جلسات هفتگی آموزش قرآن مساجد نیازمند حمایت مسئولان است
کد خبر: 4139645
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷
باروتی:

جلسات هفتگی آموزش قرآن مساجد نیازمند حمایت مسئولان است

یکی از اساتید پیشکسوت قرآنی با بیان اینکه اصلی‌ترین چالش جلسات هفتگی آموزش قرآن مساجد، مشکلات مالی و عدم حمایت مسئولان است، گفت: ایجاد جاذبه برای جوانان نیازمند حمایت مالی و معنوی از سوی مسئولان فرهنگی است.

احمد علی باروتیقرآن کریم، کتاب راهنما و هدیه خداوند متعال به بشریت است تا با خواندن و یادگیری آن بتوانند روح خود را جلا دهند و با عبرت از سرگذشت نیاکان راه حق را از باطل تشخیص داده و گام در مسیر الهی بگذارند. آموزش این هدیه الهی نسل به نسل و سینه به سینه در بین ایرانیان رواج داشته و محلات به واسطه حضور تمامی اقشار جامعه محل مناسبی برای تبلیغ مفاهیم دینی  اسلامی بوده است.

«جلسات هفتگی قرآن کریم در مساجد محله‌ای» تجلی آموزش کتاب آسمانی است که شاید قدمت آن به زمان پیدایش مسجد نیز می‌رسد اما کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در راستای آشنایی با چالش‌ها و شیوه برگزاری جلسات قرآنی در مساجد، ایکنای فارس، گفت‌و‌گویی با یکی از اساتید پیشکسوت قرآنی که بیش از ۵۰ سال جلسات هفتگی قرآن را برپا کرده، داشته است که تقدیم مخاطبان می‌شود:

ایکنا ـ لطفاً خودتان را معرفی کنید.

احمدعلی باروتی متولد ۱۳۳۵ در شهرستان استهبان مدرس بازنشسته دانشگاه فرهنگیان شیراز هستم. تدریس قرآن را از سال ۱۳۵۰ در مساجد آغاز کردم و به مدت ۱۰ سال در دانشکده علوم قرآنی شیراز، جهاددانشگاهی و مراکز علمی به تدریس روانخوانی، تجوید و صوت و لحن مشغول بودم. به برکت قرآن مقام دوم در استان خراسان رشته صوت و لحن و قرائت، مقام اول خوشنویسی قرآنی خط نسخ در میان جانبازان کشور، مقام دومی خط نسخ بین فرهنگیان و معلمان کشور و مدرک هنری فوق ممتاز را توانستم کسب کنم.

در مساجد شهرک گلستان شیراز ۲۴ سال است که کرسی تلاوت، آموزش و پرسش و پاسخ برگزار می‌کنیم و هم‌اکنون کلاس قرائت و رفع اشکال شنبه شب‌ها در مسجد خاتم الانبیا(ص) و یک شنبه شب‌ها در مسجد غدیر بعد از نماز مغرب و عشا به صورت خودجوش و مردمی در حال برگزاری است.

ایکنا ـ مخاطب شما در جلسات چه افرادی هستند؟

مخاطبین جلسات هفتگی اکثراً بازنشسته‌های نظامی، ادارات، معلمان و تعدادی از دان‌ آموزان و دانشجویان هستند. برای همین تلاش خود را برآن گذاشتیم که در کنار تفسیر آیات قرآن کریم بصیرت‌افزایی مستمعین در راستای جهاد تبیین که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، انجام شود.

ایکنا ـ از چالش‌های پیش‌رو در برگزاری کلاس‌های هفتگی قرآن بگویید.

طی این سال‌ها، کلاس‌های قرآن در مساجد از جانب هیچ مؤسسه و یا ارگانی حتی برای اهدای جوایز و تشویق کودکان، جوانان و نوجوانان حمایت نشده و کاملاً خودجوش و آتش به اختیار است. سال‌ها است که مسئولان کار فرهنگی و مذهبی در مساجد را مورد حمایت و توجه قرار نمی‌دهند در صورتی که امام خمینی(ره) فرمودند مساجد سنگر هستند و باید حفظ شوند چراکه سنگر دفاع از آرمان‌ها، ارزش‌ها و آموزه‌های دینی است.

زمانی افراد داوطلبانه در کلاس‌ها شرکت می‌کردند، اما اکنون باید برای نسل جوان باید ایجاد علاقه کرد تا جاذبه‌ای شکل گیرد و این جاذبه نیازمند حمایت مالی و معنوی از سوی مسئولان فرهنگی است. کار فرهنگی نیازمند وقت و صرفه بودجه است بنابراین معتقدم اصلی‌ترین چالش جلسات هفتگی مساجد «مشکلات مالی و عدم حمایت مسئولان و نهادها» است.

نیازمند ایجاد یک مرکز برای هم‌افزایی اساتید قرآنی در شهر شیراز هستیم تا با جمع‌آوری نظرات افراد متخصص در زمینه تبلیغ قرآن کریم، کار تربیت نیروی گام دوم انقلابی تقویت شود. نیاز است تا جلسات خانگی و هفتگی زیریک چتر باشند و شرایط تبیین و تبلیغ فراهم شود چراکه راه قرآن راه زندگی بوده و هر کس در این مسیر قرار بگیرد در زندگی شخصی و اجتماعی، فردی موفق می‌شود.

50 قرآن‌آموز پس از یادگیری در همین جلسات هفتگی و رسیدن به جایگاه استادی در مساجد، محل کار و یا شهرستان‌های خود جلسات هفتگی خود را راه‌اندازی کردند که نشان از درک عمیق آن‌ها از برکات قرآن کریم است و در حال گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه هستند.

ایکنا ـ دغدغه شما از آموزش کتاب خداوند چیست؟

از زمانی که کوچک بودم در شهرستان استهبان هر شب در کلاس قرآن مسجد شرکت می‌کردیم و از دوران جوانی با گردهم آوری دوستان هم سن و سال قرآن کریم را تمرین می‌کردیم.  قرآن کریم از کودکی با رگ و پوست ما عجین شده و از همان زمان تا کنون این راه را وظیفه شرعی خودم می‌دانم چراکه بهترین راه سعادت برای انسان است. هر چیزی دارم از قرآن است و با ورود به عرصه خوشنویسی خطوط قرآنی مسیر زندگی زیباتر شد و اولاد صالح را از برکت قرآن می‌بینم و در مسیر زندگی مشکلات برای من سهل شد.

حمیدرضا ثابت نسب

انتهای پیام
captcha