رونق مؤسسات قرآنی با حضور در مساجد امکان‌پذیر است
کد خبر: 4092219
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۵
مؤسسات قرآنی فعال در مساجد /۳

رونق مؤسسات قرآنی با حضور در مساجد امکان‌پذیر است

مدیر مؤسسه قرآنی امام حسن مجتبی(ع) شیبان با اشاره به فعالیت چندساله مؤسسه در فضای حسینیه گفت: زمانی که در حسینیه فعالیت می‌کردیم برنامه‌ها و کلاس‌های ما در معرض دید همه مردم از کوچک و بزرگ قرار می‌گرفت و نام مؤسسه شناخته‌تر شد.

کلاس قرآنیمؤسسه قرآنی امام حسن مجتبی(ع) شیبان واقع در شمال اهواز يکی از مؤسساتی است که سال‌ها تجربه فعالیت در حسینیه را دارد. به گفته مدیر اين مؤسسه قرآنی از نکات مثبت فعالیت در فضاهایی چون حسینیه و مسجد، جنبه عمومی یافتن فعالیت‌ها و ارتباط اقشار مختلف مردم با مؤسسه است.

کریم صنهیری، مدیر مؤسسه قرآنی امام حسن مجتبی(ع)، در گفت‌وگو با ایکنای خوزستان، درباره فعالیت‌های این مؤسسه گفت: این مؤسسه در حال حاضر در مکانی که وقف قرآنی است فعالیت می‌کند، اما پیش‌تر در حسینیه ثارالله شهرستان شیبان فعالیت می‌کردیم.

وی گفت: این حسینیه یکی از مجموعه‌های مذهبی فعال شیبان است که حدود شش سال در آنجا آموزش قرآن داشتیم و متولیان حسینیه از کار قرآنی حمایت خوبی داشته‌اند. یکی از مشکلات فعالیت در چنین مجموعه‌هایی تعطیل شدن کلاس‌های قرآنی به دلایل برگزاری مراسمات عمومی مثل برنامه‌های محرم و صفر و مناسبت‌های مردمی مثل برگزاری جلسات ختم است. این گونه برنامه‌ها باعث می‌شد که وقفه‌های زیادی در جلسات و آموزش‌های ما پیش بیاید.

صنهیری گفت: در برخی مناطق، متولیان مساجد و حسینیه‌ها افراد مسنی هستند که جای فعالیت‌های پرشور و نشاط جوانان و نوجوانان را در مسجد را نمی‌دانند و در مسجد را تنها برای اقامه نماز باز می‌کنند و بعد از مراسم نماز همه چیز تمام می‌شود.

مدیر مؤسسه قرآنی امام حسن مجتبی(ع) شیبان ادامه داد: با وجود این در سال‌هایی که به دلیل نداشتن مکان در حسینیه فعالیت می‌کردیم خود را با شرایط حسینیه و مراسم گاه و بی‌گاه آن وفق می‌دادیم. برای مثال ما یک طرح جزءخوانی قرآن در ماه رمضان برگزار می‌کنیم که برخی مواقع به دلیل برنامه‌های حسینیه مجبور بودیم این برنامه را لغو کنیم، اما زمانی که در حسینیه فعالیت می‌کردیم برنامه‌ها و کلاس‌های ما در معرض دید همه مردم از کوچک و بزرگ قرار می‌گرفت و نام مؤسسه شناخته‌تر شد.

صنهیری با بیان اينکه درست آن است که در کنار نماز، فعالیت‌های قرآنی نیز در حسینیه‌ها و مساجد برقرار باشد، گفت: مدیران مؤسسات قرآنی که علاقه به فعالیت در مساجد دارند باید بتوانند هیات امنای مساجد را توجیه و مساعدت آن‌ها را جلب کنند. به نظر می‌آید واحد مساجد سازمان تبلیغات اسلامی و همچنین اتحادیه مؤسسات قرآنی می‌توانند گام‌های اول این کار را بردارند.

این مدرس قرآن درباره فعالیت‌های مؤسسه گفت: کلاس‌های مؤسسه‌ به صورت رایگان برگزار می‌شود و تنها برای دوره‌های تخصصی هزینه مختصری از قرآن‌آموزان دریافت می‌شود. در حال حاضر برنامه‌های این مؤسسه در بخش آقایان شامل آموزش تخصصی صوت و لحن، آموزش تجوید قرآن و حفظ قرآن است. در بخش بانوان نیز دور‌‌های حفظ قرآن، روخوانی، روانخوانی و تجوید در حال برگزاری است.

وی با بیان اینکه چهار نفر از مربیان قرآنی شهرستان در امر آموزش با این مؤسسه همکاری می‌کنند، گفت: با توجه به تخصصی بودن آموزش به ویژه در قسمت آقایان رشته‌های تجوید و صوت و لحن با حضور افراد محدودی از علاقه‌مندان این رشته‌ها تشکیل می‌شود. 

انتهای پیام
captcha