جشنواره‌های قرآنی پرمخاطب‌ترین برنامه در فضای دانشگاهی است
کد خبر: 4139727
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
حجت‌الاسلام رستمی:

جشنواره‌های قرآنی پرمخاطب‌ترین برنامه در فضای دانشگاهی است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در آئین اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت گفت: جشنواره‌های قرآنی پرمخاطب‌ترین برنامه در فضای دانشگاهی است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در آئین اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، که امروز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، اظهار کرد: مفتخرم که اعلام کنیم، مثل همیشه گسترده‌ترین و پرمخاطب‌ترین جشنواره در بین گردهمایی‌های جریان دانشگاهی، جشنواره قرآن و عترت است و هیچ تجمعی با این نصاب در سایر رشته‌ها در فضای دانشگاهی ما وجود ندارد.

وی ادامه داد: باید این اتفاق مبارک را همچنان تکرار کنیم. امروز در زمانی که خیلی‌ها تلاش دارند در این جنگ شناختی، نگاه مردم، دانشگاهیان و مدیران را در مورد حقیقت دانشگاه تغییر دهند و تلاش می‌کنند تصویری برخلاف آنچه در دانشگاه‌های ما وجود دارد از دانشگاه ارائه، دهند ما باید این فضا‌ها را تقویت کنیم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه در دانشگاه‌ها شاهد اتفاقات بزرگ و فاخری در فضای دینی و معارفی هستیم که قبل از انقلاب اسلامی به هیچ وجه وجود نداشت، گفت: امروز دانشگاه‌هایی را داریم که به دلیل کثرت جمعیت، نماز جماعتش در دو وعده برگزار می‌شود یا دانشگاه‌هایی داریم که مراسم افطاری چند هزار نفره برگزار می‌کنند و این‌ها نشان از استقبال و توجه دانشگاهیان به فضای قرآنی است در حالی که دشمن تلاش می‌کند آن‌ها را وارونه و برخلاف واقعیت جلوه دهد.

رستمی با تاکید بر اینکه موظفیم حقیقت و خوبی‌ها را نشر دهیم، گفت: ابطال باطل یکی از وظایف انسان مؤمن است و برگزاری جشنواره قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور جزو کار‌های مبارکی است که نسبت به جمعیتش، بسیار است. امروز نزدیک به ۵۰ هزار دانشجو از جمعیت این دانشگاه در این جشنواره شرکت کرده‌اند که کار ارزشمند و بزرگی است و این نصاب در همه دانشگاه‌ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه روح علاقه به قرآن، دین، معنویت و اخلاقیات حتی در بین افرادی که در برخی از مظاهر دینی کوتاهی‌هایی می‌کنند، موج می‌زند، اظهار کرد: همه جوانان و نوجوانان ما شایسته و پاک‎‌طینت و ان‌شاءالله جز سربازان آینده نظام جهانگیر عدالت هستند و امیدواریم عمر ما به آن دوره پربرکت متصل شود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: موظفیم از خادمان قرآن و کسانی که در این فضای قرآنی شرکت می‌کنند، تجلیل کنیم. امروز دوره حاکمیت نظام فکری غرب در قالب مکتب لیبرال دموکراسی و چه قرائت‌ها و مکاتبی که ذیل آن در بخش‌های مختلف رخ داده نشان از دوره تنهایی بشر است. این همان دوره بی‌کس بودن بشر است و نگاه، سبک زندگی و حرکت بشر به سمت تنهانمایی اوست. در این تنهایی آن‌ها به دنبال صید انسان‌ها هستند و آن چیزی که قرآن به ما می‌آموزد و دین به سمت آن هدایت کرده است، این است که‌ ای انسان تو تنها نیستی و به خدای خودت متصل هستی؛‌ ای انسان‌ها در کنار هم قرار گیرید و با هم قدم بردارید.

رستمی تصریح کرد: امام سجاد(ع) می‌فرمایند: « لو ماتَ مَن بَينَ المَشرِقِ و المَغرِبِ لَما استَوحَشتُ بعدَ أن يكونَ القرآنُ مَعی؛ اگر همه مردمی که ما بین مشرق و مغرب هستند، بمیرند، من از تنهایی هراس نکنم بعد از آن که قرآن با من باشد». این یعنی انسان حق ندارد، فکر تنهایی و وحشت کند. این تفکر اتصال به مبدأ و معاد انسان‌ها باید توسط شما قرآنیان و دانشگاهیان در جامعه طنین افکن شود.

وی در ادامه اشاره‌ای به نامه عرفانی امام خمینی(ره)، به فرزند خود مرحوم سیداحمد خمینی کرد و گفت: امام در بخشی از نامه خود به فرزندش می‌گوید: «فرزندم! با قرآن این بزرگ کتاب معرفت آشنا شو اگرچه با قرائت آن؛ و راهی از آن به سوی محبوب باز کن و تصوّر نکن که قرائت بدون معرفت اثری ندارد که این وسوسه شیطان است. آخر، این کتاب از طرف محبوب است برای تو، و برای همه کس و نامه محبوب است، اگرچه عاشق و محب مفاد آن را نداند و با این انگیزه حبّ محبوب که کمال مطلوب است به سراغت آید و شاید دستت گیرد. ما اگر در تمام لحظات عمر به شکرانه این که قرآن کتاب ما است به سجده رویم از عهده برنیامده‌ایم.»

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بیان کرد: اگر انسان تمام عمرش را در سجده شکر امن باب اینکه خداوند قرآن را به او ارائه کرده است، بماند از عهده شکر به در نخواهد آمد. شما عزیزان شاکر باشید که خداوند دریچه‌های انس با خودش را به سوی شما گشوده است. کتابی که بنا به گفته حاملان بزرگ آن یعنی اهل بیت هرگز در آن کهنگی راه پیدا نمی‌کند.

رستمی گفت: هرچه انس ما با قرآن بیشتر شود دریچه‌هایی بیشتری از این معرفت در محیط ما باز می‌شود. باید قرآن در محیط ما به واسطه ما متجلی شود. اگر ما خودمان را آینه‌های کوچک شکسته‌ای بدانیم که آن خورشید بر وجود ما می‌تابد، بازتاب هم باید در محیط ما دیده شود. باید قرآن به واسطه شما حاملان قرآن در محیط زندگی، جامعه و کار شما متجلی شود. اگر نور قرآن و شمیم قرآن به واسطه ما منعکس شود، قطعاً از کسانی خواهیم بود که در آخرت قرآن شفاعت ما را خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha