فعالیت‌های فرهنگی با پشتوانه تحقیق و تحلیل داده‌ها انجام شوند
کد خبر: 4138851
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸
قانع:‌

فعالیت‌های فرهنگی با پشتوانه تحقیق و تحلیل داده‌ها انجام شوند

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس با تأکید بر اینکه در حوزه تعمیق ارزش‌ها باید تلاش بیشتری کنیم، گفت:‌ در فضای فرهنگی  استان، کار مطالعه شده از روی تحقیق و ارزیابی کمتر انجام شده است و اگر بناست اتفاقاتی در حوزه فرهنگ دینی رخ دهد باید اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها با پشتوانه تحقیق و تحلیل داده‌ها انجام شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن قانع، مدیرکل تبلیغات اسلامی فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن قانع، مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس امروز، 16 اردیبهشت‌ماه در دیدار با رئیس جهاددانشگاهی این استان گفت: ظرفیت‌های جهاددانشگاهی و تبلیغات اسلامی می‌تواند موجب هم‌افزایی بین دستگاه‌های فرهنگی استان شود و قطعاً این مسئلئه یکی راهبردهای بسیار مهم است که باید مدنظر قرار گیرد.

وی خواستار انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با جهاددانشگاهی شد و افزود: با توجه به ظرفیت‌های جهاددانشگاهی چند موضوع را می‌‌توان در این تفاهم‌نامه دنبال کرد که در حوزه تبلیغ و ترویج و تبیین هستند و در این زمینه هم باید منویات رهبر معظم انقلاب مدنظر قرار گیرد.

قانع با تأکید بر اینکه در حوزه تعمیق ارزش‌ها باید تلاش بیشتری کنیم، گفت:‌ رهبر معظم انقلاب تأکید داشتند که اگر خواص جامعه در مسیر درست قرار گیرند، قطعاً عوام هم آن‌ها را دنبال خواهند کرد. در فضای فرهنگی  استان، کار مطالعه شده از روی تحقیق و ارزیابی کمتر انجام شده است و اگر بناست اتفاقاتی در حوزه فرهنگ دینی رخ دهد باید اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها با پشتوانه تحقیق و تحلیل داده‌ها انجام شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس اظهار کرد:‌ در عرصه‌های مختلف فرق و ادیان، مسجد و هیئات مذهبی، کانون‌های فرهنگی، مؤسسات قرآنی، ‌امور بانوان، علوم انسانی و اسلامی‌سازی آن‌ها با توجه به ظرفیت‌هایی که داریم‌ اقدامات انجام دادیم.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی در سرفصل‌های مختلف فرهنگی و پژوهشی و قرآنی و همچنین افکارسنجی می‌تواند،‌ یاری‌رسان ما باشد، گفت: مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران جهاددانشگاهی (ایسپا) می‌تواند در موضوعات فرهنگی استان و در پژوهش‌های خاصی که در سطح شیراز و شهرستان‌ها انجام می‌شود، نقش مهمی ایفا کند و باید برای استفاده از این ظرفیت پروژه تعریف کنیم.

قانع با اشاره به فعالیت اتاق فکر فرهنگی استان، گفت:‌ در اتاق فکر فرهنگی استان ظرفیت‌های جهاددانشگاهی فارس بسیار وسیع دیده شده است و می‌‌توان در مباحث افکارسنجی، فرق و مذاهب که چالش‌های آن بسیار جدی است و نیاز به آمارهای دقیق و افکارسنجی داریم از این ظرفیت استفاده کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس با بیان اینکه در برنامه‌های فرهنگی استان ضعف تحلیل زیاد است و به صورت سطحی به آن نگاه می‌شود نه عمقی، گفت: در حوزه قرآن دو سه نهاد در کشور مأموریت خاص و ویژه دارند که یکی از آن‌ها سازمان تبلیغات اسلامی است و در این راستا سازمان دارالقرآن ذیل سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت می‌کند.

وی یکی از بخش‌هایی که می‌توان از ظرفیت جهاددانشگاهی استفاده کرد را همکاری در راه‌‌اندازی دارالقرآن‌ها در سطح شهرستان‌ها عنوان کرد و افزود: ذیل سازمان دارالقرآن فعالیت‌های مختلف استانی، ملی و شهرستانی اجرا می‌شوند که در مباحث تعمیق، تبیین و ترویج مهارت‌ها هم فعالیت می‌کنند.

جهاددانشگاهی در حوزه علوم قرآنی و انسانی پیشگام شود

قانع برگزاری محفل طی ایام ماه مبارک رمضان را یکی از فعالیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی با مشارکت رسانه ملی عنوان کرد و گفت: ما در سازمان تبلیغات اسلامی از ظرفیت‌های قرآنی مردمی گرفته تا دبیرخانه قرآن و علوم انسانی پیگیری می‌کنیم که جهاددانشگاهی می‌‌تواند پیش‌قدم این قضایا شده و قطعاً استاندار هم از این برنامه ها حمایت خواهد کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس در ادامه با اشاره به فعالیت‌های خبرگزاری ایکنا در استان، گفت: خبرگزاری ایکنا به صورت تخصصی در حوزه قرآن فعالیت می‌کند که فعالیت‌های آن هم شاخص است و قطعاً رسانه سازمان تبلیغات اسلامی هم به صورت تخصصی در حوزه فرهنگ دینی فعالیت دارند.

وی بر ضرورت تحلیل داده در حوزه رسانه‌ها تأکید کرد و گفت: در این زمینه تحلیل‌های اخبار رسانه‌های استان را در بازه یک ماهه در اتاق فکر انجام دادیم و برای آن چند فیلتر نظیر میزان انعکاس رویدادها، حوزه فرهنگی، میزان تحلیل داده‌ها، خط دهی فرهنگی و گفتمان‌سازی در نظر گرفتیم که آمار جالبی به دست نیاوردیم و در مرحله اول رسانه‌ها در جا می‌زنند و دلیل آن هم بعضاً سیاست‌بازی است.

از رویدادهای فرهنگی به نفع دینداری مردم استفاده کنیم

قانع با تأکید بر اینکه باید از رویدادهای فرهنگی به نفع دینداری مردم استفاده کنیم، افزود: در فضای رسانه‌ای به دنبال این هستیم که سه گانه تبیین، تحلیل و تعمیق را دنبال کنیم و در فضای تحلیل و خط‌دهی در فضای رسانه‌ای استان می‌توان از ظرفیت خبرگزاری‌های جهاددانشگاهی استفاده کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس همچنین مجدداً استفاده از ظرفیت بخش افکارسنجی جهاددانشگاهی را در حوزه‌های پژوهشی، تولیدات فرهنگی، میزان آشنایی مردم با مفاخر استان و ... را مورد توجه قرار داد و افزود: حوزه پژوهش، عرصه وسیعی است که موضوعات مختلفی می‌تواند برای ان تعریف شود تا بتوانیم مدیریت افکار فرهنگی جامعه را داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha