مسئولان قرآنی به اجرای وظایف اداری بسنده نکنند
کد خبر: 4121783
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
پیشکسوتان قرآنی؛ الگو‌ها و دغدغه‌ها / ۱

مسئولان قرآنی به اجرای وظایف اداری بسنده نکنند

رئیس اداره امور قرآنی اوقاف فارس با بیان اینکه از ظرفیت قاریان یا پیشکسوتان قرآنی به خوبی استفاده نمی‌شود، گفت: مسئولان عمدتاً طبق شرح وظایف اداری کار انجام می‌دهند و فقط در مناسبت‌ها فعالیت‌های قرآنی رونق پیدا می‌کند و زمینه حضور پیشکسوتان فراهم می‌شود.

سیدامیرعباس جلالی، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه فارسپیشکسوتان قرآنی ظرفیت‌هایی هستند که برای ترویج فعالیت‌های قرآنی می‌توان از تجربیات و توانمندی آنها بهره برد، اما آنچه که بارها از زبان این قشر شنیده‌ایم این است که توجهی به پیشکسوتان قرآنی نمی‌شود.

در آخرین مصاحبه‌ای که با استاد محمدعلی ذاکری با عنوان «از انتقاد از عدم توجه به پیشکسوتان قرآنی تا کاهش جمعیت محافل هفتگی» در ایکنای فارس، منتشر شد نکات متعددی در این رابطه منتشر شد مبنی بر اینکه محافل هفتگی وجود ندارد تا از ظرفیت آنان استفاده شود یا اینکه چرا در همایش‌ها و جشنواره‌ها به جای استفاده از قاری از صدای ضبط شده استفاده می‌شود و غیره.

در همین راستا گفت‌وگویی با سیدامیرعباس جلالی، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌ کل اوقاف و امور خیریه فارس داشتیم که تقدیم مخاطبان می‌شود.

ایکنا ـ چرا پیشکسوتان قرآنی در محافل و برنامه‌ها دیده نمی‌شوند؟

این مشکل نه تنها برای پیشکسوتان بلکه برای قاریان جوان و بزرگسال استان هم وجود دارد زیرا برای استفاده از ظرفیت قاریان اعم از جوان یا پیشکسوت باید برنامه‌های قرآنی مستمر در طول سال داشته باشیم و تنها به مناسبت‌های خاص محدود نشود اما آنچه که مشاهده می‌شود این است که محافل قرآنی تنها در دو مناسبت دهه فجر و ماه رمضان به صورت مستمر در سطح استان و شیراز برگزار می‌شود.

به عنوان مثال در دهه فجر امسال به طور کلی 15 محفل قرآنی از سوی کاروان قرآنی در سطح استان برپا و در آن از ظرفیت قاریان به صورت محدود استفاده شد در صورتی که قاریان متعدد نوجوان، جوان و پیشکسوت داریم که می‌توان از ظرفیت آن‌ها بهره برد.

ایکنا ـ آیا این شرایط در تمام شهرستان‌های استان فارس حاکم است؟

این مسئله بیشتر در شیراز وجود دارد. برخی از شهرها همواره از قاریان بومی خود استفاده می‌کنند زیرا پتانسیل بالایی دارند. چنین ایرادی در شیراز وجود دارد و در شهرستان‌های استان کمتر دیده می‌شود. به‌طور کلی محافل قرآنی در شهرستان‌ها پررنگ‌تر از شیراز است اما در شیراز قاری بسیار داریم و از آن طرف تعداد محافل نسبت به این جمعیت بسیار کم است.

نبود محافل قرآنی منسجم و پررنگ به خصوص در شیراز از عوامل اصلی است که نه فقط قاریان پیشکسوت بلکه جوان هم دیده نمی‌شود که البته در شهرستان‌ها این مشکل نیست زیرا در یک شهر کوچک وقتی در یک مناسبت دو محفل قرآنی برپا شود، دیگر ظرفیت اشباع است.

ایکنا ـ مسئولان قرآنی در این زمینه چه نقشی دارند؟

مسئولان قرآنی استان به ویژه شیراز باید فکر اساسی نسبت به پررنگ شدن برنامه‌های قرآنی داشته باشند. مشکلی که در این زمینه وجود دارد آن است که مسئولان قرآنی عمدتاً طبق شرح وظایف خود کار انجام می‌دهند و تنها در دو مناسبت دهه فجر و ماه رمضان فعالیت‌های قرآنی رونق پیدا می‌کند.

ایکنا ـ یکی از گلایه‌های اصلی قاریان این است که چرا در همایش و جشنواره‌ها به جای استفاده از قاری برای قرائت قرآن ابتدای برنامه، از فایل ضبط شده استفاده می‌شود، نظر شما در این زمینه چیست؟

همواره معترض این کار بوده و هستم که نباید چنین اتفاقی رخ دهد. البته ما در اداره اوقاف همیشه سعی کرده‌ایم از ظرفیت قاریان برای برنامه‌های خود استفاده کنیم اما این قضیه باید در تمام ادارات رعایت شود. به نظر می‌رسد دلیل این امر بی‌اهمیت بودن قرائت قرآن برای برگزارکنندگان و هزینه نکردن است.

ایکنا ـ اداره اوقاف تاکنون برای رفع این مشکلات چه اقداماتی انجام داده است؟

اقداماتی تاکنون در این رابطه انجام داده‌ایم اما یک دست صدا ندارد و کار ما به تنهایی کفاف نمی‌دهد و در شیراز گم است. نکته اصلی درباره اوقاف این است که مسئولیت اصلی برگزاری آن برپایی مسابقات قرآن برای عموم مردم است، در صورتی که در ادارات دیگر مسابقات قرآن تنها ویژه یک قشر خاص و عمدتاً کارمندان همان اداره برگزار می‌شود در صورتی که مسابقات قرآن اوقاف ویژه عموم از هر قشر و صنفی است.

اقدام دیگری که برای رفع این مشکل انجام می‌دهیم اکنون قریب دو سال است که مسابقات قرآن محله‌محور با محوریت امامزاده همان محله برگزار می‌کنیم و این کار در شیراز، فسا، استهبان و کازرون دنبال شده است که مسابقه در رشته‌های حفظ و قرائت و تفسیر برگزار می‌شود. این مسابقات فقط برای افراد بالای 18 سال نیست یعنی حتی دانش‌آموزان هم می‌توانند در آن شرکت کنند به همین دلیل از این مسابقات استقبال بسیار خوبی هم در شیراز و هم در شهرستان‌ها شده است.

نکته حائز اهمیت دیگر این است که وقتی کار مشترک بین سازمان‌ها انجام شود، استقبال عموم مردم هم بیشتر می‌شود چون تبلیغات بیشتری انجام می‌‎شود. به عنوان مثال امسال مسابقه سوره صف در ایام دهه فجر با همکاری مشترک سازمان‌های مختلف برگزار شد که شاهد استقبال بسیار خوبی از عموم مردم از این مسابقه بودیم. این کار به دلیل اینکه یک کار مشترک بوده است، به ثمر رسیده است لذا برای رفع این مشکل باید انسجام لازم میان سازمان‌ها و نهادهای مختلف به وجود آید.

اگر برنامه‌ریزی به گونه‌ای صورت گیرد که در طول سال حداقل هر سه ماهی یک بار چند کار مشترک توسط شورای قرآنی استان در قالب محافل قرآنی، مسابقات و کارگاه‌های آموزشی برگزار شود، خروجی این کار را در رضایت پیشکسوتان و قاریان جوان و بزرگسال و سایر اقشار خواهیم دید.

انتهای پیام
captcha