد کشور محسوب می‌شود اما از چنان حساسیتی برخوردار است که اگر بخواهیم خیلی سریع از تمام ظرفیت‌هایش بهره بگیریم قطعاً بر مشکلاتش افزوده خواهد شد.

نحوه هم‌گام کردن بخش کشاورزی با شعار سال

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه توسعه بخش کشاورزی و هم‌گام کردن آن با شعار سال نیازمند کار کارشناسی است، اظهار کرد: امروز کشور ما از مشکلات کمبود آب، فرونشست زمین، فرسایش خاک و مهاجرت کشاورزان رنج می‌برد. با توجه به این مشکلات اگر از بخش کشاورزی انتظار داریم به رشد تولید و مهار تورم کمک کند پیش از هرچیز مشکلات این بخش حل و فصل شود تا خودش به بخشی از مشکل تولید تبدیل نشود.

نوری بیان کرد: رشد تولید و مهار تورم یک موضوع کلی است و همه بخش‌ها را شامل می‌شود و بهتر است دولت به جای متمرکز شدن بر یک بخش، همه بخش‌ها را مورد توجه قرار دهد. یعنی صنایع در کنار معادن و کشاورزی دیده شود، الگوی مصرف اصلاح شود و تولیدات بازارهایی که متورم هستند افزایش پیدا کند.

وی گفت: متأسفانه امروز با پدیده گرانی در تولیدات و خدمات دولتی مواجه هستیم. مثلاً دولت قیمت بلیط هواپیما و محصولات شرکت‌های دولتی را بیش از بخش‌ خصوصی افزایش داده و همین مسئله خود به محرک اصلی تورم تبدیل شده است.

دولت نظارتش را تقویت کند

نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس، نظارت دولت را عامل تعیین‌کننده و مهم در تحقق شعار سال دانست و در این رابطه عنوان کرد: از دولت انتظار می‌رود در حوزه نظارتی بیشتر تلاش کند و از سوی دیگر ابتدا تورم را حداقل مهار کند و سپس برای کاهش آن چاره‌ای اندیشیده شود. وقتی تورم حالت صعودی به خود گرفته چگونه می‌توان از رشد تولید و مهار تورم سخن گفت.

نوری افزود: متأسفانه کشاورزان ما به خاطر گرانی و نبود نظارت هرروز متضرر می‌شوند و انگیزه تولید محصولات کشاورزی را از دست داده‌اند. به نظر می‌رسد حمایت از تولید در اولویت‌ها قرار ندارد و اگر هم باشد در حد شعار است و در این زمینه کافی است به سیاست‌های تنظیم بازار نگاهی بیندازید که واقعاً شرایط محصولات کشاورزی به ویژه محصولات دام و طیور مساعد نیست. 

انتهای پیام
captcha