جلسات دائمی قرآن به جایگاه واقعی خود نرسیده‌اند
کد خبر: 4123144
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۲:۴۸
پیشکسوتان قرآنی؛ الگو‌ها و دغدغه‌ها / ۲

جلسات دائمی قرآن به جایگاه واقعی خود نرسیده‌اند

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی فارس یکی از عوامل مهجوریت پیشکسوتان قرآنی را محدودیت جلسات دائمی قرآن عنوان کرد و گفت: در حال حاضر جلساتی در سطح شهر و استان فعال هستند، اما متأسفانه به دلیل نبود حمایت به جایگاه واقعی خود نرسیده‌اند.

سیدحمید موسوی، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی فارسسیدحمید موسوی، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی فارس در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به عوامل مهجوریت پیشکسوتان قرآنی، گفت: برای دیده شدن پیشکسوتان قرآنی در محافل و برنامه‌های قرآنی باید زمینه‌های لازم را به‌وجود آورد. البته منظور از زمینه تشکیلات گسترده، مراحل اداری و از این قبیل نیست بلکه باید فعالیت‌های قرآنی را گسترش داد تا زمینه حضور این بزرگواران بیش از قبل فراهم شود.

وی ادامه داد:‌ در کنار فعالیت‌های آموزشی، محافل و مسابقات قرآنی مهم‌ترین عامل حضور پیشکسوتان قرآنی در جامعه، گسترش جلسات دائمی در رشته‌های مختلف قرائت، حفظ ترجمه و تفسیر است.

موسوی با بیان اینکه این گسترش نباید فقط از نظر تعداد جلسه یا برنامه باشد، بلکه بخش قابل توجه آن حمایت از تداوم جلسات است، گفت: در حال حاضر جلساتی در سطح شهر شیراز و استان فعال هستند، اما متأسفانه به دلیل نبود حمایت نتوانسته‌اند جایگاه واقعی خودشان را پیدا کنند.

ضرورت نظارت بر اجرای برنامه‌های قرآنی

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی فارس با اشاره به وضعیت شهرستان‌ها در این زمینه نیز گفت: در شهرستان‌ها به دلیل اینکه تعداد اساتید و پیشکسوتان محدودتر از استان است، این اتفاق کمتر دیده می‌شود و پیشکسوتان قرآنی در عموم محافل و برنامه‌ها حضور دارند. اما از آنجا که به‌طور کلی فعالیت‌های قرآنی ضعیف‌تر از قبل از نظر تعداد و جمعیت انجام می‌شوند، این امر در شهرستان‌ها هم نسبت به پیشکسوتان قرآنی بی‌تأثیر نبوده است.

موسوی با اشاره به نقش مسئولان قرآنی در این زمینه، افزود: از آنجا که تصمیمات کلان در عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی نظام بر عهده مسئولان یا نهادهای عالی رتبه نظام شکوهمند جمهوری اسلامی است، برنامه‌ریزی صحیح، حمایت همه‌جانبه و نظارت گسترده به‌منظور اجرای صحیح طرح‌ها و برنامه‌های مصوب هیئت دولت، مجلس شورای اسلامی یا شورای انقلاب فرهنگی نقش اصلی را در اثربخشی برنامه‌های مختلف از جمله برنامه‌های قرآنی دارا هستند.

انتظار حمایت بیشتری از دولت داریم

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی فارس افزود: البته از دولت انتظار می‌رود که حمایت‌های گسترده‌تری از فعالیت‌های قرآنی داشته باشند تا شاید بخشی از خلأهای سال‌های گذشته برطرف شوند اما در عین حال مسئولان قرآنی استان نیز با حرکت جهادگونه و در کنار هم باید بر کمبودها در حد توان فائق آمده و زمینه لازم را به منظور گسترش فعالیت‌های قرآنی در طول سال فراهم سازند که بدین جهت امکان حضور پیشکسوتان قرآنی در محافل و برنامه‌ها دیده شود.

وی همچنین در پاسخ به اینکه اداره تبلیغات اسلامی تاکنون چه اقداماتی در این زمینه انجام داده است، گفت: اداره تبلیغات اسلامی در مرحله اول تعامل و همکاری مداوم با شورای قرآن شهر شیراز جهت کیفیت‌بخشی و گسترش فعالیت‌های قرآنی را پیش‌رو قرار داده است. در مرحله دوم در حال انعقاد قرارداد با  کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در خصوص گسترش  جلسات دائمی قرآن کریم با حضور پیشکسوتان قرآنی هستیم.

موسوی در پایان بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود بعد از ماه مبارک رمضان پیش‌رو حداقل 10 جلسه دائمی قرآن به جلسات شهر شهر شیراز اضاف شده باشند که چند مورد برای اولین بار ویژه بانوان خواهند بود.

انتهای پیام
captcha