نیازمند الگوی معماری، حکمرانی نوین فرهنگی هستیم
کد خبر: 4140133
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۴
حجت‌الاسلام خسروپناه مطرح کرد

نیازمند الگوی معماری، حکمرانی نوین فرهنگی هستیم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح این سؤال که مدل و الگوی حکمرانی فرهنگی که در این زمان کارساز باشد، چیست، گفت: امروز نیاز به الگوی معماری حکمرانی نوین فرهنگی داریم اما هنوز به آن نرسیده‌ایم.‌

حجت‌‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگیبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی شامگاه، 20 اردیبهشت‌ماه در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس با طرح این سؤال که مدل و الگوی حکمرانی فرهنگی که در زمان ما جواب دهد، چیست،‌ گفت:‌ امروز دنیا به سمت پلتفرم‌ها حرکت می‌کند و حتی صدا و سیما، بی بی سی و سینما و... هم دارای کاهش مخاطب هستند چرا که مردم به سمت پلتفرم‌ها می‌روند اما سؤال اینجاست که الگوی فرهنگی ما برای این قضیه چیست و آیا این الگو برای پلتفرم‌ها جواب می‌دهد.

وی با ذکر این نکته که حکمرانی به معنای حکومت‌داری نیست، به‌ معنای آن است که الحکمه فرهنگی زمانه ما چیست و منظور از حکمرانی، سیاستگذاری، تنظیم‌گری تا تصدی‌گری است، گفت:‌ باید بررسی کنیم که نگاه رهبر معظم انقلاب به فرهنگ چیست و چقدر باید عرصه فرهنگ به‌دست مردم سپرده شود البته مردم هم تنها جبهه انقلاب نیستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه امروز نیاز به الگوی معماری حکمرانی نوین فرهنگی داریم اما هنوز به آن نرسیده‌ایم، افزود:‌ باید دنیای الگوهای فرهنگی امروز‌ را بشناسیم.

خسروپناه در ادامه با تأکید بر اینکه مشارکت دانشگاهیان در حوزه برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی باید جدی گرفته شود، گفت:‌ دانشگاه شیراز، دانشمندان علوم انسانی با رویکرد اسلامی دارد که چهره ملی هستند و باید از ظرفیت آنان در این برش استانی استفاده شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، نخستین شرط حکمرانی فرهنگی را  استفاد از دانشمندان مطرح کرد و افزود:‌ اولویت‌هایی که در برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی آورده شده است کلان هستند و ممکن است خودشان زیرشاخه داشته باشند و به این دلیل باید به اولویت‌ها هم توجه کرد و در نهایت به ما بگویید که آیا این الگو در فارس نتیجه‌بخش است یا اینکه نیاز به اقدامات و راهبردهای جدید دارد.

وی با بیان اینکه گزارش ارائه شده در خصوص برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی در فارس مرکزمحور است، گفت: یک گزارش مسئله محور هم در این قضیه ارائه شود تا بدانیم چه میزان از برش استانی اجرا شده است و در این صورت مشخص خواهد شد که چقدر دستگاه‌ها برای اجرای این برش پای کار بودند لذا ارزیابی و سنجش مسئله محوری هم نیاز است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با تصریح اینکه برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی در استان فارس زود شروع شد، گفت: شیراز و فارس جایگاه مهمی در کشور دارند.

وی با بیان اینکه شیراز هم چهارمین شهر بزرگ ایران و هم سومین حرم اهل بیت(ع) است، این کلان‌شهر را شهر حکومت‌ها مطرح کرد و افزود: شهری که استمرار حکومتی داشته است، معنای تمدنی دارد.

خسروپناه همچنین با اشاره به سبقه هنری این شهر گفت: انواع هنرها در شیراز نهفته است. شیراز شهر فلسفه و شهر عرفاست و همه دنیا با بزرگان این شهر آشنا هستند. این شهر، شهر حکمت‌هاست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه سخنان خود با ذکر این نکته که برنامه امروز باید برای پس فردا باشد اما باید تاریخ دیروز را بدانیم تا بتوانیم برای آینده آن برنامه‌ریزی کنیم، گفت: باید با نگاه فرهنگی و تمدنی برای شیراز برنامه‌ریزی شود.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده در این نشست بر ضرورت توجه به مبحث سند جامع دانشگاه اسلامی تأکید کرد و گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مردم‌نهاد باشد و ظرفیت‌های استانی در آن در نظر گرفته شود. این‌ها سخنان خوبی است که در جلسه مطرح شد و یکی از اولویت‌های ما هم ارتباط با جبهه مردمی است و به همین دلیل به استان‌ها سفر می‌کنیم تا بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

نسخه واحد فرهنگی به همه استان‌ها نمی‌توان داد

خسروپناه در عین حال با ذکر این نکته که نمی‌توان در مباحث فرهنگی نسخه واحد به همه استان‌ها داد و باید تفاوت‌ فرهنگ‌ها را هم مدنظر قرار دارد، گفت: باید برای ایجاد یک فرهنگ، ابتدا گفتمان‌سازی کنیم و این کار هم اول از خود مسئولان شروع می‌شود و مثال عینی این مسئله هم عفاف و حجاب است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مطلب مطرح شده در خصوص اینکه مصوبات این شورا ضمانت اجرایی ندارند، گفت: مجلس شورای اسلامی و قوه‌قضائیه با شورای عالی انقلاب فرهنگی همراه هستند اما مطالبی که در خصوص عدم اجرای مصوبه شورای عالی بعضاً در رسانه‌ها مطرح می‌شود، بحث حاشیه‌ای است و نباید خیلی سخت گرفت.

وی با بیان اینکه در بحث عفاف و حجاب قوه‌قضائیه همکاری بسیاری خوبی داشت، افزود: حداقل در این دوره شورای عالی انقلاب فرهنگی و دولت اختلافی در بحث اجرای مصوبات وجود ندارد اما اینکه چرا برخی مصوبات اجرا نمی‌شود، اشکالی است که به کل کشور بازمی‌گردد. برای نمونه سیاست‌های رهبر معظم انقلاب بیش از 30 مصوبه داشت اما چند درصد آن‌ها اجرایی شده است پس اینکه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرا نمی‌شود، فقط اشکال به شورای عالی نیست و مقداری به ضعف نظارت بازمی‌گردد.

خسروپناه با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای این کار مرکز نظارت و رصد را راه‌اندازی کرده است، گفت:‌ در این مراکز نهادهای مختلفی نظیر فراجا، معاونت فرهنگی ستاد کل و... همکاری دارند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با تأکید بر اینکه باید بودجه برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی مشخص شود، گفت: ما جلسات نقشه مهندسی فرهنگی را برگزار کردیم و حتی مبلغی هم برای آن مصوب کردیم اما سال گذشته حتی یک ریال برای این کار تخصیص داده نشد.

وی همچنین گفت: تعامل حوزه با آموزش و پرورش سیاست نیست،‌ بلکه عملیات است اما اینکه چگونه باشد پیشنهادات عملیاتی دارد که در آن مسئولان به تفاهم رسیدند تا در قالب مدارس صدرا و معارف اسلامی در این زمینه فعالیت کنند اما اگر کسی طرح بهتری دارد، آن را انجام دهد.

خسروپناه در پایان با بیان اینکه ترسیم راهبردها و سیاست‌ها به عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است و ستاد راهبری و هدایت دستگاه‌ها به عهده وزارت کشور است، گفت: وزارت کشور ذاتاً یک مجموعه سیاسی و امنیتی است و فرهنگی نیست.

انتهای پیام
captcha