تمام معلمان قرآن دارای شرایط، تبدیل وضعیت شدند
کد خبر: 4138405
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۶
عسکری در پاسخ به ایکنا:

تمام معلمان قرآن دارای شرایط، تبدیل وضعیت شدند

مدیرکل آموزش و پرورش فارس در خصوص آخرین وضعیت استخدام معلمان قرآن گفت: تمام کسانی که شرایط آیین‌نامه استخدامی قبلی را داشتند، جذب و تبدیل وضعیت شدند.

محمدخلیل عسکری، مدیرکل آموزش و پرورش فارسبه گزارش ایکنا از فارس، محمدخلیل عسکری، مدیرکل آموزش و پرورش فارس امروز، 13 اردیبهشت‌ماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز در پاسخ به خبرنگار ایکنا در خصوص آخرین وضعیت استخدام معلمان قرآن گفت: تمام کسانی که شرایط آیین‌نامه استخدامی قبلی را داشتند، جذب و تبدیل وضعیت شدند.

وی با بیان اینکه این کار هم در مقطع پی‌دبستانی، هم مدارس و هم نهضت سوادآموزی‌ها انجام شده است، افزود: هر کسی که تاکنون در فرایند جذب آموزش و پرورش قرار نگرفته است،‌ باید در آزمون‌های ورودی شرکت کند زیرا تنها راه ورود به این سازمان همین آزمون‌ها هستند.

عسکری در خصوص مدارس حفظ قرآن نیز گفت: به منظور تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص تربیت حافظان قرآن، تفاهم‌نامه‌ای وزارت آموزش و پرورش با مؤسسه بیت‌الاحزان منعقد کرد که امسال این تفاهم‌نامه به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی هم رسید.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس ادامه داد: در راستای این تفاهم‌نامه طرح حفظ همراه با تحصیل در مدارس انجام می‌شود که در سال تحصیلی که گذشت این طرح را انجام دادیم و برای سال تحصیلی آینده هم آمادگی اجرای آن را داریم.

تداوم طرح مدارس حفظ محور در فارس

وی با بیان اینکه قطعاً طرح مدارس حفظ محور در استان فارس اجرایی خواهد شد، افزود: امسال هرچقدر بتوانیم به توسعه مدارس حفظ محور مخصوصاً در مقطع متوسطه اول کمک خواهیم کرد.

عسکری همچنین به برگزاری مسابقات قرآن دانش‌آموزان در سال تحصیلی جاری اشاره کرد و گفت: امسال بیش از 450 هزار نفر از دانش‌آموزان فارس در مرحله اول این مسابقات شرکت کردند و 8 هزار نفر به مرحله منطقه‌‌ای راه پیدا کرده و 2 هزار نفر هم به مرحله استانی راه پیدا کردند. مرحله نهایی این مسابقات امسال در کرمانشاه و مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با اشاره به میزبانی اجلاسیه سراسری نماز دانش‌آموزان در شیراز نیز گفت: این اجلاسیه با رویکرد آموزش صحیح‌خوانی نماز و تعمیق باورهای اعتقادی منبعث از نماز در دانش‌آموزان اجرا می‌شود. پیش اجلاسیه‌های نماز در سال تحصیلی جاری در تمام مدارس استان و مناطق و نواحی مختلف اجرا شد و فردا پنج‌شنبه، 14 اردیبهشت‌ماه هم اجلاسیه استانی با حضور مسئولان و خانواده‌ها در شیراز برگزار خواهد شد.

وی زمان برگزاری اجلاسیه کشوری نماز دانش‌آموزان را روز 21 اردیبهشت‌ماه جاری با حضور مسئولان کشوری اعلام کرد و گفت:‌ این مراسم در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار خواهد شد و در حاشیه آن نیز نمایشگاه آثار دانش‌آموزان در حوزه نماز برپا می‌شود.

تقدیم 1132 شهید دانش‌آموز و معلم فارس

عسکری در بخش دیگری از سخنان خود ضمن گرامیداشت یاد یک هزار و 132 شهید معلم و دانش‌آموز استان فارس گفت: در ایام شیوع کرونا 100 معلم استان فارس به رحمت ایزدی پیوستند اما مجاهدانه کار آموزش را انجام دادند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس همچنین یاد شهید مطهری را گرامی داشت و افزود: بنا به فرمایش رهبری و توصیه امام راحل، اگر منظومه فکری شهید مطهری مبنای حرکت انقلاب قرار دهیم، حتماً به آرمان‌های انقلاب دست خواهیم یافت.

وی با اشاره به دیدار روز گذشته رهبر معظم انقلاب با معلمان گفت: معظم‌له بر استفاده از کتب شهید مطهری در آموزش و پرورش تأکید کردند.

عسکری، یکی از ویژگی‌های شهید مطهری را ایجاد رابطه حکم بین حوزه علمیه و دانشگاه و جوانان انقلابی برشمرد و گفت: ویژگی دیگر مبارزه با افکار انحرافی و التقاطی و همچنین مبارزه جدی با جریان نفاق و کمونیست‌ها و مارکسیست‌ها بود.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه ارتباط مستمر با ولایت فقیه از دیگر ویژگی‌های خاص شهید مطهری بود، افزود: یکی از مشرب‌های فکری جوانان آثار شهید مطهری بود ضمن اینکه این شهید بزرگوار نیروهای انقلاب اسلامی را سازماندهی کرد.

وی با اشاره به ایام بزرگداشت مقام معلم گفت: ما تنها به یک هفته برای بزرگداشت مقام معلم اعتقاد نداریم زیرا هر روز و هر لحظه بزرگداشت مقام معلم است چون کار تربیت در مسیر زمان ادامه دارد و ما به فراخور رشد فیزیولوژیکی یک انسان باید مسیر تربیتی را برای او تعریف کنیم.

عسکری با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب روز گذشته اقدام معلمان را در ایام کرونا مجاهدانه توصیف کردند، گفت: جلوه‌های متعددی از ایثار معلمان در ایام کرونا را شاهد بودیم.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با تصریح اینکه از 10 اسفندماه سال گذشته فرایند انتخاب معلم نمونه در استان شکل گرفت، گفت: در مرحله نخست 7 هزار و 333 نفر در سطح استان در این فرایند شرکت کردند و 2 هزار و 800 نفر وارد مرحله منطقه‌ای شدند که 708 نفر ارزیابی در قالب تیم‌های 4 نفره کار ارزیابی آنان را انجام دادند.

مشارکت دانش‌آموزان در فرایند انتخاب معلم نمونه

وی با بیان اینکه امسال در فرایند ارزیابی از دانش‌آموزان هم نظرسنجی انجام شد، افزود: 206 نفر به مرحله استانی راه پیدا کردند که 24 داور در قالب 8 تیم کار ارزیابی آنان را انجام دادند و در نهایت 10 نفر به مرحله کشوری راه پیدا کردند که امسال از 26 معلم نمونه کشوری، 6 نفر از استان فارس بود و از این تعداد 3 معلم از لارستان بوده و دو نفر از آن‌ها هم از یک مدرسه بوده‌اند.

عسکری با ذکر این نکته که ارزیابی معلمان نمونه دارای شاخص‌هایی است، به تبیین این شاخص‌ها پرداخت و افزود: داشتن تألیفات مقالات علمی، ارائه طرح درس، ارائه فیلم حضوری به عنوان تولید محتوا در کلاس درس، کمک به دانش‌آموزان در امور خیریه،‌ همراهی با دانش‌آموزان در برنامه‌ها، ایثارگری معلم در مناطق صعب‌العبور و سخت، آشنایی با اسناد بالادستی از جمله سند تحول بنیادین که معلم باید به آن اشرافیت داشته باشد، اقدام پژوهی و حضور در همایش‌های علمی و آموزشی از جمله شاخص‌های انتخاب معلمان نمونه بودند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه سؤالات امتحانات نهایی دانش‌آموزان به صورت خاص مفهومی است، گفت:‌ دانش‌آموزان برای امتحانات نهایی به بانک سؤالات سال‌های گذشته مراجعه نکنند.

وی در ادامه سخنان خود آموزش و پرورش را متعلق به مردم توصیف کرد و افزود: رویکرد مردمی‌سازی در آموزش و پرورش بر همین مبنا جلو می‌رود لذا تلاش شد تا در برنامه تجلیل از معلمان، خانواده‌ها و نهادهای مختلف هم دخیل باشند.

عسکری با بیان اینکه خانه مدرسه اول و مدرسه، خانه دوم دانش‌آموزان است و اگر این‌ها با هم ارتباط داشته باشند، به اهداف تعالی تعلیم و تربیت می‌رسیم، افزود: بهترین کسانی که می‌توانند از معلم تجلیل کنند، خانواده‌ها هستند و این تکمیل فرایند تربیت است.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس یادآور شد:‌ مراسم تجلیل از معلمان نمونه در تمام نقاط استان در حال برگزاری است و مراسم استانی هم به منظور تجلیل از معلمان نمونه استان فارس در هفته آینده برگزار خواهد شد.

ترسیم نقشه راهبردی برای ایجاد تحول در آموزش و پرورش

وی مجدداً به فرمایشات روز گذشته رهبر معظم انقلاب در جمع معلمان اشاره کرد و افزود: یکی از برنامه‌های اصلی ما فرایند تحول است. در فارس به شدت به تحول در آموزش و پرورش و تربیت معتقد هستیم و برای آن هم نقشه راهبردی ترسیم کرده‌ایم که به دلیل اغتشاشات و گرفتاری‌های بعد از آن هنوز به تصویب نهایی نرسیده است.

عسکری با بیان اینکه استان فارس در پیاده‌سازی سند تحول بنیادین پیشتاز است و ۲۶ گام استانی برای آن در نظر گرفتیم،‌ افزود: معلم در مدرسه تحول ایجاد می‌کند و یکی از اقدامات تحولی اساسی که امسال در آموزش و پرورش فارس رخ خواهد داد، تحول در نیروی انسانی است.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس یکی از اقدامات مهم در این راستا را انتخاب مدیر مدارس عنوان کرد و گفت: امسال شاخص‌ها را برای انتخاب مدیران مدارس تغییر دادیم و تغییر مدیران را در اواخر خردادماه انجام خواهیم داد. البته انتخاب مدیران بدون نگاه سیاسی و سلیقه‌ای بلکه با توجه به عملکرد و مبانی انقلاب اسلامی انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه تمام معلمانی که توانایی داشتند اما با ما ارتباط نداشتند و ظرفیت تدریس در مدارس خاص ما دارند به ویژه تحصیل‌کردگان دانشگاه فرهنگیان می‌‌توانند با ما همکاری کنند، گفت:‌ تحول اساسی در مدیریت مدارس خواهد بود زیرا نبض کار دست مدیران است و یک مدیر است که می‌تواند مدیریت بحران کند و امانت مردم را به خوبی محافظت کند البته اکثر مدیران ما قابل، توانمند و با رویکرد تحولی کار می‌کنند.

عسکری در ادامه از درخشش دانش‌آموزان فارس در المپیادهای علمی و ورزشی و کسب 27 مدال طلا، نقره و برنز در این راستا خبر داد و گفت: این مسائل نشان می‌دهد که مدیران در مدارس به خوبی فعالیت می‌کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس همچنین یکی دیگر از اقدامات تحولی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم را در مباحث نیروی انسانی عنوان کرد و افزود: در سال جاری یک هزار و 987 نفر در بخش آموزش ابتدایی به جمع همکاران ما اضافه خواهند شد البته فرایند جذب امسال آموزش و پرورش تغییراتی دارد و 40 درصد آن آزمون و 60 درصد آن مصاحبه است که سه گروه این کار را انجام خواهند داد و بیش از 100 نفر از معلمان با تجربه و متخصص کار ارزیابی را انجام می‌دهند و به یاری خدا مصاحبه معلمان هم از اول خردادماه در مدرسه استان انجام خواهد شد.

جذب 2000 معلم پرورشی به مدارس فارس

وی با بیان اینکه در مرحله دوم یک هزار و 560 نفر در مقطع متوسطه اول و دوم با همین روال جذب می‌شوند، گفت: همچنین وزارتخانه حدود سهمیه جذب یک هزار نفر نیروی خدماتی را به آموزش و پرورش فارس داده است. علاوه بر این‌ها بعد از مهرماه هم فرایند جذب حدود 2 هزار مربی پرورشی انجام خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس از جذب 2 هزار و 400 دانشجو معلم از طریق کنکور سراسری در دانشگاه فرهنگیان در سال جاری خبر ددا و افزود: به جز مربیان پرورشی، کار جذب تمام نیروهای جدید تا اواخر شهریورماه ساماندهی خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب همچنین روز گذشته تأکید داشتند که دانش‌آموزان به سمت مراکز تحول‌‌آفرین مانند مساجد و هیئات مذهبی هدایت شوند، افزود:‌ ما از سال گذشته طرح دوشنبه محوری را در استان فارس شروع کردیم و در همین راستا نیز دیدارهای مردمی در مساجد انجام دادیم و معلمان و دانش‌آموزان در این قالب در مساجد حضور یافتند لذا یکی از مبنای انتخاب مدیران مدارس ارتباط آن‌ها با نهادهای دینی مثل مساجد خواهد بود.

عسکری تصریح کرد: همچنین رهبر معظم انقلاب بر حضور دانش‌آموزان تأکید کردند. دو سال به دلیل شیوع کرونا مدارس برپا نبود و مشاهده کردیم که چقدر دانش‌آموزان ما دچار بحران هویت شدند. مدرسه فی نفسه مکان تربیتی است که دانش‌آموزان را نسبت به بسیاری از مشکلات مصون‌ می‌دارد.

تشکیل شورای شیراز هویت‌ساز و فارس هویت‌آفرین

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص احیای هویت ایرانی اسلامی گفت: در استان فارس شورایی با عنوان شیراز هویت‌ساز و فارس هویت‌آفرین تشکیل شده است و برای آن نیز حضور دانش‌آموزان در اماکن تاریخی،‌ علمی و مذهبی در نظرگرفته شده است.

وی در ادامه از برگزاری مراسم تجلیل از پیشکسوتان آموزش و پرورش در شیراز خبر داد و گفت: تمام مدیران کل و معاونان استان بعد از انقلاب در یک نشست صمیمی یک روزه کنار هم جمع می‌شوند تا ضمن تکریم و تجلیل از اقدامات به هم‌اندیشی بپردازند.

امضای تفاهم‌نامه آموزش و پرورش با 35 دستگاه، تدوین برنامه آموزشی 50 روزه، اجرای طرح هنرستان‌های وابسته و توسعه آنان، اجرای اردوهای مهارت‌محور در ایام تابستان، اجرای برنامه‌های ورزشی ویژه معلمان و دانش‌آموزان در ایام تابستان، آموزش سواد رسانه‌‌ای در ایام تابستان و... از دیگر مباحثی بود که عسکری در این نشست بدان‌ها اشاره کرد.

وی با بیان اینکه کانون‌های مساجد می‌توانند از ظرفیتهای آموزش و پرورش استفاده کنند، گفت: متولیان فرهنگی استان باید در مباحث مختلف یک‌صدا باشند و همه ظرفیت‌ها با یک سیاستگذاری مشترک در قرارگاه تابستانی قرار گیرد.

عسکری با تصریح اینکه یکی از رویکردهای اصلی ما در تابستان امسال اردوهای مهارت‌محور است که با همکاری سازمان بسیج دانش‌آموزی و سازمان دانش‌آموزی اقدامات خوبی در این راستا انجام شده و خواهد شد، افزود: نبض کار تربیتی ما در اردوهای مهارت‌محور است.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس همچنین با بیان اینکه اکنون 8 هزار مربی پرورشی کم داریم ولی فعلاً سهمیه جذب 2 هزار مربی پرورشی برای ما صادر شده است، گفت: در حوزه پرورشی به سمت معلمان در تراز انقلاب و با رویکرد پرورشی می‌رویم البته 2 هزار طلبه طرح امین در مدارس ما بسیار خوب فعالیت می‌کنند و می‌توان از ظرفیت آنان برای رفع مشکلات پرورشی مدارس استفاده کرد.  

انتهای پیام
captcha