نخستین اجلاسیه بین‌المللی تنوع فرهنگی ‌برگزار می‌شود
کد خبر: 4138416
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۵

نخستین اجلاسیه بین‌المللی تنوع فرهنگی ‌برگزار می‌شود

دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور از برگزاری نخستین اجلاسیه بین‌المللی تنوع فرهنگی با حضور سران سازمان فرهنگی یونسکو در اواخر اردیبهشت‌ماه برای پاسداشت اصل تنوع فرهنگی جوامع در تهران خبر داد.

مجید امامی دبیر شورای فرهنگی عمومی کشوربه گزارش ایکنا از فارس، مجید امامی، دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور عصر امروز، 13 اردیبهشت در اختتامیه‌ همایش بین‌المللی «هویت ایرانیان» که در دانشگاه شیراز برگزار شد، بیان کرد: مسئله اساسی هویت ملی از اولویت جدی در فرهنگ عمومی کشور است و فعالیت دانشگاه شیراز علمدار این مسئله شد.

وی تصریح کرد: پیدایش هویت‌های انعکاسی با فاصله گرفتن از سنت به عنوان پاسبان جدی هویت، تضعیف نقش زبان ملی و مادری در حیات هویتی جوامع رخ می‌دهد که یک مقوله جهانی پنج سال گذشته بوده و تنوع را بر نمی‌تابد بنابراین ملیت‌ها را در جوامعی که نمی‌خواهند در هویت جهانی هضم شوند را درگیر بعضی از نزاع امنیتی می‌کنند.

امامی افزود: ارائه کنوانسیون 2003 تنوع بیان‌های فرهنگی سازمان یونسکو در مقابل همگون‌سازی فرهنگ آمریکایی بود و جبهه کشورها خواهان اصالت و فرهنگ با این کنوانسیون تشکیل شد با اینکه ایران عضو این عهدنامه نیست اما پیام نگرانی دنیا در خصوص همگون‌سازی فرهنگ جهانی بسیار روشن است.

وی با اشاره به اینکه نیازمند پاسداشت اصالت فرهنگی هستیم، گفت: نخستین بار اصل تنوع فرهنگی توسط مجموعه دستگاه‌های فرهنگ عمومی کشور در شهر تهران با برگزاری اجلاسیه بین‌المللی تنوع فرهنگی در پایان اردیبهشت‌ماه امسال پاس داشته می‌شود و میزبان سران سازمان علمی و فرهنگی یونسکو برای نخستین بار بعد از انقلاب خواهیم بود.

بنابه گفته این مقام مسئول، شورای فرهنگ عمومی از دوهه قبل درگیر هویت ملی بوده و  در سال 1386، 7مولفه هویت ملی را اعلام کرده است؛ مودت اولیای الهی امر جداناپذیری از ایرانیان طی 3 هزار سال گذشته بوده که بر اساس شواهد میراثی تا 7 هزار سال در شهر سوخته و موارد دیگه قدمت دارد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه ایران با همه مؤلفه‌های هویت خود معرفی می‌شود و نمی‌توان تاریخ، معنویت و... را از ایرانیان جدا کرد، اظهار کرد: کم کاری در ارائه الگو‌های جذاب ایرانی باعث شد تا برخی از روایت‌های جعلی در ذهن جوانان نقش ببندد چراکه نظام صنایع رسانه‌ای و فرهنگی ما در مقابل تهاجم دشمن در انفعال شدید قرار گرفت و نتوانستیم روایت یک پارچه از تاریخ کشورمان ارائه دهیم.

انتهای پیام
captcha