دینانی از دینداری ایرانیان در تاریخ باستان می‌گوید
کد خبر: 4138113
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۵

دینانی از دینداری ایرانیان در تاریخ باستان می‌گوید

فیلسوف و پژوهشگر برجسته کشور در پیام صوتی خود به همایش بین‌المللی «هویت ایرانیان» به بررسی دینداری ایرانیان در تاریخ باستان پرداخت و گفت: ایرانیان از آغاز تاریخ نه تنها مشرک بلکه موحد و خداپرست بودند.

غلامحسین ابراهیمی دینانی، فیلسوف برجسته ایرانیبه گزارش ایکنا از فارس، غلام‌حسین ابراهیمی دینانی، فیلسوف و پژوهشگر برجسته کشور امروز، 12 اردیبهشت‌ماه در پیامی صوتی به همایش بین‌المللی «هویت ایرانیان» که در تالار حکمت دانشگاه شیراز برگزار شد، ضمن بررسی دین‌داری ایرانیان در تاریخ باستان گفت: ایرانیان از آغاز تاریخ نه تنها مشرک بلکه موحد و خداپرست بودند و کلام گفتار نیک، پندار نیک و کردار نیک نمونه‌ای از وجود معنویت در هویت ایرانیان است.

وی ادامه داد: یکی از فیلسوفان اروپایی در کتاب خود می‌گوید برای اولین بار معنویت در ایران باستان شروع شده و ایران دارای سبقه دینی است لذا یزدان را خدا و اهریمن را شیطان می‌دانستند.

ابراهیمی دینانی با تصریح اینکه در حمله اعراب به ایران، آثار مکتوب ایرانی به آتش کشیده شد، گفت: اروپا در زمان دین‌داری ایرانیان در توحش به سر می‌بردند و مردم ایران به مهربانی و مهمان‌نوازی معروف بوده و عدالت پادشاهان ایرانی نظیر کوروش زبانزد بوده است.

این فیلسوف برجسته کشورمان با بیان اینکه ایرانیان اسلام را بهتر از ملت دیگری قبول کردند، گفت: قرآن کریم در مکه نازل شد، در ترکیه قرائت شد و در ایران فهم شد. همه کشور هایی که مسلمان شدند زبان خود را تغییر دادند اما ایرانیان زبان شیرینی فارسی را همراه با دین خود ادامه دادند.

ابراهیمی دینانی، علوم حدیث را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: در علم حدیث؛ مؤلفان صحاح سته همه ایرانی هستند و این نشان از فهم اسلام توسط ایرانیان است و در زمان قدیم تنها ایران بزرگ و یونان دارای تمدن بودند و ایرانی اگر هزار سال در خارج باشد، ایرانیت خودش را از دست نمی‌دهد و هویت خود را حفظ می‌کند.

انتهای پیام
captcha