پیشنهاد داوران «مدهامتان» برای ارتقای فعالیت‌های قرآنی مساجد
کد خبر: 4090172
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۳

پیشنهاد داوران «مدهامتان» برای ارتقای فعالیت‌های قرآنی مساجد

داوران پانزدهمین مرحله کشوری «مدهامتان» بر نقش کلیدی مساجد در ترویج فعالیت‌های قرآنی تأکید دارند و معتقدند با برنامه‌ریزی و خلاقیت می‌توان هر مسجد را به یک پایگاه قرآنی تبدیل کرد.

داوران پانزدهمین دوره مسابقات «مدهامتان»، حرم شاهچراغ(ع)پانزدهمین دوره مسابقات قرآن «مدهامتان» طی روزهای 12 تا 14 مهرماه جاری به میزبانی شیراز در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد. در این دوره 16 نفر از اساتید ملی و بین‌المللی به عنوان داور در دو بخش بانوان و آقایان حضور داشتند که به منظور ارتقای سطح مسابقات و رفع نقاط ضعف آن‌ها به سراغ برخی از اساتید رفته و نظر آنان را درباره مسابقات جویا شدیم.

غلامرضا شاه‌میوه اصفهانی، داور بین‌المللی و مسابقات قرآنی «مدهامتان»، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنای فارس، سطح مسابقات را مطلوب دانست و گفت: اگر مدهامتان به فرصت حضور منتخبان مسابقات قرآنی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد اختصاص یابد بسیار تأثیرگذارتر خواهد بود.

وی «مدهامتان» را فرصت مناسب انس با قرآن برشمرد و افزود: انس با قرآن زمینه عمل به قرآن را برای افراد مختلف و به ویژه نوجوانان و جوانان فراهم می‌کند و در کنار حفظ و قرائت باید به تفسیر قرآن نیز توجه ویژه در مسابقات و فعالیت‌های قرآنی شود.

قرآنی بودن مسئولان نمود عینی داشته باشد

شهریار پرهیزگار، داور حسن حفظ پانزدهمین دوره مسابقات کشوری «مدهامتان»، نیز در گفت‌وگو با ایکنا بر تبدیل فرهنگ قرآنی به فرهنگ کشور تأکید کرد و گفت: اگر مسئولان ما مردم را به انس با قرآن دعوت می‌کنند مأنوس بودن خود با قرآن در جامعه باید نمود داشته باشد تا اقشار مختلف مردم هم به حضور در عرصه‌های قرآنی تشویق شوند.

وی تصریح کرد: به ایجاد عرصه تشویق مؤثر برای نوجوان و جوان در عرصه قرآنی در جامعه نیاز داریم و باید بگوییم که تشویق در این عرصه با اخلاص منافات ندارد و عرصه قرآن به خصوص برای نسل خردسال، نوجوان و جوان هزینه کرد و جایزه داد.

پرهیزگار با تأکید بر ترویج فرهنگ قهرمان قرآنی گفت: قهرمان قرآنی باید در کشور معنا یابد و نباید به شکلی در جامعه باشیم که نام قهرمان فقط به تداعی فوتبالیست و هنرپیشه منجر شود.

لزوم حضور خانواده شرکت‌کنندگان در مسابقات

حامد ولی‌زاده، داور صوت پانزدهمین دوره مسابقات کشوری «مدهامتان» نیز در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به نقش مؤثر آموزش و پرورش در آموزش قرآن گفت: از برنامه‌های تلویزیونی برای تجلیل و تقدیر از برگزیدگان قرآنی باید استفاده شود تا نسل جوان برای حضور در محافل و رقابت قرآنی تشویق شوند.

وی ادامه داد: چه خوب است که همزمان با برگزاری مدهامتان، فرصت حضور خانواده شرکت‌کنندگان هم در مسابقات فراهم شود و کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد پس از اعلام نتایج نهایی مرحله کشوری مدهامتان باید از مقام‌آورندگان در مساجد خود با حضور سایر نوجوانان و جوانان تقدیر کنند تا یک اقدام تشویقی مناسب در این عرصه رقم خورد.

از مشوق‌های مالی غفلت نکنیم

رضا دیانت، هادی حفاظ پانزدهمین دوره مسابقات «مدهامتان» در گفت‌وگو با ایکنا، با تأکید بر الگوسازی برای ترویج قرآن بیان کرد: از مشوق‌های مالی هم باید در عرصه مسابقات قرآنی بهره گرفت و مشوق‌های خوبی در این حوزه توسط دستگاه‌ها در نظر گرفته شود.

وی با تأکید بر لزوم دستگاه‌ها و نهادهای مختلف از مسابقات قرآنی مساجد گفت: دستگاه‌های فرهنگی مانند اداره کل اوقاف و امور خیریه، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و ... از این مسابقات باید حمایت کنند زیرا حمایت مسئولان نقش مهمی در تقویت و تربیت نسل قرآنی دارد.

نقش مساجد در جذب جوانان به فعالیت‌های قرآنی

عباس هاشمی، داور لحن پانزدهمین دوره مسابقات کشوری «مدهامتان» نیز در گفت‌وگو با ایکنا این مسابقات را در اثربخشی فعالیت‌های کانون‌های مساجد حائز اهمیت دانست و افزود: مدهامتان در ترویج و توسعه فعالیت‌های قرآنی با محور مساجد نقش کلیدی دارد و مسابقات در بخش صوت و لحن و تجوید و ... در سطح خوبی در این دوره با حضور بانوان و آقایان برگزار شده است.

وی با تأکید بر نقش مساجد در جذب نوجوانان و جوانان به حوزه فعالیت‌های قرآنی ادامه داد: مساجد به عنوان مراکز اصلی قرآنی نقش کلیدی در آموزش‌های قرآنی دارند و انتخاب حرم مطهر شاهچراغ(ع) و شهر شیراز برای میزبانی این دوره از مسابقات مدهامتان اقدام خوبی در بطن قطب گردشگری مذهبی بوده است و فرصت حضور متسابقان را در فضای مذهبی و تاریخی غنی را فراهم کرده است.

ترویج فعالیت‌های قرآنی در مدارس

سعید رحمانی، داور وقف و ابتدا مسابقات کشوری «مدهامتان» در گفت‌وگو با ایکنا با تأکید بر سطح مطلوب این مسابقات در میان مسابقات قرآنی گفت: مدهامتان باید با اعمال خلاقیت مناسب و مدیریت مؤثر در سال‌های آتی مورد توسعه بیشتر و بهتر قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد باید با تعامل و همدلی و انسجام بیشتر به برگزاری رویدادها و مسابقات قرآنی بپردازند و باید از نقش کلیدی مساجد در رخ دادن رویدادهای فرهنگی و مذهبی مؤثر در جامعه استفاده مطلوب شود.

رحمانی حرکت‌های فرهنگی که در دل مساجد کلید می‌خورد را دارای پیامدهای مثبت دانست و تصریح کرد: علاوه بر مساجد باید شاهد ترویج فعالیت‌های قرآنی در مدارس و دانشگاه‌ها باشیم.

پیشینه مساجد در ایران اسلامی

محمدرضا پورزرگری، داور تجوید پانزدهمین دوره مسابقات کشوری «مدهامتان»، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به نقش مؤثر و اجتماعی مساجد از آغاز اسلام تاکنون گفت: مسجد به عنوان قلب محله می‌تواند رویدادهای مذهبی، فرهنگی و اجتماعی خوبی رقم بزند و بهترین مکان برای فعالیت مذهبی جوانان و مشارکت در رویدادهای اجتماعی است.

وی با اشاره به سابقه مسجد در ایران اسلامی اظهار کرد: مسابقات قرآنی «مدهامتان» در جذب نسل جدید به محافل قرآنی نقش کلیدی دارند و حضور نوجوانان و جوانان در کانون‌های مساجد به حفظ قرآن و ترویج فرهنگ قرآنی کمک می‌کند.

تخصصی‌شدن آموزش‌های قرآنی

صدیقه بارانی، داور لحن پانزدهمین دوره مسابقات «مدهامتان» نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا مسجد را مأمن آموزش قرآن دانست و افزود: در زمینه آموزش‌های قرآنی در مساجد باید با حضور قاریان و رتبه‌آورندگان قرآنی به صورت تخصصی‌تری عمل کنیم.

وی اظهار کرد: در مدارس از اساتید قرآنی زبده استفاده نمی‌شود و در مساجد هم آموزش عمومی قرآنی را داریم اما کانون‌های فرهنگی ـ هنری با برنامه‌ریزی مؤثر باید به سمت تخصصی شدن آموزش‌های قرآنی حرکت کنند و رتبه‌آورندگان در مسابقاتی مانند مدهامتان برای آموزش دادن قرآن باید جذب مساجد شوند که این امر همچنین موجب تشویق همسالان به حوزه و محافل قرآنی خواهد شد.

نسل جوان الگوی خوبی برای یکدیگر شوند

سمیه هیبیتان، داور بخش صوت پانزدهمین دوره مسابقات کشوری «مدهامتان» نیزدر گفت‌وگو با ایکنا، بهترین راه برای جذب نسل جدید به محافل قرآنی را برخورد و رفتار قرآنی عنوان کرد و افزود: در مساجد باید با ایجاد فرصت حضور و فعالیت رتبه‌آورندگان مدهامتان برای جذب همسالان نوجوان و جوان شهرهای مختلف باید تلاش شود.

وی برگزاری کلاس‌های جذاب برای شرکت‌کنندگان نوجوان و جوان هم در مساجد در کنار محافل قرآنی را مورد تأکید قرار داد و افزود: این کار موجب می‌شود تا نسل جوان الگوی خوبی برای یکدیگر شوند.

تربیت نسل قرآنی

معصومه عباسی‌نظری، داور تجوید پانزدهمین دوره مسابقات کشوری «مدهامتان»، با تأکید بر تشویق به صورت ویژه در حوزه قرآن گفت: برای تربیت نسل قرآنی به سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی مطلوب نیاز داریم و بودجه حمایتی مناسب از سوی مسئولان باید به این بخش تعلق داده شود.

وی با تأکید بر اخلاق محوری در مساجد اظهار کرد: با دعوت از نسل جوان با زبان خوش و اخلاق‌محوری باید نسل جدید را به حوزه‌های قرآنی در مساجد فرا خواند تا نسل جدید ما مسجدمحور تربیت شوند.

عباسی‌نظری بر آموزش قرآن در سطح مساجد با مدرسان و اساتید خوب تأکید کرد و گفت: از رتبه‌آورندگان نوجوان و جوان مسابقات قرآنی به عنوان اساتید قرآنی در مساجد باید استفاده شود.

انتهای پیام
captcha