اقتصاد فرهنگ؛ از چالش‌های فعالیت‌های فرهنگی دانش‌بنیان + صوت
کد خبر: 4131517
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۴

اقتصاد فرهنگ؛ از چالش‌های فعالیت‌های فرهنگی دانش‌بنیان + صوت

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی ـ هنری تبیان درباره چالش فعالیت فرهنگی دانش‌بنیان در کشورمان بیان کرد: یکی از چالش‌هایمان بحث اقتصاد فرهنگ است.

سیدرضا کاظمی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی ـ هنری تبیان در گفت‌وگو با ایکنا، در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، گفت: ما در سه حوزه فعالیت می‌کنیم، یکی حوزه رسانه و تولید محتواست که از قدیم فعالیت داشته‌ایم، در سالیان اخیر حوزه نوآوری و فناوری هم به فعالیت‌هایمان اضافه شده که ناظر به بحث دستیاری زندگی خانواده‌هاست , مبتنی بر سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی یک‌سری محصولاتی را توسعه می‌دهیم به طور مثال پلتفرم‌ها و سامانه‌هایی که هر کدام بخشی از نیاز خانواده را برطرف می‌کنند. در حوزه ازدواج و دستیاری ازدواج و واسطه‌گری بین دختران و پسران، سامانه همدم را داریم که کمک به همسان‌گزینی و همسان‌یابی می‌کنیم و این به خانواده‌ها کمک می‌کند برای پیدا کردن مورد مناسب و ضمن آن مشاوره و آموزش برای آنکه انتخاب درست‌تری داشته باشند.

کاظمی اظهار کرد: سامانه دیگرمان دستیار مصرف رسانه‌ای برای والدین و فرزندان است، خانواده اگر برای فرزندش به دنبال انیمیشن و فیلم یا بازی مناسب است که در رده‌بندی سنی آن فرزند بتواند استفاده کند، آنجا ما ارزیابی و معرفی می‌کنیم و پیشنهاددهی برای خانواده‌ها با توجه به رنج سنی فرزندانشان داریم.

وی اظهار کرد: سامانه دیگرمان سامانه پرسان است که بحث پرسش و پاسخ آنلاین است و کاربران می‌توانند به صورت خصوصی سؤالات خود را مطرح کنند و مشاوران و سایر کاربران می‌توانند به آن سؤال‌ها جواب بدهند. سامانه دیگرمان هم که تکیه نام دارد به آرشیو محتوای مذهبی اختصاص دارد که عملاً بزرگترین آرشیو صوتی و تصویری مداحی و سخنرانی کشور است که در دسترس خانواده‌ها قرار گرفته و پخش زنده هیئات و مجالس مذهبی را دارد آن هم به نوعی دستیار مذهبی برای خانواده‌هاست، هر کدام از اینها یک جنبه فناوری و پلتفرمی و برنامه‌نویسی دارند که ظرفیت‌های دانش‌بنیانی در آنجا فعال می‌شود.

کاظمی در پاسخ به این سؤال که این اپلیکیشن‌ها و سامانه‌ها درآمدزایی هم دارند؟ گفت: ما بیشتر از جنبه مسائل اجتماعی به موضوع نگاه کردیم ولی بعضی از آن‌ها به دلیل کاری که دارند درآمدهایی هم برایشان پیش‌بینی شده است ولی عمده‌شان رایگان هستند. همدم برای بخشی از خدماتش سرویس غیر رایگان دارد.

وی درباره چالش فعالیت فرهنگی دانش بنیان بیان کرد: یکی از چالش‌هایمان همین بحث اقتصاد فرهنگ است. در کشور ما هنوز این فرهنگ جا نیفتاده که خانواده‌ها برای جنس مسائل فرهنگی‌شان هزینه کنند یا بعضاً شرایط اقتصادی اجازه نمی‌‎دهد. عملاً ظرفیت منابعمان کار را محدود می‌کند و از سوی دیگر پشتیبانی لازم هم از سمت دستگاه‌های مسئول نمی‌شود. یکی از جنبه‌های دیگر هم نوساناتی بود که در بحث اینترنت و فضای مجازی اتفاق افتاد و یا بحث برنامه‌نویسی در کشور و رقابتی که در مورد پروژه‌های دلاری وجود دارد چالش ایجاد می‌کند.  

کاظمی بیان کرد: سامانه همدم از سال 1400 که رونمایی شده تا الان بیش از 1500 نصب داشته و در سرویس‌های حوزه ازدواج و همسان‌گزینی رتبه اول را در کشور دارد. خانه خلاق و نوآوری تبیان مورد تأیید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بوده و از آنجا حمایت‌های محدودی نیز دریافت کرده‌ایم.  

انتهای پیام
captcha