مدیران کشور با معیار حق‌طلبی انتخاب شوند/ حرکت ایران به سمت قدرت برآمده از دانش‌های نوظهور
کد خبر: 4125660
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰
خطیب جمعه تهران:

مدیران کشور با معیار حق‌طلبی انتخاب شوند/ حرکت ایران به سمت قدرت برآمده از دانش‌های نوظهور

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در خطبه نخست نماز جمعه تهران خطاب به مسئولان کشور گفت: مدیران کشور را باید براساس معیار حق‌طلبی انتخاب کرد و باید هر فرمان و دستور این‌ها منطبق با حق و متعهد به حق باشد.

حجت الاسلام ابوترابی فرد

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والسملمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد امروز، 12 اسفند در خطبه اول نماز جمعه تهران که در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه به تفسیر شخصیت حضرت علی اکبر(ع) پرداخت و گفت: وجود مبارک حضرت علی اکبر(ع) به معنای واقعی یک الگو برای جامعه بشری، آحاد مردان و زنان به ویژه جوانان تربیت‌یافته در مدرسه قرآن و عترت است. او در فضایل و کمالات اخلاقی دارای چهره‌ای زیبا و دلربا و آسمانی بود و سخنان دلنشین را مطرح می‌کرد و کمال متقن پیامبر اسلام(ص) را به نمایش می‌گذاشت.

وی افزود: ایشان بالاترین نماد سجایا و کمالات اخلاقی بودند و اگر می‌خواهیم سجایای پیامبر اسلام(ص) را درک کنیم باید شخصیت حضرت علی اکبر(ع) را ترسیم و تفسیر کرد. وقتی در کربلا همه شواهد می‌گفت در مرحله خاص و حساسی از تاریخ قرار داریم ولی حضرت علی اکبر(ع) به پدر بزرگوارشان گفتند: پدر جان مگر ما برحق نیستیم و اگر در صراط مستقیم و حق قدم بر می‌داریم بی‌صبرانه در انتظار خدای سبحان هستیم. انبیای الهی برای تربیت چنین انسانی مبعوث شده‌اند؛، انسانی که تمام دغدغه او صرف شناخت حق و ایستادگی در کنار حق و نثار جان برای گسترش و تثبیت حاکمیت حق شده است.

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه انبیای الهی آمده‌اند انسان عاقل و هوشمند را دعوت به شناخت حق کنند و اینکه جامعه بشری برای شناخت حق تلاش کنند، گفت: عاشورا مظهر تمام عیار این تفکر و اندیشه حق است و وجود مبارک حضرت علی اکبر(ع) نماد این باور و ایمان و ایستادگی در میدان رزم و جهاد و مبارزه است و حضرت علی(ع) از نگاه پیامبر اکرم(ص) نماد حق و عدالت است.

ابوترابی‌فرد با اشاره به شخصیت حق‌طلبانه امام علی(ع) تأکید کرد: حق با شخصیت علی(ع) پیوند ناگسستنی دارد و حق و علی یک واژه هستند که در یک شخصیت تبلور یافته‌اند. ایشان مدیران خود را براساس معیار حق‌طلبی انتخاب می‌کردند، طوری که خطاب به مردم مصر می‌گویند: من شخصی را برای حکومت بر شما انتخاب کرده‌ام که در مسیر حق قدم بر‌می‌دارد و به مردم توصیه می‌کنم در مدار حق قدم بردارید و اگر می‌گویم به فرمان مالک گوش فرا دهید چون حق‌مدار است.

وی ادامه داد: جان مدرسه عاشورا، شناخت حق و ایستادگی کنار حق است و اگر می‌خواهیم به سعادت دست پیدا کنیم باید حق‌مدار باشیم. اگر در این مسیر گام برداریم، آراستگی به ایمان نصیبمان خواهد شد و به سعادت دنیا و آخرت دست پیدا خواهیم کرد.

خطیب جمعه تهران خطاب به مدیران و مسئولان کشور گفت: مدیران کشور را باید براساس معیار حق‌طلبی انتخاب کرد و باید هر فرمان و دستور اینها منطبق با حق و متعهد به حق باشد. عدالت یعنی حرکت در مدار حق و از خدا می‌خواهیم ما را در مسیر شناخت و نشر حق موفق بدارد.

ابوترابی‌فرد در بخش دیگری از سخنان خود راهپیمایی 22 بهمن ماه امسال را نماد حق‌طلبی، وفاداری به حق دانست و در این رابطه عنوان کرد: در این روز ملت ایران با الهام از مکتب عاشورا، دانش و بینش عمیق سیاسی و با درک درست از عزت و پایداری اقتدار خود را در برابر دیدگان نظام سلطه به نمایش گذاشت. این ملت در اوج تهدیدات و تحریم‌ها در کنار رهبر خویش استوار ایستاد و با ایستادگی خویش ارکان نظام سلطه را به لرزه درآورد و لذا با اقتدار به حرکت خود ادامه دهید و مطمئن باشید به یاری خدای سبحان از تنگناهای اقتصادی عبور خواهیم کرد و حضور پرشور مردم در 22 بهمن نویدبخش این پیروزی است.

براساس این گزارش حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در خطبه دوم درباره مسمومیت دانش‌آموزان در برخی مدارس کشور گفت: لازم است همانطورکه شخصیت‌های برجسته علمی و سیاسی و مقامات ارشد کشور تأکید کردند، اولاً در کوتاه‌ترین زمان با شناسایی عوامل و برخورد قاطع و درس‌آموز از تکرار این حوادث ناگوار جلوگیری شود. ثانیاً با تبیین موضوع و تنویر افکار عمومی زمینه آرامش خاطر دانش‌‌آموزان و والدین محترم فراهم شود.

وی با اشاره به دیدار اخیر کارآفرینان و فعالان عرصه اقتصاد ملی با رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: در این دیدار رهبری انقلاب بر ارتقای دانش، تولید علم، تبدیل دانش به فناوری و تجاری‌سازی علم تأکید فرمودند و لذا ضروری است در پایان سال 1401 نگاهی به اقدامات انجام‌شده در راستای تحقق شعار سال بیندازیم.

خطیب جمعه تهران در این رابطه ادامه داد: کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل زیرشاخه مجمع عمومی و محور مرکزی سازمان ملل در حوزه مباحث مالی، فناوری و سرمایه‌گذاری در کشورهای در حال توسعه و یک نهاد شناخته‌شده بین‌المللی است. این کنفرانس در مورد تحولات ایران اسلامی در حوزه علم، دانش و تبدیل دانش به فناوری و دستیابی به فناوری‌های نو و تجاری‌سازی علم گزارشی دارد.

ابوترابی‌فرد در این رابطه افزود: کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل در گزارش سال 1395 خود در مورد سیاست‌های علم و فناوری و نوآوری در ایران اظهار می‌دارد: «اولین موج سیاست‌های علم و فناوری و نوآوری در ایران بر توسعه آموزش‌های عالی متمرکز بوده و از سال 1369 آغاز شده است و این در حالی است که نزدیک به یک دهه جنگ سخت با قدرت‌های مسلط غرب و شرق را تجربه کرده‌ایم. موج دوم هم بر توسعه پژوهش و فناوری ازجمله فناوری‌های نوظهور و زیرساخت‌های مورد نیاز آنها متمرکز بود و این موج از 1379 آغاز شد.»

وی اضافه کرد: برادران و خواهران عزیز اینکه می‌بینید دشمن از همه ابزارها برای فشار بر شجره تنومند انقلاب اسلامی استفاده می‌کند به خاطر آن است که در تحلیل‌های دقیق نقشه راه ایران را برای رسیدن به قدرت و جایگاه برتر در مسیری درست و اقتدارآفرین مشاهده می‌کنند. رهبر معظم انقلاب اسلامی پرچم‌دار حرکت توسعه پژوهش و فناوری هستند که از سال 79 آغاز شده است و آیندگان این را فراموش نخواهند کرد

خطیب جمعه تهران یادآور شد: در سال 1357 و پیش از آن در ایران 170 هزار دانشجو وجود داشت و 80 درصد از دانشجویان آن زمان در تهران تحصیل می‌کردند و حتی یک دانشجو در مقطع دکتری هم در کشور وجود نداشت، اما امروز به لطف خدا به یک قطب قدرتمند تولید علم و دانش تبدیل شده‌ایم و رتبه نخست علمی در جنوب غربی آسیا و رتبه شانزدهم در جهان را به دست آورده‌ایم. این کار بزرگ محصول حرکت مدیران دلسوز و متعهد در مسیر سیاست‌های کلی نظام است که اگر در هر زمینه‌ای سیاست‌های کلی، نقشه راه ما را تبیین می‌کرد قطعاً به نقطه‌های اقتدار و قدرت نزدیک می‌شدیم.

ابوترابی‌فرد ادامه داد: این سازمان در ادامه گزارش خودش می‌گوید موج سوم حرکت ایران اسلامی در حوزه علم و نوآوری و گذار به اقتصاد دانش‌بنیان و مبتنی بر نوآوری‌ها آغاز شد و دقیقاً همین واژه را به کار می‌برد. امروز جمعیت دانشجویی 170 هزار نفری کشور در سال 57 به بیش از سه میلیون و 300 هزار نفر افزایش یافته است و تعداد دانشجویان دکتری هم معادل کل دانشجویان سل 57 هستند. زمان پیروزی انقلاب 1.2 از کل جمعیت ایران تحصیلات دانشگاهی داشتند اما امروز 20 درصد از جمعیت ایران دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

به گفته امام جمعه موقت تهران، این سرمایه عظیمی است که موتور حرکت انقلاب به شمار می‌رود.

ابوترابی‌فرد در توسعه علم و دانش را یکی از معیارهای سنجش رشد و توسعه کشورها عنوان کرد و در این رابطه گفت: دشمنان فرازونشیب‌های ارز که البته مهم است و باید مهار شود، ملاک توسعه و پیشرفت نمی‌دانند بلکه توسعه علمی، تبدیل دانش به فناوری و حرکت در مسیر فناوری‌های نوین را علامت پیشرفت می‌‎دانند و از این بابت نگران هستند چراکه ایران اسلامی در این حوزه اقدامات بزرگی انجام داده است.

وی با بیان اینکه ملت ایران به کمک قدرت و پیشرفت علمی قطعاً می‌تواند در کنار وحدت و انسجام و امنیت بر همه چالش‌ها و تنگناها پیروز شود، تأکید کرد: ملتی که در سایه تجربه مقاومت خود محور مقاومت را خلق کرده است با چنین سرمایه‌ای از تنگناها عبور خواهد کرد. بنا بر آمار این کنفرانس ایران در میان ۱۲۲ کشور در شاخص جهانی نوآوری رتبه ۵۳ جهانی را به دست آورده که این بهترین رتبه کسب شده برای کشور تا کنون است. این موفقیت کار بزرگی است که نشان می‌دهد ایران به سمت قدرت برآمده از علم و دانش حرکت می‌کند و حاوی این پیام است که درآمدهای ارزی شما را فروش نفت تامین نمی‌کند بلکه تولید دانش و فناوری‌های نوظهور تعیین خواهد کرد.

خطیب جمعه تهران یادآور شد: ما زمان پیروزی انقلاب حدود 9 هزار عضو هیئت علمی داشتیم که امروز 81 هزار عضو هیئت علمی داریم و بسیاری از آن‌ها مقالاتشان بیشترین استناد در مراکز علمی را دارد. همچنین دانشمندان برتر ایرانی که جزء دو درصد دانشمندان برتر جهان هستند به یک هزار و 673 نفر افزایش پیدا کرده است.

ابوترابی‌فرد در پایان گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران توانسته از میان 132 کشور مورد بررسی، رتبه 53 جهانی را به دست آورد که بهترین رتبه کسب شده تاکنون است. باید در نظر داشت ایران به سمت قدرت برآمده از دانش‌های نوظهور حرکت می‌کند و دیگر درآمدهای ارزی آینده کشور را فروش نفت تعیین نمی‌کند و درآمدهای ارزی بر مبنای تولید خواهد بود.

انتهای پیام
captcha