جلسات ثابت آموزش قرآن بر رشد افراد مبتدی تأثیرگذار است
کد خبر: 4109725
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴

جلسات ثابت آموزش قرآن بر رشد افراد مبتدی تأثیرگذار است

عادله شیخی، قاری کشورمان با اشاره به عدم حضور مستمر افراد در جلسات آموزش قرآن، گفت: قطعاً برگزاری جلسات ثابت آثار بسیار خوبی بر رشد و پیشرفت افراد مبتدی و حرفه‌ای‌تر شدن متسابقان دارد.

عادله شیخی، قاری ملی

جلسات ثابت آموزش قرآن که همیشه یکی از مطالبات بانوان قرآنی است از پاییز سال 1400 بدون محدودیت سنی و به صورت رایگان در استان مرکزی از سوی عادله شیخی، دارنده رتبه اول کشوری قرائت تحقیق برگزار می‌شود. ایکنای استان مرکزی، در خصوص برگزاری این دوره گفت‌وگویی با این مربی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

عادله شیخی، قاری کشورمان با اشاره به برگزاری جلسه آموزش قرآن ویژه بانوان در اراک، گفت: این دوره آموزشی سه‌شنبه‌های هر هفته در ساختمان پلاک هشتم زیرمجموعه نمایندگی آستان قدس رضوی در استان برگزار می‌شود و مورد استقبال بانوان قرار گرفته است.

وی ضرورت تقویت جلسات آموزش تخصصی قرآن ویژه بانوان را خواستار شد و گفت: مدت‌ها بود که به برگزاری دوره آموزشی تخصصی ویژه بانوان فکر می‌کردم و فقط در انتخاب مکان برگزاری مردد بودم. با تماس آقای ربیعی با این دوره آشنا شده و مسئولیت آموزش قرائت به علاقه‌مندان را پذیرفتم، این جلسات کاملاً رایگان است و افراد با هر گروه سنی می‌توانند برای آموزش مراجعه کنند.

آغاز فعالیت جلسه قرآنی پلاک هشتم

شیخی با بیان اینکه جلسه قرآنی پلاک هشتم از پاییز سال 1400 فعالیت خود را آغاز کرده است، افزود: قرآن‌آموزان از روند برگزاری کلاس‌ها رضایت دارند. تعدادی از این افراد پای ثابت جلسه هستند و در این مدت پیشرفت بسیار خوبی داشتند. حتی افراد سالمند که کسی انتظار پیشرفت آنان را نداشت، اما از رشد قابل قبولی برخوردارند و قرآن را به روش ترتیل تلاوت می‌کنند. از حضور در جمع قرآن‌آموزان بسیار رضایت دارم و احساس می‌کنم خداوند پاداش انس با کلام وحی را در آموختن شرکت‌کنندگان در این جلسه به من عنایت فرموده است.   

وی در پاسخ به چگونگی استقبال از این جلسات، گفت: استقبال مردم در شهر و استان ما کمرنگ است که بیماری کرونا نیز بی‌تأثیر نیست. البته عدم حضور افراد در جلسات آموزش قرآن تقریباً کشوری است و برخی از استان‌ها با چنین مشکلی مواجه هستند، اما در استان‌هایی همچون تبریز، اصفهان، مشهد مقدس استقبال بسیار بهتر از استان ماست و اگر استقبال بیشتر شود قطعاً آثار بسیار خوبی بر رشد و پیشرفت افراد مبتدی و حرفه‌ای‌تر شدن متسابقان قرآنی دارد.

این مدرس دانشگاه در خصوص مزیت و معایب دوره‌های آموزش مجازی نیز گفت: چند سالی است که قرآن‌آموزان را به صورت مجازی آموزش می‌دهم و بسیار راضی هستم. حضور در کلاس استاد مورد علاقه و استفاده از دانش او در هرجای کشور که باشد یکی از مزیت‌های آموزش مجازی است، اما متأسفانه گاه شاهد قطعی اینترنت و معطل ماندن کلاس هستیم که اگر این مشکلات وجود نداشته باشد برگزاری دوره در این فضا مشکلی ندارد. انتقال مطالب در این بخش تا 90 درصد شبیه دوره‌های حضوری است به شرط آنکه مشکلات اینترنت برطرف شده و زیرساخت‌ها تقویت شود.

چرایی عدم استقبال بانوان از جلسات قرآن

شیخی در خصوص چرایی عدم استقبال بانوان از جلسات آموزش قرآن، اظهار کرد: کم‌توجهی به دوره‌های آموزشی مبحثی ریشه‌ای است که باید ریشه‌یابی شده و علل آن برطرف شود. متأسفانه نوجوانان و جوانان از کلاس‌های قرآنی فاصله گرفته و به دلایل مختلف همچون دوری راه استقبال نمی‌کنند.

وی با بیان این مطلب که خانواده‌ها رکن اصلی هدایت کودکان و نوجوانان به سمت فعالیت‌های قرآنی و فراگیری فنون و ارکان هستند، اضافه کرد: وقتی والدین نسبت به آموزش این مصحف شریف دغدغه نداشته باشند، طبیعی است که نمی‌توان از نوجوانان انتظار داشت. متأسفانه توجه خانواده‌ها به هجمه‌های فرهنگی دشمن باعث شده است که مردم آنطور که باید و شاید به آموزه‌های قرآنی و جایگاه ارزشی کلام وحی اهمیت ندهند. امروز افرادی الگو هستند که خود راه را اشتباه می‌روند و علاقه‌مندان نیز از آنان پیروی می‌کنند.

این قاری کشورمان اضافه کرد: شاکله و شاخصه افراد موفق و الگو در ذهن نوجوان و جوان ما اشتباه نقش بسته است و همه ما اعم از قرآنی و فرهنگی در هر جایگاهی که هستیم تکلیف داریم آنان را به سمت مبانی دینی هدایت کنیم. وقتی نوجوان ما درگیری ذهنی‌اش شبیه فلان ورزشکار یا فلان بازیگر سینما و تلویزیونی شدن است طبیعی است استقبالش نسبت به مباحث قرآنی و مذهبی ضعیف می‌شود.

شیخی در پاسخ به این سؤال که چه کنیم تا گرایش نوجوانان و جوانان به جلسات قرآنی بیشتر شود، اظهار کرد: به نظر من این کار با شرایط فعلی جامعه کاری زمان‌بَر و پیچیده است. با توجه به تغییر جایگاه ارزش‌ها و ضدارزش‌ها و تعریف اشتباه افراد موفق در ذهن‌ها هدایت نوجوانان و جوانان کمی دشوارست، اما بازهم با بهره‌گیری از روش‌های تشویقی و انگیزشی می‌توان آنان را جذب کرد.

وی ایجاد احساس نیاز به آموزه‌های قرآنی، بازشناختی ارزش‌ها و بیان ضدارزش‌ها و راه‌های شناخت و نقش بستن این ارزش‌ها در ذهن نوجوانان و جوانان را متذکر شد و افزود: بدون تردید هرچه خانواده‌ها به محورهای دینی و اعتقادی بیشتر اهمیت دهند به همان اندازه فرزندانشان در آن مسیر هدایت می‌شوند.

امتیازدهی به جامعه قرآنی

وی بیان کرد: شورای عالی قرآن برای قاریان رتبه‌دار مزایایی همچون تحصیل رایگان در دانشگاه‌ها در نظر گرفته است که این امر مشوق خوبی برای حضور افراد در کلاس‌های قرآنی است، اما این امتیازها باید از سطوح پایین یعنی مدارس آغاز شود تا اثرپذیری خود را داشته باشد که متأسفانه این کار صورت نگرفته است. تشویق‌ها و الگوسازی باید از همان سنین کوکی باشد تا فرد در سنین جوانی از آسیب در امان باشد. از سوی دیگر از اهدای جوایز به کودک و نوجوان برای ایجاد انگیزه نباید غفلت کرد.

این مدرس دانشگاه در رابطه با داشتن انتظارات از مسئولان گفت: با وجود اینکه برخی دستگاه‌ها متولی امر قرآن هستند و باید امور قرآنی را به بهترین شکل ممکن پیگیری کنند، اما از اینکه بخواهیم تمام انتظارات را از مسئولان داشت مخالفم و گمان می‌کنم اگر کسی بخواهد وارد این حیطه شده و پیشرفت کند باد خودش همت کرده و هزینه کند. هرچند وظیفه برخی مسئولان و دستگاه‌هاست که حمایت لازم را داشته باشند، اما تقریباً حمایت‌ها و پیگیری‌ها فقط به برگزاری مسابقات محدود شده است و اخیراً سازمان‌ها قول‌هایی داده‌اند که امید اجرایی شدن داریم.

شیخی با بیان اینکه تعریف انسان موفق در ذهن‌ها اشتباه شکل گرفته و مردم بدان سو هدایت شده‌اند، ادامه داد: به طور مثال افراد پولدار در ذهن اکثر آحاد جامعه به عنوان انسانی موفق معرفی می‌شوند، اما فردی با وجود داشتن اخلاق قرآنی در این گروه شناخته نمی‌شود. شاخصه‌های فرد موفق را باید در دو عامل انس بیشتر و نزدیک‌تر بودن به خداوند متعال و فروتنی و مردم‌داری با وجود داشتن امتیازی خاص جست‌و‌جو کرد.

وی در پایان با بیان اینکه مربیان در حاشیه دوره‌های آموزشی باید به بیان نکات اخلاقی و رفتاری نیز توجه ویژه داشته باشند، افزود: اگر با دل و جان و با خلوص نیت و معنویت وارد مباحث قرآنی شویم بدون تردید رو به روز موفق‌تر خواهیم شد. اهمیت جلسات قرآن را پیشکسوتان ما درک کرده‌اند که در سرمای زمستان سخت با پای پیاده شرکت می‌کردند و این اهمیت امروز متأسفانه کمرنگ شده است.

انتهای پیام
captcha