غفلت شرکت‌های بیمه از پوشش ریسک‌های نامشهود + صوت
کد خبر: 4142674
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷
حاجی‌اشرفی در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

غفلت شرکت‌های بیمه از پوشش ریسک‌های نامشهود + صوت

رئیس هیئت مدیره انجمن کارشناسان صنعت گفت: صنعت بیمه ایران به جای اینکه محصولات مورد نیاز کارآفرینان و خوداشتغالان را تأمین کند، فقط به پوشش بیمه‌های فیزیکی مشغول شده و از پوشش ریسک‌های نامشهود غفلت کرده است.

حمیدرضا حاجی اشرفی

حمیدرضا حاجی‌اشرفی، رئیس هیئت مدیره انجمن کارشناسان صنعت بیمه در گفت‌وگو با ایکنا، درباره نقش بیمه در رشد تولید و مهار تورم اظهار کرد: یکی از وظایف اصلی صنعت بیمه مدرن، کمک به تولید و پوشش ریسک و تورم است، ولی در صنعت بیمه ایران نگاه سنتی وجود دارد و به دلیل وجود مدیریت سنتی، عدم پویایی را در صنعت بیمه کشور شاهد هستیم.

وی بیان کرد: صنعت بیمه ایران به جای اینکه محصولات مورد نیاز کارآفرینان و خوداشتغالان را تأمین کند، فقط به پوشش‌ بیمه‌های فیزیکی مشغول شده و از پوشش ریسک‌های نامشهود غفلت کرده است. در کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته صفر تا صد یک کسب و کار یعنی میکرودانه‌ها، دانه‌ها و خوشه‌ها تحت پوشش بیمه قرار دارند و در کشور ما هم باید این موضوع مدنظر شرکت‌های بیمه قرار داشته باشد تا تولید و صادرات تقویت و رونق پیدا کند و با رونق تولید و ایجاد تعادل و توازن در چرخه عرضه و تقاضا تورم مهار و روند کاهش به خود گیرد.

نقش صنعت بیمه در صیانت از تولید

رئیس هیئت مدیره انجمن کارشناسان صنعت بیمه بیان کرد: صنعت بیمه وظیفه دارد از رشد تولیدات ملی به واسطه رشد تعداد بنگاه‌ها و عدم انحلال بنگاه‌های موجود حمایت کند، چرا؟ چون وقتی تولید افزایش پیدا کند به کارگران و نیروی کار دستمزد و حقوق پرداخت می‌شود و وقتی به کارگران حقوق و دستمزد پرداخت شود فقر از بین خواهد رفت و اگر میان ارائه کالا و خدمات با تقاضا توازن برقرار شود تورم کاهش می‌یابد و شرکت‌های بیمه هم در این شرایط منتفع خواهند شد.

حاجی‌زاده بر ضرورت اصلاح ساختار صنعت بیمه در ایران تأکید و تصریح کرد: واقعیت این است ساختار صنعت بیمه در ایران یک ساختار فرسوده محسوب می‌شود و این ساختار متعلق به دهه 50 شمسی و قبل از آن است. اولاً باید ساختار اصلاح و تغییر یابد و ثانیاً این مهم با انجام تفکیک وظایف نظارتی و شراکتی نهاد ناظر یعنی بیمه مرکزی امکان‌پذیر است.  

وی در همین رابطه ادامه داد: بیمه مرکزی باید تمامی مسئولیت‌هایش در رابطه با بیمه‌های اتکایی اختیاری و اجباری را از خود سلب کند و همه آنها را به شرکت بیمه اتکایی ایران بسپارد.

این کارشناس صنعت بیمه تأکید کرد: نباید به صورت شکلی و با هدف رفع تکلیف شرکت‌های بیمه اتکایی‌ خصوصی تأسیس شود و در نهایت هم دوباره بیمه‌های اتکایی اجباری و اختیاری به بیمه مرکزی تحمیل شوند و اهدافی که دولت و قانونگذار در نظر گرفته‌اند از این طریق به انحراف کشانده شوند. پس تشکیل شرکت ملی بیمه اتکایی و سلب هرگونه فروش بیمه‌های اتکایی از طریق بیمه مرکزی چه مستقیم و چه غیرمستقیم به واسطه شرکت‌های بیمه اتکایی خصوصی باید اتفاق بیفتد.

ضرورت اصلاح رویکردها به صنعت بیمه

حاجی‌اشرفی گفت: شرکت ملی اتکایی که زیر نظر دولت است و سهامدارانش می‌توانند مردم و شرکت‌های بیمه باشند، با نظارت بیمه مرکزی ایران تفکیک شود و این ابتدای اصلاح ساختار است و گام بعدی، اصلاح رویکردهاست. نگاهی که در حال حاضر در صنعت بیمه به ویژه در بیمه مرکزی ایران نسبت به شرکت‌های بیمه و بازار بیمه اعم از شبکه فروش و ارزیابان خسارات و غیره حاکم است، نگاه ارباب و رعیتی و متعلق به دوره مرکانتیلیسم است. نگاه مرکانتیلیسم در دنیا منسوخ شده و این رویکرد هم باید از صنعت بیمه کشور ما زدوده شود و دولت و مجلس در این زمینه وظایفی بر عهده دارند.

وی در پایان تأکید کرد: طبق پیش‌بینی‌هایی که قبلاً در قانون شده باید سندیکای کارگزاران و نمایندگان تشکیل شود و در کنار سندیکای بیمه‌گران و دیگر تشکل‌های حرفه‌ای و صنفی مسئولیت‌های بیشتری را برعهده بگیرند. همچنین اخیراً بیمه مرکزی به دولت سیزدهم پیشنهاد کرده که سیستم ابزار مالی تکافل در ایران راه‌اندازی شود و اگر چنین سیستمی دایر شود، می‌تواند کمک قابل توجهی به تغییر ساختاری و رویکردی در بازار بیمه ایران کند و در نهایت در خدمت اقتصاد ملی ایران قرار خواهد گرفت.

کد

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha