ابراز نگرانی نهادهای بین‌المللی نسبت به اوضاع وخیم زلزله‌زدگان سوری
کد خبر: 4121256
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷

ابراز نگرانی نهادهای بین‌المللی نسبت به اوضاع وخیم زلزله‌زدگان سوری

سازمان ملل متحد، سازمان بهداشت جهانی و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی عمیق نسبت به اوضاع وخیم زلزلزله‌زدگان د سوریه، بر ضرورت کمک‌رسانی فوری به زلزله‌زدگان این کشور تأکید کردند.

به گزارش ایکنا، به نقل از المیادین، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام کرد که در پی زلزله مرگبار اخیر در سوریه 5 میلیون و 300 هزار نفر آواره و بی‌خانمان شده‌اند.

«سیوانکا دانا بالا»، نماینده کمیساریای پناهندگان سازمان ملل در سوریه در این باره گفت: تخمین‌های اولیه حاکی است که ۵.۳ میلیون نفر درپی این زلزله آسیب دیده‌اند و به پناهگاه نیاز خواهند داشت.

وی افزود: این رقم برای کشوری که اساساً با کوچ دسته جمعی مواجه است، رقم بالایی بشمار می‌رود.

در همین راستا، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار آتش‌بس فوری در سوریه برای تسهیل ارسال کمک به زلزله‌زدگان شد.

از سوی دیگر، «مایک راین» یک مسئول سازمان بهداشت جهانی روز جمعه گفت که جهان سوریه را فراموش کرده بود، اما زلزله موجب شد تا این کشور در کانون توجه قرار گیرد.

این در حالی است که سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد پیش از این بر لزوم کنار گذاشتن ملاحظات سیاسی در کمک به زلزله‌زدگان سوری تأکید کرده بود.

سخنگوی کمیساریای پناهندگان سازمان ملل گفت که باید ملاحظات سیاسی کنار گذاشته شده و به زلزله زدگان در سوریه کمک‌رسانی شود.

کارشناسان سازمان ملل متحد نیز از جامعه بین‌المللی خواستند تا در این دوره غم‌انگیز که مردم سوریه با رنج و دشواری‌های زیادی مواجه هستند، تمامی محدودیت‌های اقتصادی و مالی ناشی از تحریم‌های یکجانبه علیه این کشور را لغو کند.

سفر «گوترش» و مدیر سازمان بهداشت جهانی به سوریه

به گزارش العالم، آنتونی گوترش دبیرکل سازمان ملل قصد دارد اوایل هفته آینده میلادی به کشور سوریه برود.
ابراز نگرانی نهادهای بین‌المللی نسبت به اوضاع وخیم زلزله‌زدگان سوری
این سفر در حالی صورت خواهد گرفت که سازمان ملل روز جمعه به منظور امدادرسانی در سوریه و ارسال کمک‌های بشردوستانه به مناطق زلزله‌زده در شمال غرب سوریه و کمک به همه قربانیان زلزله ویرانگر در این منطقه، خواستار آتش بس فوری در این کشور شد.

همچنین، قرار است، «تدروس آدهانوم» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، امروز، 22 بهمن‌ماه به شهر «حلب» سوریه سفر کند.

اذعان سازمان جهانی بهداشت به شرایط سخت در سوریه

بنابر گزارش الجزیره، «مارگارت هریس»، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی شامگاه جمعه درباره وضعیت زلزله‌زدگان در سوریه گفت که شرایط در این کشور بسیار سخت است.

وی افزود: آنچه بر مردم سوریه گذشته وحشتناک است و زندگی دشوار آنها با وقوع زلزله حتی دشوارتر شده است.

سخنگوی سازمان بهداشت جهانی با بیان اینکه بایستی سیاست را از تلاش‌های بشردوستانه جدا کرد، گفت: ما برای رفع نیازها و چالش‌های بازسازی در سوریه به کمک‌های مالی نیاز داریم.

وی افزود: وضعیت در سوریه بسیار سخت است، زیرا علاوه بر زلزله، بیماری‌های واگیردار نیز وجود دارد.
ابراز نگرانی نهادهای بین‌المللی نسبت به اوضاع وخیم زلزله‌زدگان سوری
هریس در پایان گفت که اکنون دغدغه اصلی سازمان جهان بهداشت شمار افرادی است که در سوریه در شرایط سخت زندگی می‌کنند.

«عمار عمار»، سخنگوی منطقه‌ای صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) نیز نسبت به شیوع بیماری‌های واگیردار در سوریه هشدار داده بود.

سازمان ملل: وضعیت سوریه در نتیجه زلزله فاجعه است

«استفان دوجاریک»، سخنگوی سازمان ملل متحد نیز شامگاه جمعه در گفت‌وگو با شبکه الجزیره قطر گفت که وضعیت سوریه در نتیجه زلزله فاجعه است.

وی افزود: تحریم‌ها نباید مانع ارسال کمک‌ها به نیازمندان در سوریه شود.

استفان دوجاریک با بیان اینکه کشورهای عضو سازمان ملل و بخش خصوصی باید بسیار سخاوتمند باشند، گفت: مذاکرات مستمری میان اعضای شورای امنیت برای تسریع در ارسال کمک‌ها به سوریه وجود دارد.

سخنگوی سازمان ملل متحد افزود: چیزی که نمی‌خواهیم ببینیم، سیاسی‌شدن کمک‌های مورد نیاز برای سوریه است.
ابراز نگرانی نهادهای بین‌المللی نسبت به اوضاع وخیم زلزله‌زدگان سوری
دوجاریک اضافه کرد، نیازهای بشردوستانه در سوریه بسیار زیاد است و ما بر ارائه بیشترین مقدار کمک تمرکز داریم.

وی با تأکید بر اینکه کسانی که از زلزله آسیب دیده‌اند به همبستگی بزرگ بین‌المللی نیاز دارند، گفت: برای تسریع در ارسال کمک‌ها به سوریه و افزایش حجم آن کار می‌کنیم و ما به تمام مناطق سوریه کمک می‌کنیم.

همزمان، دولت سوریه از موافقت خود مبنی بر ارسال کمک های بشردوستانه به مناطق خارج از کنترل خود تحت نظارت کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر سوریه خبر داد.

ارسال کمک های بشردوستانه برای شمال غرب سوریه معمولا از ترکیه و از طریق گذرگاه «باب الهوی» صورت می‌گیرد که جاده های منتهی به این گذرگاه بر اثر زلزله آسیب دیده‌اند و به طور موقت قابل استفاده نیستند.

یادآور می‌شود، زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷.۸ دهم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) بامداد روز دوشنبه جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند که براساس آخرین آمار، شمار جان باختگان این زمین لرزه تاکنون در سوریه به ۳ هزار و ۶۳۷ نفر و شمار زخمی‌ها به ۷ هزار و ۲۲۶ نفر رسیده است.

انتهای پیام
captcha