طرح «مهارت‌یار» در دانشگاه آزاد اسلامی یزد اجرایی می‌شود
کد خبر: 4082379
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۴

طرح «مهارت‌یار» در دانشگاه آزاد اسلامی یزد اجرایی می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد با اشاره به راه‌اندازی دانشکده مهارت در این استان، از اجرای طرح «مهارت‌یار» ذیل این دانشکده خبر داد و گفت: این طرح از ابتدای مهرماه امسال اجرایی می‌شود.

محمدرضا دهقانی، دانشگاه آزاد اسلامی یزدبه گزارش ایکنا از یزد، محمدرضا دهقانی اشکذری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد، 9 شهریورماه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه رفع مشکلات در حوزه دانشگاه مستلزم تغییر شیوه آموزش است اظهار کرد: دانشگاه‌ها باید به سمت تربیت جوانانی دارای مهارت حرکت کنند که این مهارت‌ها شامل مهارت‌های سخت و نرم شامل ذهنی و رفتاری از جمله اخلاق کسب و کار، تکریم استاد، کارآفرینی و ایده‌پردازی و ... باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد گفت: دانشکده مهارت این دانشگاه، با رویکرد استاد شاگردی برای اولین بار در کشور، فعالیت خود را به صورت آزمایشی از مهرماه امسال آغاز می‌کند و ذیل این مجموعه طرح «مهارت‌یار» را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در این طرح دانشجویان رشته‌های مهارتی بیش از ۵۰ درصد دروس را در محیط کار توسط استادکاران بازار و صنعت را فرا می‌گیرند و از ظرفیت‌های مردمی در زمینه مهارت‌آموزی و همچنین تجربیات رؤسای ۷۰ صنف استفاده می‌شود.

دهقانی‌اشکذری افزود: در این طرح ۱۰۰ رشته مهارتی متناسب با نیازهای جامعه تعریف شده که اول مهرماه امسال کارگاه‌های معین با استانداردهای لازم در سطح استان شناسایی می‌شوند و دانشجویان این دانشگاه آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند.

وی تصریح کرد: در این طرح دانشجو در محیط واقعی استعداد خود را خواهد شناخت و خلأ مهارتی در رشته خود را رفع می‌کند و همچنین زمینه شناسایی نیروهای ماهر توسط صنایع و اصناف فراهم می‌شود که از این طریق می‌تواند خطای نیروی انسانی در بخش صنعت را هم کاهش دهد.

دهقانی‌اشکذری با اشاره به اینکه متأسفانه بعضی از قوانین کشور نه تنها عامل پیوند دانشگاه و صنعت نیستند بلکه با تمام توان مانع تحقق این مهم شده است گفت: اگر بخواهیم شعار سال مقام معظم رهبری و دغدغه مردم رفع شود، باید این موانع به همت نمایندگان مجلس مرتفع شود.

وی همچنین با اشاره به ابلاغ قانون بیمه دانشجویی از سال ۹۷، اظهار کرد: حُسن این بیمه برخورداری از سوابق کار دانشجویان در حین تحصیل و از معایب آن نداشتن بیمه بیکاری و حوادث است به نحوی که در صورت بروز حادثه برای کارفرما ایجاد مشکل خواهد شد لذا برخی کارفرمایان را بی رغبت برای مشارکت در این طرح می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد استان از مشکلات دیگر در این رابطه به حوادث حین مسیر برای حضور در بخش صنعت و نیز مسائل مربوط به حوزه مالیات هم اشاره و اضافه کرد: البته فنی و حرفه‌ای، قانونی در مورد کسب مهارت در محیط‌های کار برای دانشجویان دارد ولی کمتر مورد استقبال قرار گرفته اما در طرح مهارت یار، دانشگاه پشتوانه دانشجو خواهد بود.

انتهای پیام
captcha