واکنش مقتدی صدر به پخش دو سریال فتنه‌انگیز در ماه رمضان
کد خبر: 4124356
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹

واکنش مقتدی صدر به پخش دو سریال فتنه‌انگیز در ماه رمضان

رهبر جریان صدر در عراق تلاش برخی کانال‌های ماهواره‌ای شیعی برای نمایش فیلمی در پاسخ به ساخت سریال معاویه در عربستان واکنش نشان داد و گفت: هر دو اثر باعث ایجاد فتنه و نزاع بین مسلمانان شیعه و سنی می‌شود.

به گزارش ایکنا به نقل از شفق نیوز، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر تلاش برخی کانال‌های ماهواره‌ای شیعی برای نمایش فیلم «ابولؤلؤ» در پاسخ به ساخت سریال معاویه در عربستان انتقاد کرد.

شبکه ام بی سی عربستان سعودی قصد پخش سریال «معاویه ابن ابی‌سفیان» در ماه مبارک رمضان را دارد. موضوعی که مقتدی صدر را به واکنش وا داشته و خواستار جلوگیری از پخش این سریال شده است.

صدر در پاسخ به سؤالی که گروهی از جوانان عراقی درباره این دو اثر از وی کردند، گفت: هر دو اثر دروغ و فتنه‌انگیز است این از اخلاق شیعه امامیه نیست که خطا و گناهی را با خطا و اشتباهی مشابه پاسخ دهد.

وی افزود: معاویه نماینده اهل تسنن نیست همانگونه که ابولؤلؤ مظهر شیعیان نیست لذا پخش هر دو سریال باید ممنوع باشد.

مقتدی صدر هفته گذشته در واکنش به برنامه عربستان برای پخش سریالی ضدشیعی در حساب توییتری خود نوشته است: «اکثر مردم روش روشن من علیه فرقه‌گرایی و پایبندی‌ام به وحدت صفوف اسلامی با همه طوایف آن را می‌دانند تا جایی که این روش من باعث سوء ظن برخی از پیروان مذهب جعفری نسبت به من شده است اما من با خودم عهد بسته‌ام که تا زنده هستم راه آبا و اجدادم را در رد طایفه‌گرایی دنبال کنم.»

صدر افزود: «اما این به معنای قبول برابری بین علی بن ابیطالب(ع) و معاویه نیست چون تاریخ برای همه طوایف اسلامی ثابت کرده است که معاویه از خلیفه رسول الله خارج شد و نسبت به هتاکی آن حضرت دستور داد و صحابه مخالف خود را کشت پس چگونه بین آل رسول و آل ابی سفیان برابری باشد؟»

صدر در ادامه این توییت نوشته است: «ایجاد برابری و نزدیکی بین آن دو در سریالی که تاریخ را جعل می‌کند، ظلم و اجحاف است اما به خدا قسم اگر این سریال به شخصیت دیگری می‌پرداخت که با آل ابی سفیان و آل امیه ارتباطی نداشت، کلمه‌ای بر زبان نمی‌آوردم.»

رهبر جریان صدر در پایان نیز تأکید کرده است: «به خدا قسم معاویه نماینده اهل سنت نیست اما علی(ع) هم برای سنی‌ها و هم شیعه‌هاست. آیا از خداوند نمی‌ترسید؟»

وی هر دو سریال را باعث ایجاد فتنه دانسته و اعلام کرده که نباید یک کار اشتباه را با کار اشتباهی دیگر پاسخ داد.

گفتنی است، در سال 23 هجری، خلیفه دوم، عمر بن خطاب، به دست غلامی ایرانی‌تبار معروف به «ابو لؤلؤ» به قتل رسید. جزئیات این حادثه بر اثر گذشت زمان و به انگیزه‌های گوناگون دچار تغییرات فراوانی شده است. به همین جهت میان مورخان دربارۀ انگیزۀ قتل، مذهب قاتل، زادگاه، سرانجام و محل دفن وی اختلاف نظرهایی به چشم می‌خورد. ابو لؤلؤ اهل نهاوند بوده، مسلمان بودنش محرز نیست. انگیزه وی از قتل خلیفه نیز عداوت شخصی وی با خلیفه عمر بوده است. آنچه در مورد رابطه وی با حضرت علی(ع) و فرستادنش به کاشان و دیگر وقایع که در برخی کتب غیرمعتبره و دست چندم نقل شده، افسانه‌ای بیش نیست.

انتهای پیام
captcha