از انتقاد از عدم توجه به پیشکسوتان قرآنی تا کاهش جمعیت محافل هفتگی
کد خبر: 4113253
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷
جلسات هفتگی قرآن فارس؛ رویش‌ها و چالش‌ها / 6

از انتقاد از عدم توجه به پیشکسوتان قرآنی تا کاهش جمعیت محافل هفتگی

پدر قاریان فارس از نکات بسیاری در عرصه تلاوت سخن می‌گوید. وی هم از عدم توجه به پیشکسوتان قرآنی گلایه دارد، هم از کاهش جمعیت محافل هفتگی قرآن و برای این زمینه نیز دلایلی را برمی‌شمارد.

محمدعلی ذاکری، پیشکسوت قرآنی فارسمحمدعلی ذاکری، یکی از چهره‌های نام‌آشنای عرصه قرائت کشور است که در استان فارس به نام پدر قاریان استان فارس مشهور است. وی از سال 56 تاکنون در عرصه قرآن فعالیت دارد و از سال 64 هم نسبت به برپایی جلسات هفتگی قرآن در مساجد شیراز اهتمام داشته است و قاریان بسیاری از محافل و جلسات آموزشی وی تربیت شده‌‎اند که اکنون خودشان صاحب جلسات هفتگی هستند.

وی که قاری روشندل و پیشکسوت استان فارس است، درددل‌های فراوانی از عدم توجه به پیشکسوتان، کاهش جمعیت محافل هفتگی و همچنین عدم توجه کافی به راهکارهای جذب نسل جدید به این نوع فعالیت‌ها دارد.

ذاکری در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا فارس گفت: از سال 64 تا سال 95 جلسات هفتگی قرآن را در مساجد مختلف شیراز برپا کرده‌ام. نخستین محفل من در مسجد سیاحتر بود که تا سال 65 ادامه داشت و بعد از آن از سال 65 تا 69 در مسجد آقاباباخان محافل هفتگی را برپا می‌کردم و بعد از آن هم از سال 69 تا سال 73 در مسجد امام حسین(ع) خیابان باغشاه با تشکیل مجمع قاریان سیدالشهدا(ع) محافل هفتگی را برپا می‌کردم تا اینکه این محفل به مسجد رسول اعظم(ع) انتقال یافت اما من دیگر نرفتم.

وی با بیان اینکه از سال 74 تا 95 نیز در مسجد حسینی محافل هفتگی در شب‌های دوشنبه برپا می‌کردم، افزود: این محفل به دلیل کاهش جمعیت محفل و به درخواست خود متولیان مسجد تعطیل شد وگرنه من حتی با دو نفر هم محفل هفتگی برپا می‌کردم.

این پیشکسوت قرآنی فارس در عین حال یادآور شد: من سال‌ها در دارالقرآن بسیج فعالیت می‌کردم تا سال 91 که بازنشسته شدم و طی این سال‌ها هم فعالیت‌های زیادی در زمینه برپایی شبی با قرآن، کلاس‌های هفتگی در سپاه، محافل انس با قرآن، تهیه بسته‌های حفظ قرآن برای شهرستان‌ها انجام داده‌ام.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد در تمام جلسات هفتگی در نقاط مختلف کشور با کاهش جمعیت روبه‌رو هستیم، گفت: عوامل مختلفی در این زمینه وجود دارد که شیوع کرونا تنها یکی از آن‌ها بود و بعد هم با اغتشاشات اخیر که مساجد و حسینیه‌ها به آتش کشیده می‌شدند این کاهش جمعیت بیشتر شد.

ذاکری همچنین عدم انجام کارهای جذاب در این عرصه را از دیگر عوامل اصلی این مسئله دانست و گفت: در هر برهه‌ای کاری برای جذب مخاطب انجام می‌شد، مثلاً در گذشته پذیرایی، برپایی اردو، برپایی محافل تفسیر و استفاده از قاریان مصری برای جذب مخاطب به این جلسات انجام می‌شد اما کم کم با گذشت زمان این عوامل هم جوابگوی نسل جدید نبود.

این پیشکسوت قرآنی فارس اظهار کرد: در زمان کنونی که فضای مجازی با زندگی مردم عجین شده است، عده‌ای از قرآنیان فعالیت خود را در این فضا دنبال می‌کردند اما ما نتوانستیم از این فضا خوب استفاده کنیم البته به نظر می‌رسد فیلتر شبکه‌های اجتماعی هم در این زمینه تأثیرگذار بوده است چرا که پیام‌رسان‌های داخلی به تنهایی کفاف کل جمعیت و فعالیت‌ها را نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه البته محافل قرآنی بانوان پررونق‌تر از آقایان است، گفت: آقایان به دلیل مشغله کاری فراوان که امروزه مجبورند حتی چند شغله باشند، کمتر در این محافل حضور دارند ضمن اینکه خانواده‌ها هم برای دانش‌آموزان خود آنقدر کلاس‌های مختلف در نظر گرفته‌اند که دیگر زمانی برای آموزش قرآن ندارند.

ذاکری در ادامه سخنان خود با تصریح اینکه علاقه زیادی برای شرکت در محافل خانگی دارد، افزود: واقعاً علاقه دارم تا جایی باشد که بتوانم تلاوت کنم تا حداقل کیفیت صدا و تلاوتم کاهش نیابد. من به همین هم راضی هستم البته در روزهای جمعه هر هفته قبل از قرائت دعای ندبه در مجلس هیئت محبان ثارالله(ع) واقع در خیابان ایمان شمالی، سوره جمعه را تلاوت می‌کنم اما این برایم کافی نیست و دوست دارم بیشتر از این‌ها تلاوت داشته باشم.

وی از فراموش کردن پیشکسوتان قرآنی انتقاد کرد و گفت: امروزه جشنواره‌ها و همایش‌های متعددی برگزار می‌شود اما برای تلاوت قرآن یا از صدا و تصویر ضبط شده استفاده می‌شود یا عمدتاً از ظرفیت قاریان جوان و به نظر می‌رسد پیشکسوتان قرآنی در این زمینه فراموش شده‌اند.

انتهای پیام
captcha